Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 12 dec 2018, 00:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 aug 2005, 14:03 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Merk en type: Renault Laguna
Eigenaar: Douane
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden: Tesselschadestraat (Douane)
Datum: 18-3-2004
Fotograaf/Bron: Alex Miedema

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 maart 2008, 23:17 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Merk en type: Renault Laguna
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden: WTC
Datum: 23 februari 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij Racing Expo

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 maart 2008, 20:04 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Merk en type: Renault Laguna
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Duitsland
Locatie: Nürburgring
Datum: 8 maart 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 apr 2008, 16:49 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Merk en type: Renault Laguna
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Duitsland
Locatie: Nürburgring
Datum: 26 april 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij bezoek aan de Nordschleife/Nürburgring

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 mei 2008, 19:37 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Merk en type: Renault Laguna
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Duitsland
Locatie: Nürburgring
Datum: 27 april 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij bezoek aan de Nordschleife/Nürburgring

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 aug 2008, 21:22 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Merk en type: Renault Laguna
Eigenaar: Mel
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Assen
Datum: 25 juli 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij intocht Truckstar Festival 2008

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 nov 2008, 15:27 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
RENAULT LAGUNA COUPE
Aangenaam mooi

Inhoud

1. Essentiële schoonheid
2. 4Control chassis: vier gestuurde wielen voor perfecte controle
3. Acht motoren
4. Nieuwe premium technieken voor Audio en Navigatie
5. Het comfort van een hatchback in een coupé
6. Een auto op maat
7. Uitzonderlijke kwaliteit
8. Het hoogste veiligheidsniveau
9. Een prestigieus en rendabel project


‘Over schoonheid wordt nog minder gepraat dan over geluk’ - Simone de Beauvoir

De nieuwe Renault Laguna Coupé is het derde model uit de Laguna III-serie. Hij is gebaseerd op de conceptcar Fluence en lijkt sterk op de showcar Laguna Coupé Concept. Natuurlijke elegantie, eenvoudige lijnen, vier gestuurde wielen en de kracht van de DCi V6-motor zijn steekwoorden die bij deze coupé passen. Hij bevat alle op dit moment voor dit segment leverbare premium technologieën, zoals het Bose® Sound System, het navigatiesysteem Carminat Bluetooth® DVD, een handsfreecard met bijbehorende functies. De Laguna Coupé is op de Mondial de Paris voor het eerst aan het publiek getoond en is vanaf novemer leverbaar. Hij is ontworpen en geproduceerd volgens de hoogste normen en heeft een garantie van 3 jaar - 150.000 km. Voor deze auto is een compleet gamma aan uitrustingen, motortypes, kleuren en materialen en accessoires leverbaar.

De introductie van de Laguna Coupé betekent een officiële comeback van Renault in het segment van de luxueuze coupés. Na de Hatchback (oktober 2007), de Estate (januari 2008) en de GT-versie (april 2008), die ook op het 4Control chassis met vier gestuurde wielen is ontwikkeld, is deze vierde stap de opvallendste in het Laguna III-programma. Onder het elegante design zorgen de V6-motoren en een nauwkeurig sturend chassis van de Laguna Coupé voor ongekende rijsensaties. De Premium-uitrustingen, de speciale aandacht voor de afwerking, de kwaliteit van de materialen en het akoestische en thermische comfort bundelen het allerbeste van Renault.

Essentiële schoonheid

De Renault Laguna Coupé is met zijn vloeiende, zuivere en elegante vormen een toonbeeld van tijdloze schoonheid en puur rijplezier. Hij is gebaseerd op de conceptcar Fluence en lijkt sterk op de showcar die Renault in september 2007 op de Autosalon van Frankfurt heeft onthuld. De brede ‘schouders’ en de stuwende lijn in het profiel stralen sportiviteit uit. Met een natuurlijke elegantie en een sobere stijl beschikt de Coupé over de stijlkenmerken van een topklasse auto.

De invloed van de coupé bij Renault
De Laguna Coupé bevestigt de terugkomst van Renault op de coupémarkt. Een aantal conceptcars kondigden deze comeback al aan:
* De luxueuze coupé Talisman, die in 2001 op de Salon van Genève te zien was.
* De Wind, in 2004 op de Salon van Genève gepresenteerd.
* De Nepta op de Salon de Paris in 2006, een luxe en sportieve cabriolet met een vloeiende en strakke lijnen.

De meest representatieve conceptcar voor de stilistische visie van Renault op een coupé is de Fluence, die tijdens het Louis Vuitton Classic Concours d’Elegance 2004 in Engeland is getoond. Deze luxueuze en sportieve coupé met vier zitplaatsen ademt puur rijplezier uit.

Een tijdloze, hartveroverende coupé
Bij de Coupé is gestreefd naar een evenwicht tussen een modern en tijdloos design. Zo is een coupé ontstaan waar je meteen verliefd op wordt. Het gewicht en de afmetingen zijn zo geproportioneerd dat de auto evenwichtig oogt. Hij moest de eenvoudige vorm van een traditionele coupé krijgen. De hoofdlijn is vloeiend en elegant. De stuwende lijn van het profiel begint onder de grille en loopt door over de zijkanten. Deze golvende lijn benadrukt op subtiele wijze de zijschermen en loopt door naar achteren. Vervolgens loopt hij terug over de achterklep, volgt de welving van het dak en verdwijnt tenslottehelemaal in de motorkap richting binnenlijn van de koplampen. De lichtinval die deze lijn veroorzaakt, is een stilistisch kenmerk van de Laguna Coupé en wordt benadrukt door een tweede lijn die over de onderkant van de carrosserie loopt en de auto optisch meer lengte geeft

Gericht op dynamiek
De vormgeving van de Laguna Coupé verraadt een temperamentvol karakter. De nieuwe vorm van zijn koplampen en het donkere koplampglas geven de auto een vastberaden uitstraling. De dynamiek van de Coupé wordt versterkt door lichtmetalen wielen van 17 of 18 inch.

Een korte overhang van 927 mm kenmerkt de achterkant. De achterruit loopt smal toe waardoor de brede schouderpartij wordt benadrukt. De airdiffuser in de achterbumper en de dubbele chromen uitlaatpijpen versterken de dynamiek.

Eenvoudige proporties
De Laguna Coupé heeft eenvoudige proporties en een sobere stijl. Met een overhang vóór van 1.022 mm, is de lage, schuin aflopende motorkap van de auto geïnspireerd op legendarische coupés.
De verlichting is kenmerkend voor deze coupé. De achterlichten werken met behulp van lichtgevende diodes (LED) die voor een betere verdeling van het licht zorgen. De achterlichten strekken zich uit tot op de zijkanten van de auto, waarbij ze de lengte van de auto benadrukken en hem unieke verlichte contouren geven die vanaf grote afstand herkenbaar zijn. Deze LED-techniek heeft het voordeel van een laag energieverbruik en een veel langere levensduur dan een klassieke halogeenlamp.

Aan de voorkant zorgen de standaard bi-Xenon koplampen voor een beter zicht dankzij hun hoge fotometrische eigenschappen en de bredere en langere lichtbundel.

Milieuvriendelijke aerodynamica
Uitgekiende aerodynamica heeft een positieve invloed op de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik. Hierdoor wordt 1 g CO2 per km bespaard en 0,2 l / 100 km bij 130 km/uur.
Het effect wordt vooral bereikt door het gebruik van een airdiffuser en spoilers, een volledig gestroomlijnde vloer en luchtgeleideplaten bij de voorwielen.

Een comfortabel en luxueus interieur
De nieuwe Coupé biedt net als de hatchback veel comfort en kwaliteit. Een perfecte afwerking, mooie materialen en waarneembare kwaliteit voeren de boventoon in zowel het interieur als het exterieur. Het dashboard loopt door de auto zonder zichtbare verbinding met de console. De bekledingsstrips lopen over de portierpanelen en worden opgenomen in het dashboard waar ze het navigatiescherm perfect integreren. De portierbekledingen nemen de warme uitstraling van de bekleding over om het exclusieve karakter van de Coupé nog meer te benadrukken. Voor een optimale ergonomie zijn alle bedieningsorganen en instrumenten dusdanig gemaakt en geplaatst, dat de bestuurder er zoveel mogelijk profijt van heeft.

Op de achterste zitplaatsen valt het design van de Laguna Coupé op. Door het ontbreken van de middelste zitplaats staan de achterste stoelen dichter bij elkaar, terwijl een opmerkelijke breedte op ellebooghoogte van 1.440 mm behouden blijft.

De Laguna Coupé is elegant en persoonlijk: Renault biedt een selectie van vier lederkleuren aan. Zo kunnen de klanten naar eigen smaak een auto aankleden door zelf de combinatie tussen de kleur van de carrosserie en de sfeer van het interieur samen te stellen. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een sportieve sfeer met een tweekleurige lederen bekleding in rood en zwart exclusief voor de GT, voor een subtielere sfeer met een lichtbeige kleur, of voor een eenvoudige en klassieke sfeer met zwart leder.

4Control chassis: vier gestuurde wielen voor perfecte controle

De Laguna Coupé richt zich volledig op rijplezier en beschikt over de beste technologie die ten dienste staat van efficiency en rust. De vier gestuurde wielen van het 4Control chassis zorgen voor een nauwkeurige, veilige wegligging waarmee de bestuurder kan rekenen op wendbaarheid, dynamiek en stuurprecisie. Het 4Control chassis wordt standaard geleverd op de GT- en Initiale-versies met V6-motoren.

Renault-innovatie op de coupé-markt
Het 4Control chassis werd ontwikkeld door de engineers van Renault en de specialisten van Renault Sport Technologies. Deze technologie biedt ultiem plezier bij dynamisch of sportief rijden en een verbazingwekkende wendbaarheid bij lage snelheden. Het combineert wendbaarheid en stabiliteit en stelt een nieuwe norm voor stuurprecisie waardoor de auto op de spreekwoordelijke rails lijkt te rijden. Deze toepassing wordt standaard geleverd op de Laguna Coupé in de GT- en Initiale-versies en is zeer geschikt voor de krachtige V6-motoren. Bij lage snelheden zorgt het 4Control chassis voor meer wendbaarheid en aangenaam, direct rijgedrag, zowel in de stad als op bochtige wegen. De rolneiging van de carrosserie is onder controle door speciale afstellingen en dit zorgt ervoor dat de inzittenden de indruk krijgen dat de auto op rails rijdt. Op het gebied van actieve veiligheid blinkt het 4Control chassis niet alleen uit onder moeilijke remomstandigheden (asymmetrische grip, interventie van ESP), maar ook tijdens uitwijkmanoeuvres (eland- of slalomtest).

De auto is dankzij het 4Control chassis zeer wendbaar. Onder de 60 km/u draaien de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen, in een hoek van maximaal 3,5 graden. Het 4Control chassis heeft twee voordelen: manoeuvreren is gemakkelijker door de verkleinde draaicirkel en de stuurbewegingen zijn kleiner door de directere besturing.
In de eerste plaats is de draaicirkel van de Laguna Coupé, die uitgerust is met het 4Control chassis, 10% kleiner in vergelijking met de versies met twee gestuurde wielen (van 11,16 m bij 18 inch tot slechts 10,10 m bij 17 inch). Dus, hoe groter de hoek van de achterwielen, hoe kleiner de draaicirkel. Verder zorgt het 4Control chassis voor kortere stuurbewegingen.

4Control chassis: de auto rijdt op de spreekwoordelijke rails
Vanaf 60 km/uur stuurt de Renault Laguna Coupé veel nauwkeuriger, omdat de achterwielen tegelijk met de voorwielen in dezelfde richting draaien. In deze samenstelling wijkt het werkelijke rotatiecentrum af: de auto gedraagt zich dan alsof hij een grotere wielbasis heeft. Achter het stuur is het net of de Laguna Coupé op de spreekwoordelijke rails rijdt. Het 4Control chassis met vier gestuurde wielen biedt op deze manier weerstand tegen de middelpuntvliedende kracht die in de bocht de neiging heeft de achterwielen uit te laten breken. Het systeem verlegt de grenzen van het bochtenwerk. Met een wieldraaihoek die gewoonlijk kleiner is dan 2° wordt de achtertrein onmiddellijk gestabiliseerd in de ideale koers, waardoor de auto stabieler en efficiënter rijdt.

4Control chassis: hoog niveau van actieve veiligheid
Het 4Control chassis zorgt ook voor meer veiligheid en een rustiger rijgedrag tijdens uitwijkmanoeuvres. In noodsituaties kunnen de wielen in een hoek van 3,5° draaien. Doordat de stuurhoek wordt gemeten, kan de computer een uitwijkmanoeuvre herkennen zodat de draaiing van de achterwielen indien nodig aangepast kan worden. Het ESP is ingesteld op een dynamisch en sportief rijgedrag. Het systeem grijpt daarom later in, waardoor uitwijkmanoeuvres sneller en beter beheersbaar zijn uit te voeren.
Via ESP en ABS herkent de computer ook situaties waarin ongelijk geremd wordt en past dan automatisch de verdraaiing van de achterwielen aan. De auto blijft daardoor stabiel en beheersbaar. Bij asymmetrische grip kan, door middel van de door Renault ontwikkelde bedieningskarakteristieken, de remweg worden verkort en de zij-afwijking van de auto worden gecompenseerd. Door de draaicirkel van de achterwielen kan een grotere remkracht worden gebruikt zonder de auto te destabiliseren. De bestuurder houdt met het systeem een veel betere controle over de auto in gevaarlijke situaties.

Het 4Control chassis werkt dankzij een elektronische besturing van de dynamica van de auto. Door de specifieke afstelling van het rijgedrag van de auto wordt deze altijd in de ideale koers gehouden. De statische gegevens (snelheid van de auto, stuurhoek, type auto en motoren) worden gekoppeld aan de dynamische gegevens (stuuractiviteit, ingaan van bochten). Een sensor op de stuurkolom stuurt informatie over de stuurhoek via het CAN-netwerk naar de computer. Deze ontvangt ook de gegevens over de snelheid van de auto via ESP/ABS. De computer vergelijkt de waarden van de stuurhoek met gegevens die hij eerder heeft opgeslagen. Hij weet dan of snelle stuurverdraaiingen te maken hebben met sportief rijgedrag of dat de bestuurder bezig is met een uitwijkmanoeuvre. Afhankelijk hiervan geeft de computer vervolgens de opdracht voor het verdraaien van de achterwielen.

Acht motoren die duidelijk maken waartoe deze auto in staat is

Renault biedt voor de nieuwe Laguna Coupé drie benzinemotoren en vijf dieselmotoren die zijn gekoppeld aan handgeschakelde of automatische zesversnellingsbakken.

Twee V6-motoren, de pronkstukken van het merk
De gloednieuwe 3.0 dCi V6 is de benchmark op het gebied van sportieve prestaties, rijplezier en geruisloosheid. Deze motor beschikt in de Laguna Coupé over een vermogen van 235 pk (173 kW) en een maximum koppel van 450 Nm. Tussen 1.300 en 4.300 t/min is meer dan 80% van het maximale koppel beschikbaar (155 kW bij 4.500 t/min). De motor reageert onmiddellijk dankzij de watergekoelde turbo met variabele geometrie. Door de werkzaamheden aan de turbo en de compressor kan tegelijkertijd het koppel in de lagere toerentalgebieden en de kracht van het maximale toerental worden bereikt. De Coupé DCi V6 235 bereikt in 7,3 sec. de 100 km per uur en verbruikt slechts 7,2 liter per 100 km bij gecombineerd gebruik (192 g CO2/km). Er is extra veel aandacht besteed aan de akoestiek. De DCi V6 235 draagt bij aan het comfort van de auto aangezien hij stil is.
De 3.5 V6 benzinemotor met 240 pk (175 kW) levert een maximaal koppel van 330 Nm bij 4.400 t/min. Deze nieuwe generatie is afgestemd op de sportieve prestaties van de Laguna Coupé en voldoet nu al aan de emissienorm Euro5.
Deze atmosferische 3.5 V6 motor wordt voor het eerst gekoppeld aan de zestraps automaat (AJ0), die Renault ook gebruikt voor de V6 dieselmotor. De 1.000 meter vanuit staande start legt deze V6 af in 27,6 sec. Desondanks heeft de 3.5 V6 een verbruik van slechts 10 liter/100 km bij gecombineerd gebruik (238 g CO2/km)

Downsizing bij 2.0 liter
Uiteraard worden voor de Coupé de beste motoren uit het Laguna gamma aangeboden en dan met name de krachtigste uitvoeringen van de 2.0 liter motoren. Ze worden gekoppeld aan zestraps handgeschakelde of automatische versnellingsbakken.
Renault levert de 2.0 Turbo benzinemotor met een vermogen van 170 pk (125 kW) en een koppel van 270 Nm. Het blok is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De versie van 205 pk (150 kW) is verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak. Deze sportieve variant komt van Renault Sport Technologies en is bekend uit de Mégane RS. De motor is speciaal aangepast voor het 4Control chassis van de GT-versies, zodat power gewaarborgd is. De benzineversie klimt snel in zijn toeren, mede dankzij een Twin scroll Turbo. De Laguna Coupé GT met 205 pk accelereert van 0 naar 100 km/uur in 7,8 sec. en legt de 1.000 meter vanuit staande start af in 28 seconden. Het verbruik is slechts 8,2 liter/100 km (194 g CO2 /km).
Het dieselgamma is opgebouwd rondom de 150, 175 en 180 pk versies (110, 127 en 131 kW) van de 2.0 dCi met koppels van respectievelijk 340, 380 en 400 Nm. De 2.0 dCi is leider in zijn klasse op het gebied van prestaties en wordt op de GT-versie aangeboden met het vermogen van 180 pk (131 kW) bij 3.750 t/min. Met een maximaal koppel van 400 Nm, beschikbaar vanaf 2.000 t/min, trekt deze motor snel op tot 5.000 t/min. De motor beschikt over een snel reagerende turbo met variabele geometrie voor meer power in de lage toerentallen. Met deze dieselmotor legt de Coupé GT 1.000 meter (vanuit staande start) af in slechts 29,6 sec. (0 tot 100 km/uur in 8,5 seconden). De versie met het 4Control chassis is uitgerust met een roetfilter en een sneller koelende EGR-klep, waardoor deze nieuwe versie ook zuinig en milieuvriendelijk is met een gemiddeld verbruik van 6,5 liter/100 km (172 g CO2 /km). Met de ultrasnelle voorgloeibougies komt de 2.0 dCi 180 pk onmiddellijk in actie zodra er op de startknop wordt gedrukt, ook bij extreem koude temperaturen (-23°C).
Deze motortypes zijn leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak. Ze zijn al ontwikkeld om te voldoen aan de Euro5 norm. Renault biedt ook een dCi 150 pk versie aan met handgeschakelde 6-bak of een automatische versnellingsbak op de Dynamique-uitvoering.

De V6 dCi 235 motor
De V6 dCi 235 motor voldoet reeds aan de emissienorm Euro5:
· Er is extra veel aandacht besteed aan de interne aerodynamica om het rendement te verhogen en het compressieniveau van de motor te verlagen (16:1). De nieuwe geometrie van de zuigers stimuleert de vermenging van de lucht en de brandstof door een beter werveleffect (swirl) waarbij minder warmteverlies plaatsvindt.
· Door het gebruik van piëzo-elektrische verstuivers en Common Rail-technologie van de laatste generatie met 1.600 bar is de verbranding optimaal wat betreft kwantiteit en uitstoot.
· Door het regulatiecircuit, dat gestuurd wordt door de computer, kan de EGR afgekoeld worden door koude lucht. Met een extra radiator die aan het uiteinde van de luchthapper op de bumper geplaatst is, kan er door deze vinding zonder Nox-katalysator aan de emissienorm worden voldaan.
· Naar aanleiding van een innovatie van Renault, die in 2006 op de dCi 105 werd gepresenteerd, is er een zevende injector op de uitlaatlijn geplaatst. Hij wordt geactiveerd tijdens de zuiveringen van het microfilter en neemt een deel van de naverbranding over die gewoonlijk bij deze actie plaatsvindt.
· De primaire katalysator bevindt zich bij de uitgang van de turbo en vermindert aanzienlijk de koolwaterstoffen en koolmonoxide.
Deze motor gebruikt 2,5% gerecyclede materialen en is voor 95% recyclebaar.

Nieuwe technologiën
Nieuw audio- en navigatiegamma


Renault heeft voor zijn middenklassers een uniek nieuw audiogamma samengesteld dat op twee fronten zeer hoog scoort: de geluidskwaliteit en de aansluitingsmogelijkheden. Het systeem ‘3D Sound by Arkamys®’ wordt standaard geleverd op de Renault Laguna Coupé en biedt een zeer goede geluidskwaliteit en een maximum aan luistercomfort.

Om een betere geluidskwaliteit te bieden, is Renault een samenwerkingsverband aangegaan met Arkamys®, een specialist op het gebied van digitalisering van geluid. Deze samenwerking leidde tot het ‘3D Sound by Arkamys®’ aanbod. Dankzij op maat gemaakte software is een aanzienlijk betere geluidskwaliteit verkregen dan met conventionele radio's het geval is.

Wat betreft de aansluitmogelijkheden biedt de Laguna Coupé een breed aantal mogelijkheden dankzij een RCA-aansluiting en dankzij compatibiliteit met CD en MP3. Bluetooth® telefonie en ‘audio streaming’ zijn optioneel leverbaar. De nieuwe digitale ‘Plug & Music’ met USB-poort en jackaansluiting zal later leverbaar zijn.

Het '3D Sound by Arkamys®' systeem bestaat uit:
* Een audioinstallatie en acht speakers.
* Een superieure, driedimensionale geluidsweergave, waarbij het geluid wordt aangepast aan de materialen en de vormen van het interieur.
* Een totaal vermogen van 140W waardoor de risico’s op overbelasting en vervorming, die kunnen ontstaan door een te hoog volume, beperkt worden.
* Een optimale radio-ontvangst door een dubbele antenne.

De driedimensionale geluidsweergave houdt in dat het geluid niet langer evenredig verdeeld wordt over de speakers in de portieren en de tweeters in het dashboard. Het geluid lijkt van alle kanten te komen en vult de gehele ruimte, alsof het uit virtuele speakers komt. Bij het afspelen van muziek is zelfs hoorbaar wat de oorspronkelijke plek van de diverse instrumenten in de opnameruimte is geweest.

Dankzij diverse programmeringsmogelijkheden in de geluidsweergaven - ‘alleen bestuurder’, ‘alle passagiers’ of ‘mute achter’ - kan het geluid perfect worden afgestemd op de bezette plaatsen in de auto.

Arkamys®
De geluidsverwerking door Arkamys® is een methode voor geluidsweergave waarmee aan de hand van een bestaand signaal (mono, stereo, 5.1) het geluid waarheidsgetrouwer kan worden weergegeven, door op maat gemaakte software die direct in de audioinstallatie is ingebouwd.
Een autointerieur is een moeilijke ruimte om een natuurgetrouwe geluidskwaliteit te garanderen. Het is klein en de vormen en materialen van het interieur beïnvloeden de geluidskwaliteit. Zo heeft elke auto zijn eigen geluidsidentiteit. Arkamys® heeft zijn expertise ingezet om de uiteindelijke weergave van het geluid op maat te maken.
Arkamys® heeft ruim tien jaar ervaring op het gebied van cinematografische nabewerking. De eerste toepassingen van de Arkamys® procedure voor geluidsweergave hadden betrekking op de bewerking van grote filmproducties voor DVD, zoals ‘Subway’ van Luc Besson, ‘Bagdad Café’ en ‘Dirty Dancing’.

Topversies krijgen Bose®-systeem
Voor de audiosystemen in de modellen uit het hogere gamma blijft Renault werken met Bose®. Al in de ontwikkelingsfase van deze auto’s werken ingenieurs van Bose® nauw samen met Renault om een audiosysteem te ontwikkelen dat specifiek is afgestemd op de akoestiek van het interieur. Dit systeem heet ‘Bose® Sound System’ en bestaat uit tien speakers met zogeheten neodyme-magneten; een digitale versterker van Bose® met digitale signaalverwerking en zes equalizer kanalen. Dit systeem heeft veel vermogen en geeft een helder geluid dat ook bij hoge volumes niet vervormt. Het Bose®-systeem zit al op de Koleos en is nu ook op de Laguna Coupé verkrijgbaar.

Het Bose®-systeem zorgt voor een heldere en evenwichtige geluidsweergave. Het geluid vervormt niet, zelfs niet bij hoge volumes. Het systeem bestaat uit:
* Negen Bose®-speakers, waaronder vier tweeters en een zogeheten Twiddler®-speaker voor de midden en hoge tonen.
* Een Bose®-speaker voor lage tonen of woofer Nd® in de hoedenplank.
* Een Bose®-versterker met digitale geluidsverwerking en zes aparte equalizer kanalen.
* Een radio-ontvangst via een dubbele antenne.

De tien speakers van het audiosysteem zijn allemaal uitgerust met neodyme-magneten. Deze hebben een energetische dichtheid die tien keer hoger is dan die van ferrite-magneten, waardoor ze veel kleiner, maar net zo krachtig zijn.
Met het ‘Bose® Sound System' wordt geluid met recht ‘gereproduceerd’ in heldere en natuurlijke klanken. De muziek is zuiver, stemmen klinken natuurlijk en de kwaliteit van het systeem benadert het geluid van een 'live' weergave.

Bose®
Met 25 jaar onderzoek en ervaring op het gebied van audiosystemen in de bekendste automerken, heeft Bose een oplossing voor alle geluidsproblemen die autointerieurs met zich meebrengen.
Voor de totstandkoming van het Bose® audiosysteem van de Renault Laguna Coupé analyseerde Bose® alle onderdelen van het interieur vanaf de ontwerpfase, om zo een audiosysteem voor de auto te kunnen bouwen. Zo deden de engineers meer dan duizend geluidsmetingen in het interieur om het geluidsprofiel vast te stellen. Vervolgens maakten zij gebruik van de hulpmiddelen en technologieën van Bose® om een audiosysteem te ontwikkelen dat op dit profiel aansluit.

De Laguna Coupé bevat standaard de nieuwste generatie analoge draadaansluitingen: het RCA-blok. Dit bevindt zich in het opbergvak onder de voorste armsteun van de middenconsole. Hiermee kun je alle audio-apparaten, zoals mp3 en iPod, via een RCA-kabel aansluiten. En zo kun je de favoriete speellijsten die bijvoorbeeld op je iPod staan, rechtstreeks beluisteren via het audiosysteem van de auto waarbij je het volume en de mute-functie gewoon bedient via de knoppen achter het stuurwiel.

Het Bluetooth® telefoonsysteem zit standaard op de Coupé. Als een mobiele telefoon via Bluetooth® gekoppeld is, neemt het systeem bij het starten van de auto automatisch de bediening van de telefoon over. Vervolgens kun je bellen via de autoradio. Dankzij een veiligheidsfunctie van Renault zijn inkomende gesprekken in de wacht te zetten, mocht de verkeersveiligheid dat verlangen. Dit systeem wordt gebruikt in combinatie met Bluetooth® audio streaming en spraakherkenning.

De auto is op termijn leverbaar met de nieuwste generatie digitale draadaansluitingen: het digitale ‘Plug & Music’ blok. Dit blok bevat een USB-poort en jack-aansluiting en zit in het opbergvak van de middenconsole. Sluit je via de USB-poort bijvoorbeeld een mp3-speler aan, dan worden de titels van de afgespeelde nummers weergegeven op een display in het dashboard.

Een dubbel navigatie-aanbod
Voor de Renault Laguna Coupé zijn twee aanvullende navigatiesystemen beschikbaar. Bluetooth® Carminat CD-systeem biedt voor een zeer aantrekkelijke prijs een GPS-systeem met verkeersinformatie, een 7 inch breedbeeld kleurenscherm en Bluetooth®.
Voor de duurdere versies van de Renault Laguna Coupé is er het Carminat Bluetooth® DVD systeem met 3D birdview, spraakherkenning van het navigatiesysteem en 6 CD-wisselaar met mp3/WMA-ondersteuning.

Het Carminat Bluetooth® CD navigatiesysteem bevat de volgende functies:
§ Navigatie:
o Ingebouwd GPS navigatiesysteem met verkeersinformatie.
o Voorstel voor een alternatieve route met de kortste reistijd.
o Een flashgeheugen van 512 Mb waardoor de lokale kaartgegevens van de navigatie-CD kunnen worden opgeslagen.
o Voortzetting van de navigatie, zelfs als er geen GPS-signaal is.
o Meer dan een miljoen POI’s in heel Europa met nieuwe categorieën zoals apotheken en postkantoren.

* Audio en telefonie
o Radio/CD-speler met acht speakers, waaronder vier tweeters, met MP3-ondersteuning
o Een vermogen van 140W met een uitstekende geluidsweergave.
o Een dubbele antenne / dubbele tuner voor een betere ontvangstkwaliteit.
o Bluetooth® telefonie met spraakherkenning.*


* Gebruiksgemak
o Directe ‘one touch’ toegang tot alle functies: radio, navigatie, telefonie en bediening
o Eenvoudige en snelle toegang tot belangrijke informatie zoals bestemming, adresboek, POI, telefoonboek en voicemail.
o Een centraal toetsenbord om snel door de menu’s te bladeren.
o Veiligheidsbediening van de belangrijkste functies via knoppen aan de stuurkolom en spraakherkenning.

Het Carminat Bluetooth® DVD systeem biedt naast de functies van het bovenstaande CD-navigatiesysteem tevens de volgende kenmerken:
* Navigatie:
o Een DVD met kaarten van Europa (33 landen beschikbaar).
o 3D-weergave, dynamische kruispuntoverzichten en zoom op kruispunten die de positie van de auto in real time weergeven.
o Spraakherkenning voor de navigatie.
o Nog meer POI’s voor heel Europa.
* Audio en telefonie
o Radio/CD-speler met negen speakers, waaronder vier tweeters en een centrale speaker.
o Versterker van 230W.
o 6 CD-frontlader met mp3/WMA-ondersteuning
* Gebruiksgemak
o Centrale multimediaknop

Het comfort van een hatchback met het design van een coupé

Bij het ontwerpen van de Renault Laguna Coupé heeft praktische bruikbaarheid niet hoeven wijken voor het design. De Renault Laguna Coupé verbindt pure en strakke coupélijnen met een uitstekend comfort. Hij heeft vanzelfsprekend de wielophanging, ergonomie en uitrustingen overgenomen van de Renault Laguna.

In vergelijking tot de Laguna Hatchback is de stoelconstructie van de Renault Laguna Coupé aangepast: er is een betere steun onder de bovenbenen. De stoelen zijn stevig en hebben verstevigde lendesteunen om veel comfort te garanderen.

De Laguna is de stilste hatchback in zijn segment. Dat geldt ook voor de Laguna Coupé. Er is bijzonder veel aandacht besteed aan het terugdringen van banden- en motorgeluid, en van rijwindgeluid. In de aerodynamica van de Laguna is in dit verband bijvoorbeeld rekening gehouden met de plek van ruitenwissers. Hetzelfde geldt voor de vormgeving van de behuizing van de buitenspiegels. De A-stijlen zijn dusdanig van vorm dat turbulentie en de daarmee gepaard gaande geluiden, worden beperkt.

Vanaf de ontwerpfase van de Laguna Coupé is er zeer veel aandacht besteed aan het comfort. Voorin biedt de Coupé nagenoeg dezelfde ruimte als de Laguna Hatchback. De coupélijnen hebben voor de achterpassagiers uiteraard gevolgen gehad, maar die zijn dusdanig beperkt gebleven dat er nog steeds twee volwassenen kunnen zitten.

Easy Entry
De achterste zitplaatsen zijn te bereiken via 'easy entry', geplaatst op de rugleuning van de voorstoelen. Optioneel is dit tevens elektrisch bedienbaar. De stoel schuift dan vanzelf naar voren maar stopt automatisch wanneer hij een obstakel tegenkomt.

‘Soft-Auto-Fast’-functie
De airconditioning, die is ontwikkeld in samenwerking met Nissan, voldoet aan de zwaarste eisen. Zo kun je in minder dan tien minuten een temperatuur van 22°C bereiken in een interieur met een begintemperatuur van 50°C. Zo warm wordt het in de auto als hij een uur in de zon heeft gestaan bij een buitentemperatuur van 40°C. Ook het verwarmen van het interieur via de airconditioning gaat zeer snel. Het ventilatiesysteem valt op door zijn geruisloosheid.

Nieuw is de ‘Soft-Auto-Fast’-functie. Die is af te stemmen op de persoonlijke voorkeur. De Auto-functie is bedoeld als referentie. Het Soft-programma zorgt voor een gelijkmatige en stille luchtverspreiding, die aangenaam is voor de voorste passagiers met een geluiddemping tot 15 dB in vergelijking tot de beste systemen op de markt. De Fast-stand zorgt voor een snelle en dynamische ventilatie tot achterin de auto.

Air Quality System
Aan het thermisch comfort en de kwaliteit van de lucht in het interieur is bijzonder veel aandacht besteed in de Coupé. De warmtewerende voorruit zorgt voor dertig procent minder zonnewarmte in het interieur. De dubbele zonnensensor is aan de bovenkant van de voorruit bevestigd, samen met de regen- en lichtsensor. De cellen meten de sterkte van de zon waardoor de binnentemperatuur beter is af te regelen. Een luchtvochtigheidssensor zorgt ervoor dat de ruiten niet kunnen beslaan.
Het Air Quality-system beschermt verder tegen giftige dampen en werkt automatisch. De vervuilingssensor herkent een teveel aan vervuilende stoffen (koolmonoxide of stikstof) en sluit indien nodig de toegang tot de buitenlucht af. De vervuilde lucht kan de auto niet langer binnendringen terwijl het actieve koolfilter de binnenlucht ververst en zuivert.

Flinke bagageruimte
De indeling van de bagageruimte is geen ondergeschoven kindje, ondanks dat het hier gaat om een coupé gaat. De kopers van de Laguna Coupé mogen dan in eerste instantie op zoek zijn naar een auto met een fraai koetswerk, ze willen ook een comfortabele en praktische auto.
De Coupé heeft een bagageruimte van maar liefst 423 dm3. Net als bij de Laguna Estate heeft de Coupé een in ongelijke delen (1/3-2/3) neerklapbare achterbank. De platte laadvloer wordt dan 1,8 meter lang.

Bi-Xenonkoplampen standaard
De Coupé heeft standaard bi-Xenonkoplampen met koplampwissers. De bredere en langere lichtbundel zorgt voor meer zicht en vooral ’s nachts voor een comfortabelere en veiligere rit. Bij hogere uitrustingniveaus zijn de bi-Xenonkoplampen bovendien meesturend.

De Renault Card omvat in het geval van de Coupé een bediening voor vertraagde uitschakeling van de koplampen, ruitenwissers, automatische activering van de koplampen en het openen van de tankdopklep. Optioneel zijn parkeersensoren vóór en elektrische stoelen met gereguleerde stoelverwarming (drie standen) verkrijgbaar

Een op maat gemaakte auto

De fantasie van de Laguna Coupé-klant is de enige grens

De Coupé is verkrijgbaar in negen carrosseriekleuren, waarvan zeven metalliclakken. In combinatie met vijf verschillende leerkleuren kan de klant zijn persoonlijke interieur creëren. Er zijn drie verschillende lichtmetalen wielen verkrijgbaar: 17 inch “Tenerife” (standaard op de Dynamique), 18 inch “Celsium” (standaard op de GT) en 18 inch “Interlagos” (standaars op de Initiale-uitvoering).

Een sportievere buitenkant
Voor de eerste keer biedt Renault voor dit segment een sportkit aan die de Laguna Coupé een nog nadrukkelijker karakter geeft. Een uit twee delen bestaande voorspoiler, skirts en een achterspoiler benadrukken het sportieve karakter van deze auto.

Handige accessoires
De Laguna Coupé is uiteraard ook van extra uitrustingen te voorzien: een anti-inbraakalarm met sensoren, vier parkeersensoren vóór, vloermatten en een bagageruimtenet, draagbaar videosysteem of fietsendrager. Voor extra veiligheid voor de kinderen zorgen de Isofix kinderzitjes met bijbehorende accessoires die vanaf de marktintroductie te bestellen zijn.

Kwaliteit van het hoogste niveau

De kwaliteit van de afwerking van de Laguna is topklasse. De aandacht die aan de details en de kwaliteit van de gekozen materialen is besteed, draagt volledig bij aan het rijplezier.

De aandacht voor details en de kwaliteit van de materialen
In samenspel met de vloeiende lijnen versterken de eenvoudige vormen en de gekozen materialen de waarneembare kwaliteit van de Laguna Coupé: zacht materiaal voor het bovenste gedeelte van het dashboard en de bedieningsknoppen, softlak op de andere zichtbare delen, mooie aluminiumdelen in het interieur en de verchroomde omlijsting van de zijruiten.

Extra bevestigende testritten onder extreme omstandigheden
Voor zijn markintroductie heeft de nieuwe Laguna vele rijtests onder extreme omstandigheden ondergaan (extreme hitte en kou en vochtigheid) en op elk type wegdek. De Coupé profiteert van deze ervaringen. Met in totaal bijna drie miljoen gereden kilometers garanderen deze tests de betrouwbaarheid van de auto voor elk gebruik. Voor het Laguna III-programma vertegenwoordigen deze tests in extreme omstandigheden een totaal van meer dan tien miljoen kilometer, die zonder onverwachte incidenten zijn verlopen.

Het hoogste veiligheidsniveau

De vorige generatie van de Laguna is de allereerste auto die vijf sterren heeft behaald bij Euro NCAP. De nieuwe Laguna heeft op zijn beurt ook de maximale score van vijf sterren behaald. Met een totaal van 36 van de 37 punten, doet hij het nog beter dan zijn voorganger en bevestigt hij opnieuw de expertise van Renault op het gebied van passieve veiligheid. Naast deze uitstekende passieve veiligheid heeft de Renault Laguna Coupé alle uitrustingen en onderdelen van het gemeenschappelijke platform van de nieuwe Laguna. Hij biedt zorgeloos rijplezier dankzij een snel en nauwkeurig reagerend chassis, een betrouwbaar krachtig remsysteem en techniek van het hoogste niveau. Renault baseert zijn aanpak voor het hele gamma op veiligheid, geeft voorrang aan de doeltreffendste technologieën om te 'voorkomen, corrigeren en beschermen' en aan de bewustmaking van weggebruikers.


Renault werkte systematisch aan een optimale bescherming van alle inzittenden
Renault heeft veiligheidsystemen ontwikkeld vanuit onderzoek naar ongelukken en reëel gedrag van auto’s, waardoor de veiligheid van de inzittenden zo volledig en efficiënt mogelijk kon worden aangepakt. Ook de Laguna Coupé plukt hier de vruchten van. Het efficiënte beschermingssysteem is gebaseerd op acht airbags die volledig rondom alle passagiers zijn geplaatst.

Bij een frontale aanrijding is de nieuwe Laguna uitgerust met twee adaptieve airbags met twee volumes van de nieuwste generatie. Door middel van zijn vorm en volume ontvouwt de frontairbag zich naargelang de lichaamsbouw van de bestuurder (lengte en positie) en zorgt voor een optimale verdeling van de krachten over het hoofd en de borstkas van de passagier. Alle driepuntsgordels zijn gekoppeld aan spankrachtbegrenzers. Op de veiligheidsgordels vóór vindt de voorspanning plaats aan het einde van het oprolmechanisme van de veiligheidsgordel. In combinatie met een anti-duikairbag in de zitting zorgt deze oplossing ervoor dat het bekken van de inzittende goed tegen de stoel wordt gedrukt en dat het bovenlichaam beter op zijn plaats wordt gehouden in geval van een frontale aanrijding. Achterin zijn gordelspanners en Isofix-bevestigingspunten leverbaar voor de twee zitplaatsen, net als de kinderhoofdsteunen die als accessoires leverbaar zijn.

Waarschuwingslampjes voor vergeten gordels op de achterste zitplaatsen en geluidssignalen voor de voorste zitplaatsen maken deze lijst met uitrustingen compleet.
Bij een zijdelingse aanrijding vallen vaak slachtoffers en daarom is dit bij de Coupé een onderwerp van aandacht geworden om ook op dit gebied een resultaat te verkrijgen dat net zo spectaculair is als dat van de hatchback. Om de airbags twee keer zo snel te laten reageren, is de Coupé voorzien van een uniek systeem bestaande uit twee sensoren in het voorportier en in de middenstijl. Een speciaal algoritme past de reactiesnelheid aan de intensiteit van de aanrijding aan en activeert een dubbele zijairbag met twee volumes met ieder een eigen druk. De wetgeving schrijft een efficiency voor tot 50 km/uur; de Renault Laguna Coupé biedt bescherming tot 70 km/uur.

Veiligheid in de genen… en de uitrustingen
De Laguna Coupé heeft een opmerkelijk gering gewicht. Naast het gebruik van staal met een zeer hoge elasticiteitsgrens, is het chassis tot 25% stijver gemaakt in vergelijking met de hatchback. De geprogrammeerde kreukelzones zijn ontworpen om de energie die vrijkomt bij een aanrijding beter te absorberen.
Het 4Control chassis is een grote innovatie op het gebied van actieve veiligheid. Naast zijn dynamische gedrag en opmerkelijke veiligheid beschikt de Coupé over een remsysteem dat behoort tot de beste in zijn klasse.
Door de verbeterde ergonomie kan de bestuurder zich volledig concentreren op het rijden. Ter verhoging van het gebruikscomfort is er veel aandacht besteed aan de afleesbaarheid van de informatie. Bi-Xenonkoplampen zijn standaard op alle versies en draaien mee naargelang de snelheid en de stuurhoek.
De Laguna Coupé is dusdanig uitgerust dat de bestuurder zich kan concentreren op het rijden. Zo heeft de auto een snelheidsregelaar/-begrenzer, een bandenspannings-controlesysteem, Bluetooth® navigatie- en telefoonsystemen met spraakherkenning of bediening aan het stuurwiel en allerlei automatische functies waaronder automatische activering van de koplampen en ruitenwissers en parkeersensoren vóór en achter.

Een pragmatische en betrokken aanpak
Renault baseert zijn aanpak op onderzoek naar verkeersongevallen en veiligheid om producten aan te bieden die zijn afgestemd op de wegsituaties. Dit houdt in dat er voorrang wordt gegeven aan de doeltreffendste technologieën om elk risico op een ongeluk te voorkomen, onverwachte rijsituaties te corrigeren en de inzittenden te beschermen in geval van een aanrijding. Renault heeft zich in de loop der jaren gevestigd als expert op het gebied van veiligheid, zoals met name de resultaten van mediarating laten zien: het is de enige constructeur die tien keer de maximale onderscheiding heeft verkregen. De Renault Laguna Coupé profiteert volledig van deze knowhow.

Een veeleisend, krachtig en rendabel project

De Laguna Coupé wordt geproduceerd in Sandouville in dezelfde lijn als de hatchback en de break en is de derde auto van het Laguna III-programma. De jongste telg is een imagemaker die een veeleisende en enthousiaste klantenkring moet verleiden.

Een aantrekkelijke markt
De Coupé-markt M2 bruist. In minder dan tien jaar tijd is het aanbod bijna verdubbeld. De klanten hebben een uitgesproken interesse voor auto’s, die hun professionele belang en persoonlijkheid moeten weergeven. Hun interesse gaat vooral uit naar technologie en plezier. De Laguna Coupé vormt met zijn strakke en onderscheidende design een temperamentvol alternatief. Zijn 4Control chassis met vier gestuurde wielen en 2.0 en V6-motoren zorgen voor rijplezier en efficiency. Met de Premium-uitrustingen levert de Coupé topklasse prestaties. Een bundeling van het beste van Renault.

Prijzen
Zowel de benzine- als de dieseluitvoering is er voor bedragen onder de 40.000 euro. De benzine-uitvoering kent een vanafprijs van 37.800 euro, de prijzen van de dieselversies beginnen bij 39.500 euro. Daarmee is de Laguna Coupé een van de meest aantrekkelijke toppers in zijn segment.

Dat Renault Business Finance het volste vertrouwen heeft in de nieuwe Laguna Coupé, blijkt wel uit de scherpe vanaf leaseprijzen van € 769, = voor de 2.0 16V T 170 automaat Dynamique en € 849,= voor de 2.0 dCi 150 FAP Dynamique, gebaseerd op een looptijd van 48 maanden en 80.000 km totaal, exclusief brandstof vervangend vervoer en BTW.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bron: Renault

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 dec 2008, 20:43 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Merk en type: Renault Laguna
Eigenaar: fam. Miedema
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Stiens
Datum: 31 december 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 maart 2009, 14:20 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Merk en type: Renault Laguna
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden
Datum: 22 februari 2009
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij Racing Expo 2009

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 apr 2009, 20:55 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Afbeelding
Merk en type: Renault Laguna
Eigenaar: fam. Miedema
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Noord-Holland
Datum: 19 april 2009
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen onderweg naar Voorjaarsrit Lada Club 2009

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 okt 2010, 16:41 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 28154
Woonplaats: Westerwolde
Afbeelding
Renault Laguna
Weerdinge
foto tbv het dwarsdoorsnede topic


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 mei 2011, 17:46 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Merk en type: Renault Laguna
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Slowakije
Locatie: Petrovany (Slowakije)
Datum: 20 april 2011
Fotograaf: Alex Miedema
Topic: Hongarije en omstreken 2011

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 mei 2011, 10:12 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 28154
Woonplaats: Westerwolde
Afbeelding
Renault Laguna
bij de Tellerlikker rally


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 jun 2011, 20:53 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Merk en type: Renault Laguna
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Frankrijk
Locatie: A81 bij Geisingen (Duitsland)
Datum: 26 april 2011
Fotograaf: Alex Miedema
Topic: Hongarije en omstreken 2011

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault Laguna
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 maart 2012, 09:25 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 28154
Woonplaats: Westerwolde
Afbeelding
Renault Laguna
Hengelo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling