Andre_ede schreef:
Ditzj schreef:
Opel RAK.1 rocket glider September 30, 1929
1 hebben ze er gebouwd deze was voor het raket project van Fritz von Opel die ook de raket auto's bouwde zoals de RAK 2, 3.
Was inderdaad een project van Fritz von Opel, echter Opel heeft dit toestel niet gebouwd. ondanks dat de naam er groot opstaat. Het was trouwens het tweede met raketten aangedreven toestel, deze eerste vloog in 1928 en was ontworpen door Alexander Lippisch. Deze pioneer op het gebied van raketten en vliegende vleugels zou later in de oorlog nog van zich laten horen, uiteindelijk kwam hij in Amerika terecht. De Opel-Sander RAK.1 werd door Julius Hatry gebouwd, deze zweefvliegtuigbouwer had al enkele zweefvliegtuigen in zijn fabriek gebouwd (Hatry Flugzeug). De naam Sander kwam van de maker van de raketten, Friedrich Sander. Een pyrotechnisch ingenieur welk later slachtoffer werd van de nazi's.
Het Opel-Sander RAK.1 vliegtuig heeft maar twee keer gevlogen, de eerste keer op 10 September 1929 en de tweede keer voor publiek op 30 september 1929 waarbij het niet goed ging en het toestel ernstig beschadigd werd.
De eerste recordpoging was met eerste Opel-Sander RAK.1 raketwagen was op 11 April 1928 en daarbij haalde men een snelheid van 138 km/u. De RAK.2 was de tweede door raketten aangedreven auto die op 23 Mei 1928 een snelheid van 235 km/u haalde en de RAK.3 eigenlijk niet meer dat een onbemande slee op spoorwielen die over een spoorlijn liep haalde op 23 Juni 1928 een snelheid van 254 km/u.