Tijdens het rondneuzen door alle topics om antwoorden te vinden voor de Buzzybee Eindejaarsquiz, ontdekte ik dat ik een van mijn eigen hoogtepunten qua evenement in 2016, helemaal nooit geplaatst heb. Daar gaan we dus even gauw verandering in aanbrengen!
Van 6 t/m 10 juli 2016 vond het Europees Kamioenschap Atletiek plaats op twee locaties in Amsterdam. Zowel op het Museumplein voor het Rijksmuseum, als in het Olympisch Stadion werden er topprestaties neergezet door ruim 1500 atleten uit 50 verschillende landen. Zeker in aanloop naar de Olympische Spelen in Rio, waren er nog vele atleten gebrand op kwalificatie om naar Rio te mogen.
Achter de schermen werkten, naast vele professionals ook ruim 1700 vrijwilligers om alles in goede banen te leiden. Van chauffeur tot catering, van publieksontvangst tot baan commissaris, allemaal gepassioneerde vrijwilligers uit binnen- en buitenland.
Zelf was ik 10 dagen lang voor de NOS aan de slag. Voor hen was het de meest complexe tv-operatie ooit, en daar wilde ik natuurlijk maar wat graag deel van uitmaken!
Alles werd in de strijd gegooid om het EK Atletiek mooi in beeld te brengen. Alleen al voor de NOS werd een team van 330 man/vrouw ingezet, met acht regiewagens en ruim 75 camera's. In de vijf dagen die het toernooi in Amsterdam duurde, maakte de omroep 150 uur televisie. De NOS was de zogeheten 'host broadcaster' en verzorgde dus de beelden die over de hele wereld werden uitgezonden.
Genoeg tekst, tijd voor de beelden:

De voorbereidingen in het stadion waren in volle gang, enkele dagen voor de officiële opening door Koning Willem-Alexander.

Een deel van de perstribune in het Olympisch Stadion met plek voor 22 buitenlandse tv- & radioteams met eigen programma’s, 305 schrijvende journalisten en 150 fotografen.

De railcam zorgt voor mooie beelden tijdens de hardloopnummers. Deze camera kan met een snelheid van rond de 50 km per uur over z'n rails zoeven.

2 Zogenaamde 'Fly cams' werden ingezet om beelden in vogelvlucht te maken over zowel de lengte als de breedte van het Olympisch Stadion. Deze camera's worden op afstand bedient en werken via een transportabel kabelbaansysteem.
Tijd voor voertuigen, te beginnen op de grote (voor publiek afgesloten) mediacompound.

Zo'n beetje ieder bedrijf wat ook maar iets van doen heeft met professionele radio en televisieapperatuur heb ik in 10 dagen tijd wel voorbij zien komen.

United Facilities had een bijzondere planning voor de boeg. Op zondag 10 juli, vlak na de laatste finales van het EK, moest veel apparatuur direct naar Hilversum worden gebracht. Hier werd het nagekeken om vervolgens op dinsdag 12 juli te worden verscheept naar Zeebrugge. Hiervandaan vertrok op die dag een RoRo Ship richting Brazilië voor de Olympische Spelen.
Omdat de media compound niet eerder dan zondagavond 23.00 uur open zou gaan om de vele voertuigen te kunnen laten vertrekken, had United 2 van deze trailers vlak buiten de poort opgesteld. Zodoende kon alles wat niet meer nodig was, alvast worden geladen en worden weggebracht.

Belgische Nissan Cabstar

Scania G360 van Facility House. Deze regiewagen stond klaar voor de Studio Sport uitzendingen.

MAN TGX 18.480 - De Duitsers waren aanwezig met veel materieel en mensen. En natuurlijk alles gründlig ge-ordend.