Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 21 jan 2018, 00:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 nov 2009, 10:45 
Retired

Groot alarm na vrijkomen gassen

DRONRIJP - In het Friese Dronrijp is groot alarm geslagen na het vrijkomen van gevaarlijke dampen bij een bedrijfsongeluk.

Op het terrein van zuivelfabriek Friesland Campina knapte een slang bij een wagen die zoutzuur aan het lossen was. Daarbij kwamen echter dampen vrij, die mogelijk gevaarlijk kunnen zijn. Volgens politiewoordvoerder Anne van der Meer kan er ook sprake zijn van salpeterzuur.
De politie heeft groot alarm geslagen in Dronrijp. De sirenes gaan af en inwoners worden dringend geadviseerd deuren en ramen gesloten te houden omdat een gaswolk onderweg is naar de gemeente.
Brandweerlieden uit Leeuwarden, Franeker, Drachten en Marssum kwamen met veel materiaal ter plaatse om de situatie op te lossen. Volgens Hette Bouma, directeur van de zuivelfabriek, is er niemand gewond geraakt, meldt de Leeuwarder Courant.

Bron Telegraaf.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 nov 2009, 14:32 
Oud-Roerganger

Om twaalf uur was de kust weer veilig en is de weg voor de fabriek langs ook weer vrijgegeven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 nov 2009, 15:44 
Retired

Inwoners boos op gemeente om gifwolk

DRONRIJP - Inwoners van het Friese dorp Dronrijp hebben klachten over de informatievoorziening na het ontsnappen van een wolk salpeterzuur. „Pas een half uur na de eerste melding ging de sirene”, aldus een inwoonster. „Twee mannen die in mijn tuin aan het werk waren, hadden toen al ademhalingsproblemen.” Via internet kwam ze er uiteindelijk achter wat er aan de hand was. „De sirene was toen nog steeds niet gegaan”.

Ook de locatiemanager van de kinderopvang pal naast de kaasfabriek van Friesland-Foods Campina is zeer geïrriteerd. „Het laatste woord is hier nog niet over gesproken”, bezweert zij. „Ik moest zelf contact zoeken met de hulpdiensten om te vragen wat er was. Er is hier niemand langsgeweest om ons te waarschuwen. En toen de brandweer zei dat de boel veilig was, belde de gemeente juist dat we binnen moesten blijven.”

Bron Telegraaf.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 nov 2009, 16:20 
Oud-Roerganger

Mijn huisgenote spreekt na meer dan een jaar in Fryslân nog steeds geen Frysk.. En de calimiteitenberichtgeving is uiteraard op Omrop Fryslân :cool: Toen ik opmerkte dat we een wolk giftig gas hebben laten ontsnappen om in één keer van alle niet geïntegreerde hollanders hier af te komen, kon ze niet lachen :')

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 nov 2009, 16:22 
the nightflier

Citaat:
één keer van alle niet geïntegreerde hollanders hier af te komen, kon ze niet lachen

:hail: :hail: :hail: :hail:

alles goed afgelopen dus.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 nov 2009, 16:37 
Bijenkoningin

:hail: Alex :')

Dat gemekker over die informatievoorziening ook weer. Ze motte in het vervolg maar van te voren gaan waarschuwen dat er een ramp aan komt.

Op televee was een deskundige snuiter die beweerde dat salpeterzuur in combinatie met natronloog gebruikt word om de leidingen te reinigen. Ik heb dat spul een keer per ongeluk in kleine hoeveelheid gemengd en 2 dagen met koppijn rondgelopen: zuur en loog neutraliseert elkaar. :idea: Daarnaast beweerde die deskundige snuiter dat salpeterzuur gebruikt word om vet en eiwit af te breken, maar dat doen we met loog. Zuur dient om kalkaanslag te verwijderen.

Tot zover een bloemlezing uit mijn parate kennis. 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur