Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 09 dec 2018, 20:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 nov 2008, 10:17 
Offline
Krekel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jan 2007, 20:11
Berichten: 328
Woonplaats: amersfoort
Persoonlijk vind ik de opmerkingen zoals die recent zijn geplaatst bij de topics over de Terberg N-serie en de Ginaf TF-serie bijzonder interessant.

Daarbij komt naar voren dat zowel Ginaf als Terberg, maar ook bijvoorbeeld RAM, zich hebben bezig gehouden met het aanpassen van REO trucks voor Nederlands gebruik: verzwaren van chassis, andere motoren en soms aangepaste cabines (maar niet de "bekende Van Eck" )

Bij deze trucks is het erg moeilijk om te bepalen door welke fabrikant de aanpassingen hebben plaats gevonden. Vandaar dat ik de vrijheid neem, hier een apart topic aan te wijden.
Wellicht kunnen andere forumleden, wel aangegeven door wie de aanpassingen hebben plaats gevonden.

_________________
vriendelijke groet,
peterg

mooi oud is niet lelijk..........


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 nov 2008, 11:49 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Naast Ginaf, Terberg en RAM had je ook nog Reomie uit Ooij.
Mol uit België is overigens ook op deze manier begonnen (ombouwen van REO dus).

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 nov 2008, 20:58 
Offline
Mister Terberg
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2008, 16:53
Berichten: 584
Woonplaats: Zuid-Holland
Deze is waarschijnlijk destijds aangepast door Terberg, beertje op de grill, is door mij bij Terberg in Benschop genomen in 1999. Nog net te zien de N1000 die door Terberg is opgeknapt.
Afbeelding

_________________
GEZOCHT: TERBERG FOTO'S
o.a. FM2850 BN-NL-48 EN BN-NR-84 IN DE ORGINELE BUKO KLEUR

arnold-de-terbergman@buzzybeeforum.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 nov 2008, 11:01 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1485
Woonplaats: België
JW schreef:
Als aanvulling op de "REO-cabines":

De 2x afgebeelde rode REO (nu van GINAF Service), de donkergroene REO en de blauwe Terberg hebben een cabine van Van Dijk uit Lunteren. Eerst met gedeelde voorruit, later met een enkele vlakke ruit welke licht gebogen (onder spanning) werd gemonteerd.

De REO van Gebr. van Bree lijkt door Mimiasie (later RAM) te zijn omgebouwd. Mimiasie monteerde een "REO" embleem waarin in de in het midden lopende balk "MIMIASIE" stond. Zie embleem voor op de motorkap.

RAM heeft veel cabines van Quirijns uit Sprang-Capelle toegepast. Hierin werd veel polyester toegepast. Deze cabines, met een vlakke voorruit, vallen op door de grote hoeveelheid glas / smalle raamstijlen. Zie de gele RAM 14000 takelwagen van Boogaard in het RAM-onderwerp.

Om het lijstje ombouwers uit te breiden: van Twillert, Roelofsen, Commandeur, .............


dus dat zijn dus in principe vrachtwagenconstructeurs?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 nov 2008, 21:23 
Offline
Pissebed

Geregistreerd: 22 jun 2007, 08:59
Berichten: 40
"Constructeurs"....

Deze ombouwers verkochten hun auto's als "REO" en "Diamond", net zoals van Ginkel, Mimiasie en Terberg deden. Toen eind zestiger jaren typekeuringen vereist werden, en bedrijven als constructeur erkend moesten gaan worden bleven bovengenoemde 3 (v. G, M en T) over, met nieuwe merknamen (GINAF, RAM en Terberg). Een aantal andere bedrijven kregen echter wel typekeuringen op de REO's en Diamond's, maar niet onder eigen merknaam. Wel is de firma in de typeaanduiding terug te vinden. Bijv. merk REO, type M35-Roelofsen". De toegestane gewichten waren hier wel beperkt tot de originele REO/Diamond waarden, meen ik.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 nov 2008, 10:04 
Offline
Pissebed

Geregistreerd: 22 jun 2007, 08:59
Berichten: 40
De GINAF is gebaseerd op een 'zware REO', en heeft zwaardere assen, chassis enz.. De GINAF staat ook een stuk hoger dan de (lichte) REO.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 nov 2008, 17:44 
Offline
Mister Terberg
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2008, 16:53
Berichten: 584
Woonplaats: Zuid-Holland
Vandaag op de ruilbeurs in Houten, deze advertentie gehad uit 1966.
Afbeelding
Met dank aan S.A.M. Nieuwenhuizen

_________________
GEZOCHT: TERBERG FOTO'S
o.a. FM2850 BN-NL-48 EN BN-NR-84 IN DE ORGINELE BUKO KLEUR

arnold-de-terbergman@buzzybeeforum.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 14:55 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Merk en type: REO?
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Nederland
Datum: onbekend
Fotograaf/Bron: onbekend, foto verkregen via ruil
Bijzonderheden: gescanned door Klaes, waarvoor dank!

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 14:56 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Afbeelding
Merk en type: REO?
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Nederland
Datum: onbekend
Fotograaf/Bron: onbekend, foto verkregen via ruil
Bijzonderheden: gescanned door Klaes, waarvoor dank!; kenteken is niet meer bekend bij de RDW

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 15:05 
Offline
Pissebed

Geregistreerd: 22 jun 2007, 08:59
Berichten: 40
Deze 2 "zware REO's" zijn lijken allebei een RAM 14000 te zijn.

Mimiasie deed veel in deze ex-Army wreckers. Soms voorzien van een dieselmotor, soms met de originele benzinemotor. De voorbumper verraadt de aanpassing aan de NL-wetgeving. De overige beplating is nog origineel Diamond/International (lange motorkap).

De eerste heeft een cabine van Quirijns.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 16:57 
Offline
Mister Terberg
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2008, 16:53
Berichten: 584
Woonplaats: Zuid-Holland
Er is vast wel iemand die het verschil weet tussen een REO M34 en een M35. Terberg heeft het vaak over een kleine REO M35, terwijl Ginaf spreekt van een kleine REO M34. Kan iemand mij het verschil uitleggen, en zijn er zichtbare verschillen. :?: :?:

_________________
GEZOCHT: TERBERG FOTO'S
o.a. FM2850 BN-NL-48 EN BN-NR-84 IN DE ORGINELE BUKO KLEUR

arnold-de-terbergman@buzzybeeforum.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 18:46 
Offline
Krekel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jan 2007, 20:11
Berichten: 328
Woonplaats: amersfoort
Arnold de Terbergman schreef:
Er is vast wel iemand die het verschil weet tussen een REO M34 en een M35. Terberg heeft het vaak over een kleine REO M35, terwijl Ginaf spreekt van een kleine REO M34. Kan iemand mij het verschil uitleggen, en zijn er zichtbare verschillen. :?: :?:


Daar ben ik ook wel benieuwd naar. :?: :)

_________________
vriendelijke groet,
peterg

mooi oud is niet lelijk..........


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 21:00 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1485
Woonplaats: België
peterg schreef:
Arnold de Terbergman schreef:
Er is vast wel iemand die het verschil weet tussen een REO M34 en een M35. Terberg heeft het vaak over een kleine REO M35, terwijl Ginaf spreekt van een kleine REO M34. Kan iemand mij het verschil uitleggen, en zijn er zichtbare verschillen. :?: :?:


Daar ben ik ook wel benieuwd naar. :?: :)

http://www.olive-drab.com/od_mvg_www_deuce_m35.php


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 dec 2008, 20:05 
Offline
Transporthistoricus

Geregistreerd: 16 jun 2007, 17:57
Berichten: 8539
Woonplaats: In een kartonnen doos tussen Bolsward en Leeuwarden.
Ja, dat heeft in zoverre een relatie met Daf, dat deze trucks door het Marshallplan aan Europa zijn geleverd met benzinemotoren die door DAF diesels vervangen werden. Later kregen ze zelf diesels en Multi-Fuel, zoals ik er zelf een heb maar dan origineel van het Amerikaans leger. De zware DAF 6x6 (Ginaf) hadden dezelfde Rockwell assen van de Reo's en ook de DAF YA, (+YB, YT, YF, YK) 616 en 626 staan op een onderstel van de grote Reo, inclusief de 10 liter Continental benzine motor Deze trucks zijn ontworpen door Reo werden gebouwd door Reo, Studebaker, Mack, White, Kaiser Jeep, Curtiss Wright, AM-General tussen 1950 en 1982. Zoals je kunt zien op het nieuws en zo zijn ze nog steeds in gebruik bij het Amerikaanse leger in Iraq en daar waar ze zo allemaal aan het rommelen zijn.
Dit stukje tekst kreeg ik toegestuurd van een bezoeker waarvoor mijn dank.

Dit stukje tekst komt van oudedaf.nl

_________________
Take life the way it is

klaes@buzzybeeforum.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 dec 2008, 15:51 
Offline
Strontvlieg

Geregistreerd: 06 dec 2008, 13:04
Berichten: 50
peterg schreef:
Arnold de Terbergman schreef:
Er is vast wel iemand die het verschil weet tussen een REO M34 en een M35. Terberg heeft het vaak over een kleine REO M35, terwijl Ginaf spreekt van een kleine REO M34. Kan iemand mij het verschil uitleggen, en zijn er zichtbare verschillen. :?: :?:


Daar ben ik ook wel benieuwd naar. :?: :)


M-34 had tandemstel op enkellucht, M-35 stond op dubbellucht.... (kan ook precies andersom zijn, maar dat is het enigste verschil)

_________________
Dikke Teerman doet het zwart.......

www.teamstreuer.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling