Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 13 dec 2017, 23:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ÖAF
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 okt 2006, 17:46 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172524
Afbeelding
Merk en type: ÖAF FE600A
Eigenaar: Jager
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Utrecht: Veemarkthallen
Datum: 1 oktober 2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij de Mack- en Speciaal Transportdag

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 okt 2006, 21:53 
Offline
Enigma
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2005, 15:47
Berichten: 10530
Wat is eigenlijk de relatie tussen ÖAF en MAN ?

_________________
Die van jou is misschien dikker of langer, maar die van mij komt tenminste omhoog !

Luctor et emergo !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 okt 2006, 22:54 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172524
Dat is een lan en ingewikkeld verhaal. Ik doe het even uit mn hoofd, dus pin me niet vast op de jaartallen en exacte namen en zo.

in den beginne (zo rond 1900 dus) had je Fiat, in Italië. Opdat moment zetten ze, in tegensteling tot hun meeste concurenten, een echt goed product neer. En wat gebeurde er destijds in het versnipperde Europa met een goed product? In elk land een eigen dochter of licentienemer. En de Oostenrijkse Fiat tak heette Austro-Fiat. Na een paar jaar werd de naam verander in Österreichse Austro-Fiat, kortweg ÖAF. Door de jaren heen kreeg Fiat steeds minder invloed, en eind jaren '30, Oostenrijk bestond niet meer en viel onder Hitlrs grote Duitsland, kocht MAN het laatste aandelenpakket van Fiat over, zodat ze 15% van ÖAF bezaten. In 1945 werd dit weer ongedaan gemaakt, ivm het weer uit elkaar gaan van Duitsland en Oostenrijk. Maar de close band met MAN bleef, ÖAF bouwde MAN dieselmotoren in in haar voertuigen bijvoorbeeld. En in de jaren '50 begn MAN alwer stukje bij beetje ÖAF op te kopen. Vlak voor MAN het hele pakket aandelen in handen had, kocht ÖAF haar landgenoot Graf & Stift op. En een jaar later had MAN zoals gezegd dus 100% van de aandelen in handen. Export was niet meer interessant, dat ging onder de naam MAN, en de voertuigen waren ook vrijwel identiek aan hun Duitse broers. Door de jaren heen heeft ÖAF zich ontwikkeld tot de speciale voertuigen fabriek van MAN. Zo worden alle zwaar transport trekkers, maar ook alle 5assige kippers voor de Nederlandse markt, bij ÖAF gebouwd. Maar buiten Oostenrijk wordne deze gewoon onder de naam MAN verkocht. De enkele ÖAF die je buiten Oostenrijk ziet is OF een tweedehandsje uit Oostenrijk (bijvoorbeeld de ÖAF van A. Hak, die overigens niet in dit topic staat, helaas), OF een afnemer wou zelf graag een ÖAF grille, ook al vind MAN dat wat minder leuk, zoals Jager.

Ik mekr het altijd meteen als iemand een ÖAF heeft gezien.... Je krijgt altijd hetzlefde zinnetje te horen....
"Ik heb vandaag een DAF gezien met een MAN cabine!"

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 okt 2006, 23:08 
Offline
Enigma
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2005, 15:47
Berichten: 10530
Dankje voor de uitleg ! :D

_________________
Die van jou is misschien dikker of langer, maar die van mij komt tenminste omhoog !

Luctor et emergo !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 nov 2006, 16:25 
Offline
Taxismurf
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2006, 21:42
Berichten: 46533
Woonplaats: Bij Simone thuis
Afbeelding

_________________
Klik hier voor 1000+ persoonsvervoersbedrijven

voor nog meer historie klik je hier , het buzzybee documentatie centrum , members only


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 mei 2007, 14:59 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172524
Afbeelding
Merk en type: ÖAF F2000
Eigenaar: Broersma
Land van herkomst: Nederland / Duitsland
Locatie: Sumar: Broersma
Datum: 22 mei 2007
Fotograaf/Bron: Alex Miedema

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 mei 2007, 16:27 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172524
Afbeelding
Afbeelding
Merk en type: ÖAF F90 26.372
Eigenaar: Broersma
Land van herkomst: Nederland / Duitsland
Locatie: Sumar: Broersma
Datum: 22 mei 2007
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: vorige eigenaar Buchschartner Abfallentsorgung

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 mei 2007, 20:27 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172524
Afbeelding
Merk en type: ÖAF
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: onbekend
Locatie: Europa
Datum: onbekend
Fotograaf/Bron: Harm Adams

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 dec 2007, 19:13 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172524
Afbeelding
Merk en type: ÖAF FE600A
Eigenaar: Jager / Omrin
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Almelo
Datum: 9 oktober 2007
Fotograaf/Bron: Marco Rodenburg

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 dec 2007, 12:01 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 76472
Woonplaats: Friedrichshafen
ÖAF is natuurlijk bekend van alle zwaartransprorttrekkers die ze bouwen, zoals deze MAN TGA 41.660 8x4 - Schaumann

Afbeelding

of deze 40.502 6x6 van Scales uit Parijs
Afbeelding

of de welbekende 41.603 modellen, hier eentje van Bohnet die er meerdere heeft/had
Afbeelding

en een van de fraaisten, de 41.604 van Spiegl uit Oostenrijk, waarschijnlijk een van de trekkers die het hardst moet werken voor zijn geld :) (hopelijk kan ik daarvan nog een keer foto's maken in de bergen)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 dec 2007, 12:07 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 76472
Woonplaats: Friedrichshafen
maar voor mij zijn ze toch meer de leverancier van de speciale asconfiguraties. Helaas wordt dit ook steeds minder.

Te beginnen met 2 "standaard" 4x4tjes, hier een FE410A met Palfinger kraantje
Afbeelding

en eentje met hoog dak van Eiler, een 19.464 voor houttransport.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 dec 2007, 12:16 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 76472
Woonplaats: Friedrichshafen
de volgende interessante configuratie is de 4x4 met niet aangedreven voorloopas (6x4/4), lekker kort en toch goede aandrijving.

Hier eent 26.403 van Tomaselli Bau met Hiab kraantje:
Afbeelding

en twee stuk van Geist als TG-A
Afbeelding

en nog een 25.372 van Sohler met Palfinger kraan en kipper:
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 dec 2007, 12:20 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 76472
Woonplaats: Friedrichshafen
en de andere variant, als 6x4*4, dus een 4x4 met een naloopas voor een langer chassis maar toch met goede wendbaarheid. Worden niet meer in Wenen gebouwd, alleen nog maar via Toni Maurer.

hier de nagelnieuwe 28.480 van Jul. Peter met Fassi 1100. Dit was de laatste uit Wenen.
Afbeelding

hier eentje met haakarminstallatie
Afbeelding

en deze moet nog opgebouwd worden
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Ditzj op 16 dec 2007, 12:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 dec 2007, 12:32 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 76472
Woonplaats: Friedrichshafen
na 6x4 komt 6x6, dus hier de 6x6*4. Zowel de vooras als ook de achteras is sturend uitgevoerd. Hebben ze ook in widespread gebouwd waarbij de complete as stuurd, net zoals bij Ginaf. Daarvan heb ik geen foto's

De 6x6*4 was populair in Oostenrijk, in de bergen is het ideaal. Genoeg tractie en lekker wendbaar. Worden niet meer gemaakt, nu bij Toni Maurer verkrijgbaar.
Eentje als trekker van Fohringer met Palfinger kraan
Afbeelding

een houtwagen van Sibe
Afbeelding

die van Steurer met afzetbare kraan, werkt veel bij de skiliftenbouw
Afbeelding

eentje met tankopbouw van Eberhard uit Zwitserland
Afbeelding

en een kipper van Felder uit het Bregenzerwald
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Ditzj op 16 dec 2007, 12:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 dec 2007, 12:42 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 76472
Woonplaats: Friedrichshafen
en dan nog de heel speciale 6x6, die met dubbele vooras.
Wordt bij andere fabrikanten uit een 8x8 teruggebouwd (daarom vaak: 8x8-2), bij OAF werden ze direct gebouwd. Zeer geschikt voor de montage van zware kranen. Hebben Heplex-vering op de achteras!! Technisch gezien zeer interessante chassis... Worden bij OAF niet meer gemaakt, nu alleen nog maar bij Toni Maurer, ombouw uit 8x8.

Nogmaals de firma Fohringer, hier hun 6x6 met dubbele vooras en Palfinger PK44002 met Achleitner oplegger
Afbeelding

en de 6x6 van Kurz met Hiab 700, een trekker hier met laadbakje
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling