Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 13 dec 2018, 19:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Toni Maurer specials
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jan 2008, 18:06 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Toni Maurer is de officiele werkplaats (Wierda trouwens ook) voor MAN aanpassingen. Hij bouwt o.a. de 5-assers voor Zwitserland.
Ook kan er een korterere versie van de 41.530 8x4 bij hem besteld worden, hij bouwt hem uit een 6x4.
http://www.toni-maurer.de

Beginnen we maar met een paar 5-assers, zowel met voorloopas (dus middelste as erbij) als met naloopas (dus laatste as erbij).
De interessantste 5-asser tot nu toe, een 10x6 uit een 8x8 (geen schijffout!) werd eind vorig jaar afgeleverd. Zodra ik foto's heb zal ik ze erbij plaatsen.

Afbeelding
5-asser met bijgeplaatste naloopas, uitgerust met een Fassi 1500 voor Heggli AG

Afbeelding
Een bouwgelijke wagen van de achterkant gezien, nu voor Landolt

Afbeelding
De 5-asser van Kuchelmair met achterop gemonteerde PK72002, welliswaar in Oostenrijk onderweg maar gedacht voor de inzet in Zwitserland.

Afbeelding
Nog een chassis met achteraan bijgeplaatse as, voor Couturier sa. Bijzonderheid is dat de 2e vooras voorzien is van Hydrodrive, dus theoretisch een 10x6

Afbeelding
De versie met de bijgeplaatste voorloopas (de middelste dus), wordt meestal gebruikt voor kippers zoals hier bij Zürcher AG.


Laatst bijgewerkt door Ditzj op 06 jan 2008, 20:13, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jan 2008, 18:14 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Ook zwaartransporttrekkers worden er omgebouwd.
Zo werden er 8x6 trekkers uit 6x6 gebouwd, hier de 4 mij bekende units (een MAN dealer heeft er ook nog een paar gebouwd, maar dat is geen Maurer natuurlijk)
Basis is een 33.604 6x6, natijd is het een 41.604 8x6. Vooral voor Zwitserlsand interessant, daar krijg je dan meer totaalgewicht voor zwaartransport toegelaten. De betere tractie is natuurlijk ook naast de weg van voordeel, maar de meesten worden gewoon op de weg ingezet.

De 3 stuks die in Zwisterland lopen:
Afbeelding
M. Brunner uit Littau bij Luzern

Afbeelding
Piatti bij Zürich

Afbeelding
en de uiterst fraaie FE600A van Senn AG

En de enige buiten Zwitserland loopt bij mijn naamgenoot uit België, Adams.
Hardnekkige wagen, al een keer afgebrand maar toch weer helemaal opgebouwd en nog steeds hard aan het werk. Helaas geen betere foto van.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jan 2008, 20:12 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Op het eerste gezicht niet herkenbaar, maar deze was ook bij Toni.

Voor de steunpoten aan de voorkant werd het chassis naar voren toe versterkt, dit werd door Toni uitgevoerd.
Inmiddels bij een paar TGA's gedaan, in Finland is mij nog eentje bekend.

Afbeelding
Is van een eigenrijder uit het Bregenzerwald/Oostenrijk.
De gehele opbouw, met Fassi 520, is afzetbaar.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 jan 2008, 19:34 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Maurer doet schijnbaar ook andere merken, deze Scania met verzette cabine (voor ladderopbouw) kwam ik bij de Scania dealer in Zwitserland tegen.

De cabine is naar voren verzet, de radiateur van de motor naar de zijkant verplaatst en mischien nog wel meer dingen die ik zo snel niet gezien heb.

Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 jan 2008, 19:38 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Terug naar het zwaartransport, hier is een eerder genoemde 41.530 te zien. Deze baseerd op een 33.530 6x4. Daarvan worden de luchtketels, dieseltank enz. achter de cabine geplaatst opdat er ruimte is voor de 4e as, de voorloopas. Dit geeft een uiterst korte 4-as trekker, korter dan de versie die bij MAN standaard te koop is.

Deze 41.530 is van de firma Hämmerle uit Hard bij Bregenz (A) en trekt een 7-assige Broshuis semi. Dit is nog niet eens de kortste versie...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 jan 2008, 11:31 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Niet meer mensen met Specials van Toni ???

Ga ik maar verder, hier een zeer interessante ombouw voor een firma die veel skiliften opbouwt, dus tot boven in de bergen.

Het voertuig moet dus wendbaar zijn en ook goede tractie hebben. Basis is een standaard 6x6. De achterste as is gewisseld voor een aangedreven vooras die dus fuseebesturing heeft. Opdat de as ook altijd stuurt is er een stuurstang van voor naar achter gemonteerd (veel robuuster dan die elektro-hydraulische dingen), net als bij Terberg.
Hier heeft hij een klein Palfingertje achterop, hij kan ook met een PK72002 ingezet worden.
Vroeger werd dit type chassis door ÖAF gebouwd, zie ook hier:
http://www.buzzybeeforum.nl/viewtopic.p ... 0&start=15

Hier zijn goede voorbeelden van het werk wat hij doet:
http://www.kieswerk-steurer.at/bilder/s ... index.html

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 jan 2008, 12:17 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172554
Ditzj schreef:
Niet meer mensen met Specials van Toni ???


Ik weet dat er in NL kippers rondrijden die door Maurer zijn gebouwd, maar hoe herken ik die als Maurer?

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 jan 2008, 15:09 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Alexxxxx schreef:
Ditzj schreef:
Niet meer mensen met Specials van Toni ???


Ik weet dat er in NL kippers rondrijden die door Maurer zijn gebouwd, maar hoe herken ik die als Maurer?


Dat is wat moeilijker, aangezien hij standaard MAN komponenten gebruikt.
Bij de meeste auto's weet ik het gewoon, bijv. alle 5-assers in Zwitserland of al die specials hierboven, omdat je eigenaren gesproken hebt of het van iemand anders weet.
Ik zou zeggen, als het een ombouw is waar geen Wierda op staat is de kans al duidelijk groter :)
Aangezien hij veel in opdracht van MAN (dus opdrachten via dealers) werkt komt er meestal ook niet ergens een typeplaatje of sticker van Maurer op.

Hier nog een eenvoudige ombouw, een 6x6 die met een voorloopas tot een compacte 8x6 geworden is. De kraan is een Effer 1050, meer info hier: http://www.ditzj.de/html/nl/trucks/man/brugger.html
Het versterkte chassis naar voren toe is hier niet door Maurer gebouwd, maar door een lokale kranenopbouwer.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 jan 2008, 20:45 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Nog een 4-asser, ook een 8x6, maar dit keer 8x6*6.

Hier is een 8x8 teruggebouwd naar een 8x6 door de achterste as te vervangen door een niet aangedreven gestuurd exemplaar. Dit geeft de trekker (bakje kan eraf) meer wendbaarheid voor in de bergen dan een starre 8x8.
De achteras had, net als bij Steurer, nog een aangedreven variant kunnen zijn maar dan wordt het wel erg duur en bij een trekker is het niet zo eenvoudig om stuurstangen langs het chassis te laten lopen.
Aangezien er een Effer 1050 achter de cabine staat is de meeste aslast sowiezo voorop, dus wil je ook daar de aandrijving hebben.

Eigendom van de firma Trost uit Traisen, niet zo ver van Wenen af.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 jan 2008, 16:06 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Nog een 4-asser, dit keer een 8x4*4 die gebouwd is uit een 6x4*4 (4x4 met gestuurde sleepas) van ÖAF. Bij Toni Maurer werd de 2e vooras gemonteerd zodat de zware Palfinger PK100002 achter de cabine geplaats kon worden.

Zeer belangrijk was hier de korte wielbasis en de vele sturende assen, de truck wordt veel ingezet tot boven in de bergen en moet dus tractie hebben en wendbaar zijn.

Eigenaar is Bregy uit Turtmann in Wallis/Zwitserland.
Op zijn website vind je meer foto's: http://www.bregytransporte.ch/Fotos.asp

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 jan 2008, 23:07 
Offline
vrachtwagenchauffeur

Geregistreerd: 12 apr 2007, 19:00
Berichten: 12691
Woonplaats: arnhem
:lol: mag het een as meer zijn ;)

_________________
Marcel1970@buzzybeeforum.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 jan 2008, 19:57 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Bij veel voertuigen klopt dat :)

Hier moest het meer zijn dan alleen een asje erbij.

Hier moest van een standaard MAN 41.660 8x4 een 8x6 gemaakt worden.
Daarvoor moesten eerste alle assen eronder uit zodat het chassis verhoogd kon worden. Daarna werden de achterassen met nieuwe ophanging weer gemonteerd, de voorloopas werd direct voor een zwaardere versie ingewisseld en de aangedreven vooras werd eronder gezet.
In het frame werd een verdeelbak gemonteerd zodat de vooras ook aangedreven kan worden.
De cabine werd bij Kuda voorzien van iets minder hoog dak dan de van MAN bekende XXL versie, omdat anders de truck meer als 4 meter werd.

Gebouwd voor Risi AG uit Baar in Zwitserland
Gebouwd om dezelfde reden als de 8x6'en hierboven, meer totaalgewicht bij zwaartransport.

Meer info: http://www.ditzj.de/html/nl/trucks/man/risi41660.html

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 feb 2008, 11:22 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Nog een groot project, dit keer voor de Deen Torben Rafn.
De basis is een "standaard" 8x8 met WSK waar bij Toni Maurer nog een extra voorloopas onder gezet werd zodat het een 10x8 werd.

Wordt bij Torben veel ingezet voor zeer zware klussen of op plaatsen waar tractie noodzakelijk is (bijv. bij windmolentransporten in het veld).

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 feb 2008, 11:37 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Basis is hier een 27.604 waar een asje bijgezet werd.
Dit was de manier om een 600 pk 4-asser zonder WSK te krijgen, die was bij ÖAF niet te krijgen zover ik weet (alleen als 460).

Dus koop je een korte 6x4 en laat je er een as bij onder zetten.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Toni Maurer specials
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 maart 2008, 13:32 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80003
Woonplaats: Friedrichshafen
Afbeelding

Middelste as erbij gezet, standaard zwitsers kipperchassis inmiddels :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling