Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 18 aug 2018, 07:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Karpati Bucegi
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 sep 2007, 11:57 
Offline
Bijenkoningin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jul 2006, 11:35
Berichten: 2741
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: SR - Steagul Rosu trucks
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 okt 2009, 20:39 
Offline
Larve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 okt 2009, 19:09
Berichten: 12
Woonplaats: Bucuresti / Romania
SR are cut-in letter from factory name: Steagul Rosu (red flag), from Brasov (Brashov) - Romania, which became in time: Intreprinderea de Autocamioane Brasov (Brasov trucks enterprise), Autocamioane Brasov (Brasov trucks), Roman SA. The first trucks produce there, use this name. The first model was produce there, from 1954 and was named SR 101 - it was a copy of the soviet truck ZiS 150, which was, on his turn, a copy of the american truck International KR-11. The truck has 4 tonns payload, 6 in line gas engine, 5550 cmc, 95 CP, 5 speeds gearbox.



SR 101

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding




SR 101 it was replace, starting with 1960 (in 1958 starts new models developments, inspired from american medium-lights trucks), by the SR 131 Carpati. The new truck has 3 tonns payload (4x2, split type rear axle with twin wheels, 6 lugs). The cab of this models, was designed by the french, from Chausson Plant. It use a V8 gas engine, developed in Brasov by a Ford Y engine base, 5025 cmc, 140 CP, 4 speeds gearbox, speeds 2, 3 & 4 syncromesh.



SR 131 Carpati

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding



From 1962, with SR 131 Carpati, was banked together the new model SR 132 Carpati, with 2,5 tonns payload (4x4, split type front and rear axles, rear axle with single wheels, 6 lugs, 2 speeds transfer case, without central differential).



SR 132 Carpati

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding



After a while, the payload was increase from 3 tonns to 5 tonns and start in production, from 1964, the new model SR 113 Bucegi, with 5 tonns payload (4x2, banjo type rear axle with twin wheels, 8 lugs), based on the same cabin, designed by the french, from Chausson Plant and V8 gas engine, developed in Brasov by a Ford Y engine base, 5025 cmc, 140 CP, with 5 speeds gearbox, speeds 2, 3, 4 & 5 syncromesh (on option, the gearbox can be coupled with a auxiliary gearbox - reducer, or, rear axle can be fitted with 2 speeds differential, air controled).
SR 113 Bucegi had few derivations like: SR 115 Bucegi - prime mover, or SR 116 Bucegi dump truck.



SR 113 Bucegi

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


SR 115 Bucegi

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


SR 116 Bucegi

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding



In the same year, 1964, start the production for SR 114 Bucegi model, with 4 tonns payload (4x4, split type front axle, banjo type rear axle with twin wheels, 8 lugs, rear differential with selectable locker, air controled, 2 speeds transfer cases, with or without central differential).



SR 114 Bucegi

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding



The factory made a 7 tonns model, with cab over engine, called SR 7 BA-1. This truch use same mechanical line, like SR 113.



SR 7 BA-1 Bucegi

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding



Later, V8 gas engine, 5025 cmc, 140 CP - engine code SR-211, was replaced with a 6 in line diesel engine, 5491 cmc, 135 CP, SAVIEM patent - engine code 797-05. With this engine, was mounted on the chassis, the AK 5-35 gearbox, with 5 speeds, nonsyncromesh. For SR 114 models, factory keep the original transfer cases. That modified versions called SR 113/114 D.



SR-211

Afbeelding




Latest, the factory made a "face-lift" for diesel versions: they replaced the front grill, with a panel, without headlights and front bumper was replaced with a three parts bumper, adapted from Roman trucks, which included the headlights. This modesl was renamed Dac 6135 R/RA.



Dac 6135

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding



In the last years of manufacturing, the factory replaced the original hood, with a forward tilt fiberglass hood.



Dac 6135

Afbeelding Afbeelding Afbeelding



Gradual, the manufacturing of SR trucks was stoped and replace, all the way, by heavy-medium trucks Roman/Dac - MAN patent.



Roman-Dac

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding



Dac CN

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding




Bonus: a project, based on a Roman 19215 DFK chassis, with SR cabin.



Roman-SR

Afbeelding


Never advance from prototype stage and no other data find...

_________________
Chevrolet Suburban V2500 Silverado


Laatst bijgewerkt door MagnuM op 15 okt 2009, 22:26, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Karpati Bucegi
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 okt 2009, 20:40 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172545
Wow, what an entarnce! _O_

Welcome MagnuM!

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Karpati Bucegi
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 okt 2009, 02:06 
Offline
Larve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 okt 2009, 19:09
Berichten: 12
Woonplaats: Bucuresti / Romania
Another SR 116 Bucegi, dump truck, in Mariqita / Columbia.




Afbeelding Afbeelding

_________________
Chevrolet Suburban V2500 Silverado


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Karpati Bucegi
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 dec 2009, 16:58 
Offline
Larve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 okt 2009, 19:09
Berichten: 12
Woonplaats: Bucuresti / Romania
A SR from former Yugoslavia: Torpedo SRT.


Afbeelding

_________________
Chevrolet Suburban V2500 Silverado


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Karpati Bucegi
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 apr 2010, 00:20 
Offline
Larve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 okt 2009, 19:09
Berichten: 12
Woonplaats: Bucuresti / Romania
SR 116 Bucegi 6BR1S dump truck.


Afbeelding

_________________
Chevrolet Suburban V2500 Silverado


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Karpati Bucegi
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 maart 2012, 17:07 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 06 jan 2012, 12:01
Berichten: 1389
Woonplaats: Opole
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling