Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 24 jun 2018, 00:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 sep 2013, 23:17 
Offline
Ei

Geregistreerd: 19 okt 2010, 12:05
Berichten: 7
Alex Miedema schreef:
Somati
Van XXXX tot en met heden?
Andere producten van deze firma zijn brandweeropbouwen.

Somati is (was?) een crashtenderfabriek waarvan ik het sterke vermoede heb dat deze in België gevestigd was. Het is mij onbekend of ze ook op eigen chassis bouw(d)en, of alleen op die van toeleveranciers. De enige bron die ik heb is in het Russisch, en die taal ben ik helaas nog niet machtig.

Meer informatie over dit merk kun je hier vinden: Katalog MNP 2000


Voor mij is dit bekend van blustoestellen te Erembodegem.
Nu onder een ander naam (als ik niet vergis)
maar kijk ook naar :
Somati werd in 1962 opgericht door Remi Pelgrims en startte met de verkoop van brandblussers in Brussel. Het aanbod werd al snel uitgebreid naar automatische blussystemen, compartimentering en rookdetectie, waardoor een grotere locatie noodzakelijk werd. Somati verhuisde naar het industrieterrein in Aalst.
In 1980 begon Somati met de bouw van brandweerwagens voor de Belgische brandweer en het leger. Al snel werden crashtenders voor internationale luchthavens in de portefeuille opgenomen. Een aparte entiteit, eerst Somati Equipment genoemd, werd opgericht in 1990 om de afdeling voertuigen verder uit te breiden. Later veranderde de naam in Somati Vehicles NV en werd de portfolio uitgebreid met ziekenwagens, politiewagens en utilitaire voertuigen.

Vandaag is Somati Vehicles nv een onafhankelijke, particuliere onderneming.

BRON : http://somati-vehicles.com/nl/about/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 feb 2014, 19:40 
Offline
Ei

Geregistreerd: 30 jan 2014, 08:47
Berichten: 2
Alex Miedema schreef:
Denonville
Van 1937 tot en met 1940 te Brussel
Andere producten van deze firma zijn bij mij niet bekend.

Denonville bouwde tot het uitbreken van de tweede wereldoorlog 5-, 8- en 10-tonners. De firma is overgenomen door Cummins.

Meer informatie over dit merk kun je hier vinden: Elmars Vrachtauto Encyclopedie, Transmobiel 5/85, The Illustrated Encyclopedia of Trucks and Buses, http://www.mtc.de.vu


Allereerst complimenten voor de voortreffelijke website!!! Goed bezig!

Denonville Diesel is de merknaam voor de circa 150 geproduceerde vrachtwagens en trekkers in de periode
1937-1940. Arthur Denonville richtte na zijn terugkomst uit Noord Afrika in 1922 een taxi- en bodedienst op
die hij succesvol in 1928 wist te verkopen en toen een dealerschap voor Ford bestel- en vrachtwagens nam.

Toen ging het opeens snel, zowel verkoop (firma Sadeno aan de Portaelstraat te Schaarbeek) als assemblage
(firma Sobelma aan de Birminghamstraat te Molenbeek) van Indiana (toen reeds een onderdeel van White Motor
Corporation) en Federal. Al eerder werd het importeurschap van Cummins Diesel begonnen. Na de 2e WO werd
vooral actief gewerkt aan het herstellen en verkopen van oorlogsmaterieel, zoals White, Mack, International en
eigenlijk allerlei merken die door onze bevrijders op het vaste land zijn achtergebleven. De 2e WO had eerder de
productie van de Denonville Diesel verstoord. Gelukkig is er nog één Denonville Diesel bewaard gebleven alsook
tijdig gerestaureerd. Meestal waren deze voertuigen voorzien van een Cummins-motor, soms een MAN-motor.

Denonville is vooral bekend doordat in de periode 1949-1979 het importeurschap van Scania-Vabis voor België
en Groothertogdom Luxemburg werd aanvaard. De verkoop van merken als White, Autocar, E.R.F. alsook Foden
werd door de firma Cummins Distributor Belgium S.A. gerealiseerd. Uiteindelijk heeft Scania (tot 1969 nog met
het achtervoegsel Vabis) uit Zweden het importeurschap in 1979 terug genomen en een soortgelijke transactie
werd in 2003 gedaan door de verkoop van het importeurschap van Cummins aan de Cummins-moeder-organisatie.

Vanaf de 2e WO heeft Ets. A. Denonville (later Cummins Distributor Belgium S.A.) zich heel actief bezig gehouden
met export, niet alleen naar Frankrijk, doch vooral naar het Midden Oosten, waar nogal wat Autocar-trucks voor
zware arbeid als kipper en betonmixer werden ingezet.

Voor verdere info alsook foto's www.transportmuseum.be


Fo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling