Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 10 dec 2018, 12:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 jan 2012, 17:56 
Offline
Grunneger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 aug 2007, 21:59
Berichten: 10103
Woonplaats: doezum
Een leuk plaatje uit het boek: "De auto - grondslagen der autotechniek" uit 1966 :shock:

Afbeelding

_________________
Angst is moar veur eem', spiet is veur altied.

johannes@buzzybeeforum.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 jan 2012, 18:01 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80001
Woonplaats: Friedrichshafen
dat lijkt van het type: "kkkkkkkrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" en de versnelling zit er in :D :D :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 jan 2012, 18:05 
Offline
Grunneger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 aug 2007, 21:59
Berichten: 10103
Woonplaats: doezum
Ditzj schreef:
dat lijkt van het type: "kkkkkkkrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" en de versnelling zit er in :D :D :D

:D
En toen hadden ze alwel 3 versnellingen!! :hubba:

_________________
Angst is moar veur eem', spiet is veur altied.

johannes@buzzybeeforum.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 jan 2012, 18:24 
Offline
Bijenkoningin

Geregistreerd: 06 dec 2009, 14:14
Berichten: 17557
Woonplaats: Zeewolde/Pleinmont
De bekende GMC CCKW353 "Jimmy" had een aparte indeling wat betreft het schakelpatroon. De vijf versnellingen zaten op een geheel andere volgorde dan normaal. Wat dus 1, 2, 3, 4, 5 en R is, bij de Jimmy was dat namelijk 2, 3, 5, 4, R en 1.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 okt 2013, 21:23 
Offline
Rups

Geregistreerd: 06 feb 2010, 19:28
Berichten: 16
Pieter-Jelke schreef:
Tom van der Elst schreef:
Pieter-Jelke schreef:
maar nu even terug naar tractoren , het massey dyna systeem hoe werkt dat dan want dan hoef je alleen een pookje naar voren of naar achteren te drukken om omhoog of omlaag te schakelen , weet iemand hoe dit zit?


Dat klinkt als een automaat en zo te lezen gebruiken ze o.a een CVT.

Hier is een leuk paginaatje met nogal wat uitleg : http://www.masseyferguson.nl/techniek/t ... -bediening


dankje bij de baas waar ik werk rijdt een dyna 4 , wel jammer dat die minder luxe zijn van binnen dan de dyna 6 maar het werk toch prettig. :stampen:


Een dyna 4 bak is in basis een gewone handbak die uitgebreid is met 4 powershifttrappen op elke groep waardoor je 16 versnellingen hebt.

De gewone handbak word elektronisch bediend en dit geld ook voor de koppeling, de koppeling is overigens ook gewoon met de voet te gebruiken.

een dyna 6 bak heeft het zelfde principe, maar dan met meer versnellingen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 nov 2013, 19:32 
Offline
Rups

Geregistreerd: 29 jul 2012, 23:38
Berichten: 15
Woonplaats: Meppel
Ik weet al sinds mn 12de hoe ik moet schakelen, na zien van dit filmpje weet ik pas hoe het werkt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 nov 2013, 15:11 
Offline
Bijenkoningin

Geregistreerd: 15 nov 2010, 20:32
Berichten: 5662
prachtig mooi filmpje!

_________________
No Farmers No Food


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 nov 2013, 20:58 
Offline
Duizendpoot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jan 2013, 17:27
Berichten: 2184
Woonplaats: ter idzard
Inderdaad! wist wil ongeveer hoe een versnellingsbak werkt omdat ik vaak genoeg in de versnellingsbak van een trekker heb gekeken en wat aan de schakelstangen zat te bewegen en dan zie je wat er gebeurt, maar ik had nooit het principe van de syncromesh begrepen en nu wel!

Ik reed op mijn 12 voor het eerst op een trekker met ongesynchroniseerde bak maar telkens in de zelfde versnelling, nu ben ik druk aan het oefenen met schakelen, op schakelen gaat wel maar terug.... ik een beetje met tussen gas prutsen en allemaal gekraak, stapt er even iemand anders op, klikt hem zo een versnelling terug zonder de koppeling te gebruiken... zal de ervaring wel zijn....

_________________
Groeten Eise Meyners
International Harvester fan!
Red till i'm dead, Black smoke til its broke!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 nov 2013, 16:07 
Offline
the nightflier
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2006, 15:46
Berichten: 28818
Gevoel Eise, dat is het meestal.

Ik heb een Daf gehad met een Fuller bak, net wat jij ook zegt, op schakelen is niet zo`n probleem, maar terug, dat wilde bij mij ook niet echt vlotten, maar eens aan vaders gevraagd hoe hij dat deed, tussengas geven tot een 1700 toeren en dat lukt het wel, en de man had gelijk, op een gegeven moment lukte het mij ook om zonder trapper te schakelen, op een gegeven moment krijg je het gevoel wel, bij mijn laatste FL6 schakelde ik ook zonder de trapper te gebruiken, dat gaf ook geen problemen met de 8 bak


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 nov 2013, 16:48 
Offline
Bijenkoningin

Geregistreerd: 15 nov 2010, 20:32
Berichten: 5662
heb ik ook met de trekker terug wil voor geen meter druk gewoon koppeling in en rem in en zie wel wanneert hij erin valt,
maar nu ik auto rijles heb leer je het beter.

_________________
No Farmers No Food


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 nov 2013, 19:32 
Offline
Duizendpoot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jan 2013, 17:27
Berichten: 2184
Woonplaats: ter idzard
Ja Gert dat van die toeren klopt, alleen heb ik geen toerenteller :bigfun:
wat ik soms ook apart vindt dat het met tussenas niet wil en gewoon met de koppeling ingetrapt er in drukken lukt soms wel, zal wel meer geluk als wijsheid zijn, hoef ook bijna nooit terug te schakelen omdat ik er bijna nooit een zware last achter heb hangen...
PJ: ik had het met de auto ook vrij snel onder de knie met wegrijden kon op een gegeven moment in de 3 wegrijden, maar ik moest ook een keer iemand ophalen en die kon na zijn 15 rijles nog niet zelf schakelen :?

_________________
Groeten Eise Meyners
International Harvester fan!
Red till i'm dead, Black smoke til its broke!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 okt 2014, 19:47 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80001
Woonplaats: Friedrichshafen
Afbeelding

Afbeelding
Merk en type: Renk RK325 voor 1550 pk tank

en hier een soortgelijke, maar dan gemonteerd aan een motor
Afbeelding

Afbeelding
Merk en type: MTU 10V 890 IFV Powerpack, MTU motor met Renk bak voor inzet in een tank
Land van herkomst Duitsland
Datum: 17-06-2014
Topic: Eurosatory 2014

Deze bakken hebben een speciale opbouw, waardoor de kracht die links en rechts uit de bak komt individueel geregeld kan worden. Dit zorgt ervoor dat een tank een bocht kan maken of zelfs op zijn plek kan draaien. Er wordt dus meer aandrijkracht naar de kant van de buitenbocht geleid tijdens het rijden, dan draait die ketting sneller. Bij omdraaien op de plek zelf draaien de kettingen in tegengestelde richting. Links en rechts van de groene bak zie je dan ook nog de remmen zitten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 dec 2014, 22:45 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80001
Woonplaats: Friedrichshafen
Nog zo'n bak, nu als Renk powerpack ESM350, helaas met onbekende motor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Merk en type: Renk ESM350 Powerpack
Land van herkomst Duitsland
Datum: 17-06-2014
Topic: Eurosatory 2014


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2016, 22:09 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80001
Woonplaats: Friedrichshafen
Afbeelding

Afbeelding
Merk en type: Voith VIAB turbo koppeling
Eigenaar: -
Datum: 18-04-2015
Fotograaf/Bron: Harm Adams
Topic: Transpotec 2015 - Verona

Niet een bak op zich, maar de vloeistofkoppeling die Mercedes er bij zwaar transport trucks voor monteerd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2016, 22:10 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80001
Woonplaats: Friedrichshafen
Afbeelding
Merk en type: Voith retarder
Eigenaar: -
Datum: 18-04-2015
Fotograaf/Bron: Harm Adams
Topic: Transpotec 2015 - Verona

En ook dit is geen bak, maar deze hangt ook in de aandrijflijn en dient als slijtagevrije rem (remmen met vloeistof)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling