Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 13 nov 2018, 22:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2011, 14:55 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 79889
Woonplaats: Friedrichshafen
Toen ik deze 2 trucks, die achter elkaar aan reden, in het B31 topic poste plaatste ik ook het volgende commentaar.
Citaat:
2 autotransporters, waarbij een hoge cabine wel zeldzaam is in autotransport, kost de ruimte voor 1 auto


Afbeelding

Afbeelding

Daarop kreed ik via een pb te horen dat dit niet het geval is, aangezien de onderste een langere aanhanger mag trekken.

Nou heb ik mij nog nooit in de europese wetgeving verdiept waar het gaat om autotransporters. Ik zag dat altijd als een voertuig dat op een of andere manier door een hoop gaten in de wetgeving doorkomt (variabele overhang door uitschuifbare rijplanken, laden over het dak, 0 ruimte tussen aanhanger en bakwagen, ...)

Dat de aanhanger van de 2e Actros, die met hoog dak, een langere 3 asser zie ik ook.
Maar een paar weken later kwam deze combinatie langs, die dus ook zo'n aanhanger trekt en tevens over het dak laadt.

Afbeelding

Met andere woorden, wie is bekend met de regels voor deze combinaties en kan hier iets meer over vertellen ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2011, 15:16 
Offline
Wiseguy
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 maart 2008, 13:57
Berichten: 34978
Woonplaats: Westfriesland
De regelgeving weer ik niet, maar hoe je het ook bekijkt, het blijven 8 auto's.

_________________
Groetjes Vinnie.

Misschien doe je het gratis, maar je doet het nooit voor niks.

Vroege vogel 2009 2017
Nachtpauwoog 2012 2014 2015 2016 2017


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2011, 15:36 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 28152
Woonplaats: Westerwolde
De conventionele combinatie heeft op het bovendek van de aanhanger ruimte over, maar net niet genoeg om nog een (ik noem maar wat) Fiat 500 te laden. Maar als hij nou één zo'n BMW laat staan, dan zou hij wel twee Fiatjes kunnen laden, wat het totaal op negen auto's brengt (zeven premium middenklasser stations en twee stadsauto's).

De conventionele combinatie heeft een bovendek op z'n truck staan van een meter of negen, tien. Daarvan zit zo'n drie meter boven de cabine, dus zo'n zes a zeven meter achter de cabine.
De combinatie met het hoge dak heeft vijf meter bovendek achter de cabine, waardoor het bovendek van z'n aanhanger dus twee meter langer kan zijn. En dat maakt het verschil bij deze auto's die hij geladen heeft, want nu kan hij drie op het aanhanger bovendek laden.

Het boven de cabine laden wordt langzaam aan minder, omdat de auto's steeds hoger worden. Een vrij normale auto als een Nissan Quasqai (ofzo) is al een vrij hoge auto.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2011, 17:19 
Offline
Hulppiet
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2006, 14:43
Berichten: 2578
Woonplaats: Waar mijn hoofd mijn kussen raakt.
Het grappige is eigenlijk dat dit helemaal geen aanhangers zijn!
Dit zijn trekker oplegger combinaties, waarbij de oplegger niet over de schotel draait, maar achter de trekker.
De zogenaamde "aanhanger" kan er ook niet gewoon afgehaald worden.

Ik weet dat broertje hier het een en ander aan detailbeeldjes van heeft (en ook wel folders), dus die moet maar eens even wat gaan plaatsen....

Piet.

_________________
Broshuisfoto`s altijd welkom - broshuisfoto@gmail.com
good,better,Broshuis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2011, 17:39 
Offline
Bijenkoningin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 feb 2006, 21:32
Berichten: 7003
Woonplaats: waar mijn D300 is ...
Uit mijn hoofd ( met alle mazen van de wet in acht genomen) 20.75 meter.
50 cm voor over en 150 cm achterover uitstekende lading
En de vorm van de cabine maakt voor de wettelijke totale lengte niets uit.

Alleen kunnen de meeste dissels ook nog een "stukje" uitgeschoven worden.
De (illegale) lengte is dan rond de 22 meter.

Update: even de nieuwe afmetingen voor het normale wegtransport opgezocht.

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... ichten.pdf

http://www.rdw.nl/TET/nl/TET/ontheffing ... fault.aspx


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2011, 18:56 
Offline
Hulppiet
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2006, 14:43
Berichten: 2578
Woonplaats: Waar mijn hoofd mijn kussen raakt.
http://www.lohr.fr/download/Eurolohr100_GB.pdf

En hier kun je duidelijk zien wat ik bedoel.

_________________
Broshuisfoto`s altijd welkom - broshuisfoto@gmail.com
good,better,Broshuis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2011, 19:09 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 79889
Woonplaats: Friedrichshafen
interessante materie, ik heb ook wel eens gezien dat die aanhangerkoppelingen idd niet de normale vorm hebben.

die 20,75 is dan dus met "overstekende lading" zonder dat je een vergunning nodig hebt ?
valt me wel op dat velen met rood/witte borden achterop rijden, om de uitstekende lading te kenmerken ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2011, 19:15 
Offline
Bijenkoningin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 feb 2006, 21:32
Berichten: 7003
Woonplaats: waar mijn D300 is ...
Ja en Ja.

Hier wat normaal aanhanger werk.

http://www.kaessbohrer.at/fileadmin/dow ... 206_en.pdf

http://www.kaessbohrer.at/fileadmin/dow ... 206_en.pdf


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2011, 19:30 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 79889
Woonplaats: Friedrichshafen
Wat ik me daarnaast dan nog afvraag, hoe komt het dat je met uitstekende lading mag rijden als je deelbare lading bij je hebt ?
Oversteken lijkt me wettelijk toch alleen toegestaan als het zich niet laat delen, anders kan ik ook een uitschuifbare plaat aan mijn huiftrailer maken en 2 pallets meer meenemen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 jul 2011, 19:37 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 79889
Woonplaats: Friedrichshafen
even een fotootje van zo'n koppeling tussen de trekker met opbouw en een 3-asser wipkar
mag zo wel aardig meer koppellast hebben, vermoed ik zo ?
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 jul 2011, 00:58 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 28152
Woonplaats: Westerwolde
Ditzj schreef:
Wat ik me daarnaast dan nog afvraag, hoe komt het dat je met uitstekende lading mag rijden als je deelbare lading bij je hebt ?
Oversteken lijkt me wettelijk toch alleen toegestaan als het zich niet laat delen, anders kan ik ook een uitschuifbare plaat aan mijn huiftrailer maken en 2 pallets meer meenemen.
Bij een normale vrachtauto mag de deelbare lading een meter uitsteken, en maximaal vijf meter achter de achterste as.

In het frisdrankvervoer is men daar een hele tijd mee aan het goochelen geweest, omdat die vrachten gestandaardiseerd waren op 28 blokpallets.
De ene had een uitschuifplateau, de andere een 14 mtr container op een chassis...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling