Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 15 dec 2017, 20:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ramen blijven open
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 nov 2009, 10:42 
Wiseguy

Prostitutieramen Achterdam niet dicht
Gepubliceerd op 12 november 2009, 09:35
Laatst bijgewerkt op 12 november 2009, 10:30
Alkmaar -
De 92 prostitutieramen van Koos Nool blijven open. De Alkmaarse rechtbank heeft gisterochtend het besluit van de Alkmaarse burgemeester Bruinooge om Nool een vergunning te weigeren vernietigd.

De rechterlijke uitspraak betekent een geweldige nederlaag voor Bruinooge, die volledig vertrouwde op een geheim rapport van het Landelijk Bureau Bibob. In dat rapport wordt Nool getypeerd als een stroman van de Heinekenontvoerders en Johan 'de Hakkelaar' V. Die zouden hun crimineel geld witwassen via de ramen van Nool.

Maar volgens de rechtbank heeft het Bibob-onderzoek onvoldoende aannemelijk kunnen maken dat de panden aan de Achterdam die Nool huurt en exploiteert met geld uit de Heinekenontvoering zijn aangeschaft of zijn gefinancierd met drugsgeld van de Hakkelaar.

Belangrijke pijler onder de beschuldigingen waren verklaringen van de later geliquideerde Thomas van der Bijl die zou hebben verklaard dat het losgeld in de Achterdam was gestoken. De rechtbank achtte deze verklaringen echter 'niet betrouwbaar'.

Ook was het feit dat diverse panden toebehoren aan de ex-vrouw van de Hakkelaar voor de rechtbank onvoldoende om aan te nemen dat Nool als stroman van de drugssmokkelaar optreedt.

Koos Nool zei na afloop beduusd 'ontzettend blij' te zijn, vooral voor 'die meiden'. Daarbij doelend op de onrust die was ontstaan onder de prostituees die vreesden voor hun werkplek. Nool: ,,Het is een lange strijd geweest. Zonde van al het gemeenschapsgeld dat hier in is gaan zitten. Dit geintje heeft de gemeente meer dan een half miljoen euro gekost.''

Zijn schoonzoon en compagnon Kees van Ojen zei 'geëmotioneerd' te zijn . ,,Ik wist vooraf niet welke kant het zou op gaan. Ik ben heel blij met deze rechter. In de rechtszaak op 1 oktober heb ik niets concreets gehoord. Het bleef maar bij vage beschuldigingen. Dat vindt de rechtbank dus ook. Ik denk dat die hele Bibobwetgeving de schroothoop op kan.''

Ook Nools advocaat Robin IJsendijk, die zich eerder met succes vastbeet in de Casa Rosso-affaire, sprak van 'een victorie'. ,,En begint die niet in Alkmaar? De rechtbank heeft precies gezegd wat ik al de hele tijd betoog, namelijk dat het Bibob-rapport van vaagheden aan elkaar hangt. Wat betreft het Heinekenlosgeld: die beschuldiging was gebaseerd op Van der Bijl. Daar kun je dikke rapporten over schrijven, maar dat is het. Vind je hem de meest integere persoon, dan heb je iets in handen. Vind je hem iets minder integer, dan blijft er niets over. Punt.''

Burgemeester Bruinooge heeft al een persconferentie aansluitend op de rechterlijke beslissing aangekondigd.

Misschien doe je het gratis, maar je doet het nooit voor niks.

Vroege vogel 2009 2017
Nachtpauwoog 2012 2014 2015 2016

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur