Ik heb ergens gelezen dat het om 2 gebieden gaat, maar dat kan ik nu niet meer terugvinden.
Ik ga er vanuit dat wiki correct is met het juiste aantal.
HOORN - Op vrijdag 26 november 2010 zal in de Bonifaciuskerk te Medemblik de officiële West-Friese vlag worden gepresenteerd. Eind 2009 zijn het Westfries Genootschap en de gemeente Hoorn met het vastleggen en registreren van de West-Friese vlag een bijzonder initiatief gestart.
Alle gemeenten binnen de Omringdijk - die van oudsher West-Friesland vormen - moesten hiervoor hetzelfde besluit nemen. De raden van de gemeenten Alkmaar (deels), Andijk, Drechterland, Enkhuizen, Harenkarspel, Heerhugowaard, Hoorn, Langedijk, Koggenland, Medemblik, Niedorp, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Wervershoof hebben hierop positief gereageerd en het besluit genomen om de West-Friese vlag vast te leggen. De Hoge Raad van Adel heeft inmiddels de West-Friese vlag geregistreerd.
West-Friesland: eigen karakter, eigen wapen en vlag
West-Friesland kent als gebied een eigen karakter met dialect, munt, strijd, volksgebruiken èn een eigen wapen en vlag. Het wapen en de vlag mogen alleen nog niet officieel gebruikt worden omdat beiden nooit officieel zijn vastgelegd en geregistreerd. Op verzoek van onze burgemeester heeft het Westfries Ge-nootschap onderzocht hoe dit kan gebeuren. Dat kan als de raden van alle gemeenten binnen de West-Friese Omringdijk hetzelfde besluit nemen. Dit hoeft alleen nog maar geformaliseerd te worden.
Wapen afgeleid van wapen Friesland
Het wapen is afgeleid van het wapen van Friesland. In 1580 kwam er een duidelijk onderscheid tussen beide wapens. Het West-Friese wapen is een blauw veld met twee gouden aanziende gaande leeuwen over de volle breedte en vijf blokjes: twee boven, twee in het midden en één onder. De vlag is een getrouwe afgeleide van het wapen. In de loop van de eeuwen zijn de blokjes van negen naar zeven, naar vijf en van goud naar zilver en weer terug naar goud gegaan. De meeste raden van de gemeenten binnen de West-Friese Omringdijk hebben het wapen en de vlag intussen vastgesteld.
Bron: hoorng!ds.nl
-------------------------------
alleen de juiste spelling van Westfriesland wil nog niet helemaal lukken.