Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 19 aug 2018, 04:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke 4x4
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 mei 2009, 22:59 
Termiet

Zoals enkelen wel weten, werk ik samen met mijn gezin langzaam naar een emigratie toe. De doelstelling is om over 2 á 3 jaar op Bonaire te wonen.
Waarom 2 á 3 jaar? Tsja, allereerst omdat mijn ega zich voor 2 jaar heeft verbonden aan haar werk i.v.m. een door hun betaalde opleiding. Om die tijd nuttig te besteden ben ik ook maar aan een opleiding begonnen. Verder zitten we in een economische dip waardoor de huizenmarkt behoorlijk bevroren is. De komende jaren willen we dus rustig trachten ons huis te verkopen en een huurhuis te zoeken. In die situatie kunnen we weg zodra zich een kans voordoet om werkelijk weg te kunnen, zodra een van ons daar dus een baan heeft gevonden.

Ontopic; auto's zijn daar duur en brak. Alles roest daar als de ziekte, de zoute zeelucht vreet de auto's werkelijk op, maar ook de natte duikpakken dragen hun steentje bij. Er bestaan geen noemenswaardige keuringen, dus alles dat het doet, is geld waard. Importeren is eigenlijk de enige optie om redelijk voordelig een knappe wagen te kunnen hebben. Een auto welke meer dan 1 jaar op naam staat in Nederland, mag zonder invoerrechten worden ingevoerd. Kortom, het is voor mij zaak dat ik binnen 1 jaar een geschikte wagen koop, daarna heb ik 1 jaar om hem technisch export-klaar te maken.
Omdat pak-m-beet 60% dirt-road is, is 4x4 een must, waarmee ik mij op volledig onbekend gebied ga begeven. Wat raden jullie mij aan?

Mijn voorkeur ging uit naar een Laro 110, maar mijn meisje vond die vooral erg groot. En ach, een 90 is ook leuk natuurlijk. Een Niva vind ik ook tof, maar duur in aanschaf. Daarnaast vind je ze niet op elke hoek van de straat. Een Mercedes G-klasse kan mij ook wel bekoren, maar ja, die zijn ook weer duur....
Mijn punt is dus eigenlijk dat het ding karakter moet hebben, voordelig in aanschaf moet zijn (er mag een bult werk aan zitten) en technisch redelijk eenvoudig moet zijn. (ik moet het onderhoud grotendeels zelf kunnen doen)

Goed, ik heb dus in ieder geval een jaar om te oriënteren (eerst moet de HY worden verkocht i.v.m. stallingsruimte) en hoop dat jullie mij een beetje wegwijs kunnen maken in 4x4-land.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke 4x4
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 mei 2009, 23:03 
Oud-Roerganger

Als je eens een Land Rover van dichtbij wilt bekijken, mijn broer heeft er altijd wel één of twee, en die woont op een steenworp van de knutselschuur. Een LaRo is net een eend. Simpele techniek, en makkelijk om onderdelen van auto 1 op auto 2 te zetten, ook als ze 40 jaar van bouwjaar verschillen. Voor 1000 euro heb je een rijdend wrak, voor telkens wat meer telkens wat beter...

Niva is niet slim voor jou. Ik zou een 4x4 met achterdeuren doen, ivm de kids.

Mitsubishi L300 in de 4x4 versie al eens overwogen? Zo karakterloos dat ie weer karakter heeft :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 mei 2009, 23:24 
Termiet

Een L300? Nee joh! Da's niets voor mij. (al kan ik er in de loze uurtjes wel bij Flamingo Airport mee gaan staan om er wat bij te beunen.... :D )
Ik zou graag eens bij je broer willen kijken, ruiken en voelen aan een Laro. Maar vooral zijn verhalen lijken mij erg nuttig! Kunnen we eens iets afspreken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 mei 2009, 23:37 
Duizendpoot

Als iets mij aan die eilanden doet denken, is het een susuki Vitara, een klein maar degelijk autootje.

Misschien geen 4x4, maar wel één die daar vast en zeker in zijn sas zal zijn :autumn:

P.s. waaraan het mij doet denken ? vast Bassie & Adriaan :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 mei 2009, 00:18 
Enigma

Willy's Jeep ? Achterbankje er in prutsen en je komt al een heel eind. Kinderen wel goed in de gordeltjes zetten. Een oude Toyota Landcruiser lijkt er wel wat op maar die is dicht.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 mei 2009, 07:01 
Termiet

Een Suzuki, helaas, die zijn echt te klein. Ik heb 2 kids die er achterin moeten. Maar leuk zijn ze zeker!
Een Landcruiser, goed punt! Daar had ik nooit aan gedacht. En de oudere modellen hebben verdorie absoluut karakter, dat had ik nooit gedacht!

Bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 mei 2009, 15:08 
Nachtpauwoog 2008

ha patje...

ik heb een vriend die een tijd op curaçao gewoond heeft... een toyota landcruiser is DE auto daar, een leuke 4.2 diesel uit de 70-serie lijkt mij een goede optie...

ik kocht er een paar jaar terug eentje ( was een 2.4 diesel ) bij de toyota dealer, het ding was toen 18 jaar oud en ik kreeg zelfs nog garantie op motor en aandrijflijn..!! dat zegt wel wat over de betrouwbaarheid... onderdelen zijn nog steeds probleemloos te koop, dat is ook iets om rekening mee te houden...

bijgaand een plaatje van de landcruiser die ik heb gehad...

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 mei 2009, 15:58 
Termiet

Vorig jaar ben ik ook twee weken op Curaçao geweest, het stomme is dat ik daar dus helemaal niet heb gelet op die karren. Enkel op het echte leuke spul, wat daar vrij zeldzaam is... Overigens ging ik zwijmelen bij zo eentje;

Afbeelding

Tsja, of zo'n oudje nu verstandig is weet ik niet. Aan de andere kant, mijn wagen-keuzes zijn nog nooit verstandig geweest, maar wel leuk! Gelukkig heb ik in ieder geval een jaar om daar uit te komen. Maar Toyota spreekt mij, nu ik mij er in verdiep, steeds meer aan!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 mei 2009, 23:33 
Nachtpauwoog 2008

jaaaah, dat is nogal wiedus dat je een bj gaaf vindt..!! :stampen:

maar die heb je niet voor een paar centen hoor, tenminste, wanneer je er eentje zoekt die kant en klaar is... ( scheelt je toch zelf een hoop werk en je weet nooit wat je tegenkomt bij een "restauratie-project"...)

staat een leuke te koop, in belgië

klikkerdeklik..!! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 mei 2009, 08:39 
Oud-Roerganger

patje74 schreef:
Ik zou graag eens bij je broer willen kijken, ruiken en voelen aan een Laro. Maar vooral zijn verhalen lijken mij erg nuttig! Kunnen we eens iets afspreken?

Als ik hem weer spreek heb ik het er even met hem over :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 mei 2009, 11:25 
Termiet

Tof!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 mei 2009, 19:59 
Termiet

Zijn er kenners die mij zo'n Range Rover uit mijn hoofd kunnen praten? Wat zou z''n V8 eigenlijk nemen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 mei 2009, 20:05 
Enigma

Ik ben geen kenner maar airco en stuurbekrachtiging kunnen alleen maar kapot gaan. Kapotte airco is niet erg (behalve het idee dat het er op zit maar niet werkt), stuurbekrachtiging wel. Zonder stuurbekrachtiging worden bepaalde delen van de stuurinrichting zwaarder belast waardoor die op den duur wellicht kunnen breken. Daarnaast is het aantal stuuromwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts bij een auto met stuurbekrachtiging minder dan bij een auto zonder stuurbekrachtiging. Resultaat is dat bij een defecte stuurbekrachtiging het veel meer kracht kost om te sturen EN dat het stuur in geval van een hobbel veel sneller uit je handen geslagen wordt. En dat is levensgevaarlijk.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 mei 2009, 20:08 
Enigma

Overigens, misschien is het een idee om ook te kijken welke auto's er al rijden. Het is leuk al een auto mooie specificaties heeft, maar als het ding daar door de zoute lucht net zo vaak kapot is als mijn BX hier heb je er niet veel aan. Daarbij is onderdelenvoorziening ook zo'n punt.

Enneh, mijn onderbuik zegt dat die 4x4 op die marktplaats-advertentie niets voor jou is.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 mei 2009, 20:21 
Transporthistoricus

Woonplaats: In een kartonnen doos tussen Bolsward en Leeuwarden.
patje74 schreef:
Zijn er kenners die mij zo'n Range Rover uit mijn hoofd kunnen praten? Wat zou z''n V8 eigenlijk nemen?

http://www.elephantoffroad.nl/indexx.html

Hier kunnen ze vast wel wat meer vertellen.

klaes@buzzybeeforum.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur