Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 25 sep 2018, 00:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 okt 2013, 18:03 
Bijenkoningin

Fictief verhaal over hoe ik Tom Waits en z'n muziek leerde kennen.

Het begon allemaal toen ik twee weken lang op het huis en de katten van m'n broer en schoonzus moest passen. Oktober en november zijn en van m'n lievelingsmaanden, met bewonderingen kan ik kijken hoe de zomer langzamerhand wordt verdrongen voor de winter. Het is zaterdagavond als ik ergens in Leiden in de kroeg zit, en buiten de Leidse jeugd in een nat decor de ramen passeerd. Een lieve jonge serveerster komt de zojuist bestelde cola en biefstuk brengen, ik kijk haar aan en bedank haar vriendelijk en zij lacht terug. Ik snij net de biefstuk aan als er een donkere schaduw over m'n tafel glijdt en een rauwe stem mij excuseerd. Een man vraagt aan mij met een Amerikaans accent of ik een vuurtje te leen heb en ik knik ja en haal de houten Poppelaansteker die ik nog van m'n opa heb gehad uit m'n zak. Ik steek z'n sigaret aan waarna hij mij een sigaret aanbied en deze moet afwijzen omdat ik niet rook, waardoor ik de vraag krijg waarom ik dan een aansteker op zak heb. Ik antwoord vervolgens dat het gewoon een dierbare herinnering is aan een man waar veel negatief over is gesproken en ondanks alles ik toch tegen opkeek en dat altijd zal blijven doen. De man knikt op het antwoord waarna hij direct vraagt of hij bij mij aan tafel mag zitten, ik knik ja en zeg tegen de man dat de plaatsen vrij zijn. De man neemt plaats en schut mij de hand en zegt dat hij Tom heet, waarop ik m'n naam noem en probeer zachtjes te vragen wat hem in Leiden brengt.Ik krijg geen antwoord omdat de lieftallige serveerster langs komt en vraagt of ik iets wil drinken en dezelfde vraag aan de man tegenover mij zit stelt. Ik bestel nog een cola en Tom besteld alvast een Bourbon de serveerster neemt met een lieve blik de bestelling op, en waarna Tom zich voorover buigt en met een gedempte stem tegen mij zegt dat de serveerster iets meer van mij wilt dan alleen de bestelling en fooi. Ik schud m'n hoofd en zeg dat het toch niks wordt omdat ik geen geluk in de liefde heb, ik krijg als antwoord dat geluk nooit perfect is en gewoon voor de dame moet gaan. Direct steekt de man z'n hand op en wenkt de serveerster om naar m'n tafel te komen.Zo rood en verlegen ik word vraagt dat man naar haar naam en krijgt als antwoord dat ze Mechteld heet, hij gaat een kort gesprek aan en vraagt direct om 2 Bourbon 1 voor hem en 1 voor mij direct kijkt de meid mij aan en lacht vriendelijk naar me en draait zich om om naar de bar toe te lopen.Nu het echt donker begint te worden en gezellig in het cafe probeer ik toch weer de vraag te stellen die mij de hele avond brand wat brengt een Amerikaan en vrij onbekend stadje in Nederland. Tom verteld dat hij gevraagd is op een kleine tour door Europa is maar z'n hotelkamer uit gevlucht is omdat het tapijt een knipbeurt nodig had. Ik vraag vervolgens wat voor muziek hij maakt en krijg als antwoord dat hij verschillende soorten muziek heeft gemaakt en maakt, maar het beste gewoon het nummer Rain Dogs kan opzoeken. Even later staat Tom op en excuseerd mij en zegt dat het tijd is om te gaan hij legt wat geld neer maar ik wijs het af en zeg dat het al een vrij leuke avond met hem was. Het duurt nog een paar uur als ik in m'n ooghoek zie dat Mechteld haar afmeld bij haar baas ik ik direct op haar afschuivel. Ik vraag aan haar of haar thuis kan brengen en ze knikt instemmend, en op rustig tempo verdwijnen onze gedaamtes in de Leidse nacht pratend over ditjes en datjes denkend aan de wijsheden die Tom mij gaf. De volgende dag start ik de pc van m'n broer op en zoek op Youtube naar de nummers Tom Waits en het begin voor een nieuw Idool is begonnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur