Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 24 nov 2017, 19:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Plassen van koffie ?
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 apr 2010, 20:00 
Enigma

Normaal gesproken drink ik niet of nauwelijks koffie. Echter, gister heb ik een paar keer koffie gehad en moest ik veel vaker plassen dan normaal. Daarbij had ik geen pijn ofzo, ik moest gewoon plassen. Kan het zijn dat er in koffie iets zit waardoor je vaker moet plassen ?

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Plassen van koffie ?
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 apr 2010, 20:05 
agribee

Dat klopt wel.
Volgens mij onttrekt koffie vocht uit het lichaam.
Daarom is het voor :coffee: mensen verstandig om op warme dagen wat te minderen.

De BB voedseldeskundige zal het vast wel beter kunnen uitleggen.

Edit:
:oops: ik vertel onwaarheden
http://www.koffieengezondheid.nl/content/index.php/Vocht/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 apr 2010, 20:19 
Enigma

Ik heb er voor in geen weken geen koffie gehad, dus afgaande op die pagina kan het meer moeten plassen idd door de koffie komen.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 apr 2010, 22:42 
Nachtpauwoog van 2005

Dronk je misschien koffie omdat je kort geslapen had en wakker wilde worden?
Met weinig nachtrust blijf ik de dag erop kleine plasjes piesen. Zonder, of met koffie...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 apr 2010, 23:56 
Enigma

Nachtrust was wel kort, maar dat gebeurt wel vaker en dan heb ik wat dat betreft nergens last van. Op Fok heb ik de vraag ook gesteld en aan de hand daarvan concludeer ik dat het mogelijk is door bepaalde stofjes in koffie. Er was 1 iemand die zei dat door koffie je hartslag omhoog gaat waardoor je meer plast. Toen ik uitlegde dat ik een pacemaker heb die zich niet zo veel aan trekt van koffie was dat best grappig :P

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 apr 2010, 17:26 
Bijenkoningin

Koffie past prima in een gezonde levensstijl

Vele honderden onderzoeken zijn verricht naar het effect van koffie op de gezondheid. Hieruit blijkt dat koffie prima past in een gezonde levensstijl. Koffie levert een belangrijke bijdrage aan de dagelijkse benodigde hoeveelheid vocht, maar bevat ook waardevolle antioxidanten en mineralen. Bovendien bevat koffie, uiteraard zonder suiker of melk, geen calorieën en valt daarmee in de categorie "bij voorkeur" te consumeren dranken van het Voedingscentrum.

Koffie, een goede dorstlesser
Koffiedrinken telt gewoon mee bij de inname van de aanbevolen 1,5 à 2 liter vocht per dag. Ook tijdens warme dagen tellen de kopjes koffie mee om de vochtbalans op peil te houden. Het is een fabeltje dat koffie vochtafdrijvend zou werken. Bij sommige mensen zorgt cafeïne wel voor een iets snellere vochtuitscheiding, maar niet voor méér vochtverlies in vergelijking met water. Bij sterk gezette koffie kan het aangenaam zijn de smaak met een slokje water te neutraliseren. Dat is de enige reden van het glaasje water bij de koffie, zoals dat bij sommige restaurants of cafés wordt geserveerd. (Bron: Gezondheidsplein.nl)

Meer over koffie en ... vochtinname

Volwassenen worden geadviseerd per dag 1,5 tot 2 liter dranken (inclusief melk) te consumeren (Voedingscentrum). Om aan deze hoeveelheid vocht te komen, adviseert het Voedingscentrum bij voorkeur dranken te drinken die geen energie leveren. Koffie zonder suiker en melk behoort tot de categorie “bij voorkeur” te consumeren dranken. Andere producten in deze categorie zijn: thee (zonder suiker en melk)(mineraal)water en light frisdranken.

Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het drinken van een gematigde hoeveelheid koffie (tot 450 mg cafeïne oftewel 5 kopjes koffie) geen nadelig effect heeft op de vochtbalans. (Armstrong, 2002 en 2005). Kopjes koffie tellen net als water mee om de vochtbalans op peil te houden. Het is een fabel dat de cafeïne in koffie vochtafdrijvend werkt. Cafeïne zorgt voor een snellere maar niet voor meer uitscheiding (Voedingscentrum, zie 'feit' onderaan de pagina). Wel is het zo dat personen die voorafgaand aan onderzoek gedurende enkele dagen geen cafeïne gebruikt hadden, het urinevolume één tot enkele uren na cafeïne-inname licht verhoogd was. Een beperking van dit type onderzoek is dat de omstandigheden niet te vergelijken zijn met de dagelijkse praktijk. Zowel de eenmalige, soms hoge cafeïnedosering in plaats van een over de dag gespreide consumptie, als ook de cafeïne-onthouding voorafgaand aan een onderzoek blijken noodzakelijk om een effect aan te tonen (Nussberger 1990, Neuhäuser-Berthold, 1997).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 aug 2011, 21:24 
agribee

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 aug 2011, 21:25 
Bijenkoningin

hier nog een klant die de hele tijd moet plassen als hij een bakje koffie heeft genuttigd :gert:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur