Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 19 sep 2019, 20:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Op stap met een collega
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 aug 2011, 14:30 
Duizendpoot

Deel 1:

18 Augustus 2011

Een paar weken terug kwam ze met een grote glunder op het gezicht mijn werklab binnen. Ze had een aanbieding in haar mailbox gekregen waar ze alleen bij de gedachte alleen al heel gelukkig van werd. En of ik mee gelukkig wilde zijn.
Uiteraard!

Op de dag zelf kwam ik binnen voor mijn vroege dienst en ik zie haar nergens. En ze had nog zo gezegd dat haar vriend ziek was en ze bang was dat hij haar aan zou steken. “Daar gaat mijn leuke uitje”, dacht ik. Ik begon al back-up plannen te maken voor die middag en avond, maar mijn opluchting was groot toen ze wat later toch op het werk verscheen.
Toen we de route met het OV hadden uitgestippeld zijn we gegaan. De twee dames vanuit de Provincie op stap in Amsterdam. Beiden hebben de Amsterdamse droom, beiden zijn ergens geaard waar ze niets kenden en beiden zijn gek op chocola.

Na een flinke wandeling, wat tramreizen en een stukje teruglopen omdat we niet op onzehalte zaten te letten, waren we aangekomen op de Amsteldijk. Al vrij snel stonden we voor de ingang.
We kwamen binnen in een serre, vrolijk aangekleed en overal comfortabele banken en poefjes. Heel groot was het niet, maar wel heel knus.
We gingen zitten en werden verwelkomd door één van de gastheren. We kregen iets te drinken en ondertussen vertelde hij wat we gingen doen en hoe dat in zijn werking zou gaan. Onze tassen moesten samen met alle lichtgevende spullen in een kluisje en we besloten voor we aan het avontuur gingen geloven, eerst nog een sanitaire stop te maken.
Ooit wel eens zwart wc-papier gezien? Nou, daar hadden ze het!

We besloten dat we er klaar voor waren en onze serveerder werd geroepen, Novel. Novel stelde zich voor en vroeg om onze namen, dat was handig voor later. We stonden voor een gordijn en achter het gordijn zou het gaan gebeuren. We moesten een polonaisehouding aannemen en zo schuifelden we naar binnen. We gingen een paar gordijnen door en toen waren we er.

Pikzwart. Dat woord omschrijft wel wat de situatie was. Je zag hélemaal niets. We polonaisten lekker verder en op een gegeven moment waren we aangekomen bij onze tafel. Mijn hand werd op de achterleuning van de stoel gelegd en zo wist ik hoe ik kon gaan zitten. Mijn collega werd naast me op haar stoel begeleid en daar zaten we dan. In het pikkedonker. Het enige wat ik zag was een klein lichtpuntje in de verte en heel vaag mijn wijzers van mijn horloge. Die geven dus blijkbaar licht.
Ineens werd ik duizelig en misselijk. Je ogen blijven zich in het begin namelijk constant scherp stellen, omdat er gewoon absoluut niets te zien is. Gelukkig was dit na een paar minuten voorbij.
We kregen het advies om preventief al onze servet klaar te leggen op onze schoot en

Novel kwam al heel snel met onze eerste proeverij. We voelden met onze vingers en we hadden een bord met een schaaltje erop. In het schaaltje zat iets warms en vloeibaars en op het bord lagen aangerijgte stokjes en langwerpige harde etenswaren.
We wisten al vrij snel wat dit was en onze verwachting kwam uit.

Nadat we (waarschijnlijk) ons bord leeg hadden en Novel ons bord had weggehaald, kwam al snel de volgende proeverij weer.
We voelden een bord met 3 glaasjes. Ah! Daar hadden we onze lepel bij nodig en behendig lepelde ik in mijn eerste glaasje. Dat smaakte zoet en kruiderig. Mijn allereerste ingeving was basilicum, maar hoe langer ik erover nadacht, hoe meer ik er van overtuigd was dat het munt was. Mijn collega bleef bij basilicum, maar we kwamen er niet meer uit. Op naar het volgende glaasje.
Ik nam een grote hap en proefde in eerste instantie alleen aardbei. In tweede instantie stond mijn mond in brand. In derde instantie besloot ik nog maar een hapje te nemen en in vierde instantie besloot ik er geen vijfde instantie van te maken. Bah! Collega vond het ook niet lekker, dus op naar het laatste glaasje.
Dat was meer naar mijn smaak…Zachte mousse en Jelly. De jellysmaak kon ik niet thuisbrengen, maar dat maakte niet uit. Na de klap in mijn gezicht van de aardbeien was dit een welkome, frisse verrassing.
En opeens was het op, dus kwam Novel alweer langs en besloot een gezellig praatje met ons te houden. Uiteindelijk ging hij zelfs bij ons aan tafel zitten en zo kletsen we gezellig verder.

Iets later werd onze derde gang met verve gepresenteerd. Al zingend en blijkbaar ook dansend kregen we de bordjes weer aan tafel en ondertussen probeerde mijn collega wat water in te schenken (wat wonderbaarlijk gewoon nog goed ging ook).
Al voelend kwamen we erachter dat we 3 harde dingen op ons bord hadden liggen, 2 zachte dingen en wat glibberigs. Sinaasappel, banaan, rum, likeur. Allemaal erg lekker en ik heb mijn bord leeg gegeten door het allerlekkerste als eerst aan de kant te leggen, en van de rest elke keer om de beurt een klein hapje.
Ondertussen was Novel weer gezellig bij ons komen zitten en hadden we een diepgaand gesprek over Bert en Ernie.

Novel werd opgeroepen om ons onze laatste gang te komen brengen. Mijn collega werd ondertussen overmoedig met het water inschenken en er waren behoorlijk wat gasten die weggingen. Die andere gasten hoorde je overigens niet eens, blijkbaar is het een natuurlijke reactie om te gaan fluisteren als je niets kunt zien. Of het zou natuurlijk ook kunnen dat iedereen zich irriteerde aan het harde gepraat van college en mij. Novel vond het in ieder geval erg komisch en leverde overal commentaar op.
Wanneer er gasten weg wilden, moisten ze dit aangeven. Op een gegeven moment wilde er een echtpaar weg en zeiden “ dat ze eigenlijk wel weg wilden”. Waarop Novel reageerde: “Oké! Jullie vinden het wel, toch? Het was gezellig! Dikke kus, doei!” .
Wij 3en waren de enigen die het leuk vonden…

Goed, onze laatste gang.
We krijgen een bord op een bord. We voelen warm en koud en ook dat we hier onze lepel bij nodig hebben. De eerste hap van het koude leidt tot een vreemde reactie. Ik kon de smaak niet
Thuisbrengen en het knetterde ook nog in mijn mond. Very strange.
Na twee happen werd het aangenaam en toen ik een hap nam van het warme kwam ik in de hemel. Als hemel een smaak heft, smaakt het zo. Zalig!
En natuurlijk was dit veel te snel op.
Novel kwam er elke keer weer bij zitten, ook al zei hij niets, je voelt iemands aanwezigheid. Plus dat ik tegen de muur zat en ik de trillingen van zijn zittengaanacties kon voelen.

Op een gegeven moment moest ik wel heel nodig plassen. Het stadium waarin je de aandrang nog kunt negeren was voorbij, we moesten helaas weg.
Dus Novel komt als een ware heer mijn college van haar stoel plukken en pakt daarna mijn hand. We gaan weer in de populaire houding staan en lopen al polonaisend weer naar de uitgang.
Eenmaal bij de gordijnen aangekomen krijgen we instructie om onze ogen dicht te doen en naar de grond te kijken. Toen gingen de gordijnen open en snapte ik waarom. Wat doet dat even pijn aan je ogen zeg! Maar, ook daar went je lichaam weer heel snel aan.
Nog half blind ben ik naar de wc gestrompeld en hierna kregen we dan eindelijk te horen wat we hadden gegeten!
Na wat in het gastenboek te hebben gezet en de rekening te hebben betaald gingen we daar weg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 aug 2011, 14:30 
Duizendpoot

Chocoladefondue met lange vingers en stokjes met frambozen, aardbeien en meloen.
Witte chocolademousse met basilicum, melkchocolademousse met aardbeien en wasabi, pure chocolademousse met appelgelei.
Bonbon met praline, bonbon met geconfijte sinaasappel, bonbon met likeur. Chocoladecake met bananen-rumcreme.
Wittechocolade-ijs met knetters en chocolade crème brulee.

Dit hebben we uiteindelijk gegeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 aug 2011, 14:45 
Oud-Roerganger

haha, gaaf! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur