Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 23 sep 2020, 21:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Op de boerderie
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 okt 2009, 17:51 
Bijenkoningin

Vanmorgen ging de wekker om halluf vijf :shock:

Snel gewassen, aangekleed, ontbeten en de tanden gepoetst want vandaag ging mijn oom de mais laten hakselen, en omdat een gedeelte van het land op redelijk grote afstand van de boerderij ligt zouden mijn andere oom en ik elk met een extra kieper meerijden in de hakselploeg.

Anyway om halluf zes stond ik al vol goede moed bij de boerderij en een kwartier tot 20 minuten later begon er meer leven in de brouwerij te komen en werden er deuren geopend. Toen kon ik de John Deere naar buiten rijden en tanken, waarna ik naar het loonbedrijf ben gereden om de kieper op te halen.

Op het land rustig begonnen met hakselen, moet toch altijd wennen: die jongens vormen op zich zo'n team en ik heb nog maar een keer eerder een paar kiepers vol gereden, en dat was alweer een paar jaar geleden. Maakt niet uit maar je wil het graag goed doen, en in eerste instantie reed ik wat te snel maar dat had ik niet door. :oops: Later ging dat beter maar je moet de kop er wel bij hebben en daarom zijn daar geen foto's of filmpjes van. Wel is er een foto dat ik achter mijn oom aan rijdt die op dat moment onder de hakselaar rijdt 8)

Afbeelding

Ook heb ik een filmpje gemaakt terwijl ik met de volle kieper onderweg ben naar de boerderij, het eerste stuk vanaf het land ging dat over een stoffig zandpad!

Rond een uur of half tien waren we op de verste stukken klaar, dus hoefden mijn oom en ik niet meer mee te rijden. Ik heb toen de kieper waar ik mee reed weer naar het loonbedrijf gebracht, en onderweg nog wat foto's gemaakt. De druk was nu toch van de ketel!

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal terug op de boerderij een bak aan de voorlader van de John Deere geknoopt om de voerwagen te vullen, zodat m'n oom de koeien kon gaan voeren. Ik heb daarna de cultivator aan de John Deere geknoopt om het maisland te gaan cultivatoren, ook wel 'lostrekken' genoemd.

Afbeelding

Afbeelding

Terugrijden naar de boerderij over een stoffige zandweg: d'r waren daar ook mensen hun hond aan het uitlaten. Ze werden niet blij van mij. Maar dat was vandaag ook niet mijn missie.

Toen ik terugkwam was het bijna tijd voor koffie dus heb ik nog even gekeken hoe de laatste silagewagens mais in de sleufsilo gelost worden.

En Alex zorgde er met de Case shovel voor dat de mais goed vast in de silo werd gedrukt, teneinde een superieure conservering te waarborgen. 8) Alex wilde graag op 'bluetube' dus bij deze.

Ik heb een supermooie dag gehad. Het is ook een fijn gevoel dat het land er na een maisoogst mooi bij ligt en na een oppervlakkige bewerking klaar is voor de inzaai van een groenbemester (om uitspoeling van meststoffen e.d. te voorkomen) en de winter. Zoals je ziet waren sommige stukken zelfs zo groen dat ik die niet eens hoefde te bewerken! Het is een fijn gevoel om 14 hectare mais onder goede omstandigheden te oogsten, en met vereende krachten hebben we daar op het laatst plastic overheen getrokken zodat het goed bewaard blijft!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Op de boerderie
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 okt 2009, 17:53 
Retired

Bovenstaande post is door mij uit het " Wat heb je vandaag gedaan"- topic gevist, omdat ik het zo zonde vindt dat je zo'n mooi verslag nooit meer terug ziet in dat topic.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 okt 2009, 17:55 
Oud-Roerganger

Hey, leuk, een gerjan forum! :D Want wat een verhalen kan die man schrijven :hail: Serieus, jij moet een biografie op de makrt brengen ooit :Y Gewoon al je verhaaltjes over je dagelijkse belevenissen en je zoektocht naar de ideale vrouw bundelen :cool:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 okt 2009, 18:53 
Bijenkoningin

Ik ben vereerd en ben d'r zowaar verlegen van.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 okt 2009, 18:55 
Retired

Niet nodig.
Ik kan dat ritverslag van je niet vinden. Die vond ik ook zo gaaf.
Wil je die ook hier plaatsen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur