Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 12 dec 2019, 00:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zomaar een werkdag...
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 okt 2009, 20:27 
Bijenkoningin

Vrijdag 31 oktober 2008

Gisteren had ik de trekker + oplegger redelijk netjes schoon gemaakt, en vandaag had ik een dusdanig goeie bui dat het mij wel aardig leek mijn werkdag in woord en beeld te beschrijven.

Rond 20 voor 7 vanmorgen rij ik bij m’n werkgever het terrein op. Ondanks dat er al ruim 810.000 kilometers onder de edele voetjes van de 380 Volvo-paarden door zijn gegaan, hebben ze er ook vandaag weer 100% zin in, en na even de ritplanning doorgenomen te hebben worden de eerder genoemde paarden tot leven gewekt en schuiven de eerste kilometers in een rustig tempo onder het GoodYear en Michelin schoeisel door. Er staan vandaag 4 ritten en in totaal 24 veehouders op het programma…

Afbeelding
Ik vind zelf de FM Globetrotter een erg stoere auto, omdat hij zo laag is oogt hij wat ‘gedrongen’, heeft hij ‘spierballen’, zeker als de voorkant van de tank er een beetje bovenuit torent.

Bij Marum ga ik de A7 op die ik bij Drachten weer verlaat om daar de N381 tot Donkerbroek te volgen, om daar bij de stoplichten linksaf te slaan. Rond kwart over 7 arriveer ik bij de eerste veehouder, buiten Donkerbroek, om te gaan laden. In het noorden van Nederland is het doorgaans gebruikelijk om op krachtstroom van de veehouder te pompen, dus de motor van de vrachtwagen kan uit. In noodgevallen (stroomstoring e.d.) kunnen we ook zélf krachtstroom opwekken met een generator die aan het chassis van de Volvo hangt en die rechtstreeks door de PTO wordt aangedreven.

Afbeelding
Laden in het ochtendgloren

Bij elke veehouder controleer ik eerst of hij/zij klaar is met melken, en schakel ik het roerwerk in de veehouderstank in. Ondertussen lees ik de temperatuur van de melk in de veehouderstank af, en beoordeel ik de melk op geur en kleur, waarna ik de krachtstroomstekker en de zuigslang aansluit. Nadat de melk minstens een minuut geroerd heeft haal ik met een ontsmette monsterlepel een monster uit de tank welke ik in een flesje doe, die ik achterin de oplegger in een koelbox bewaar. Deze melk wordt in een onafhankelijk laboratorium gecontroleerd en aan de hand van die gegevens wordt de veehouder uitbetaald.

Afbeelding
Mooie weggetjes

Onderweg van de 3e naar de 4e veehouder doet zich een vervelend voorval voor: Ik rij op een vrij smalle weg tussen Donkerbroek en Haule, met achter me aan een sleep auto’s. Op een gegeven moment waagt een Chrysler Voyager (ouder type, zo’n vierkante) het toch om me in te halen, maar halverwege lijkt hij/zij toch niet verder te durven en blijft op ongeveer dezelfde snelheid naast me hangen, ergens ter hoogte van de assen van de oplegger. Meestal rij ik wel redelijk midden op de weg zodat het duidelijk is dat ik geen inhaalacties tolereer, maar in tegengestelde richting rijden er ook geregeld auto’s. Terwijl de Chrysler naast m’n oplegger blijft hangen komt er in de tegengestelde richting een auto aanrijden, terwijl de Chrysler daar niet van onder de indruk lijkt te zijn. Ik kan geen kant op, en de auto in tegengestelde richting lijkt richting berm te neigen om een frontale aanrijding te vermijden. En nét op het moment dat ik denk dat het vreselijk mis gaat, stuurt de Chrysler ineens naar (voor hem/haar) links, dwars door de berm het fietspad op. Waar diegene strontmazzel heeft gehad, want het is daar telkens wel druk met schoolgaande jongeren…

Afbeelding

Afbeelding
Mooie uitzichten tijdens het laden!

Rond half 9 arriveer ik bij de 5e tevens laatste veehouder van de eerste rit. Het is hier niet overdreven ruim, de oplegger staat aan 3 kanten klem tussen de dakgoten.

Afbeelding
De ene kant…

Afbeelding
… en de situatie aan de andere kant.

Nadat de inname bij de laatste veehouder is voltooid, rest mij nog het maken van een antibiotica-test. Dit is een test die aangeeft of er antibiotica in mijn vracht zit. Tijdens elke inname bij een veehouder wordt er om de paar seconden een beetje melk afgetapt in een soort thermosfles, waardoor een verzamelmonster ontstaat. Met een pipet haal ik daar wat melk uit die ik in een teststripje doe, die ik meeneem naar de cabine waar hij onder het rijden in een verwarmingselement moet. Na 8 minuten is dat klaar en kan ik zien of de fabriek mijn lading accepteert of niet. In de Hobur oplegger bevindt zich nu ruim 34 ton melk. De reis gaat binnendoor via Haulerwijk en Zevenhuizen (Gn.) naar Marum, waar een kaasfabriek van Frico Cheese, een werkmaatschappij van Friesland Foods, staat, en waar ik om 9 uur arriveer om te gaan lossen. Het eerste wat ik doe is Peter van de firma Udinga begroeten waarna ik de fabriek in loop om mijn teststrip uit te lezen. Doordat die uitslag gekoppeld wordt aan mijn vracht is na te gaan dat ‘mijn’ lading goed is. Kwaliteitsborging! Tijdens het lossen zet ik de monsters van de melk van de veehouders in een speciale koelcel, vanwaar ze 2 x per dag opgehaald worden om naar het laboratorium te worden gebracht.

Peter heeft het druk met het schoonmaken van zijn Scania, dus ik ga in de kantine om na een heftige eenzijdige woordenwisseling met de koffie-automaat (ik had gevraagd om koffie, niet om heet water!) éven koffie te drinken. Na een klein kwartiertje is de oplegger leeg, en ga ik via dezelfde weg terug naar Haule. De eerste veehouder van deze rit beschikt over een DeLaval VMS (melkrobot). De onderhoudsmonteur van DeLaval is er ook, en die steekt zijn complimenten over mijn rijkunsten niet onder stoelen danwel banken. Mijn rijkunsten lijken meer dan ze zijn, je moet een beetje mazzel hebben en we komen altijd op dezelfde adressen. Er zitten wel rotplekjes bij maar na een paar keer gaat je dat steeds makkelijker af. De onderhoudsmonteur is erg opgewekt en we bespreken de actuele stand van zaken.

Afbeelding
Zon van de verkande keert en een DeLaval-onderhoudsbus

Ik geef de onderhoudsmonteur een www.melktransport.nl-balpen, en in ruil daarvoor krijg ik een metalen bord van een DeLaval VMS, een pet en een koe met magneetpootjes, erg leuk!

Afbeelding
De buit

In deze rit bezoek ik 7 veehouders, ze wonen in principe aan 1 straat, op eentje na, die een stukje een dwarsweg in woont. Ze zijn allemaal goed te bereiken dus het is een lekker relaxed ritje.

Afbeelding
De situatie tijdens het laden.

Rond 10 over 11 is ook deze vracht vol, en ga ik bij Donkerbroek de N381 op, om bij Drachten de A7 op te rijden naar Marum, waar ik rond 5 over half 12 het terrein op rijd. Er staat een nieuwe RMO die geijkt moet worden voor hij in gebruik wordt genomen. Ik handel eerst m’n eigen procedure af. RMO-opleggers beschikken eigenlijk zonder uitzondering over (minstens) 2 vierduims losbuizen: Bij de meeste fabrieken wordt de melk door grote pompen van de fabriek uit de oplegger gezogen, zo ook in Marum. Echter weigert de achterste lospomp dienst, waardoor ik eerst met de regelkamer ga bellen die een monteur op me afstuurt, die het euvel in eerste instantie ook niet op kan lossen. Gelukkig doet de voorste pomp het wel, maar al met al duurt het lossen nu zo’n 10 minuten langer. Ik bewonder nog even de nieuwe aanwinst van Ter Wee uit Langelille.

Afbeelding
De nieuwe oplegger van Ter Wee wordt geijkt. De oplegger is gebouwd door Hobur, heeft een tank met maximale diameter waardoor hij korter uitgevoerd kan worden. De pompinstallatie is ontwikkeld en gebouwd door Cosmo Trucks in Heerenveen. Dit is niet de trekker die structureel met deze oplegger blijft rijden.

Als mijn oplegger eindelijk leeg is, zet ik weer koers richting snelweg, om via dezelfde weg terug naar Donkerbroek te rijden, ik heb nu nog een rit van 6 boeren in en rond Donkerbroek. Hier zitten wel weer wat moeilijker plekjes tussen.

Afbeelding

Afbeelding
volgende locatie, de oplegger staat hier weer klem tussen 2 dakgoten en een muur…

Afbeelding
… vanaf de andere kant bekeken.

Na deze 6 boeren zit er weer zo’n 34 ton in de tank en gaat de neus weer richting Marum. Even na 2 uur rol ik daar voorzichtig het terrein weer op om voor de zekerheid maar op een andere losplek te gaan staan, omdat bij die andere de pomp het de vorige vracht liet afweten. Tot mijn stomme verbazing doet nu de vóórste lospomp het niet. Dus bel ik weer met de regelkamer, en even later staat dezelfde monteur weer voor m’n neus. Hij grinnikt al ‘Je dacht zeker ‘ik ga maar op de andere losplek staan’, haha!’. Wederom moet hij erkennen dat de pomp het echt niet doet, en gaat hij weer ergens anders ‘rommelen’, waarna z’n collega die hem net heeft geholpen er ook bij komt. Als die collega mij ziet zegt hij: ‘Oh, hij is het weer!’.

In de kantine moet ik weer met enige overredingskracht koffie in plaats van heet water uit de automaat toveren, en komt er nog even een chauffeur van Baks uit Borculo bij zitten die verteld dat er bij de oprit van de snelweg een oplegger staat die niet goed was aangekoppeld, en dat de oprit dus geblokkeerd is. Toffe info, ik besluit dan maar om de eerste boer van de laatste rit via een sluiproute te bereiken. Die sluiproute leidt langs de thuisbasis van ons bedrijf, en als ik er langs rijd zijn mijn baas en haar man in de tuin aan het werk, die verbaasd opkijken dat hun Volvo daar langs rijdt.

Afbeelding
Even oppassen met de trap van de oplegger bij de lamp langs

De laatste rit telt 6 boeren, die wat dichter bij de fabriek wonen dan de rest vandaag. Rond 20 voor 3 stuur ik de Volvo-met-Hobur achteruit tussen 2 schuren door bij de eerste boer van de laatste rit het erf op. Tijdens het laden verveel ik me en bestook ik een paar mensen met smsjes.

Afbeelding
Mooi plekje…

Afbeelding
… er weg is even opletten: de achterkant van de oplegger scheert langs een muur (kun je mooi zien op de monitor van de camera aan de achterkant van de oplegger), de voorband van de trekker kan nét op de verharding blijven…

Afbeelding
… waar de oplegger vrij dicht langs een ‘hunebed’ rolt.

Het einde raakt weer in zicht, en rond kwart voor 4 stuur ik de combinatie bij de 6e (24e) en (definitief) laatste veehouder van mijn dienst vandaag het erf op. Onder het laden werk ik de administratie nog even bij. Als ook de tank van deze veehouder leeg is, zit er krapaan 30 ton in de oplegger, en gaat de reis door Frieschepalen richting snelweg, die ik bij de volgende afslag weer vaarwel zeg. Figuurlijk dan, want zo’n hele emotionele gebeurtenis is dat nou ook weer niet. Bij de fabriek zijn de losplaatsen bezet, maar een collega heeft z’n auto al leeg en stond alleen nog maar even met water te spelen. Hij maakt ruimte zodat ik de losslangen aan kan sluiten. Inmiddels arriveert ook André Smit met z’n laatste vracht. Ik handel m’n procedures af, en omdat de tank nog niet leeg is ga ik ook even met water spelen. De auto is op zich niet vies, dus beperk ik me tot het schoonspoelen van de spatlappen waar zich nogal wat modder heeft verzameld. En zo hoop ik te voorkomen dat ze kapot scheuren. Nog even ouwehoeren met André en de modder van de losplaats spoelen waarna ik nog 1 keer de 380 Volvo-paardjes tot leven wek om me naar de thuisbasis te begeleiden. Een ritje van 5 minuten, dus net voor 5 uur zet ik de Volvo aan de kant, over een halfuurtje mag hij weer verder.

Afbeelding
Mijn laatste veehouder voor vandaag!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur