Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 17 okt 2018, 18:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vijfbak niva
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 maart 2010, 10:42 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172545
Op internet doen de wildste verhalen de ronde, zo ook over de vijfbak van de Niva. Je zou de 5e versnelling niet kunnen gebruiken, omdat deze niet gesmeerd word? Dit omdat de vijfbak in principe een vierbak met aangeplakte 5e versnelling is. Als je echter een additief in de bakolie mikt, word dit probleem voor een heel deel verholpen?

Is dit een indianenverhaal, of echt waar? En alshet waar is, geld het alleen voor de vijfbak die op de 1.6 zit, of ook die van de 1.7?

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vijfbak niva
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 maart 2010, 14:19 
Offline
Enigma
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2005, 15:47
Berichten: 10530
Het klinkt alsof het mogelijk zou kunnen zijn. Sommige Citroën versnellingsbakken werden ook gemodificeerd voor een betere smering. Maar een middeltje bij je olie in gieten helpt niet of nauwelijks: als de olie niet bij de tandwielen en de lagers komt, smeert het daar ook niet. Met of zonder additief.

Heb je ook een foto van de versnellingsbak ? Gewoon van de buitenkant ?

_________________
Die van jou is misschien dikker of langer, maar die van mij komt tenminste omhoog !

Luctor et emergo !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vijfbak niva
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 maart 2010, 14:49 
Offline
Bromvlieg
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2009, 13:35
Berichten: 68
Woonplaats: Oet oosten of 't laand
Kijk ook eens op ladanivabegium,hier alvast een verhaaltje wat op de site stond er staat nog veel meer op ivm versnellingsbakken


Omdat een 5-bak in feite een verbouwde 4-bak is. De vijfde versnelling zit er als het ware gewoon bij 'aangeplakt'. De bak wordt gesmeerd door middel van 'spatsmering' (de olie wordt rondgesmeten door de ronddraaiende tandwielen) en de vijfde versnelling krijgt domweg niet genoeg smering, en al zeker niet op toerentallen beneden de 3000 t/min. Best is dus van je vijfde niet te gebruiken als je trager rijdt dan 90-95 km/u. Best kun je je bak ook smeren met synthetische bakolie en je voegt er ook nog een additief aan toe op basis van teflon (te verkrijgen in de betere auto-onderdelenhandel). Ik heb de 5-bak van mijne 1700i zo gedaan en hij schakelt sindsdien een stuk beter...

_________________
Keep it clean, BB is watching

_________________
Groet satri.....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vijfbak niva
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 maart 2010, 15:48 
Offline
Enigma
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2005, 15:47
Berichten: 10530
Is het niet mogelijk de bak open te trekken, er wat gaten op de juiste plaats in te boren en een geultje ert in te popnagelen ? Dat is ongeveer de modificatie die is gedaan bij de Citroën versnellingsbakken die niet overal even goed gesmeerd werden. Je moet dan uiteraard wel weten wat je doet en speciale, waterdichte popnagels gebruiken. Dat lijkt mij veel beter dan gepruts met additieven.

_________________
Die van jou is misschien dikker of langer, maar die van mij komt tenminste omhoog !

Luctor et emergo !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vijfbak niva
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 maart 2010, 23:54 
Offline
Ei

Geregistreerd: 12 maart 2010, 23:34
Berichten: 3
Hallo,

De vijfde versnelling wordt i.d.d. gesmeerd d.m.v. spatsmering.
Minimale snelheid om in je 5e versnelling te rijden, door Lada geadviseerd, is 80km/u.
Lada Australië adviseerd zelfs 90km/u.
Om één en ander toch goed doorgesmeerd te krijgen zou ik geen kanaaltjes etc. gaan boren maar gebruik maken van een overfill. Je kunt tot maximaal 2 liter vullen in je 5 bak waar in de handleiding 1,35 staat. Voor mijn 5-bak werkt het al 22 jaar perfekt.
Klik eens op de volgende link hoe het precies te doen.
http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/GearboxTopUp.htm
Laat je niet afschrikken, is ongeveer een half uurtje werk inclusief het aftappen.
Gebruik wel een GL-4 en geen GL-5.
Additieven heb ik geen ervaring mee maar hoor van veel mensen dat het goed werkt.

Groet, Lars


Laatst bijgewerkt door Riddim op 13 maart 2010, 15:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vijfbak niva
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 maart 2010, 10:59 
Offline
Transporthistoricus

Geregistreerd: 16 jun 2007, 17:57
Berichten: 8539
Woonplaats: In een kartonnen doos tussen Bolsward en Leeuwarden.
Het toevoegen van additieven op basis van Teflon kan verder geen kwaad.
Teflon smeert als de brandweer en laat een beschermend glad laagje achter op de onderdelen in de versnellingsbak.
Hij zal zo wie zo soepeler gaan schakelen.
Ook kan Teflon hoge temperaturen en draaisnelheden aan.

_________________
Take life the way it is

klaes@buzzybeeforum.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vijfbak niva
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 maart 2010, 11:24 
Offline
Bromvlieg
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2009, 13:35
Berichten: 68
Woonplaats: Oet oosten of 't laand
@ riddim,de manier die door baxter beschreven wordt geld dat ook voor een 1.7i en hoeveel hoeveel moet je er op die manier in doen 1.35 ltr of 1.5ltr of 2ltr. :?

_________________
Groet satri.....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vijfbak niva
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 apr 2010, 21:10 
Offline
Bromvlieg
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2010, 20:34
Berichten: 64
Wij rijden nu zo'n 3 jaar in een Lada Niva 1.7i. De auto is van april 2004. De auto wordt gebruikt als tweede auto en veel kilometers komen er per jaar niet bij. Wel wordt de Niva als trekauto ingezet. De autoambulance met auto wordt zonder problemen voortgetrokken en ook de caravan van ca. 1300 kg. wordt zonder problemen door de bergen gesleept.

De auto krijgt 1x per jaar een onderhoudsbeurt, voor de rest doe ik er niets aan. Problemen met de versnellingsbak heb ik niet. Ook heb ik niet het idee dat er iet speciaals mee is gedaan. Zeker niet de afgelopen jaren dat de auto in ons bezit is.

Groeten, Jan Feijen

_________________
Lada 1200, 1972
Lada 1200 stationcar, 1975
Lada 1500 S stationcar, 1985


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vijfbak niva
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 apr 2010, 15:52 
Offline
Enigma
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2005, 15:47
Berichten: 10530
Geeft de versnellingsbak ook meer herrie in de 5e versnelling dan voorheen ? Rijd je ook in de 5e versnelling met die aanhanger er achter ? Hoeveel km rijdt die Niva per jaar ? Krijgt die Niva ook speciale/andere/meer olie in de versnellingsbak of wordt die vaker ververst ?

_________________
Die van jou is misschien dikker of langer, maar die van mij komt tenminste omhoog !

Luctor et emergo !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling