Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 22 jul 2018, 21:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 dec 2012, 00:58 
Bijenkoningin

Anne Kies rijdt dertiende rally bij Riwald Dakar Team

Wie Dakar rally zegt, zegt Anne Kies. De inmiddels 60-jarige Appelschaster deed reeds 12 keer mee aan de monsterrit. Eerst op de motor en later in een vrachtwagen. Onverwacht komt hij binnenkort voor de dertiende keer aan de start.

Afbeelding
Anne Kies (midden) en zijn teamgenoten Ed Wigman en Rob Buursen.
(Foto: Rallymaniacs)

Anne Kies maakt deel uit van het Riwald Dakar Team. Hij vervangt de ernstig zieke Richard Huzink. 'Mijn doel was, koste wat het kost Dakar te rijden, maar het is onmogelijk. In Anne Kies heb ik een vervanger gevonden met veel ervaring', aldus Huzink.

Daarin overdrijft de uitvaller niet. Kies behoort tot de meest ervaren deelnemers onder de Nederlanders. In de tijd dat de rally nog Parijs-Dakar heette en in de lichtstad startte was de Appelschaster al van de partij. Vanaf 2009 wordt de ruim 8000 kilometer lange Dakar-rally verreden in Peru, Argentinie en Chili.

Het zou kunnen dat Kies met zijn 60 jaren inmiddels de oudste deelnemer is aan de rally. 'Dat weet ik pas als ik de deelnemerslijsten heb gezien.' Het kan zijn laatste Dakar-rally worden, maar hij laat de deur nog wel op een kier: 'Na deze keer doe ik niet meer mee' om er dan haastig aan toe te voegen: 'denk ik'.

Op twee januari vertrekt hij naar Peru waar op 5 januari de start in Lima plaatsvindt. Op 20 januari is de finish in Santiago.

(Bron: Nieuwe Ooststellingwerver)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 dec 2012, 09:13 
the nightflier

Zat Anne Kies ook niet bij Bert Oosterhuis in het team destijds??, die is op 07-01-1982 verongelukt tijdens de rally

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 dec 2012, 14:19 
Oud-Roerganger

Gister toevallig net een krantenartikel uit 1982 onder ogen gekregen, toen deed Anne Kies wel mee, maar was er nog geen sprake van overleden Nederlanders. Maar het was een artikel over de eerste 2/3 dagen, dus dat zegt niks.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 dec 2012, 16:14 
Bijenkoningin

Het Friesch Dagblad publiceerde op 29 december 2004 het volgende artikel

Rallycoureur Anne Kies: ‘In triedsje los en dat litte wy mar moai sa’

Na een onderbreking van tien jaar begint Anne Kies (52) uit Appelscha op nieuwsjaardag aan zijn negende Dakar Rally. De Dakar Rally, die in Barcelona begint, is de zwaarste en meest uitdagende rally ter wereld. De deelnemers zijn naast coureur vooral ook avonturier.

Eén keer lag Kies volledig in de vernieling. Twintig jaar geleden brak hij bij een crash beide armen, een schouder en het bekken. Alles wees op het einde van de sportieve loopbaan. Maar de Appelschaster toonde karakter, liep binnen vier weken weer, revalideerde in mum van tijd en startte minder dan een jaar daarna in Parijs-Dakar.

Inmiddels reed hij de rally vier keer op de motor en staat hij zaterdag voor de vijfde keer met een vrachtwagen aan het vertrek. Deze keer begint hij aan het traject van 9000 kilometer in met een Mercedes-Benz Unimog van het Twentse Hutten Rallyteam. ,,Der sit in triedsje by my los en dat litte wy mar moai sa’’, zo omschrijft Kies de besmetting met het Dakar-virus, met als belangrijkste symptoom een niet te onderdrukken drang naar avontuur, snelheid en ontberingen.

De Appelschaster droomde er na 1994 vaak over een hernieuwd optreden in de rally, maar lange tijd wees niets in die richting uit. De uitnodiging van het Hutten Rallyteam kwam als een volslagen verrassing. ,,Mar it kaam wol hiel moai út. Wy hiene krekt ús restaurant ferkocht en dus tiid oer. Doe’t sy my fregen, wienen wy der ek noch de selde jûn al út. Ik hie al folle earder wer meidwaan wollen, mar waard mar net frege. En it allegear sels betelje, dat sit der net yn. It team dêr’t ik no mei riid, wurket mei in begrutting fan seishûnderttûzen euro.’’

De 27ste editie van de Dakar Rally start dit jaar op nieuwjaarsdag in Barcelona. Vanuit het Zuiden van Spanje wordt de Middellandse Zee overgestoken naar Afrika en vervolgens doorkruist de karavaan - met 230 motoren, 165 auto’s, 70 trucks en (op een parallelroute) - nog eens 230 service voertuigen - de Sahel woestijn. Die enorme zandbak is in de hitte en stof een slijtageslag voor mens en materiaal. In Mali staat de deelnemers de volgende beproeving te wachten, als zij dwars door het tropisch regenwoud moeten. Uiteindelijk gaat de route naar Mauretanië om daarna door Noord-Senegal te crossen. Als alles meezit is de finish zondag 16 januari bij Dakar.

Het Hutten Rallyteam rijdt de Dakar Rally met twee Kia Sorento’s (260 pk) in de T2-klasse en een Mercedes-Benz Unimog 4x4 met Kies aan het stuur in de T4-klasse. Afspraak is dat de vrachtwagen niet zozeer voor een goed klassement gaat, maar meedoet om de rest van het team te helpen bij eventuele problemen.

Kies werd op de motor ooit achtste en in de vrachtwagen was zijn beste klassering een vierde plaats. ,,It wichtichste is dat ik der wer by bin. Miskien moat ik wol tefreden wêze as ik hiel oankom. Mar ik riid net allinnich mar om mei te dwaan, ik start krekt lykas oars foar in sa heech mooglike klassearing. Dêrneist sil ik de Kia’s van Bob ten Harkel en Herman Hutten safolle mooglik helpe moatte. Dus ik moat ek wol foaryn ride, oars hawwe dy oaren neat oan my. Oare jierren die ik mei om te winnen, mar ik sil my der no by dellizze moatte dat dizze auto mei syn 270 pk snelheid en fermogen tekoart komt. Doe’t ik fjirde waard, ried ik mei 560 pk.’’

Als voorbereiding op de monsterrit croste Kies tweemaal per week op zijn mountainbike door de bossen bij Appelscha en bezocht hij regelmatig de sportschool. Zo werkte hij aan zijn fysieke conditie. Voor het overige moet de ervaring die hij eerder opdeed als coureur voldoende zijn. De ruim 1700 kilometer naar Barcelona wordt in één ruk gereden en gezien als een opwarmer voor de rally. ,,Je kinne tsjinwurdich mei sa’n auto op gjin inkeld plak traine. Je komme net iens mear oan in bosk ta, dan stean der al minsken dy’t je tsjin hâlde. Allinnich yn ‘e woestyn binne noch gjin ferkearsljochten en komt der net ien fan rjochts.’’

Een dergelijke wedstrijd is volgens Kies nog zo’n beetje de enige vorm van echt avontuur. En dat is het ook wat hem zo trekt, ook al is de rally het afgelopen decennium in vele opzichten lichter geworden. ,,Wy ride no mei in navigaasjesysteem. Earder moasten wy op kompas ride. No sliepe wy meast yn in tinte, mar doe’t ik foar it earst meidie leinen wy noch mei de sliepsek yn it sân. Boppedat hat de rally ek wolris fyftjintûzen kilometer west en dat is no noch mar njoggentûzen.’’

Alleen in 1982 haalde Kies de finish in Dakar niet. Het was het jaar dat collega Bert Oosterhuis uit Groningen met de motor dodelijk verongelukte. ,,Ik fleach oer in grauwe stien hinne en krige de motor boppe op my. Mar nim mar fan my oan, it die noch folle searder doe’t de dokters seine dat ik net fierder mocht.’’

Ondanks alle gevaar dat onderweg op de loer ligt, noemt Anne Kies de Dakar Rally niet veel gevaarlijker dan rijden op de provinciale weg tussen Drachten en Appelscha. ,,En seker mei de frachtauto net. Fansels, je moatte net yn in ravyn stoarte as in opstap yn it sân ferkeard ynskatte. Mar ek al giet de auto op ’e kant, dan nochhoecht der neat slims te gebeuren. De auto is befeilige mei in koaikonstruksje en buizen fan sechstich millimeter. Wy sitte yn spesjale stuollen. En de fjouwerpuntsgordel, dy krijst mei in brekizer net iens los!’’

(Bron: Friesch Dagblad)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 jan 2013, 14:36 
Oud-Roerganger

Nog een afzegger bij Riwald :(

viewtopic.php?f=425&t=34450&p=821902#p821902

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur