Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 18 dec 2017, 21:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 jun 2004, 15:07 
Offline
Bijenkoningin

Geregistreerd: 26 apr 2003, 22:24
Berichten: 4763
Woonplaats: Eanske
De 0 is geloof ik als de wereldkampioen er om wat voor reden dan ook mee ophoudt. Omdat het dan niet eerlijk is iemand startnummer 1 te geven (hij werd immers geen kampioen) krijgt het laatste team waar de kampioen reed de 0 in plaats van de 1. Dus stel, Schumacher stopt na dit seizoen met racen dan krijgt Ferrari startnummers 0 en 2.

_________________
Mater tua criceta fuit, et pater tuo redoluit bacarum sambucus!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 jun 2004, 18:52 
Offline
Nachtpauwoog van 2005

Geregistreerd: 12 apr 2003, 15:06
Berichten: 10360
En hoe kwam Ferrari steeds aan de startnummers 27 en 28?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 jun 2004, 22:48 
Offline
Bijenkoningin

Geregistreerd: 26 apr 2003, 22:24
Berichten: 4763
Woonplaats: Eanske
Dat was een vorig systeem, waarbij de winnaar de nummers 1 en 2 kreeg en degene die die had nummers 27 en 28.

Tenminste, voor zover ik weet. Dus ging de kampioen weg bij Ferrari, dan kregen ze 27 en 28 en daar konden ze pas weer vanaf komen toen er een kampioen bij ze kwam rijden.

Ik kan het verkeerd hebben.

Edit: opgezocht op f1db.com forum

Citaat:
In the old days (before the FIA changed it in 1996) the team who won the world championship took the numbers 1 & 2 from the team who previously held them (unless they already held them of course). The team who had been 1 & 2 before would then have to take the numbers from the team who had just won the championship.

When Alan Jones won the 1980 championship Williams took 1 and 2 from Ferrari and so Ferrari had to take the 27 and 28 that Williams had raced with in 1980.

Ferrari subsequently held 27 and 28 until 1990 when Prost arrived as world champion. Therefore they had to take 1 & 2 and McLaren had to have 27 and 28 which is why Senna was 27 for 1990.

For 1991 McLaren took 1 & 2 back as Senna had won the championship in 1990 so Ferrari had to take 27 and 28 back. They didn't have them through choice. It's just the way it worked back then.

Ferrari then held 27 and 28 until 1996 when Schumacher arrived as world champion. Ordinarily, Benetton would have been obliged to take 27 and 28 under the old rules but the FIA changed the numbering system for 1996 onwards with cars being numbered sequentially with no gaps, thus 27 and 28 fell into disuse and have not been used since.

Excluding Indy 500's, number 27's first race was the 1952 British GP where Johnny Claes stormed from 23rd on the grid to finish 14th in his Simca-Gordini (you remember). Its final race was the 1995 Australian Grand Prix where Jean Alesi qualified 5th and retired on lap 23 after colliding with Michael Schumacher.

The only way 27 will come back is if the number of entries increases significantly since under the current numbering system there simply aren't enough cars to justify its inclusion.

_________________
Mater tua criceta fuit, et pater tuo redoluit bacarum sambucus!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 jul 2011, 13:04 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172523
ik vond de silberpfeile van eind jaren '90 best mooi :oops:

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 aug 2011, 14:46 
Offline
Ei
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 aug 2011, 13:23
Berichten: 9
Woonplaats: Rotterdam
Een paar van de mooisten:

Afbeelding
McLaren M23 Cosworth (1975)

Afbeelding
Ferrari T312 (1975)

Afbeelding
Brabham BT44 (1975)

Afbeelding
Tyrrell P34 (1976)

Zoals je ziet ben ik een liefhebber van de F1 auto's van midden jaren '70. Toen daarna de gigantische airboxen werden afgeschaft ging dat, naar mijn mening, ten koste van de schoonheid van de auto's

De lelijksten? Dat zijn de eerste generatie turbo's, uit begin jaren '80. Deze auto's waren kort, gedrongen en lelijk.

Afbeelding
Toleman Hart

_________________
To finish first you first have to finish!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 aug 2011, 16:04 
Offline
Bijenkoningin

Geregistreerd: 08 mei 2009, 21:40
Berichten: 4817
Woonplaats: Alkmaar
Afbeelding

De Brabham BT 54 waarin Nelson Piquet reed (1984) vind ik wel een van de mooiste F! wagens

Afbeelding
De March Ford F1 240 (1976). was ie nu mooi of lelijK? ik ben er nog steeds niet uit. Apart is het zeker!


Laatst bijgewerkt door René op 19 aug 2011, 16:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 aug 2011, 16:11 
Offline
Ei
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 aug 2011, 13:23
Berichten: 9
Woonplaats: Rotterdam
De March vind ik persoonlijk niet mooi. Overigens heeft ook Williams met het 6-wielerconcept gestoeid maar net als de March is dit geen succes geworden.

_________________
To finish first you first have to finish!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 aug 2011, 16:34 
Offline
Ei
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 aug 2011, 13:23
Berichten: 9
Woonplaats: Rotterdam
Interessant artikel over de Williams FW08D 6-wieler op de site van Williams:

http://www.attwilliams.com/news/view/1905

_________________
To finish first you first have to finish!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling