Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 18 dec 2018, 16:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: WRC Seizoen 2012
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 maart 2012, 00:00 
Oud-Roerganger

Kevin Abbring voor VW Motorsport naar WK Rally Portugal

Een nieuw hoofdstuk in het WRC-leerjaar van Volkswagen. In minder dan twee weken na de Rally Mexico komt het Volkswagen-fabrieksteam van 29 maart t/m 1 april wederom aan de start van een zware, onverharde rally, de Portugal Rally. En weer is onze talentvolle landgenoot Kevin Abbring één van de twee fabriekscoureurs in de deze vierde ronde voor het FIA World Rally Championship die algemeen bekend staat als extreem veeleisend voor zowel mens als machine. Abbring en zijn Belgische navigator Freddy Miclotte zijn de teamgenoten van het Franse duo Sébastien Ogier/Julien Ingrassia. In Mexico was onze jeugdige landgenoot een enkele maal sneller dan de ervaren Fransman.

"We zijn blij weer terug te zijn in Portugal, want wij kennen Lissabon en de Algarve erg goed omdat we hier hebben gereden met onze Race Touaregs in de Dakar Rally. Na drie opeenvolgende overwinningen in de S2000-categorie zijn onze verwachtingen weer hooggespannen. Toch rijden we niet voor de overwinning maar primair om ervaring op te doen in het WRC met de inzet van twee Fabia’s van ons zustermerk Škoda. Dit met het oogmerk om ons gehele team optimaal voor te bereiden op onze deelname aan het WRC in 2013 met de nieuwe Polo R WRC,” zegt Volkswagen Motorsport Director Kris Nissen.

Uitdagende nachtelijke proeven en ruige gravelwegen
De Portugal Rally telt 22 klassementsproeven met een totaallengte van 435 wedstrijdkilometers. Voor het eerst worden donderdagavond ook drie nachtproeven verreden nadat de rally is geopend met een spectaculaire publieksproef in Lissabon. Kevin Abbring: “De stoffige en ruige gravelwegen in de Algarve zullen veel vergen van de banden. De bandenslijtage is in Portugal wellicht het hoogst van het gehele seizoen.”

Volkswagen-fabrieksrijder Sébastien Ogier heeft Portugal al twee keer gewonnen en voelt zich er thuis, maar realiseert zich dat hij die huzarenstukjes niet kan herhalen met een S2000 auto. “Wij wikkelen momenteel naast het rijden van rally’s een uitgebreid testprogramma af met de Polo R WRC, recent nog in Spanje op asfalt,” aldus Ogier.

Kevin Abbring heeft ook al successen geboekt in het gebied van de Algarve. Onze landgenoot maakt als Volkswagen Junior deel uit van het VW-team en bemant bij toerbeurt de tweede Fabia naast de Noor Andreas Mikkelsen. Abbring is als tweede geëindigd in het Junior WRC (JWRC) en won zijn klasse al eens in Portugal. “Ik ben al aardig bekend met de omstandigheden in Portugal maar ik verwacht dit keer grotere tegenstand. Daarom kijk ik erg uit naar dit evenement,” aldus Abbring. “Hoewel we nu weer op onverhard rijden, zijn de omstandigheden op de proeven toch anders. Het oppervlak is niet zo hard als in Mexico, waardoor de banden meer grip hebben. Op sommige stukken is de grond zelfs zanderig en heel erg zacht. Ook komen we een paar waterpassages tegen en ik kijk heel erg uit naar de drie nachtproeven op donderdag.”

Dit jaar neemt doet Volkswagen met twee Fabia’s S2000 van concerngenoot Škoda deel aan rally’s voor het wereld rallykampioenschap. De inzet geldt als voorbereiding op 2013, wanneer Volkswagen met de Polo R WRC zal deelnemen aan de koningsklasse in de rallysport.
Afbeelding
Bron: Volkswagen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: WRC Seizoen 2012
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 maart 2012, 16:07 
Oud-Roerganger

Kevin Abbring na crash in shake down niet van start in Portugal Rally

Een crash tijdens de shake down voor de Portugalrally maakt het Volkswagen Motorsport-coureur Kevin Abbring onmogelijk om van start te gaan in de WK-Rally van Portugal. De rolkooi van zijn ŠKODA was licht beschadigd nadat hij met koprol van het parcours was geraakt. Abbring en zijn navigator Freddy Miclotte stapten ongedeerd uit.

De verwachtingen van Abbring voor Portugal waren hooggespannen. “Het is een rally die mij heel erg goed ligt, maar ik kreeg afgelopen week eerst te kampen met een hardnekkig virus. Ik heb met pijn en moeite maandag verkend en de dokter van het Volkswagen Motorsport-team heeft me naar het ziekenhuis gestuurd voor controle. Daar heb ik diverse medicijnen gekregen,” aldus de onfortuinlijke Volkswagen-coureur. Ook de dagen erna ben ik voor controle een paar keer naar het ziekenhuis geweest en heb ik de verkenning met veel pijn en moeite kunnen afwerken.”

Voorafgaand aan de rally wordt de shake down gereden voor het afstellen van de auto en omdat er vooraf niet was getraind werd door het team geadviseerd om die proef drie keer te rijden. Abbring: “We besloten om op 80% te rijden en de auto voelde prima aan. In een langzame bocht raakte ik echter een verborgen steen, waarna ik eerst aftastte of ik geen lekke band had gekregen. Alles ging goed totdat na een paar honderd meter het voorwiel afbrak en wij over de kop gingen en naast de weg belandden.”

De Fabia bleek nog goed te repareren, afgezien van een minuscuul deukje in de rolbar maar de reglementen van de FIA schrijven dan voor dat uit veiligheidsoverwegingen niet verder gereden mag worden. “Veiligheid voor alles, heel erg zonde omdat ik mij steeds beter ging voelen maar het is niet anders,” aldus een teleurgestelde Abbring.

De FIA-arts heeft hem geadviseerd direct naar huis te gaan om te herstellen. Zijn volgende optreden voor het officiële fabrieksteam van Volkswagen is de Rally van Griekenland.

bron: Volkswagen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 apr 2012, 21:03 
Oud-Roerganger

Vierde klasse-overwinning voor Volkswagen in Portugal

Dankzij weer een sterke prestatie van Sébastien Ogier heeft Volkswagen dit jaar voor de vierde keer een zege in de S2000-categorie geboekt, ditmaal in de WK-Rally van Portugal. In het algemeen klassement eindigde de Volkswagen-rijder op de achtste plaats, goed voor vier WK-punten. Extreem slechte weers- en wegomstandigheden kenmerkten de strijd op de klassementsproeven, met een totaalafstand van 368,43 wedstrijdkilometers. Na de rally keert het Volkswagen-team nog niet naar huis want er staat weer een uitgebreide test op het programma met de Volkswagen Polo R WRC.
Afbeelding
Volkswagen Motorsport Director Kris Nissen: “Rekening houdend met de chaotische weerscondities en maar liefst 19 ‘full spec’ WRC-auto’s aan de start is de achtste plaats een optimaal resultaat. Sébastien en Julien hebben een prima prestatie geleverd. Het was ook goed om te zien hoe professioneel en kalm ons team heeft gefunctioneerd onder moeilijke omstandigheden.”

Na de ceremoniële start op donderdag kende Ogier problemen met de koppeling, waardoor hij wat tijd verloor. De achterstand werd nog groter toen hij op vrijdag ruim één minuut verloor omdat de weg werd geblokkeerd door een gestrande deelnemer. “We hebben rustig gewacht tot we er door konden, maar we verloren helaas wel veel tijd. Gezien de extreem slechte omstandigheden ben ik heel blij de finish te hebben gehaald. Zonder dat tijdverlies waren we als zesde geëindigd,” zei Sébastien Ogier.
Afbeelding
De tweede ŠKODA S2000, ingeschreven voor onze landgenoot Kevin Abbring, verscheen helaas niet aan de start, nadat bij een koprol in de shake-down de rolkooi te zwaar was beschadigd. De FIA stond daardoor deelname in verband met de veiligheid niet toe. Tijdens de Rally Argentina, van 27 tot 29 april, zal de tweede Fabia door de andere Volkswagen-junior, Andreas Mikkelsen, worden bemand.

Carlos Sainz en Sébastien Ogier testen Polo R WRC op onverhard in Portugal
Op maandag en dinsdag na de rally zullen voormalig wereldkampioen Carlos Sainz en Sébastien Ogier de Polo R WRC in Portugal uitgebreid testen als voorbereiding op het WRC-seizoen 2013.

Afbeelding

bron: Volkswagen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 apr 2012, 21:37 
Oud-Roerganger

Eerste WRC overwinning voor Hirvonen in dienst van Citroën

Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen hebben vandaag in Portugal hun eerste WRC-overwinning voor Citroën gescoord. De Finse coureur boekte de 15e WRC-zege uit zijn carrière en daarmee heeft hij de leiding in het rijderskampioenschap overgenomen van Sébastien Loeb. Met dit resultaat breidde het Citroën Total World Rally Team zijn voorsprong in het merkenkampioenschap opnieuw verder uit.
Afbeelding
Zonnestralen begroetten de eerste coureurs op het parcours vanochtend om 6.55 uur. Opnieuw vormde de bandenkeuze het belangrijkste onderwerp van gesprek. Omdat de wegen op veel plekken nog steeds vochtig waren, koos Mikko Hirvonen er voor zijn Citroën DS3 WRC te voorzien van zachte Michelin Latitude Cross-banden en nam hij twee harde banden als reserve mee.

De laatste rallydag bestond vandaag uit twee passages over drie proeven: Silves (21 km), Santana da Serra (31 km) en Sambro (5 km), die tevens het toneel voor de Power Stage aan het einde van de rally vormde. De Fin, die al sinds SS6 vrijdagochtend de rally leidde, was vandaag opnieuw consistent. Telkens was hij net iets sneller dan zijn rivalen, waardoor de coureur van de DS3 WRC met startnummer 2 zijn voorsprong verder uitbreidde. "De eerste twee proeven van vanochtend waren bijna overal nat, met hier en daar wat modderige plekken. De Sambro-proef was echter vrijwel helemaal droog," aldus Jarmo Lehtinen bij terugkeer in het servicepark.
Afbeelding
"We komen dicht bij een overwinning in de buurt, maar er is nog een lange weg te gaan," verklaarde Mikko na SS19. "Ik hoef niet echt te pushen, alles werkt naar behoren en ik voel dat ik de situatie onder controle heb. Maar uiteraard moeten we het tot het einde volhouden. Ik weet nog niet of ik er in de Power Stage voor zal gaan. Ik wil geen onnodige risico's nemen, maar ik wil ook geen kans verspelen om wat extra punten te verdienen."

Met dreigende wolken aan de hemel ging Mikko van start voor de tweede sessie, met vier harde banden en twee zachte als reserve. En daadwerkelijk begon het weer te regenen, op sommige delen van SS21 en op de Power Stage (SS22). De Citroën Total World Rally Team-coureur slaagde er niet in om voor één van de drie topplekken in de Power Stage te gaan en koos er voor zijn overwinning veilig te stellen.
Afbeelding
Na Jesus Puras, Philippe Bugalski, Sébastien Loeb, Carlos Sainz, François Duval en Sébastien Ogier, werd Mikko Hirvonen daarmee de zevende coureur die een WRC-rally in een Citroën wist te winnen. "Ik ben erg trots op dit resultaat en het is een grote beloning voor het werk dat het team de afgelopen maanden heeft verzet," aldus de Fin, nadat hij door een zeer enthousiast 'Rood Leger' was bejubeld. "Deze zege betekent dat ik nu aan kop ga in het rijderskampioenschap en heeft bovendien tot gevolg dat Citroën zijn voorsprong in het merkenkampioenschap verder heeft kunnen uitbreiden. Het was een vreemde rally, omdat ik sinds vrijdag niet echt druk heb hoeven zetten. We konden onze leiding redelijk eenvoudig controleren en bleven onze voorsprong verder uitbreiden."

"Het is fantastisch dat Mikko Hirvonen zijn eerste zege voor Citroën heeft behaald," voegt Frédéric Banzet, Citroën General Manager, toe. "Na de fout van Sébastien Loeb heeft Mikko de leidersrol met verve op zich genomen. Hij heeft op een vergelijkbare relaxte en gecontroleerde wijze gereden die indruk bij ons heeft gemaakt toen hij nog voor onze rivalen reed. We zijn verheugd te zien dat hij zich nu al naar de top van het podium heeft opgewerkt."
Afbeelding
Stand rijderskampioenschap
1 M. Hirvonen, 75
2 S. Loeb, 66
3 P. Solberg, 59
4 M. Ostberg, 46
5 E. Novikov, 36
6 J-M. Latvala, 28
7 D. Sordo, 21
8 N. Al-Attiya, 18
9 O. Tanak, 15
10 M. Propok, 12

Stand constructeurskampioenschap
1 Citroën Total WRT, 133
2 Ford WRT, 91
3 M-Sport Ford WRT, 60
4 Qatar WRT, 28
5 MINI WRC Team, 26
6 Citroën Junior WRT, 16

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 apr 2012, 22:00 
Oud-Roerganger

rallyweb via twitter schreef:
niet #Hirvonen maar #ostberg wint #wrcportugal Hirvonen uitgesloten, binnen 5 minuten bericht op http://www.rally-web.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 apr 2012, 22:09 
Oud-Roerganger

BREAKING: Hirvonen uit de uitslag gehaald

Wat zo mooi had kunnen zijn voor de jonge Fin, draaid uit op een nachtmerrie. Na de rally vind altijd nog een technische nakeuring plaats, om te kijken of de auto nog steeds aan alle regels voldoet. Normaal levert dit geen problemen op, maar het komt voor dat er illegale dingen worden geconstateerd.

De Citroen van Mikko Hirvonen bleek aan het eind van de rally te zijn uitgerust met een illegale koppeling. Na lang discussieren en onderzoeken is er besloten om de Fin volledig uit de uitslag te schrappen. Zo eindigd het weekend voor Citroen in een weekend om snel te vergeten. Zij keren huiswaards met geen enkel punt.

Door het uitsluiten van Hirvonen schuift iedereen een plek op en wint Mads Ostberg zijn allererrste WRC wedstrijd.

De nieuwe einduitslag is als volgt:

1 Ostberg (25)
2 Novikov (18)
3 Solberg (15)
4 Al Attiyah (12)
5 Prokop (10)
6 Kuipers (8)
7 Ogier (6)
8 Neuville (4)
9 Ketomaa (2)
10 Van Merksteijn (1)
11 Sordo (3)
12 Oliveira (0)
13 Latvala (2)
14 Tanak (1)

Bron: A. Voorberg / rally-web.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 apr 2012, 12:16 
Oud-Roerganger

Solberg vecht zich terug naar 4e plaats in Portugal

Ford World Rally Team-coureur Petter Solberg is als vierde geëindigd in de WK-Rally van Portugal na een indrukwekkende opmars vanaf de 13e positie. Zijn Ford Fiesta RS World Rally Car eindigde in de vierde ronde van het FIA World Rally Championship op slechts 22,4 seconde van het podium na een eerder opgelopen achterstand van zo'n zeven minuten.

Solberg gleed de tweede dag in een greppel en viel uit terwijl hij aan de leiding lag. Met een straftijd van tien minuten ging de 37-jarige Noor de derde dag weer van start en won direct vier klassementsproeven op rij. Op de vierde dag was hij op twee klassementsproeven de snelste en klom hij gestaag op in het klassement. Met als resultaat dat Solberg derde blijft in de rangschikking voor het wereld rallykampioenschap, met nog negen ronden te gaan.
Afbeelding
Teamgenoot Jari-Matti Latvala eindigde als 14e in zijn Fiesta RS WRC na een weekend vol incidenten. De 26-jarige Fin scoorde geen punten voor het rijderskampioenschap, maar wist nog wel twee bonuspunten te scoren in de Power Stage.

Hevige regenval en mist veranderden de rally in een Russische roulette. De klassementsproeven op vrijdag in de heuvels rond Faro in de Algarve waren veranderd in een grote modderpoel en simpelweg op de weg blijven was een eerste prioriteit. De omstandigheden waren zo slecht dat de organisatie besloot de helft van de proeven te cancellen. Het Ford-team won uiteindelijk12 van de 19 klassementsproeven, waarvan Solberg acht en Latvala vier.

De laatste dag ging Solberg in vijfde positie van start en verloor hij nog eens zestig seconden door problemen met de stuurbekrachtiging. Toch wist hij vervolgens op te klimmen naar de vierde plek met uitzicht op het podium.
"Het weekend was één groot avontuur," zei Solberg. "Om als vierde te finishen na alles wat gebeurd is geeft een fantastisch gevoel. Ik was zo teleurgesteld nadat ik op vrijdag was uitgevallen en ik heb de hele nacht geen oog dicht gedaan. Het was zo modderig en zo mistig, dat er van alles kon gebeuren. En dat gebeurde ook."

"Mijn tijden waren goed en om het podium te missen op zo'n 22 seconden nadat ik zo'n grote achterstand had, is een beetje frustrerend. Maar ik ben desondanks heel erg tevreden over wat ik dit weekend heb bereikt. Ik heb de nodige punten gescoord en ik sta er in het kampioenschap goed voor," vervolgt hij.

Latvala lag na de eerste omloop op kop maar viel de tweede dag uit nadat hij een steen had geraakt waardoor zijn wielophanging werd beschadigd en hij van de weg gleed. Na de herstart met tijdstraf en benzinedrukproblemen die hem 12 minuten kostten, moest hij vanaf de 18e plek de strijd voortzetten. Uiteindelijk finishte hij als 14e.
Afbeelding
"Ik moet de rest van het seizoen maar niet verder kijken dan de eerstvolgende rally," verklaarde een teleurgestelde Latvala. "Het is nog vroeg in het seizoen en ik moet weer dat gerelaxte gevoel krijgen. Ik heb dit seizoen al teveel stenen geraakt. Misschien moet ik de bochten niet zo scherp nemen en sneller reageren als er wat gebeurt."

Ford World Rally Team director Malcolm Wilson was teleurgesteld. "We hebben hier gedomineerd en waren zowel qua rijder als auto hier de snelste, maar wij hebben cruciale fouten gemaakt. Dat moet in de volgende rally beter gaan," zei hij.

Adapta World Rally Team-coureur Mads Østberg eindigde in zijn Fiesta als tweede, en merkgenoot Evgeny Novikov als derde. Onze landgenoot Dennis Kuipers finishte in een Fiesta als zevende, een prima resultaat. De Nederlander kreeg bij zijn WRC-rentree te maken met barre omstandigheden. Hevige regenbuien op de tweede dag hadden de gravelwegen veranderd in rivieren van modder, waarbij mistbanken het rallyrijden nog lastiger maakten. "De omstandigheden waren ongelooflijk. Het was al een uitdaging om de auto überhaupt op de weg te houden," vertelde Dennis Kuipers. Hij begon zaterdag als achtste algemeen en wist gedurende de dag met snelle tijden op te stomen naar de zevende positie en trok de goede lijn door op de laatste dag, daarbij optimaal profiterend van zijn goede bandenkeuze.

"Een zevende plaats is op zich al een prachtig resultaat. Het feit dat ik sinds november geen WK-rally meer heb gereden, maakt het extra bijzonder," aldus een blije Dennis Kuipers, die zes punten mocht bijschrijven voor het rijderskampioenschap. Het blijft voor hem voorlopig bij dit eenmalige optreden in het WRC. "Ik wil M-Sport bedanken voor hun inzet en de kans die ze me hebben geboden. Ik zou dolgraag meer rally's rijden, maar nog niets is zeker."
Afbeelding
Volgende ronde
Ronde vijf brengt het Ford World Rally Team naar Zuid Amerika voor de volledig onverharde Rally Argentina van 26 t/m 29 april.
bron: Ford

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 mei 2012, 11:32 
Oud-Roerganger

Ford schrijft geschiedenis bij WRC Argentinië

Ford heeft afgelopen weekend voor de 150e, achtereenvolgende maal punten gescoord in het FIA World Rally Championship. De zesde plaats voor Petter Solberg en Chris Patterson in Argentinië zorgde er voor dat Ford de eerste fabrikant is die deze mijlpaal realiseert in de 39-jarige geschiedenis van het kampioenschap.
Afbeelding
De recordserie begon met de eerste rally van de serie in 2002, de fameuze Rallye van Monte Carlo. Sindsdien hebben rijders van het fabrieksteam in iedere rally punten gescoord. Dit feit werd door Ford en rallypartner M-Sport aan de finish in Carlos Paz uitgebreid gevierd.

“Dit record is het resultaat van een opmerkelijke combinatie van snelheid en betrouwbaarheid. Wij hebben dan ook het vertrouwen dat we dit jaar serieus jacht kunnen maken op de constructeurstitel,” zei Quinn.
Afbeelding
Er was echter ook een enorme teleurstelling dat Dani Sordo en Carlos del Barrio vier kilometer voor de finish uit moesten vallen met hun Fiesta RS WRC door een probleem met de dynamo. Zij lagen op dat moment op de derde plaats. Sordo verving de geblesseerde Jari-Matti Latvala. Hij leverde een uitstekende prestatie door voortdurend de derde plaats in te nemen nadat hij slechts één dag had kunnen testen in de voor hem nieuwe auto.

De Rally Argentina, 700 km ten noorden van Buenos Aires verreden, werd geteisterd door heftige regenval. Ford-rijder Solberg nam op donderdagavond de leiding maar op vrijdag raakte de bodemplaat van zijn Fiesta de grond en raakte de stuurstang verbogen. Om later te breken waardoor de Fiesta op hoge snelheid van de weg raakte.
Afbeelding
Hij hernam de wedstrijd op zaterdag op de 11e plaats, met een tijdstraf van 15 minuten. Maar Solberg legde een enorme ‘drive’ aan de dag. Hij won maar liefst negen van de tien laatste proeven waardoor hij op kon klimmen naar de zesde plaats in het algemeen klassement. Ook won hij de afsluitende Power Stage waardoor hij tweede blijft in de rangschikking.

“Na wat er op vrijdag gebeurde ben ik blij met de zesde plaats,” zei Solberg. “Ik ben trots op wat wij alsnog hebben gepresteerd. Vrijdag was een heel moeilijke dag maar ons resultaat toont aan dat je nooit op moet geven. Ik had zonder die tegenslag kunnen winnen.”
Afbeelding
Aan Sordo’s prima prestaties kwam vlak voor de finish een einde. “Een kilometer na de start van de laatste proef had ik geen stroom meer en hield de motor ermee op. Teleurstellend maar dit weekend was een goede ervaring. Ik wilde aan de finish komen, maar helaas. Ik heb met heel veel plezier in de Fiesta gereden en ben blij met deze kans van Ford. Ik heb erg genoten,” aldus de Spanjaard.

Team director Wilson zei: “Petter heeft zich prima hersteld. Na alles wat er hier is gebeurd, is de tweede plaats in het kampioenschap nog steeds goed. Dana heeft het ook uitstekend gedaan en het is heel jammer dat hij vlak voor de eindstreep uit moest vallen.”

Ford-rijder Mads Østberg eindigde in zijn Fiesta op de derde plaats, gevolgd door merkgenoot Martin Prokop op de vierde plek.
Afbeelding
De volgende rally is de Acropolis van Griekenland van 24 tot en met 27 mei.

bron: Ford

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 mei 2012, 11:40 
Oud-Roerganger

Weer één-twee voor Citroën bij WRC Argentinië

Nadat op vrijdagmiddag de kopposities in de Rally van Argentina werden overgenomen door de twee equipes van Citroën Total World Rally Team hebben ze deze tot aan de finish niet meer afgestaan en werd een indrukwekkende een-twee zege geboekt. Sébastien Loeb en Daniel Elena veroverden hun zevende achtereenvolgende overwinning in Zuid Amerika, gevolgd door hun teamgenoten Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen. Citroën’s prestaties betekenen dat het team en rijders belangrijke punten hebben behaald voor beide klassementen in het Wereld Rallykampioenschap.

Na twee lange dagen van afmattende klassementsproeven kwam het aan op de laatste dag. ’s Ochtends stond de langste proef, die van Matadero/Ambul, op het programma. De 65.74 kilometer lange klassementsproef, die net onder de 40 minuten werd verreden, leverde voor de rijders van het Citroën Total World Rally Team geen enkel probleem op.
Afbeelding
Na de twee klassiekers van de Zuid Amerikaanse rally, de proeven van Mina Clavero/Giulio Cesare en El Condor/Copina, had Mikko Hirvonen iets van zijn geringe achterstand op Sébastien Loeb afgeknabbeld. De achterstand bedroeg nog slechts 0.2 seconden na KP 15. “Maar dat verandert niets,” zei de Fin bij zijn terugkeer in het servicepark van Villa Carlos Paz. “Ik was er niet speciaal op uit om sneller te gaan maar we hadden allebei niet dezelfde bandenkeuze gemaakt. Dat verklaart waarom ik sneller was. Mijn focus is de Power Stage voor de extra punten. Ik probeer daarvoor mijn banden te sparen.”

“Alles is voor ons prima verlopen,” bevestigde Sébastien Loeb. “We hebben een foutje gemaakt door banden met een soft compound te monteren, maar uiteindelijk maakte dat niets uit. Die lange klassementsproef was echt lang. Ik dacht dat het best snel zou gaan, maar op het laatst had ik moeite mijn aandacht niet te laten verslappen.”

Zoals gepland liet Mikko om zijn banden te sparen een paar seconden liggen op de twee proeven vóór de Power Stage, een deel van de legendarische El Condor klassementsproef. De Fin ging voluit, verzekerde zich van de tweede plaats, en pakte twee bonuspunten voor het rijderskampioenschap.
Afbeelding
“Dit resultaat is perfect voor het team en door de twintig punten die ik dit weekend scoorde, ben ik geklommen naar de derde plaats in de rangschikking van het kampioenschap,” was het commentaar van Hirvonen. “Ik ben ook erg tevreden over de snelheid die ik tot zaterdagmiddag aan de dag legde. Ik heb de DS3 WRC nog beter leren kennen en ik kan niet wachten tot de volgende rally’s!”

Na de 70e overwinning in zijn carrière toonde Sébastien Loeb zich ook verheugd over zijn zevende zege in Argentinië: “Het is heerlijk om weer de overwinning te pakken na mijn uitvallen in Portugal. Alles is dit weekend goed gegaan. Hoewel de eerste paar proeven niet zo lekker liepen als we wel gewild hadden, bleven we kalm en uiteindelijk konden wij de rally naar onze hand zetten. Ik rij graag in Argentinië omdat we hier veel succes hebben gehad en omdat het wedstrijdprogramma super is. Het is altijd heel bevredigend om hier te winnen.”

“Met ruim 500 kilometer aan klassementsproeven is deze rally met name voor de auto’s zwaar. Onze DS3 WRC’s hebben 5 uur en 34 minuten aan slopende proevenkilometers afgelegd zonder het geringste technische probleem. Dat resultaat is vooral te danken aan de mannen en vrouwen van Citroën Racing,” benadrukt Yves Matton, Team Manager. “Na de nul puntenscore in Portugal hebben wij hier gedomineerd wat uitstekend is voor beide kampioenschappen. Ik wil onze twee teams bedanken die in staat waren om snel te gaan wanneer het nodig was en om de snelheid te controleren wanneer we hen dat vroegen. Het is een perfect weekend geweest met ook veel promotie evenementen van Citroën Argentina. De manier waarop de importeurs de inzet van Citroen in het WRC benutten is opmerkelijk.”
Afbeelding
Einduitslag
1. S Loeb/D Elena - Citroën DS3 - 5uur 34min 38.8sec
2. M Hirvonen/J Lehtinen - Citroën DS3 - 5uur 34min 54.0sec
3. M Østberg/J Andersson - Ford Fiesta RS - 5 uur37min 49.2sec
4. M Prokop/Z Hrůza - Ford Fiesta RS - 5 uur 44min 24.1sec
5. T Neuville/N Gilsoul - Citroën DS3 - 5 uur 45min 56.4sec
6. P Solberg/C Patterson - Ford Fiesta RS - 5 uur 46min 41.0sec
7. S Ogier/J Ingrassia - Skoda Fabia S2000 - 5 uur 47min 04.1sec
8. E Novikov/D Giraudet - Ford Fiesta RS - 5 uur 55min 49.0sec
9. N Al Attiyah/G Bernacchini - Citroën DS3 - 6 uur 03min 01.4sec
10 O Tänak/K Sikk - Ford Fiesta RS - 6 uur 11min 58.3sec