Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 12 dec 2017, 03:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dutch GT seizoen 2012
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 maart 2012, 16:25 
Oud-Roerganger

HDI-Gerling voor drie jaar hoofdsponsor Dutch GT Championship

HDI-Gerling Verzekeringen N.V., één van de grootste industriële schadeverzekeraars van Nederland, verbindt zich vlak voor de start van het nieuwe autosportseizoen als hoofdsponsor aan het HDI-Gerling Dutch GT Championship. Behalve de titelsponsoring, worden alle GT-auto’s prominent voorzien van het HDI-Gerling logo. Met het hoofdsponsorschap verzekert HDI-Gerling zich van veel publiciteit, die de raceklasse als de eredivisie van de nationale autosport met zich meebrengt. De overeenkomst heeft een duur van drie jaar.

De organisatie van het HDI-Gerling Dutch GT is verheugd met de driejarige overeenkomst, die mede tot stand kwam door bemiddeling van Jurriaan Ritmeester van de Kamp van PR Advices. “De keuze van HDI-Gerling om haar merknaam voor de komende drie jaar aan het Dutch GT Championship te verbinden is wederom een bevestiging dat het kampioenschap met recht de titel eredivisie van de Nederlandse autosport waardig is”, vertelt Erik Weijers, organisator van het HDI-Gerling Dutch GT Championship. “Mede dankzij de ondersteuning van HDI-Gerling zullen wij in staat zijn het kampioenschap verder te blijven ontwikkelen. Het startveld van het HDI-Gerling Dutch GT Championship ziet er voor 2012 indrukwekkend uit en belooft het meest competitieve uit de historie van het kampioenschap te worden.”

De start van het HDI-Gerling Dutch GT Championship heeft plaats tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces, 7 en 9 april op Circuit Park Zandvoort. Aan de start verschijnen tot de verbeelding sprekende bolides als BMW, Camaro, Corvette, Lotus, Porsche en Nissan, bestuurd door de top van de Nederlandse autocoureurs. Het HDI-Gerling Dutch GT komt dit seizoen gedurende zeven weekeinden in actie op Circuit Park Zandvoort, Spa-Francorchamps (België) en Circuit Zolder (België). In televisie-uitzendingen van RTL7, voorafgaand aan de Formule 1-races, wordt er uitgebreid verslag gedaan van het prestigieuze kampioenschap.

Afbeelding

bron: persbericht Dutch GT

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 apr 2012, 15:45 
Oud-Roerganger

Nissan GT Academy team met 4 kampioenen in Dutch GT

Het Dutch Nissan GT Academy Team neemt met een sterke en spraakmakende rijdersbezetting deel aan het HDI-Gerling Dutch GT Championship. De beide Nissans 370Z van Nissan Nederland worden bestuurd door de autosportkampioenen Tim Coronel, Sandor van Es en Bertus Sanders en de Nederlandse GT Academy winnaar Thomas Arends. Het eerste optreden van het team vindt plaats tijdens de Paasraces, op 7 en 9 april op Circuit Park Zandvoort.

Nissan Nederland neemt als eerste officiële importeursteam deel aan het Dutch GT Championship, de topklasse van de nationale autosport. Het Nissan GT Academy Team komt met twee Nissans 370 GT4 in actie tegen sportauto’s van BMW, Chevrolet Camaro, Corvette, Lotus en Porsche.

Thomas Arends (24) is de grootste verrassing binnen het team. Hij is de winnaar van de Nederlandse editie van de GT Academy 2011. Deze internationale competitie geeft racekampioenen op de PlayStation®3 de kans om onder de hoede van Nissan uit te groeien tot een professionele coureur. Sinds Thomas medio vorig jaar als vijfde eindigde in de Europese finale van de GT Academy, is er veel gebeurd. “Ik ben door Nissan en PlayStation gevraagd voor het Dutch Nissan GT Academy Team, ik heb een racecursus gevolgd en mijn racelicentie gehaald. Vervolgens heb ik in diverse raceauto’s ervaring opgedaan, maar nog niet in competitieverband. Nu ga ik mijn racedebuut maken, met een Nissan 370Z GT4 in de eredivisie van de nationale autosport,” aldus de debuterende coureur uit Den Haag. De ruil van zijn PlayStation®3 stuurwiel voor het racestuur van ‘zijn’ Nissan 370Z GT4 is een droom die uitkomt. “Dit is een prachtige en unieke kans, met dank aan de steun en het vertrouwen van Nissan en PlayStation.”

Meervoudig kampioen Tim Coronel is naast teamgenoot ook de mentor van Thomas. Tim, die de donderdag voor de Paasraces zijn veertigste verjaardag viert: “Ik ben erg gemotiveerd om te presteren. Ik vind het echt een eer om voor de Nissan-importeur te mogen rijden in het sterkste en mooiste kampioenschap van Nederland. Daarnaast vind ik het een enorme uitdaging om Thomas te begeleiden en hem de fijne kneepjes van het racevak bij te brengen.”

De andere Nissan 370Z GT4 wordt gedeeld door de ervaren autosportkampioenen Sandor van Es (41) en Bertus Sanders (29). Sandor was niet alleen blij toen hij werd benaderd om deel uit te maken van het Nissan GT Academy Team, hij was ook enthousiast toen hij zijn eerste ronden met de Nissan 370Z GT4 reed. “Wat een geweldige auto is dit, ik ben echt positief verrast,” glunderde hij. “Tijdens de ‘Balance of Performance’ testdagen op Circuit Park Zandvoort zat ik met een grote glimlach achter het stuur. Binnen acht ronden liet ik al mooie rondetijden noteren.”

Bertus Sanders maakte volgens eigen zeggen ‘een vreugdesprong’ toen hij door Nissan werd benaderd. “Ik zou echt gek zijn als ik deze kans niet zou pakken. Het is een prachtig en goed team, met goede rijders.”

De beide Nissans worden in het Nederlandse kampioenschap ingezet door Equipe Verschuur, onder leiding van teammanager Frans Verschuur. De Nissan 370Z GT4 is ontwikkeld door Nissan Motorsports in samenwerking met het Britse team RJN Motorsport, dat in 2009 de GT4 European Cup won met de toenmalige Nissan 350Z GT4. Sinds het racedebuut van de Nissan 370Z GT4 in 2010 bleven de successen niet uit. De sportwagen zegevierde onder meer tijdens een gecombineerde race van het Dutch GT4 Championship en de GT4 European Cup, vorig jaar op het circuit van Silverstone (GB). RJN Motorsport en de Nissan 370Z GT4 wonnen in 2011 de GT4-klasse tijdens de 24 uren van Spa-Francorchamps. Het team eindigde tevens op het erepodium in de 24 uren van Dubai, afgelopen januari.

Teammanager Frans Verschuur is positief over de kansen van het Dutch Nissan GT Academy Team. “De auto heeft zich de afgelopen twee seizoenen al bewezen en de kinderziektes zijn eruit. De Nissan 370Z GT4 behoort tot de lichtste auto’s van het startveld en dat is vooral gunstig voor de bandenslijtage. Vooral in de lange hoofdrace en bij hoge buitentemperaturen is dat een voordeel. We zijn nog bezig om de auto verder te verbeteren. Zo krijgen we na de Paasraces een grotere achtervleugel, die voor meer stabiliteit in snelle bochten gaat zorgen.” De conclusie van Verschuur: “Ik verwacht podiumplaatsen.”
Afbeelding
bron: Nissan Nederland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 apr 2012, 15:12 
Oud-Roerganger

Van der Ende en Catsburg samen op jacht naar tweede Dutch GT-titel

Racing Team Holland by Ekris Motorsport heeft maar een doel voor het nieuwe HDI-Gerling Dutch GT-seizoen: voor het tweede jaar op rij kampioen worden in de koningsklasse van de Nederlandse autosport. Dinsdag presenteerde het team Ricardo van der Ende (32) en zijn nieuwe teamgenoot Nick Catsburg (24). Zij trappen het nieuwe autosportjaargang komend weekend af tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort. Met, als vertrouwd, de BMW M3 GT4.

Nick Catsburg is een nieuw gezicht bij Racing Team Holland by Ekris Motorsport, maar kan nu al niet meer wachten echt aan de slag te gaan voor het team. “Ik vind het ontzettend leuk me bij het team te voegen. Ik kan veel leren van mijn teamgenoot Ricardo, die ik echt hoog op mijn lijstje met beste coureurs van Nederland heb staan. Mijn doel is om zo snel mogelijk op zijn niveau te komen en veel punten te pakken. Rustig starten, geen fouten maken, zodat we aan het eind van het seizoen kunnen toeslaan.”

Catsburg had niet lang nodig om in te zien dat Ekris Motorsport een team op topniveau is en twijfelde dan ook niet toen hij een aanbieding ontving. “Mensen vragen me wel eens waarom ik Dutch GT ga rijden. Zij zien het als een stap terug om na een seizoen in de GT1 en GT3, maar dat vind ik niet. Ekris Motorsport is een behoorlijke naam in de autosport. Ik heb gereden voor het fabrieksteam van Nissan, maar daar doen ze echt niet voor onder.”

Van der Ende kijkt enorm uit naar zijn eerste weekend als regerend kampioen in de Dutch GT. “Een mooier gevoel dan het seizoen beginnen als titelverdediger is er echt niet. Natuurlijk is het ons doel om weer kampioen te worden, maar ik verwacht dat we het een stuk zwaarder gaan krijgen. Als ik om me heen kijk zie ik verschillende merken die we echt in de gaten moeten houden.”

De nieuwe banden van Avon zorgen ervoor dat ook een ervaren rot als Van der Ende weer even moet wennen. Voor de Paasraces denkt hij zijn zaakjes echter uitstekend op orde te hebben. “Je merkt aan alles dat we op andere banden rijden. Het voelt bijna alsof je in een andere auto stapt, zo groot is het verschil. Qua afstelling hebben we daarom het nodige aan de M3 moeten veranderen, maar ik verwacht wel dat we er weer bij zullen staan komend weekend.”

Ook dit jaar verschijnen Bernhard en Pieter-Christiaan van Oranje aan de start en gaan de confrontatie met de beste coureurs van Nederland niet uit de weg. De broers hebben inmiddels een lange staat van dienst in het HDI-Gerling Dutch GT en er kan verwacht worden dat zij dit seizoen regelmatig de champagne op het erepodium van de Gentlemen Cup zullen ontkurken.
Afbeelding
bron: Ekris

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 apr 2012, 19:21 
Oud-Roerganger

Henry Zumbrink viert spectaculaire zege tijdens seizoensstart HDI-Gerling Dutch GT

Henry Zumbrink heeft op spectaculaire wijze tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces de eerste sprintrace van het HDI-Gerling Dutch GT Championship gewonnen. Als vierde gestart, vocht Zumbrink op Circuit Park Zandvoort zijn Corvette C6 voorbij de Porsche 911 GT4 van oud F1-coureur Jan Lammers, de Lotus Evora van Cor Euser en de BMW M3 van Ricardo van der Ende. Duncan Huisman, die een groot deel van de race aan de leiding ging, viel terug met een defecte stuurbekrachtiging aanboord van zijn Chevrolet Camaro. Ook in de Gentlemen Cup ging de winst naar een Corvette van Day V Tec; Paul Vahstal pakte de grootste beker.

Voor het eerst in de geschiedenis van het HDI-Gerling Dutch GT Championship stond Duncan Huisman niet aan de start met een BMW. Hij verruilde afgelopen winter zijn Racing Team Holland-BMW voor een Chevrolet Camaro van Las Moras Racing Team, waarmee hij prompt de pole-positie opeiste. Naast Huisman startte zijn oud-teamgenoot Ricardo van der Ende.

Bij het doven van de lichten wist Huisman zijn koppositie te verdedigen. Van der Ende volgde als tweede, terwijl Henry Zumbrink en Cor Euser een stevig gevecht uitvochten voor de derde positie. Terwijl Huisman afstand nam van zijn achtervolgers, slaagde Zumbrink er na vijf ronden in, zijn Corvette voorbij de Lotus van Euser te sturen. Een ronde later wist Zumbrink op indrukwekkende wijze Van der Ende buitenom in de Tarzanbocht te passeren. “Zo’n actie slaagt alleen als de wegligging goed is, anders schiet je met onderstuur rechtdoor”, legde Zumbrink uit, die bijna een seconde per ronde inliep op de onfortuinlijke Huisman om hem vervolgens bijna moeiteloos te passeren. “Ik ben blij om terug in een Corvette te zijn. Dit is echt een geweldig begin. De auto ligt erg goed en ik kon blijven pushen. Dit belooft veel goeds voor de hoofdrace.”
Afbeelding
Euser wist de gehele race de meest constante rondetijden te noteren. “Het ging buitengewoon”, vond Euser. “Voor de kwalificatie hebben we nog geen goede afstelling gevonden, maar in de race ging het perfect. Ik heb een paar schitterende gevechten met Van der Ende gehad, die zijn positie met zijn leven verdedigde.” Toch slaagde Euser er in Van der Ende te passeren en de tweede plek veilig te stellen.

De regerend kampioen werd daardoor naar de derde plaats op het podium verwezen. “Op een gegeven moment kwam Cor in zijn kleine Lotus me voorbij. Hij is zo ervaren, ik kon hem gewoon niet houden. De Corvette reed me buitenom voorbij, remde later, daar was niks aan te doen. Toch ben ik heel erg blij met mijn podiumplaats”, aldus Van der Ende.

Net als zijn teamgenoot Zumbrink, was Paul Vahstal zijn concurrenten met name in de slotfase te snel af. Vahstal eindigde als eerste Gentlemen Driver op het erepodium, naast Ronald Morien (Chevrolet Camaro) en Marcel Nooren (BMW).

Thomas Arends doorstond zijn autosportdebuut en wist zijn Nissan 370Z buiten de problemen te houden. Zijn teamgenoot Bertus Sanders viel uit met een kapot schakelmechanisme. Pieter-Christiaan van Oranje en Christopher Stockton parkeerden hun BMW M3’s ook voortijdig in de pitstraat.

Op Paasmaandag volgen op Circuit Park Zandvoort de tweede sprintrace en hoofdrace van het HDI-Gerling Dutch GT, tijdens het vervolg van de Kruidvat Gillette Paasraces.
Afbeelding
KRUIVDAT GILLETTE PAASRACES 2012
Race 1 HDI-Gerling Dutch GT Championship:
1. Henry Zumbrink, Corvette C6, 14 ronden in 25:28,138 minuten
2. Cor Euser, Lotus Evora GT4, op 0,846 seconde
3. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 13,008
4. Paul Vahstal, Corvette C6, op 16,397 (Gentleman)
5. Jan Lammers, Porsche 911 GT4, op 16,529
6. Ronald Morien, Chevrolet Camaro GT4, op 32,814 (Gentleman)
7. Kelvin Snoeks, BMW M3 GT4, op 32,947
8. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, op 34,946
9. Marcel Nooren, BMW M3 GT4, op 37,446 (Gentleman)
10. Thomas Arends, Nissan 370Z, op 1:25,104 minuten

Niet geklasseerd:
Bertus Sanders, Nissan 370Z, op 10 ronden
Christopher Stockton, BMW M3 GT4, op 11 ronden
Pieter Christiaan van Oranje, BMW M3 GT4, op 12 ronden (Gentleman)

bron: Dutch GT

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 apr 2012, 20:36 
Oud-Roerganger

Euser pakt winst HDI-Gerling Dutch GT na afkeuren Zumbrink

Henry Zumbrink is zijn overwinning in het HDI-Gerling Dutch GT Championship kwijtgeraakt. De Corvette C6 van Zumbrink voldeed niet aan het technisch reglement, waardoor Zumbrink zijn felbevochten overwinning tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces verliest. Het hele startveld promoveert een plaats; Cor Euser pakt de zege en de bijhorende 20 punten. Van der Ende ziet zich daardoor naar een tweede positie doorschuiven. Paul Vahstal eindigt door de diskwalificatie van zijn teamgenoot als derde.

KRUIDVAT GILLETTE PAASRACES 2012
Herziende uitslag race 1 HDI-Gerling Dutch GT Championship:
DQ. Henry Zumbrink, Corvette C6, 14 ronden in 25:28,138 minuten
1. Cor Euser, Lotus Evora GT4, op 0,846 seconde
2. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 13,008
3. Paul Vahstal, Corvette C6, op 16,397 (Gentleman)
4. Jan Lammers, Porsche 911 GT4, op 16,529
5. Ronald Morien, Chevrolet Camaro GT4, op 32,814 (Gentleman)
6. Kelvin Snoeks, BMW M3 GT4, op 32,947
7. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, op 34,946
8. Marcel Nooren, BMW M3 GT4, op 37,446 (Gentleman)
9. Thomas Arends, Nissan 370Z, op 1:25,104 minuten

Niet geklasseerd:
Bertus Sanders, Nissan 370Z, op 10 ronden
Christopher Stockton, BMW M3 GT4, op 11 ronden
Pieter Christiaan van Oranje, BMW M3 GT4, op 12 ronden (Gentleman)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 apr 2012, 13:38 
Oud-Roerganger

Van der Ende en Catsburg overtreffen zichzelf

Ricardo van der Ende en Nick Catsburg kunnen met een tevreden gevoel terugkijken op de eerste echte krachtmeting van het HDI-Gerling Dutch GT-kampioenschap. De regerend kampioen kwalificeerde zich zaterdagochtend onder lastige omstandigheden als tweede en finishte ook zijn race op het podium. Nick Catsburg, die voor het eerst in de regen reed met de Racing Team Holland by Ekris Motorsport-BMW, sleepte een knappe vijfde plaats uit het vuur en rijdt maandag zijn eerste race.

Van der Ende verraste vooral zichzelf met zijn snelle tijden en prima resultaat. “Het ging top en dat had ik zeker niet verwacht. Op een droge baan horen we op de vijfde plaats thuis, maar het regende. De kwalificatie duurt twintig minuten en een kwartier lang stonden we eerste. Mijn oude teammaatje Duncan Huisman kwam er net onderdoor, maar dat gun ik hem natuurlijk wel.”

Catsburg liet zich door de voor hemzelf nieuwe omstandigheden niet ontmoedigen en noteerde een mooie vijfde plaats. “Ook al waren het mijn eerste rondjes in de regen, het ging eigenlijk heel erg goed. Ik wilde absoluut op safe spelen, maar was daarom niet snel genoeg in het piekrondje van mijn banden. Met de vijfde plek ben ik natuurlijk tevreden, dus wat mij betreft regent het maandag.”

De eerste race werd onder droge omstandigheden verreden en dat bleek niet gemakkelijk voor Van der Ende. “Het was een beetje aftasten bij de start. Ik was allang blij dat ik als tweede de Tarzanbocht in ging. Op een gegeven moment kwam Cor Euser me voorbij in zijn kleine Lotus. Hij is zo ervaren, ik kon hem echt niet achter me houden.”

“Ook Henry Zumbrink kwam me in zijn Corvette buitenom voorbij, daar is niks aan te doen. We blijven moeite houden met de banden, maar vergeleken met vorig jaar kan ik alleen maar blij zijn met de auto die er nu staat. De rest is alleen wat sneller geworden. Ik ben heel erg blij met de tweede plek. Vrijdag had ik niet op zo’n resultaat durven hopen.”

Catsburg gaat aankomende maandag in ieder geval voor het podium. “Je ziet tijdens de race van Ricardo dat een aantal andere auto’s sneller is dan wij, dus wat mij betreft is er nog wel wat werk aan de winkel voor de organisatie. Ik hoop voor maandag op een plek bij de beste drie, ook al zal dat voor ons lastig worden. Maar zeker als het regent denk ik dat het er wel in zit.”
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 apr 2012, 13:40 
Oud-Roerganger

Pieter-Christiaan en Bernhard van Oranje laten hoopgevende dingen zien

Pieter-Christiaan en Bernhard van Oranje lijken zich gaandeweg het Paasweekend steeds beter thuis te gaan voelen in de BMW M3 GT4 van Racing Team Holland by Ekris Motorsport. Het resultaat: Bernhard kwalificeerde zich fraai als zevende, terwijl Pieter-Christiaan tijdens de eerste race bewees de snelheid in huis te hebben.

Alleen tussen de eerste en de tweede vrije training werd al een volle seconde winst geboekt. Ook op de natte baan konden de Van Oranjes prima uit de voeten, waarbij vooral Bernhard een uitstekend resultaat neerzette door zich als zevende te kwalificeren. Ook de elfde tijd van Pieter-Christiaan bood een goede uitgangspositie voor de eerste race, op zaterdagmiddag.

“Het was even wennen. Na zeven of acht maanden zonder races moesten we meteen in de regen kwalificeren, ook nog eens op nieuwe banden. Pieter-Christiaan kwalificeerde zich elfde, maar in zijn snelste ronde waren de banden al over hun piekmoment heen. Ikzelf werd geblockt door de twee Corvettes, die op slicks reden. Het had dus nog wel wat sneller gekund, maar qua posities had me dat niet veel meer opgeleverd.”

Pieter-Christiaan noteerde tijdens zijn race keurige rondetijden. Op de droge baan kon hij uitstekend meekomen met de rijders om hem heen. Helaas besliste het lot dat hij dat niet zou bekronen met een mooi resultaat: de stuurbekrachtiging van de BMW gaf al vroeg de geest waarna de rijder in overleg met het team besloot om zich terug te trekken uit de race.

Bernhard komt op Paasmaandag in actie tijdens de tweede race van het HDI-Gerling Dutch GT. Hijzelf heeft alle vertrouwen in een goede afloop. “De auto voelt heel erg lekker, dat heeft het team goed voor elkaar. Ik start als zevende, met drie BMW’s bij elkaar, dus dat zal een mooie race worden.” De tweede race gaat om half elf van start en duurt 25 minuten. Om half vier ’s middags doven de startlichten voor de hoofdrace.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 apr 2012, 13:43 
Oud-Roerganger

Verheul maakt indrukwekkende comeback in BMW, Snoeks debuteert met punten

De kwalificatie van het HDI-Gerling Dutch GT was nat en dat bleek voor zowel Jan Joris Verheul als Kelvin Snoeks, het nieuwe rijdersduo van HDI-Gerling by Ekris Motorsport, even wennen. Verheul had de snelheid direct te pakken en veroverde een fraaie derde plaats, terwijl Snoeks zich leergierig toonde en zichzelf in zijn eerste HDI-Gerling Dutch GT-race meteen in de punten reed met een mooie zesde plaats.

Verheul wees na afloop vooral naar de regenbanden van de nieuwe leverancier Avon. De combinatie met de BMW M3 GT4 bleek nog niet helemaal goed uit te pakken. “Ik geloof dat ik maar vier rondjes gereden heb, dus mijn kwalificatie was vooral heel erg kort. De regenband is voor ons eigenlijk te zacht, maar ik denk niet dat wij de enige zijn met dat probleem. Al snel bleek dat ik niet harder kon. Ik koos in de slotfase voor slicks, voor het geval die sneller zouden blijken, maar dat was niet het geval.”

De derde plaats kwam voor Verheul, ondanks zijn staat van dienst in het HDI-Gerling Dutch GT, niet helemaal verwacht. “Hier ben ik echt heel erg tevreden mee. Ik heb al jaren niet meer in een BMW geracet en dan nu ook nog eens in de regen. We kenden de afstelling niet, wisten niet hoe de banden zich zouden houden. Dan geeft een derde plek echt een heel erg goed gevoel.”

Teamgenoot Snoeks kwalificeerde zich als twaalfde. Qua resultaat misschien teleurstellend, maar met een GT rijden in de regen bleek een bijzonder leerzame ervaring voor de coureur. “Het was wel even wennen. Ik vond mezelf te langzaam in de bochten en wilde dat goedmaken door gas bij te geven. Dat pakte niet helemaal goed uit, ik reed tegen mijn natuur in. Het was echt heel erg wennen.”

Snoeks zocht kort de pits op om te zien hoe hij het meest tijdwinst kon boeken. En met resultaat. “Ik heb daarna mijn rijstijl wat aangepast en ging meteen een seconde sneller. Ik moest alsnog als twaalfde starten, dus mijn doel was vooral om te finishen en punten te pakken. Dat is gelukt met P6. Ik heb de race netjes opgebouwd en niet teveel risico’s genomen. Ik ben blij met het resultaat, maar maandag gaan we echt voor de top vijf.”

Ook voor Verheul behoort een dergelijk resultaat zeker tot de mogelijkheden, al houdt hij een slag om de arm wat betreft de weersvoorspellingen. “Op een droge baan hebben we het een stuk lastiger met de banden, in de regen bouwen ze voor iedereen snel af. Dan gaat het erom wie het best zijn banden kan sparen. Ik ga dus voor een regenrace.”
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 apr 2012, 14:52 
Oud-Roerganger

Bastiaans viert dubbelzege tijdens seizoensstart HDI-Gerling Dutch GT

Phil Bastiaans is de grote winnaar van het HDI-Gerling Dutch GT Championship. Hij zegevierde met zijn Porsche 911 GT4 voor 18.821 toeschouwers zowel in de sprintrace, als in de hoofdrace. Voor de overwinning in de hoofdrace moest hij zijn teamgenoot Jan Lammers bedanken, die de Porsche na de rijderswissel als eerste over de finish bracht. Door zijn dubbelzege tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces keert Bastiaans als klassementsaanvoerder huiswaarts.

Bastiaans had een geweldige start van de eerste wedstrijd en wist binnen een ronde een voorsprong van 2,5 seconden te creëren richting de Corvette van Ferdinand Kool. Ondertussen was Mathijs Harkema begonnen aan een inhaalslag. Komend van de zesde startplek, passeerde de Limburgse coureur, voor het eerst racend met een Corvette, Max Braams en Nick Catsburg, die moeite hadden om hun auto’s op het asfalt te houden. Na een rondenlang gevecht lukte het Harkema om de BMW M3 van Jan Joris Verheul met een mooie actie in de Mastersbocht te passeren. “Ik had een beroerde start en zakte terug naar de negende positie, doordat ik over het gras moest om een gespinde BMW te ontwijken. Daarna heb ik een inhaalslag gemaakt en met wat duw en trekwerk lukte het om naar P3 op te klimmen. En dat in mijn eerste race met de Corvette!”, concludeerde Harkema tevreden.

Ferdinand Kool probeerde hetzelfde als zijn teamgenoot bij Phil Bastiaans, maar kwam na 14 ronden op de finish 0,127 seconde te kort voor de zege. “Ik ben blij met mijn Porsche en ben blij dat ik de overwinning gehaald heb”, stelde Bastiaans. “Maar het tempo waarin de Corvette in de slotfase naar me toe kwam, baart me wel zorgen.”

In de Gentlemen Cup ging het gevecht om de grootste beker tussen Luc Braams en Bernhard van Oranje. Doordat Van Oranje al in de eerste bocht bij een aanvaring betrokken raakte, kon Braams onbedreigd als eerste Gentleman de finish passeren. Zijn teamgenoot Max Braams reed zijn Camaro na vier ronden de pitbox in, waarmee – net als zaterdag met Duncan Huisman – een mogelijke podiumplaats (in het algemeen klassement) verdampte.

Dat een Porsche, zodra het begint te regenen, de meest gewilde auto van het HDI-Gerling Dutch GT-veld is, bleek direct bij de start van de hoofdrace. Phil Bastiaans startte vanaf pole-positie en slaagde er in de openingsronde in om een voorsprong van meer dan twee seconden op te bouwen richting de Corvette van Ferdinand Kool. Bastiaans bouwde de marge met ongeveer een seconde per ronde uit. Lammers hield de door zijn collega opgebouwde voorsprong na de rijderswissel in stand en bracht met een marge van ruim 21 seconden de Porsche over de finish. Het bezorgde zijn teamgenoot, na zijn zege eerder op de dag, de maximale dagscore en de leiding in het kampioenschap.

“Ik was al blij met de pole en de overwinning van vanochtend. Nu met deze 10 punten erbij ga ik aan de leiding van het kampioenschap. Met de nieuwe Porsche hebben we een echte race-auto in handen, waar we mee kunnen winnen. Ik ben blij om als leider terug naar huis te reizen, maar we mogen niet vergeten dat de concurrentie dit jaar keihard is.”

Ricardo van der Ende weet dat hij het dit jaar niet makkelijk zal krijgen om zijn titel te verdedigen. Een derde plek op het erepodium met teamgenoot Nick Catsburg, stemde de regerend kampioen tevreden: “Dit is mooi voor het kampioenschap. Met een tweede en derde plaats ben ik mega tevreden. We hebben dit weekend overleeft en het maximaal haalbare gedaan. En daar zijn we heel erg blij mee.”
De volgende races in het HDI-Gerling Dutch GT Championship, zijn tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces 26 en 28 mei op Circuit Park Zandvoort.

Afbeelding

KRUIVDAT GILLETTE PAASRACES 2012
Race 2 HDI-Gerling Dutch GT Championship:
1. Phil Bastiaans, Porsche 911 GT4, 14 ronden in 25:39,291 (141,021 km/u)
2. Ferdinand Kool, Corvette C6, op 0,127 seconde
3. Mathijs Harkema, Corvette C6, op 19,409
4. Dick Freebird, Lotus Evora GT4, op 21,891
5. Jan Joris Verheul, BMW M3 GT4, op 24,646
6. Sandor van Es, Nissan 370Z, op 25,287
7. Maik Barten, BMW M3 GT4, op 37,219
8. Luc Braams, Chevrolet Camaro, op 44,951 (Gentleman)
9. Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4, op 55,473 (Gentleman)
10. Tim Coronel, Nissan 370Z, op 1 ronde

Niet geklasseerd:
Nick Catsburg, BMW M3 GT4, op 9 ronden
Max Braams, Chevrolet Camaro, op 4 ronden
Christopher Stockton, BMW M3 GT4, op 13 ronden

Race 3 HDI-Gerling Dutch GT Championship:
1. Phil Bastiaans – Jan Lammers, Porsche 911 GT4, 23 ronden in 50:00,439 minuten (118,856 km/u)
2. Henry Zumbrink – Ferdinand Kool, Corvette C6, op 21,047 seconden
3. Nick Catsburg – Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 34,393
4. Christopher Stockton, BMW M3 GT4, op 47,142
5. Jan Joris Verheul – Kelvin Snoeks, BMW M3 GT4, op 1:06,936
6. Pieter Christiaan van Oranje – Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4, op 1:20,182
7. Mathijs Harkema – Paul Vahstal, Corvette C6, op 1:22,515
8. Tim Coronel – Thomas Arends, Nissan 370Z, op 1 ronde
9. Ronald Morien – Luc Braams, Chevrolet Camaro, op 1 ronde
10. Marcel Nooren – Maik Barten, BMW M3 GT4, op 1 ronde

Niet geklasseerd:
Dick Freebird – Cor Euser, Lotus Evora GT4, op 18 ronden
Duncan Huisman – Max Braams, Chevrolet Camaro, op 23 ronden
Niet gestart: Sandor van Es – Bertus Sanders, Nissan 370Z

Algemene stand na drie van 21 races:
1. Phil Bastiaans, 30 punten
2. Ferdinand Kool, 24
3. Ricardo van der Ende, 22
4. Jan Lammers, 20
5. Cor Euser, 20

Stand Gentlemen Cup na drie van 21 races:
1. Paul Vahstal, 28 punten
2. Bernhard van Oranje, 26
3. Luc Braams, 26
4. Ronald Morien, 22
5. Marcel Nooren, 18

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 apr 2012, 15:55 
Oud-Roerganger

Bernhard en Pieter-Christiaan volbrengen missie voor Paasraces

Bernhard en Pieter-Christiaan van Oranje kunnen terugkijken op een succesvolle seizoensstart in het HDI-Gerling Dutch GT. Kende Pieter-Christiaan zaterdag nog wat problemen, daar stuurde het duo zich maandag richting een fraaie zesde plaats in de hoofdrace. Daarnaast was er een fraaie podiumplek voor Bernhard, namens Racing Team Holland, in de Gentleman klasse na de tweede race.

Bernhard sloot zijn solorace af met een tweede plaats in de Gentlemen-klasse, maar baalde ervan dat een foutje vroeg in de race hem veel tijd kostte. “Mathijs Harkema duwde me bijna de vangrail in. Ik was zo met hem bezig dat ik pas middenin de bocht terugschakelde. Dat ging mis, waardoor ik spinde en helemaal achteraan moest beginnen. Gelukkig noteerde ik goede tijden en heb ik weer wat ervaring in de auto op kunnen doen, maar je bent hier natuurlijk om te racen. In de Gentlemen Cup hebben we alsnog een prima resultaat boekt door tweede te worden, daar houd ik een goed gevoel aan over.”

Gedurende de tweede race droogde de baan steeds meer op, de hoofdrace was daarentegen een echte regenrace. Voor Pieter-Christiaan een nieuwe ervaring, aangezien hij nog niet met de regenbanden van Avon had getest. “Daar heb ik nog te weinig ervaring mee. Ik weet niet hoe snel ze afbouwen, hoe ik er het beste uit kan halen. Maar terugkijkend was het voor mij een hele mooie race met een heel mooi resultaat.” Ook Bernhard is erg tevreden over de hoofdrace, die een fraaie zesde plaats opleverde. “Het was moeilijk om een goede lijn te vinden, omdat de baan zo nat was. Ik ben ontzettend blij met de zesde plaats, want dat was voor ons echt het hoogst haalbare.”

Het eerste weekend van het nieuwe seizoen, het tweede bij Racing Team Holland by Ekris Motorsport, laat dan ook een bijzonder goed gevoel achter bij zowel Bernhard als Pieter-Christiaan. “De sfeer binnen het team is heel erg goed. We kennen elkaar nu een jaar en hebben dezelfde missie. Het is mooi om te zien hoe we samen gaan voor het hoogst haalbare. Niets is teveel en niets is te moeilijk.”

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 apr 2012, 16:00 
Oud-Roerganger

Van der Ende en Catsburg pakken eerste podium als duo

Ricardo van der Ende kreeg met Nick Catsburg een nieuwe teamgenoot bij Racing Team Holland by Ekris Motorsport, maar al na een raceweekend samen in het HDI-Gerling Dutch GT weet het duo dat het qua samenwerking meer dan goed zit. Catsburg haalde de finish maandagochtend niet door een foutje, maar tijdens de hoofdrace zette hij dat samen met Van der Ende recht met een derde plek.

Catsburg merkte juist door zijn misstap hoe welkom hij is bij het voor hem nieuwe team. Zijn tweede race zat er halverwege al op, nadat hij een schakelfout maakte. “Mijn start was goed en ik kon een prima tempo aanhouden, tot de vijfde ronde. De bak sloeg vast na een schakelfout, waardoor ik de grindbak in ging. De schade aan de voorkant van de auto was te groot om nog door te rijden. Ik had een fikse uitbrander van Ricardo verwacht, maar juist het tegenovergestelde gebeurde. Iedereen binnen het team, ook Ricardo, probeerde me meteen een hart onder de riem te steken. Qua samenspel tussen ons zit het echt wel goed. Hij leert me heel veel, samen gaan we een heel erg gaaf seizoen tegemoet.”

Van der Ende pakte afgelopen zaterdag al een zwaarbevochten podiumplaats en besefte dat er ook tijdens de hoofdrace niet meer mogelijk was dan de derde plek. “We wisten dat we moesten maximaliseren en dat hebben we gedaan. We kregen wel een beetje hulp van de concurrentie. Zo viel Duncan Huisman meteen uit en kreeg ook Dick Freebird in de Lotus problemen. Het is voor ons nu even niet anders, we moeten accepteren dat onze auto nog niet competitief is. Met Pinksteren hoop ik dan ook dat we er beter voorstaan. Onze auto voelt heel erg goed, daar ben ik happy mee. We hebben dan ook niet het idee dat we onze auto nog kunnen verbeteren. Er moet nog eens goed naar de Balance of Performance gekeken worden, zodat we het de volgende keer wel bij kunnen houden. Voor nu moeten we heel erg blij zijn met de twee podiumplaatsen van dit weekend.”
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 apr 2012, 16:14 
Oud-Roerganger

Verheul en Snoeks boeken progressie op Paasmaandag

Jan Joris Verheul en Kelvin Snoeks hebben de Paasdagen met een bijzonder positief gevoel afgesloten. Verheul eindigde in de tweede race van het HDI-Gerling Dutch GT op fraaie vijfde plaats. Het duo van HDI-Gerling by Ekris Motorsport herhaalde dat resultaat ook tijdens de hoofdrace, ook al was het pas hun eerste race samen. “We komen steeds dichterbij de concurrentie. Het team laat het er niet bij zitten”, aldus de strijdvaardige Verheul.

Verheul stapte in de BMW M3 GT4 voor de tweede race van het Dutch GT-weekend. Terugkijkend kan hij stellen dat zijn vijfde plaats het maximaal haalbare was. “De race was heel erg interessant. De Porsche en de Corvette waren te snel en verdwenen al vrij snel uit beeld. Daarna heb ik gekozen wat rustiger aan te doen om mijn banden te sparen. Dat kon, omdat Nick Catsburg en Max Braams achter mij met elkaar in gevecht gingen, waardoor ik wat meer ruimte kreeg. In het gevecht met de Corvette van Mathijs Harkema moest ik echter veel van mijn banden vergen. Voor mijn gevoel hebben we een heel goede auto, maar we moeten proberen efficiënter met de banden om te gaan. Voor nu mogen we tevreden zijn met de vijfde plaats.”

Waar Verheul hoopte op regen voor de hoofdrace, was teamgenoot Snoeks wat dat betreft iets voorzichtiger. Hij maakte pas afgelopen zaterdag zijn eerste meters met de BMW op het natte circuit van Zandvoort. Ook voor de hoofdrace bepaalden de weergoden dat het een regenrace zou worden. “Alles was zaterdag nieuw voor me. Ik wilde teveel, het ging voor geen meter. Maar maandag ging het eigenlijk heel erg goed, ik was maar een paar tienden van een seconde langzamer dan Ricardo van der Ende. Ik heb zo’n megastap gemaakt. Zaterdag was mijn vuurdoop, toen baalde ik, maar nu ben ik blij dat ik toen al in de regen heb kunnen rijden. Alleen bij de pitstop liep het vandaag verkeerd. De teller deed het niet, daar ging het mis. Ik was drie seconden te vroeg weg en moest dus nog een keer binnen komen.”

Teamgenoot Verheul nam hem dat echter allerminst kwalijk. “Helaas, maar dat kan gebeuren. Kelvin heeft laten zien veel te willen leren en reed mooie, vlakke rondetijden. Hij luistert naar je aanwijzingen en maakt heel snel grote stappen. De vijfde plaats is al heel erg mooi. Volgend raceweekend staan we samen nog verder naar voren. Ik weet zeker dat we het gat met de rest van het veld gaan dichten, dat kunnen we wel aan een team als Ekris Motorsport overlaten.”
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 apr 2012, 16:39 
Oud-Roerganger

Nissan GT Academy team boekt progressie tijdens paasraces

Het Dutch Nissan GT Academy Team heeft een leerzaam debuut gemaakt in het Dutch GT Championship. Nadat de teamleden op de donderdag voor de Kruidvat Gillette Paasraces op Circuit Park Zandvoort de eerste testronden met de beide Nissans 370Z GT4 reden, boekte het team veel progressie. De voorbereidingstijd van het team was te kort om mee te dingen in de strijd om de podiumplaatsen, maar Sandor van Es toonde met zijn zesde plaats in de tweede race onmiskenbaar de potentie aan van de auto. GT Academy winnaar en autosportdebutant Thomas Arends maakte indruk tijdens zijn debuut achter het stuur van de Nissan 370 GT4. "Petje af voor Thomas," aldus zijn mentor en teamgenoot Tim Coronel.
Afbeelding
In de tweede race van dit paasweekend verruilde Sandor van Es zijn achtste startpositie voor de uiteindelijke zesde plaats. "Sinds onze eerste rondjes, afgelopen donderdag, hebben we hele grote stappen gemaakt," stelde hij tevreden vast. "We hebben vooral op het gebied van de wegligging progressie geboekt. Op donderdag had ik nog twee verschillende auto's: een auto waarmee ik de bocht inreed en een auto met een ander weggedrag waarmee ik de bocht uitkwam." Sandor constateerde tevens dat het Nissan GT Academy Team nog niet om de podiumplaatsen strijdt. "Maar we komen eraan. In mijn race kampte ik met motorproblemen; na de race bleek één cilinder geen compressie te hebben. Desondanks behoorde ik aan het einde van de race tot de snelsten." Tim Coronel eindigde als tiende in de tweede race, nadat hij was gespind en als gevolg daarvan een pitstop moest maken. "Ik schakelde terug, daarbij gaf ik te weinig tussengas. Het was mijn eigen fout," gaf de net 40-jarige Coronel sportief toe.

Thomas Arends eindigde als negende in zijn allereerste autorace. "Het was fantastisch," blikte hij op zijn debuutrace terug. "Ik startte vanaf de dertiende startplek, nadat ik tijdens de kwalificatie mijn eerste ronden ooit in de regen reed. Ik heb geprobeerd om mijn race goed op te bouwen en zo constant mogelijk te rijden. In de race heb ik gewerkt aan de punten waarop ik mijzelf nog moet verbeteren, zoals het aanremmen van de bochten. Ik heb een geweldige ervaring opgedaan, ik ben heel blij dat ik deze kans krijg van Nissan en PlayStation." Bertus Sanders begon zijn eerste race vanaf een hoopgevende zesde startplek. Helaas viel hij vroegtijdig uit. "Er ging iets stuk in de bediening van de versnellingsbak," vertelde hij.
Afbeelding
In de 50 minuten durende hoofdrace inclusief rijderswissel kwamen Thomas Arends en Tim Coronel als achtste over de finish. "Racen voor zoveel toeschouwers was een unieke ervaring," vond Thomas. "Ik heb plezier gehad, ik heb de auto op de baan gehouden en ervaring opgedaan," vatte hij zijn race samen. Tim Coronel was tevreden over zijn teamgenoot. "Petje af voor Thomas, ik ben een trotse mentor!" Bertus Sanders en Sandor van Es moesten de hoofdrace helaas missen vanwege het motorische probleem dat zich in de tweede race aandiende.

Bart van Thienen, Communications director bij Nissan Nederland, stelde vast dat Thomas Arends het vertrouwen niet heeft beschaamd. "Thomas is ons vertrouwen helemaal waard. Ondanks dat hij vooraf weinig met de Nissan 370Z GT4 kon rijden, heeft hij dit weekend perfect gepresteerd. Hij heeft opnieuw laten zien dat een goede gamer ook in staat is om op het circuit te racen."

Ook teammanager Frans Verschuur toonde zich positief over het verloop van het eerste raceweekend van het Nissan GT Academy Team. "We hebben ontzettend veel geleerd. We weten dan ook waar we voorafgaande aan de volgende races aan moeten werken."
Afbeelding
De beide Nissans 370Z GT4 waren niet de enige spraakmakende Nissans tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces. Sandor van Es en Tim Coronel verzorgden een demonstratie met de Nissan LEAF NISMO RC. De snelle, lichtgewicht raceauto is voorzien van dezelfde krachtige lithium-ion accu's en dezelfde elektromotor als de Nissan LEAF die we inmiddels geregeld op de openbare weg tegenkomen. De bijna 19.000 toeschouwers, die regen en wind trotseerden om getuige te zijn van de spectaculaire Paasraces, waren onder de indruk van het eerste optreden van een volledig elektrische en vrijwel geruisloze raceauto, net als Tim Coronel. "Het is echt een bommetje," glunderde hij. "Ik werd echt afgeschoten toen ik het 'stroompedaal' bediende. Het was genieten. Ik heb nog wel een wens: ik wil de race-LEAF graag nog een keer onder droge omstandigheden aan de tand voelen."

bron: Nissan Nederland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 apr 2012, 21:06 
Ei

Ik zou wel eens willen weten welke tijden Tim reed met de race Leaf ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 apr 2012, 11:38 
Oud-Roerganger

Nieuwe Porsche met klinkende dubbelzege gedoopt

Phil Bastiaans en Jan Lammers hadden hun nieuwe Porsche 911 GT4 niet beter kunnen inwijden dan zij tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces deden. 18.821 toeschouwers zagen op Circuit Park Zandvoort de tot GT4 getransformeerde ex-Porsche Carrera Cup-auto op Tweede Paasdag zowel de sprint- als de hoofdrace winnen.

Jan Lammers maakte vorig jaar de overstap van een Mustang FR500C naar de ‘oude’ Porsche 911 GT4. Ondanks dat hij toen zijn eerste overwinning in het HDI-Gerling Dutch GT scoorde, maakte Lammers verder een weinig succesvol seizoen mee. Met de nieuwe Porsche, ziet Lammers de toekomst zonnig in: “De nieuwe Porsche is echt een enorme vooruitgang voor ons. De auto is veel stijver en een echte racer. De sequentiële versnellingsbak zorgt ervoor dat we nu veel rustiger in de auto zitten; vorig jaar kostte het schakelen ons veel tijd. Dat betekent voor ons dat we ons veel meer kunnen focussen op het rijden zelf.”

Voor Phil Bastiaans waren de Kruidvat Gillette Paasraces het einde van een tijdperk: “Jan stapte vorig jaar eigenlijk op het verkeerde moment over. Na drie jaar in de vorige Porsche was dat echt mijn auto geworden, dus enige weemoed had ik vooraf wel. Voorafgaand aan het weekend hadden we maar zeven minuten getest, tegenover zeven dagen van sommige andere teams. Maar nadat we voor de tweede sprintrace de set-up goed voor elkaar hadden, was de auto echt perfect. We kunnen beiden weer voluit voor het kampioenschap meedoen. Dat is ook absoluut het doel: de titel en niets anders. En met deze goed geoliede Porsche, ziet het er veelbelovend uit.”
Phil Bastiaans gaat momenteel aan de leiding in de tussenstand van het HDI-Gerling Dutch GT Championship. Met een maximale score van 30 punten, laat hij na het eerste weekeinde Ferdinand Kool (24) en regerend kampioen Ricardo van der Ende (22) achter zich. In Kool vond Bastiaans tijdens de tweede sprintrace een waardige tegenstander: “Er is bijna niemand in het HDI-Gerling Dutch GT die zo clean racet als Ferdinand. Ik mag hem in de rest van het seizoen echt niet raken, dat ben ik hem verschuldigd.”

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur