Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 11 dec 2017, 03:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: WTCC seizoen 2012
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 apr 2012, 21:24 
Oud-Roerganger

Two podium finishes for BMW driver Tom Coronel in Valencia WTCC races

For its third and fourth season rounds, the FIA World Touring Car Championship (WTCC) headed to the Ricardo Tormo Circuit in Valencia in Spain. Tom Coronel, the 39 year-old Dutch driver continued its strong performance from the season opener with his ROAL Motorsport BMW 320 TC. In spite of a broken driveshaft at the start of the first qualifying heat, the Dutchman claimed third place on the starting grid for the first race. In that position, he also crossed the finish line at the end of the race, trailing home Frenchman Yvan Muller with a Chevrolet Cruze and Italian Gabriele Tarquini with a SEAT. For the second race, with a standing start, Tom Coronel was eighth on the grid. An impeccable getaway saw him move up into fifth place and he continued his progress to finish second, making it two podiums for the Dutch driver who is currently ranked third in the World Championship Drivers’ standings and was crowned as the most successful driver of the weekend.
Afbeelding
Looking back on qualifying, Tom Coronel said: “The right-hand driveshaft broke at the start of the first session. I managed to make it into the pits where the ROAL technicians quickly solved the problem. A big hand to them! After that, we had to set a good lap time in the remaining six minutes. That worked out and that also allowed me to take part in the second qualifying heat. Once again, I had that good feeling with the car and the team. That also enabled me to keep up with the pace in race one.”

“I had a great battle with Gabriele Tarquini, during which I slightly hit the back of his SEAT a few times. But nothing serious, because he never lost control. Nevertheless, I was given a warning flag. According to me, that wasn’t justified, as this is also part of motor racing. Still, I drove slightly more cautiously as I didn’t want to lose my third place. Afterwards, I went to see Gabriele, but he only laughed, so that warning was too bad. I hope that the stewards will do it likewise with other drivers next time when they hit me on the rear bumper of my car in the same way.”
Afbeelding
The start of the second race was as good as they come. Just awesome! I was eighth on the grid and I was already fourth or fifth coming out of the first corner. After that, I just kept pushing. My car was great and I was able to battle with the guys in front, until I started having some problems with the front tyres. A mega ‘drop-off’. I lost my place to Engstler, who was quicker, and I was back in fourth place again. Towards the end of the race, several drivers slid off the track on oil in front of me. I moved up into second place behind race leader Menu. When you are so close from victory, you keep trying. In the process, Alain Menu in the leading Chevrolet closed the door on me and smoke started to come off my front tyre. I knew that second place was the most I could get. Thus, I achieved my maximum score in a WTCC weekend to date and I am now third in the world championship as a result. That is a first for me, too! This whole weekend was just great, thanks to the entire team for their effort. I am really happy that we are on the pace. Winning races will remain difficult, but podium finishes are within reach and that is what we are aiming at.”

Result Race 1:
1.Yvan Muller Chevrolet Cruze 13 laps in 22:53.924; 2. Gabriele Tarquini (SEAT Leon WTCC) +6-988; 3. Tom Coronel (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC) +7.232, 4. Rob Huff (Chevrolet Cruze) +8.982; 5. Alain Menu (Chevrolet Cruze) +9.250, 6. Pepe Oriola (SEAT Leon WTCC) +10.614.

Result Race 2:
1.Alain Menu (Chevrolet Cruze) 13 laps in 23:03.207; 2. Tom Coronel (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC) +0.861; 3. Stefano D’Aste (BMW 320 TC) +1.306; 4. Norbert Michelisz (BMW 320 TC) +1.629; 5. Franz Engstler (BMW 320 TC) +1.901, 6. Rob Huff (Chevrolet Cruze) +3.007.

Drivers’ standings after 4 rounds:
1.Yvan Muller 88 points; 2. Alain Menu 61, ; 3. Tom Coronel 58; 4. Rob Huff 57; 5. Gabriele Tarquini 44; 6. Stefano D’Aste 25.
Afbeelding

bron: Tom Coronel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: WTCC seizoen 2012
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 apr 2012, 12:00 
Oud-Roerganger

Opnieuw dubbele overwinning voor Chevrolet Cruze in Valencia

Het was een excellent weekend voor Chevrolet in zonnig Valencia omdat met de Chevrolet Cruze beide races werden gewonnen in de tweede ronde voor het World Touring Car Championship (WTCC). Yvan Muller domineerde race 1 en Alain Menu behaalde de overwinning in de spannende tweede race.

Met Rob Huff op de vierde en de zesde plaats en alle drie de Cruzes in de punten in beide races was een erg positief weekend in Spanje voor het Chevrolet-team dat de voorsprong bij de rijders als de constructeurs verder vergrootte.
Race 1 verliep goed en zonder incidenten. Yvan Muller vertrok vanaf pole position, behield zijn koppositie in de eerste bocht en bouwde snel een voorsprong op en reed onbedreigd naar de finish. De laatste paar ronden ging hij iets van het gas af om zijn banden te sparen. Dit is de eerste keer dat in het WTCC een rijder de eerste drie races op rij won. Rob Huff eindigde als vierde, vlak achter Tarquini en onze landgenoot Coronel, terwijl Menu de vijfde plaats voor zich opeiste komend vanaf startplek negen op de grid.

In race 2 startte Alain Menu vanaf de tweede plaats maar hij verloor eerst een positie alvorens Engstler en D'Aste in te halen en de kop te nemen. Een spiegelglad stuk op de baan zorgde in de laatste paar ronden voor het nodige spektakel waardoor onze landgenoot Coronel in kon lopen op Menu. De twee maakten contact in de allerlaatste ronde waardoor Alain op het gras naast de baan terecht kwam. Maar de Zwitser hield zijn Chevrolet op een indrukwekkende manier onder controle en ging als eerste onder de zwartwit geblokte vlag door. Huff finishte de race als zesde en Muller als achtste.

Alain Menu (5e/1e): "Ik ben erg blij met mijn resultaten hier, speciaal na een moeilijke kwalificatie. Race 1 was goed en ik heb er erg op gelet om mijn banden niet te veel te belasten. Ik ging als vijfde over de eindstreep nadat ik vier plaatsen had goedgemaakt. Ik heb er een paar ingehaald en kon na een tijdje aansluiten bij Rob, maar hem inhalen zat er niet in. De tweede race was opwindend en echt close-racing. De overwinning was één van de leukste uit mijn carrière. Ik wist dat bij de start de BMW's sneller zouden zijn maar ik kon Engstler al in het begin inhalen en aansluiten bij D'Aste. Mijn eerste aanval op hem was een beetje optimistisch; ik raakte hem maar ik gaf hem zijn positie terug. Een paar bochten verder kon ik de leiding nemen. Misschien was ik een beetje te voorzichtig om mijn banden te sparen. Nadat ik op een glad deel naast de baan was geraakt kreeg ik Coronel vlak achter mij. Ik had een leuk gevecht met Tom en toen we elkaar raakten ging ik nog eens op het gras. Het ging ternauwernood goed, maar ik wist de auto onder controle te houden en Tom tot aan de finishvlag voor te blijven. Het werd tijd dat ik weer eens een beetje geluk had!"
Afbeelding
Yvan Muller (1e/8e): "Bij lange na niet een slecht weekend. Race 1 was perfect, dankzij de uitstekende preparatie door het team van mijn auto die een excellente balans had. Ik had een goede start en probeerde in het begin direct een voorsprong op te bouwen. Omdat er achter mij werd geknokt kon ik gemakkelijk uitlopen en mijn enige zorg was om mijn banden niet te veel te belasten. Voor de tweede race hebben we wat aanpassingen aangebracht aan de set-up en ik denk dat die niet goed waren. Ik reed achter Rob toen ik van de baan gleed en een plek verloor. Maar ik heb de nodige punten voor het kampioenschap behaald."

Rob Huff (4e/6e): "Niet het meest opwindende weekend voor mij, maar ik heb belangrijke punten gescoord voor het kampioenschap. De eerste race bracht niet veel spanning en de vierde plek was een goed resultaat. Dit is een baan waar het moeilijk is om in te halen, speciaal wanneer het warm is. Mijn start was goed en ik kon Oriola inhalen en aansluiten bij Coronel en Tarquini. Maar hen inhalen was niet mogelijk. Tegelijkertijd moest ik Alain in de gaten houden die vlak achter mij reed. In de tweede race deed mijn auto het beter door een paar aanpassingen aan de set-up. Ik kon de auto's voor mij bijhouden maar er was op geen moment de mogelijkheid om hen in te halen. In de laatste ronden was ik een soort toeschouwer van de show voor mij en klaar om gebruik te maken van iedere mogelijkheid. Maar ondanks de gladde baan en de gevechten behield iedereen zijn positie. De zesde plek was het beste wat ik kon bereiken."

Eric Nève: "Het was een goede start van het seizoen met vier overwinningen in vier races en belangrijke punten voor het constructeurskampioenschap. Dat is goed nieuws omdat de concurrentie dit seizoen heviger is. Dat hebben we vandaag kunnen zien. De eerste klap is dan ook een daalder waard."

Volgende race: Race van Marokko, Marrakech, 14-15 april 2012.

bron: Chevrolet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 apr 2012, 15:10 
Hommel

Geweldige job van Tom !! :biertje: :alex: :autumn:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 apr 2012, 14:46 
Oud-Roerganger

Chevrolet keert terug naar Marrakech als koplopers

Het FIA World Touring Car Championship (WTCC) is op weg naar Afrika voor de derde ronde terwijl Chevrolet op kop staat in zowel het rijders- als constructeurskampioenschap.

De historische stad Marrakech in Marokko is het decor voor de 5e en 6e race op het 4,5 kilometer lange Moulay al-Hassan stratencircuit. Dit is de derde keer dat het WTCC, na 2009 en 2010, op dit circuit een race zal organiseren. Tevens is het de enige race voor een FIA World Championship op Afrikaans grondgebied.

Chevrolet koestert prettige herinneringen aan Marrakech. In de eerste editie van het evenement zegevierde Rob Huff met de Cruze die pas enkele weken daarvoor zijn race carrière was begonnen. Het was de eerste overwinning in het WTCC voor dit Chevrolet-model, terwijl Nicola Larini de tweede overwinning in race 2 op zijn naam schreef.

De Cruzes gaan op jacht om het indrukwekkende record van Chevrolet op stratencircuits nog scherper te stellen, op een baan die een reeks van verbeteringen heeft ondergaan. Met het doel om de kans op race-incidenten en safety car situaties, zoals in 2010, te verminderen.

Chevrolet verzamelde 173 punten in de eerste vier WTCC-races, met BMW in 2e positie met 108 punten en SEAT 3e met 101 punten. Regerend kampioen Yvan Muller voert de ranglijst bij de rijders aan met 88 punten, 27 meer dan zijn teamgenoot Alain Menu.

Yvan Muller: “Na de prima start van het seizoen is het mijn doelstelling om dit succes voort te zetten en veel punten te behalen. Marrakech is geen gemakkelijk circuit en de meest kritieke factor zijn de remmen. Er zijn vier plekken waar we stevig op de houhouders moeten staan waardoor het moeilijk is om de remmen na drie of vier ronden niet te heet te laten worden. Een ander fenomeen wordt veroorzaakt door de muren en de geringe breedte van de baan waardoor er weinig lucht circuleert vlak boven de grond.”

“Bovendien wordt de baan slechts één keer per jaar gebruikt, wat betekent dat er veel stof op de baan ligt en er niet al te veel grip is. Er wordt ook een aanslag gepleegd op de wielophanging omdat je veel over de kerbs in de chicanes moet gaan. Marrakech is een moeilijke baan met typische eigenschappen, maar ik ben overtuigd dat ik er competitief zal zijn.”

Alain Menu: “Ik ben blij dat ik terug kan gaan naar Marrakech. Ik was er de laatste keer niet erg succesvol dus ik wil er graag wat laten zien. Marrakech is zo’n baan die er op papier niet zo interessant uitziet, maar wanneer je er eenmaal rijdt realiseer je je dat de baan technisch en uitdagend is.”

“Het circuit is behoorlijk snel en lijkt meer op een baan omgeven door muren dan op een echt stratencircuit. Er is een snelle, doordraaiende bocht en er zijn chicanes die niet makkelijk zijn; het is essentieel om daar om op snelheid uit te komen zodat je genoeg momentum hebt op de rechte stukken. Net zoals op alle stratencircuits zal het belangrijk zijn om goed te kwalificeren, hoewel er wel mogelijkheden zijn om in te halen.”

Rob Huff: “Marrakech is niet alleen een mooie stad maar ook één van mijn favoriete circuits. Ik ben er trots op dat ik de eerste coureur ooit was die hier een race won. Een jaar later hebben wij bijna heel de tijd achter een safety car gereden. Het is moeilijk voor organisatoren van stratencircuits om te bepalen waar de moeilijke plekken zijn voor het plaatsen van de kranen. Hopelijk staan ze deze keer op de goede plekken naast de baan en gebeuren er niet al te veel incidenten.”

“Ik hou van stratencircuits; ze passen wel bij mijn rijstijl en we staan er qua extra gewicht beter voor. Ik hoop dat ik er mijn eerste overwinning van dit jaar kan boeken, mijn achterstand op de koploper kan inlopen en echt van start kan gaan dit seizoen.”

Ron Hartvelt, Project Manager: “We zijn vorig jaar niet naar Marrakech geweest dus al onze simulaties zijn gebaseerd op 2010. Wij denken dat die nog steeds geldig zijn. Onze concurrenten hebben na Valencia wat extra gewicht gekregen, dus ik denk dat we met de Cruze erg competitief zullen zijn, hoewel we nog steeds de zwaarste auto zullen zijn.”

“Marrakech is heel erg zwaar voor de remmen, met de snelle, lange rechte stukken en de langzame bochten en chicanes waar stevig geremd moet worden. Hoewel het vreemd klinkt, de baan lijkt op die van Monza. Positief is dat de bandenslijtage gering zal zijn zoals op de meeste stratencircuits. Het circuit is niet veranderd sinds 2010, maar wel zijn de muren veranderd zodat de marshalls sneller kunnen ingrijpen bij incidenten.”

“De auto’s zijn nog in Valencia opnieuw geprepareerd, en datzelfde zal ook in Marrakech gebeuren want de auto’s gaan na de race direct door naar Bratislava voor de volgende race. Ze zullen alleen tussen de races in Budapest en op de Salzburgring kort terug zijn in de fabriek. De logistiek is behoorlijk ingewikkeld dit jaar, maar wij kunnen er goed mee omgaan.”

Eric Nève: “We zijn blij weer terug te keren in Marokko. Het WTCC wordt wereldwijd verreden en het is belangrijk om een wereldauto als de Cruze ook in zo’n belangrijk gebied aan de zuidkant van de Middellandse Zee te presenteren. Dit gebied wordt steeds belangrijker.”
Afbeelding
MARRAKECH ROUND SCHEDULE (Lokale tijd = CET - 2)

Vrijdag 13 april 2012
13:30-14:00 (15:30-16:00) Testen

Zaterdag 14 april 2012
09:30-10:00 (11:30-12:00) Vrije training 1
13:15-13:45 (15:15-15:45) Vrije training 2
16:15-16:45 (18:15-18:45) Kwalificatie 1
16:50-17:05 (18:50-19:05) Kwalificatie 2

Zondag 15 april 2012
09:00-09:15 (11:00-11:15) Warming up
12:20-12:45 (14:20-14:45) Race 1 (11 ronden = 49,940 km) (Rollende start)
15:20-15:45 (17:20-17:45) Race 2 (11 ronden = 49,940 km) (Staande start)

MARRAKECH WTCC OP TV
In Europa worden de kwalificatie, warming up en races live uitgezonden op Eurosport International.

bron: Chevrolet Nederland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 apr 2012, 19:40 
Oud-Roerganger

BMW coureur Tom Coronel pakt kostbare punten bij WTCC Marokko

De Marokkaanse ronde van het Wereldkampioenschap Toerwagens 2012 (FIA WTCC) vond plaats op het Moulay El Hassan stratencircuit in Marrakech. Voor Tom Coronel, rijdend met de ROAL Motorsport BMW 320 TC, begon het weekend sterk met een derde startpositie voor de eerste race. Spijtig genoeg kon de 40-jarige coureur uit Eemnes die goede uitgangspositie niet behouden. Direct na de start kwam de Spanjaard Oriola voorbij en twee bochten later was de impact waarmee Alex MacDowall (Chevrolet) Tom's achterbumper raakte, zo hevig dat onze landgenoot terugviel naar positie twaalf. Door in de resterende ronden sterk en vooral slim te rijden, vocht Coronel zich terug naar een achtste positie. Zijn tweede race begon de Nederlander vanaf de achtste plek. Vanuit stilstand kwam hij meer dan goed weg en schoot als derde de eerste bocht in. Daar hield hij stand tot de Chevrolet-armada naderbij kwam en met drie wagens de leiding overnam. Voor Tom Coronel zat er vervolgens niet meer in dan de vierde plaats. "Weer Best of the Rest," zoals hij het zelf altijd zo treffend uitdrukt. In het kampioenschap bezet onze landgenoot dezelfde plek.
Afbeelding
Tom Coronel over dit weekend: "In de kwalificatie heb ik er voor moeten vechten. Heel af en toe heb je zo'n hele echte topronde. Dan klopt echt alles en pak je een tijd die je bovenin de lijst brengt. Ga maar na, die tijd lag op zeshonderdste van de snelste Chevy. Ik stond zelfs lange tijd op pole. Stratencircuits zoals hier in Marokko zijn niet makkelijk. Wanneer je vooraan rijdt heb je weinig problemen, maar wanneer je wilt inhalen is het lastig. Verder heb je hier te maken met de hoge kerbstones."

"Bij de vliegende start van de eerste race kon ik het startlicht onvoldoende zien, waardoor Oriola mij buitenom passeerde. Kort daarna was het MacDowall die mij een enorme kleun op de achterbumper verkocht. Ik viel terug naar plek twaalf. Gelukkig kreeg ik de auto snel in z'n één en kon weer aansluiten. Daarna ben je alleen maar bezig met plaatsen veroveren. Je zoekt naar mogelijkheden en probeert verder naar voren te komen. Dat lukte goed, maar dit type circuits is minder geschikt voor auto's met achterwielaandrijving. Wanneer je met twee wielen van de grond komt, omdat je de kerbstones raakt, maken de voorwielen als eerste contact met het wegdek en dan de achterwielen. Dat verklaart ook waarom de voorwielaandrijvers hier vaak net wat sneller zijn. Goed, we hebben er in die eerste race het maximale uitgehaald."
Afbeelding
"Bij de stilstaande start van Race 2 kwam ik mega-goed weg. Slalomde overal tussendoor en kwam achter de Ford van Nash terecht. Dat gevecht duurde net iets te lang, waardoor ook de Chevy's voorbij kwamen. Het gemak waarmee die mannen dichterbij komen en je inhalen geeft aan dat het onmogelijk is van ze te winnen. Daarna spelen ze het spel mooi, maar is het voor mij onmogelijk om ze bij te houden. We hebben het uiterste gedaan en gelukkig was dat na afloop ook de constatering van teambaas Roberto Ravaglia. Ik heb zeker genoten, het was jammer van die kleun in de eerste race, maar verder heb ik lekker gereden. Op naar de volgende!"

Uitslag Race 1:
1.Alain Menu, 12 ronden in 22:28.931; 2. Robert Huff op 1,074; 3. Yvan Muller op 1,554 (allen Chevrolet Cruze 1.6 T); 4.Pepe Oriola (SEAT Leon WTCC) op 2,268; 5. Stefano D'Aste (BMW 320 TC) op 5,713 en 8 .Tom Coronel (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC) op 16,069.

Uitslag Race 2:
1.Yvan Muller, 11 ronden in 19:36.836 ; 2. Robert Huff op 0,381; 3. Alain Menu op 0,970 (allen Chevrolet Cruze 1.6 T), 4. Tom Coronel (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC) op 2,153 en 5. Stefano D'Aste (BMW 320 TC) op 2,641.

Stand na 6 races:
1.Yvan Muller 130 punten; 2. Robert Huff 106; 3. Alain Menu 97 en 4. Tom Coronel 77.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 apr 2012, 20:57 
Hommel

En nu maar hopen dat Tom de Chevy's het nog eens echt lastig kan gaan maken.

Go for it Tom :autumn:

EAT MY DUST

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 apr 2012, 09:57 
Oud-Roerganger

Chevrolet veegt vloer aan met concurrentie

De Cruzes en de Chevrolet-coureurs hebben in Marokko weer een fantastisch teamresultaat geboekt. De twee 1-2-3 overwinningen betekenen het beste resultaat ooit van Chevrolet in het WTCC.

Alain Menu boekte in race 1 zijn tweede overwinning in 2012 met Rob Huff en Yvan Muller op de tweede en derde plaats.

Race 2 was minder voorspelbaar en een stuk spannender omdat de Chevrolets moesten vertrekken van de derde en vierde startrij. Desalniettemin leverden de Chevrolet-coureurs een prima prestatie door vol in de aanval te gaan, met Yvan Muller op kop. De drie coureurs reden zich gestaag door het veld naar voren, waarbij de auto's vóór hen één voor één werden ingehaald. Dat ging gepaard met adembenemende inhaalmanoeuvres op het smalle stratencircuit in Marrakech. De race eindigde met de vierde overwinning dit seizoen voor Yvan Muller, gevolgd door Huff en Menu.

Met deze fantastische resultaten heeft Chevrolet zijn voorsprong in het merkenkampioenschap uitgebreid, terwijl de drie coureurs dik op kop staan in het rijderskampioenschap.
Afbeelding
Alain Menu (1e/3e: "Het was fantastisch om race 1 te winnen en deze toe te voegen aan mijn reeks zeges op stratencircuits. Het is natuurlijk duidelijk dat wanneer je vanaf pole vertrekt op een circuit als dit alles veel makkelijker is. Maar het was essentieel om geen fouten te maken en voorzichtig te zijn met het rijden over de kerb stones, die hier nogal fors zijn. De auto springt veel en in de cockpit geeft het een erg vreemd gevoel; je krijgt meelij met de wielophanging!"

"Ik had een goede start en Rob ook. We reden naast elkaar op het rechte eind, maar toen had ik de goede racelijn in de eerste bocht en kon ik de koppositie behouden. In de race zorgde ik ervoor om een veiligheidsmarge op te bouwen voor het remmen en ik wist dat mijn teamgenoten zich zouden gedragen en alles is goed verlopen. In race 2 had ik niet gedacht dat we een 1-2-3 zouden kunnen boeken maar we hebben het gefikst. Ik moet Yvan bedanken want hij heeft een uitstekende race gereden. Hij heeft voor ons de openingen gecreëerd en eigenlijk het enige wat Rob en ik moesten doen was hem volgen."

Yvan Muller (3e/1e): "Een goede race en een goed resultaat in race 1, maar ik wil die niet karakteriseren als makkelijk en rustig. Op zo'n circuit moet je altijd veel aandacht schenken aan het sparen van je remmen en aan het zo soepel mogelijk over de kerbs rijden. Want die zijn hier slopend voor een auto. Race 2 was ongelooflijk en het is natuurlijk een grote voldoening om komend vanaf een zevende startpositie een race te winnen op een stratencircuit. Vandaag was de Cruze perfect en onverslaanbaar. Dit gezegd hebbende, het was niet eenvoudig omdat ik geen goede start had. Daarna heb ik mij gefocust op het één na de ander inhalen van de auto's voor mij en geen gekke dingen doen. Dat pakte goed uit."

Rob Huff (2e/2e): "Weer een fantastisch weekend voor het team en een bewijs dat we als team goed samen kunnen werken. Het is echt een plezier. Race 1 was behoorlijk goed. Alles ging goed bij de start en we reden vanaf de start met zijn drieën. Alle drie hebben we netjes en goed gereden zonder drama's. Race 2 was weer fantastisch, en hoewel ik weer tweede werd moet ik zeggen dat het een erg succesvol weekend was. Yvan heeft voor mij in de eerste ronden een fantastische job gedaan en ik heb er alles aan gedaan om dat ook voor Alain te doen."

Ron Hartvelt: "Een fenomenaal weekend voor Chevrolet en het team van RML. Vandaag waren de Cruzes erg snel en gezien de geringe bandenslijtage op deze baan konden onze rijders voluit gaan. We zijn ook blij dat we nauwelijks schade aan de drie auto's hebben omdat de Cruzes hier gedeeltelijk opnieuw geprepareerd zullen worden en vanaf hier direct op transport gaan naar Bratislava. De servicetrucks vertrekken op maandagmorgen om 4 uur dus werken we de hele nacht door. Een welverdiend - klein - glaasje kan er echter wel van af."

Eric Nève: "Ik kan er weinig meer aan toevoegen na twee 1-2-3 overwinningen. Dit is ons beste WTCC-weekend ooit voor ons. Dit is gewoon fantastisch voor Chevrolet en het gehele team. En ik ben vooral blij dat we dit resultaat hier in Marokko hebben geboekt omdat hier volgende maand de Casablanca Motor Show wordt georganiseerd. Onze race Cruze en onze bekers zullen daar worden getoond."
Afbeelding
bron: Chevrolet Nederland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 apr 2012, 11:28 
Hommel

Ben super benieuwd wat Opel straks gaat doen als ze in
2013 gaan starten met het DTM, met de door RML gebouwde Insignia coupé (?)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2012, 12:15 
Oud-Roerganger

Warm welkom in Slowakije voor WTCC en Chevrolet Cruze

Na de succesvolle excursie naar Afrika keert het FIA World Touring Car Championship (WTCC) terug naar Europa. Het ‘Oude Continent’ mag dan wel de historische bakermat zijn van toerwagenraces, er zijn nog steeds ‘nieuwe landen’ zoals Slowakije, dat op 28/29 april het decor zal zijn van de eerste WTCC-ronde ooit in dat land. De verwachtingen zijn hooggespannen in zowel de Centraal Europese republiek als in de WTCC-gemeenschap.

De Slovakiaring in een buitenwijk van Bratislava, waar de vierde ronde van het WTCC zal worden verreden, is feitelijk onbekend voor alle teams en rijders. Het 5,9 kilometer lange circuit is pas sinds 2010 in gebruik en er is tot nu pas één internationale race verreden. Op papier biedt het circuit een interessante combinatie van snelle en langzame bochten, met een erg technisch design dat sterk doet denken aan dat van Valencia. Omdat er geen directe data zijn, en ook omdat niemand er ervaring heeft, hebben het Chevrolet-team en de coureurs zich goed voorbereid om alle informatie te verzamelen, simulaties uit te voeren en tv-beelden te bekijken.

Na het gigantische succes in Marrakech is het moraal van het team groot, en het Chevrolet-team heeft nu een voorsprong van ruim honderd punten in het constructeurskampioenschap. En de drie rijders nemen de drie topposities in het rijderskampioenschap in.
Afbeelding
Yvan Muller: “Marrakech was voor het team en ook voor mij een fantastisch weekend, maar dat ligt nu achter ons en we moeten ons focussen op de volgende race. Dat is Slowakije en daar kan ik helaas niet veel over zeggen, omdat ik, net als alle anderen, er nog nooit ben geweest en ik niets weet over de baan. In het algemeen, wanneer we naar een nieuw circuit gaan, ga ik niet als een gek achter informatie aan. Ik geef er de voorkeur aan om het wel te zien als ik er eenmaal ben. Ik moet zeggen dat ik het leuk vind om naar een nieuw circuit te gaan en een nieuw land te bezoeken.”Alain Menu: “Ik ben tevreden over mijn start van het seizoen en ik ben vastbesloten om die positieve trend voort te zetten. De Slovakiaring is voor iedereen nieuw en de kansen zijn voor iedereen gelijk, dat zal interessant worden. Het feit dat er op vrijdag geen testsessie is betekent ook dat er weinig tijd zal zijn om het circuit te leren kennen en om de juiste set-up te vinden voor de kwalificatie.”

Rob Huff: “De Slovakiaring is een nieuwe baan met nieuwe uitdagingen. Ik kijk veel op mijn PC naar beelden van het circuit. Dat lijkt op een mix van Brno en Valencia, en heeft enkele snelle, lange bochten en ook een paar langzame bochten. Het vinden van de juiste balans zal dus moeilijk zijn. Ik heb de weersverwachting gecheckt en met het wisselvallige weer in heel Europa de komende week zal dit ook een cruciale factor zijn. Maar het is leuk om naar een nieuw land te gaan en ik hoop dat we onze successen kunnen voortzetten.”

Ron Hartvelt, Project Manager: “Na Marrakech nu weer een normaal circuit, maar wel één die we niet kennen. Wat we weten is dat het een lang circuit is, bijna zes kilometer, en erg technisch met snelle bochten wat zal zorgen voor veel bandenslijtage. We hebben simulaties uitgevoerd en die zullen de basis zijn voor de afstelling van de auto’s. Normaal gesproken, wanneer we naar een nieuw circuit gaan, verzamelen we zoveel mogelijk data van andere klassen die er al geracet hebben. Daarmee kunnen we de bochten berekenen en die gegevens gebruiken voor de set-up van de auto’s. Ik denk dat die simulaties tamelijk nauwkeurig zullen zijn.”

“De auto’s gaan direct van Marrakech naar Bratislava, waar ze dinsdag zullen arriveren. Gelukkig hadden we geen schade in Marokko, dus zal de preparatie niet zo moeilijk zijn. In de tussentijd zijn we blijven werken aan het doorontwikkelen van onderdelen, in het bijzonder op het gebied van betrouwbaarheid. Iedere rijder heeft in Engeland een hele dag achter het stuur gezet en zo’n 1.500 km afgelegd.”

Eric Nève: “We zijn heel blij naar Slowakije te gaan en een nieuw circuit te ontdekken. We hebben gehoord dat er enorme belangstelling bestaat voor de WTCC-races en dat verrast ons niet. Toerwagenraces hebben een enorm groeiende populariteit in de Centraal Europese landen, zoals we dat hebben gezien in Brno en Boedapest. We verwachten veel publiek op zaterdag en zondag, niet alleen uit Slowakije maar ook uit de buurlanden. Met de race een week erna in Boedapest hebben fans de gelegenheid om twee WTCC-ronden te zien. Het zijn ook markten waar Chevrolet erg populair is, dus we verwachten er veel dealers, vrienden en klanten om ons aan te moedigen en we zien er naar uit hen te belonen met prima resultaten!”
Afbeelding
Tijdschema Slovakiaring (Lokale tijd = CET)
Vrijdag, 26 april 2012
13:30-14:00 (15:30-16:00) Testen

Zaterdag, 27 april 2012
09:45-10:15 Vrije training 1
12:30-13:00 Vrije training 2
15:00-15:20 Kwalificatie 1
15:25-15:35 Kwalificatie 2

Zondag, 28 april 2012
08:45-09:00 Warming up
14:20-14:45 Race 1 (10 ronden = 59,220 km) (Rollende start)
15:35-16:00 Race 2 (10 ronden = 59,220 km) (Staande start)

WTCC-race Slovakiaring op TV
Kwalificaties, warming up en de races worden uitgezonden op Eurosport International.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 mei 2012, 11:20 
Oud-Roerganger

BMW-coureur Tom Coronel komt sterk terug tijdens FIA WTCC races in Slowakije

De Slovakia Ring in Bratislava vormde het strijdtoneel van de zevende en achtste ronde van het FIA WTCC 2012. Het Wereldkampioenschap voor Toerwagens waarin Tom Coronel uitkomt met de ROAL Motorsport BMW 320TC. In tegenstelling tot voorgaande races in deze titelstrijd kende de 40-jarige coureur uit Huizen een tegenvallende kwalificatie. Dat verklaarde zijn dertiende startpositie voor de eerste race op het zware -maar volgens Tom prachtige- circuit. In de race over 10 ronden wist de Nederlander op te klimmen naar een achtste plaats. Race twee begon met een meer dan perfecte start, die Coronel al snel van een twaalfde naar een zesde plaats bracht. Vervolgens hield de BMW-coureur de druk hoog en klom op naar positie vier in de race. Meer zat er niet in. Na afloop moest Tom Coronel nog wel even bij de sportcommissarissen langskomen voor de touché die hij in de eerste race met een andere deelnemer had. In het wereldkampioenschap verstevigde onze landgenoot zijn vierde plek.
Afbeelding
Tom Coronel over dit weekend: “Ik wil graag beginnen met het circuit. Nooit eerder reden wij hier en ik vind het supergaaf. Voor bocht drie heb je een jump, verder meerdere snelle doordraaiers en het is een mooi lang circuit waar je prima kunt slipstreamen.

Dat laatste lukte niet helemaal tijdens de kwalificatie. We zaten er in het begin goed bij en ik lag rond een vijfde plaats toen ik de pits inging voor een set nieuwe banden. Net toen ik weer op de baan zat voor mijn tweede ‘outing’ en een goede slipstream zocht, hing er een rode vlag. Daarmee zat er niet meer in en stond ik dertiende. Balen dus! In de race waren we benieuwd wat de BMW zou doen.

Voor dit weekend kregen wij er twintig kilo ballast bij en zitten nu aan de maximale 40 kilo. Net als de Chevrolets. Dat extra gewicht merk je absoluut en de eerste race was een drama. Aan de voorkant kreeg ik ‘m de hoek niet om en kwam bij het uitkomen van de hoeken steeds zwaar tekort. Het was dus alleen maar overleven en proberen je positie te houden.
Afbeelding
Eenmaal verremde ik mij en raakte de BMW van Engstler. Die spinde en daarvoor moest ik na afloop bij de sportcommissarissen komen. Door de problemen in de kwalificatie hadden wij voor de tweede race nog wel een set nieuwe banden liggen. De start was perfect. Ik kreeg in het begin nog een duwtje van Tiago Monteiro, reed even door het gras maar kon gelukkig verder. Daarna lekker door het verkeer heen en naar voren. De auto lag goed en ik kon nu de dingen doen die ik wilde doen. De kop was net te ver weg en voor mij niet bij te halen. De mannen achter mij kon ik voorblijven, hoewel het de laatste vijf ronden steeds zwaarder werd. Het is gelukt en de punten zijn weer binnen.”

Uitslag race 1 FIA WTCC Slowakije: 1.Gabriele Tarquini 10 ronden in 22:42.275; 2. Aleksei Dudukalo op 2.484 (beiden SEAT LEON WTCC); 3. Alain Menu op 4.194 (Chevrolet Cruze 1.6 T); 4.Alberto Cerqui op 6.992; 5. Stefano D’Aste op 7.978 (beiden BMW 320 TC) en 8 .Tom Coronel op 11.395 (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC).

Uitslag race 2: 1.Rob Huff 10 ronden in 22.38.101; 2.Yvan Muller 2.029 (beiden Chevrolet Cruze 1.6 T); 3.Gabriele Tarquini op 2.555 (SEAT Leon WTCC); 4.Tom Coronel op 8.859 (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC) en 5. Pepe Oriola op 9.352 (SEAT Leon WTCC).

Stand na 8 races: 1.Yvan Muller 148 punten; 2. Robert Huff 122; 3. Alain Menu 121 en 4. Tom Coronel 93.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 mei 2012, 11:28 
Oud-Roerganger

Eén-twee overwinning voor Chevrolet bij WTCC Slowakije

Het was een opwindend weekend met veel spanning voor Chevrolet op de Slovakiaring met een een-twee finish in race 2, waarin Rob Huff zijn langverwachte eerste overwinning van het seizoen boekte en Yvan Muller op de tweede plaats eindigde. In race 1 veroverde Alain Menu een podiumfinish met een derde plek.

Alle drie de Chevrolet-coureurs zagen zich dit weekend voor de nodige uitdagingen geplaatst. In race 1 werd Rob Huff van de baan gedrukt, terwijl Yvan Muller een ‘drive through’ straf kreeg na contact met BMW-coureur Michelisz. In race 2 moest Alain Menu vroegtijdig naar de pits nadat zijn Cruze was beschadigd bij een aanrijding.

De eerste WTCC-races in Bratislava mochten zich verheugen in het bezoek van veel autosport-fans die op een zonnige dag konden genieten van spannende autosport. Het Chevrolet-team verlaat Bratislava terwijl het nog steeds stevig op kop staat in zowel het constructeurs- als het rijderskampioenschap. Volgende week staat op de Hungaroring alweer het volgende WTCC-evenement op het programma.
Afbeelding
Rob Huff (DNF/1e): “Ik had een fantastische dag en dat was precies wat ik nodig had. Ik had nooit gedacht dat ik race 2 nog kon winnen na het ongeluk in de eerste race. Mijn auto was beschadigd en de tijd voor reparaties was enorm kort. Maar de jongens hebben het weer geflikt. Het was weer een grote show van Chevrolet en RML. Ik ging de pitstraat uit voordat die een paar seconden later werd gesloten.”

“De auto was gewoon perfect. Ik had een prima start en hield de hele zaak onder controle. Ik heb mijn staande start aangepast na Marrakech en dat pakte goed uit. In race 1 werd ik door één van de BMW’s van de baan gedrukt waarna ik door andere auto’s werd geraakt. Drie van de vier hoeken van mijn auto waren beschadigd…”

Yvan Muller (11e/2e): “Qua resultaten was het geen goed weekend, maar wel als we naar het kampioenschap kijken. In race 1 had ik licht contact met Michelisz, maar hij hield het gas er op en raakte van de baan. Ik werd bestraft met een ‘drive through’ wat naar mijn mening een beetje overdreven was.”

“In race 2 vocht ik mij naar de tweede plek. In de laatste ronden werd ik geraakt door Tarquini; ik weet niet wat hij probeerde te bereiken maar ik kon gelukkig mijn auto op de weg houden.”

Alain Menu (3e/DNF): “Dit was een ronde met voor mij wisselend succes, maar dit soort dingen gebeurt. In race 1 was ik blij met mijn derde plek gezien mijn startpositie. Ik kon een paar leuke inhaalmanoeuvre uitvoeren en wat profiteren van enkele race-incidenten. Daarna heb ik alleen maar gedacht aan het sparen van mijn voorbanden.

“In race 2 raakte ik helaas het voordeel van de voorste startrij kwijt omdat ik een slechte start had. Ik weet niet of ik het was of de koppeling, maar iets ging niet goed. Toen ik probeerde D’Aste aan de binnenkant in te halen sneed hij mij abrupt af en raakten wij elkaar. Mijn wiel werd beschadigd en na een paar ronden moest ik de strijd helaas staken.”

Eric Nève: “Slovakije was een enorme ervaring met zoveel toeschouwers en veel Chevrolet-gasten uit tien landen. We zijn tevreden over onze resultaten en weer een een-twee overwinning, maar bovenal zijn we heel erg blij met de warme ontvangst en we kijken er naar uit volgend jaar hier weer terug te komen.”
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 mei 2012, 11:39 
Oud-Roerganger

Chevrolet meest succesvolle fabrikant in WTCC historie

Minder dan een week na het allereerste bezoek aan Slowakije komt ’s werelds belangrijkste toerwagenkampioenschap naar het naburige Hongarije voor de vijfde ronde van het WTCC-seizoen. Het is een korte reis langs de Donau tussen Bratislava en Boedapest en de ambiance verandert niet: het WTCC mag zich verheugen in een enorme populariteit in Centraal Europa en eenzelfde grote menigte als op de Slovakiaring wordt verwacht om dit weekend de Hungaroring te bevolken.

De Hongaarse fans kregen dinsdag al een voorproefje toen de WTCC-auto’s en een McLaren Formule 1 auto, bestuurd door Jenson Button, door de straten en over de lanen van de hoofdstad reden voor een nooit vertoonde voorstelling, om zowel het WTCC-evenement als de Hongaarse F.1 Grand Prix te promoten.
Afbeelding
Een half miljoen toeschouwers waren getuige van het ongebruikelijke schouwspel van raceauto’s die op hoge snelheid langs de huizen in Habsburgse stijl en de monumenten van hun stad reden. De WTCC Chevrolet Cruze werd gereden door Pasquale Di Sabatino, de jonge Italiaanse coureur die aan het WTCC deelneemt met een Cruze van het Bamboo Engineering team.

Het Chevrolet-team treedt in de Hongaarse hoofdstad met veel vertrouwen aan. Met de een-twee overwinning in race 2 in Slowakije heeft Chevrolet nu 55 overwinningen geboekt in het WTCC, waardoor het merk de meest succesvolle autofabrikant is geworden in de geschiedenis van deze serie.
Afbeelding
Omdat er geen tijd was om terug te gaan naar de RML-fabriek in Engeland worden de Cruzes in Boedapest opnieuw geprepareerd voor de races. De 4,3 kilometer lange baan in een buitenwijk van de hoofdstad staat bekend om de opeenvolgende, relatieve langzame bochten. Spannende gevechten lijken gegarandeerd. Vorig jaar presteerden de Cruzes bijzonder goed, met Alain Menu die de eerste race won, en Yvan Muller en Rob Huff die een een-twee overwinning boekten in race 2.

Tot nu toe heeft Chevrolet dit seizoen zeven van de acht races gewonnen en staat het merk van de bow-tie op kop in het constructeurskampioenschap. De drie Chevrolet-coureurs nemen de top-drie posities in.

Tijdschema WTCC-race Boedapest
Zaterdag 5 mei 2012
09:00-09:30 Vrije training 1
11:15-11:45 Vrije training 2
14:00-14:20 Kwalificatie 1
14:25-14:35 Kwalificatie 2

Zondag 6 mei 2012
08:45-09:00 Warming up
11:20-11:45 Race 1 (12 ronden = 52,854 km) (Rollende start)
14:35-15:00 Race 2 (12 ronden = 52,854 km) (Staande start)

Boedapest WTCC op TV
De kwalificatie, warming up en races worden live op Eurosport uitgezonden.

Bron: Chevrolet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 mei 2012, 12:15 
Oud-Roerganger

BMW-coureur Tom Coronel vecht zich sterk terug tijdens FIA WTCC races in Hongarije

‘Hoeveel tegenslag kun je meemaken’ moet Tom Coronel zeker gedacht hebben na de kwalificatie voor de negende en tiende ronde van het FIA WTCC 2012. Een strijd die werd uitgevochten op de Hungaroring in Boedapest (>50.000 toeschouwers!). De 40-jarige coureur uit Huizen kampte tijdens de kwalificatie met onverklaarbare wegliggingsproblemen. Dat maakte dat de ROAL Motorsport BMW 320 TC zich niet in de voorste gelederen van het veld kon manifesteren. Vervolgens kwam daar een bestraffing van de Sportcommissarissen bij, nadat deze hadden geconstateerd dat er tijdens de Parc Ferme procedure nog een softwaredraadje aan de auto was gekoppeld. Dit is bij reglement verboden. Vanaf een laatste startrij begon Coronel aan de negende race in dit Wereldkampioenschap voor Toerwagens. Binnen een ronde reed hij zich terug al binnen de Top 12, zette die aanvallende lijn voort en eindigde als zesde. Race 2 begon weer vanuit de laatste gelederen. Na een redelijke start werd de opmars kort opgehouden door de hectiek in de eerste bocht. Daarmee verloor Coronel direct de aansluiting met de kopgroep. Desondanks bleef hij strijden en kwam terug tot een twaalfde plek. Zijn vierde plaats in het kampioenschap deelt hij nu met Gabriele Tarquini.
Afbeelding
Tom Coronel verklaarde na afloop: “Wat een weekend! Tijdens de kwalificatie hadden we echt zware problemen. Het was moeilijk en het ging totaal niet! Ik reed op nieuwe banden dezelfde tijd als op de banden die er net af kwamen. We kregen de BMW gewoon niet aan de praat. Het is hier redelijk hobbelig en dan weet je dat de achterkant nog wel eens uit wil breken. Maar nu was het elke keer anders. Je kon je niet voorbereiden op wat de auto zou doen. Nooit eerder stond ik zo ver achter in het veld en dat op een circuit dat niet bekend staat om zijn vele inhaalmogelijkheden. Die slechte startplaats werd nog slechter door een foutje bij een van onze technische mensen. Hij dacht dat je nog wel een draadje aan een stekker van de auto mocht koppelen tijdens het Parc Ferme. Maar dat mocht niet. Helaas kwam ons dat op een diskwalificatie te staan en daarmee de allerlaatste startplek. Na de warm-up bleven de problemen hetzelfde en met de mannen van ROAL Motorsport heb ik alles nog eens geanalyseerd om vervolgens redelijk veel aan de auto te wijzigen. In de vering, de rolbars en ga zo maar door. Tijdens de opwarmronde naar de start van de eerste race voelde dat veel beter aan en in de eerste bocht had ik redelijk veel mazzel. Voor mij zochten meerdere rijders elkaar op, waardoor ik na een ronde al elfde lag. Daarna heb ik rijders rustig een voor een binnen gehengeld om in de laatste ronde locale held Michelisz nog te passeren. Een zesde plaats was iets waar ik vooraf voor getekend had. Nooit eerder heb ik zo’n inhaalrace gereden. Het leek wel of die auto vleugels had. Alles lukte overal waar ik aanremde, instuurde of wilde inhalen voelde de auto als vanouds aan.”
Afbeelding
“Bij de start van de tweede race kwam ik redelijk goed weg, maar raakte in de eerste bocht en andere rijder. Daarmee verloor ik weer plaatsen en tijd. En nog belangrijker, de aansluiting met de groep er voor. Om tijd te winnen vroeg ik in de beginfase veel van de banden en dat is mij later opgebroken. Ondanks wat plaatsen winst na mooie gevechten, kon ik de aansluiting met de groep voor mij net niet maken. Meer dan deze twaalfde plaats zat er daarom niet in.”

Uitslag race 1 FIA WTCC Hongarije:
1.Yvan Muller 12 ronden in 23:23.462; 2. Robert Huff op 1.259; 3. Alain Menu op 1.759 (allen Chevrolet Cruze 1.6 T);4. Mehdi Bennani op 10.983 (BMW 320 TC); 5. Tiago Monteiro (SR LEon 1.6 T) op 15.206 en 6 .Tom Coronel op 15.786 (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC).

Uitslag race 2:
1.Norbert Michelisz 11 ronden in 23:37.603 (BMW 320 TC); 2.Alain Menu op 1.805 (Chevrolet Cruze 1.6 T); 3.Mehdi Bennani op 4.998 (BMW 320 TC); 4. Pepe Oriola op 6.221 (SEAT LEON WTCC) en 12.Tom Coronel op 15.438 (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC).

Stand na 10 races:
1.Yvan Muller 180 punten; 2. Alain Menu 157; 3. Robert Huff 150 en 4/5. Gabriele Tarquini en Tom Coronel 97.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 mei 2012, 12:37 
Oud-Roerganger

Derde 1-2-3 voor Chevrolet in Budapest

De Chevrolets Cruze hebben in Boedapest hun derde 1-2-3 overwinning van het seizoen geboekt met respectievelijk Yvan Muller, Rob Huff en Alain Menu op de drie podiumplaatsen. Zij domineerden de races op een zonnige en warme Hungaroring, die door veel toeschouwers werden bijgewoond.

Chevrolet veroverde ook in de tweede race een podiumplaats, met een tweede plek voor Alain Menu na een briljant gereden race.

In race 1 startten de drie Cruzes van de voorste startrij en zagen zij de concurrentie alleen nog maar in de achteruitkijkspiegels. Tarquini probeerde Huff en Muller in de eerste bocht nog buitenom in te halen maar de SEAT van de Italiaan raakte van de baan. Vanaf dat moment controleerden Muller, Huff en Menu de race en werd een fraaie 1-2-3 overwinning geboekt.

Race 2 leverde een emotioneel moment op voor de vele Hongaarse toeschouwers toen de lokale held Norbert Michelisz een start-finish overwinning in de wacht sleepte na een sensationele start. Gestart vanaf de vierde startrij wist Alain Menu veel plaatsen te winnen en eindigde hij als tweede.

Huff en Muller, die vanaf de vijfde startrij vertrokken vochten voor posities met de SEATs van Monteiro en Tarquini, en de BMWs van D’Aste en Engstler. Uiteindelijk eindigden zij als 7e (Huff) en 10e (Muller).

Voorafgaand aan de zesde ronde van het seizoen op de Salzburgring in Oostenrijk op 20 mei heeft Chevrolet een voorsprong van 135 punten in het constructeurskampioenschap, terwijl Muller, Menu en Huff op slechts dertig punten van elkaar staan.
Afbeelding
Yvan Muller (1e/10e): “Het was al met al een goed weekend voor ons. Race 1 was rechttoe rechtaan. Nadat we eenmaal de eerste bocht hadden gehad was het halve werk gedaan. Ik heb mij er vervolgens op gericht om zo netjes mogelijk te rijden en geen fouten te maken. Ik wist dat het gezien de snelheid die ik het hele weekend had, voor mijn teammaatjes moeilijk zou zijn om mij in te halen. Alles ging goed en het was een duidelijke overwinning.”

“Race 2 was moeilijker en Rob en ik kwamen klem te zitten achter de SEATs. In de laatste ronden moest ik mijn positie verdedigen tegen de BMWs van D’Aste en Engstler. Ik ging de laatste ronde te wijd en dat kostte mij twee plekken.”

Alain Menu (3e/2e): “Dit was echt een goed weekend voor het team en voor mij. Twee podiumplekken en een fiks puntenaantal waren fantastisch, maar wat mij ook heel erg veel plezier deed zijn de prestaties van mijn engineer en mijn monteurs. We doen een goede job en we verbeteren ons race na race.

“Over race 1 kan ik weinig zeggen. Er was wat gerommel bij de start en in de eerste bocht verloor ik wat plekken. Maar ik wist Monteiro en Bennani in te halen en kon vervolgens aansluiten bij Rob. Ik heb zelfs geprobeerd hem in te halen op een vuil stuk van de baan, maar ik kon niet echt doorzetten. Ik besloot mijn plek te behouden en eindigde als derde.”

“Race 2 kende veel meer spanning. Ik denk dat ik prima heb gereden en veel heb aangevallen zonder onnodig risico te nemen. Ik heb eerst Monteiro en daarna Bennani en Oriola kunnen inhalen. Om als tweede te finishen vanaf een achtste plek op de startgrid is helemaal niet slecht. Michelisz lag te ver voor in de laatste ronde en om eerlijk te zijn vind ik het leuk dat hij zo’n succes boekt in zijn thuisrace.”

Rob Huff (2e/7e): “Ik ben blij met de resultaten omdat ik mijn achterstand op de koploper heb teruggebracht hoewel ik een plaatsje ben gezakt in de rangschikking. Race 1 was weer een groot succes voor het Chevrolet-team en RML. In de eerste bocht was er contact met Tarquini. Hij deed een onmogelijke inhaalpoging aan de buitenkant en raakte mij. Gelukkig kon ik op de baan blijven maar de handling van mijn auto was er niet beter op geworden. In die omstandigheden ben ik blij met mijn tweede plaats.”

“Uiteraard ben ik bepaald niet tevreden over mijn zevende plaats, maar we konden niet beter. Ik kwam vast te zitten achter Tarquini en ik had Yvan achter mij. Helaas is dit een circuit waar inhalen moeilijk is door de opeenvolgende linker- en rechterbochten, zeker wanneer je voorligger dezelfde snelheid heeft.”

Eric Nève: “Weer een 1-2-3 overwinning en een vergrote voorsprong in het kampioenschap; we zijn dan ook erg blij. Het is ook goed om te zien dat zo’n grote menigte het succes van hun held konden toejuichen; dat is erg goed voor het WTCC.

“Alain en ik gaan maandag naar Wenen om de volgende ronde op de Salzburgring te promoten. Dat zal het eerste WTCC-evenement in Oostenrijk zijn en we verwachten er veel fans te mogen begroeten. Het blijven in Centraal Europa, waar toerwagenraces zo populair zijn, is positief en zal bijdragen aan het uitbouwen van het momentum van het kampioenschap.”
Afbeelding
Bron: Chevrolet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 mei 2012, 10:16 
Oud-Roerganger

Chevrolet en Michel Vaillant gaan samenwerking aan voor WTCC Portimao

Na een veelbesproken race op de Salzburgring luidt het WTCC de tweede helft van het seizoen 2012 in met de laatste ronde op Europese bodem, in het Portugese Portimao. De drie Cruze-coureurs voeren het klassement aan en Chevrolet staat stevig aan kop in het merkenkampioenschap. De focus van het team zal voornamelijk liggen op het vermijden van problemen met de linker voorband die zich in Oostenrijk voordeden. Dat zal niet gemakkelijk worden, daar het circuit in Portugal net zo veeleisend is voor die specifieke band.

De huidige Wereldkampioen Yvan Muller zag zijn voorsprong op zijn grootste rivaal, teamgenoot Rob Huff, tot slechts acht punten slinken. Alain Menu bedreigt hen nog steeds vanaf de derde positie met 175 punten, 31 minder dan Muller.

Het Portugese raceweekend vormt tevens het toneel voor het WTCC-debuut van de legendarische autosport stripheld Michel Vaillant en het Vaillante-team, als onderdeel van een opvallend project waarin fictie en realiteit gecombineerd worden. Vaillant, de hoofdpersoon die in de jaren '50 tot leven werd geroepen door de Franse striptekenaar Jean Graton, wordt gespeeld door Alain Menu, wiens Chevrolet Cruze wordt getooid in de Vaillante-kleuren.
Afbeelding
"Ik ben blij en tegelijkertijd gespannen, want Michel Vaillant maakte een belangrijk deel van mijn jeugd uit. Toen ik een kind en tiener was, las ik zal zijn strips, dromend dat ik op een dag een F1-coureur zou worden. Ik had nooit verwacht dat ik ooit nog eens in de huid van Michel Vaillant zou kruipen," aldus Menu.

Een deel van het Chevrolet-team werkt mee om de strip tot werkelijkheid te laten komen. Chevrolet Motorsport Manager Eric Nève, die de rol van Jean-Pierre Vaillant, Michel's oudere broer en het hoofd van Vaillante Motorsport zal spelen, verklaart: "We hebben gewerkt aan een complete transformatie; Alain/Michel's overall, de teamkleding, de kleurstelling van de auto, vrachtwagen en pitbox, alles. Ook zullen we de Club Michel Vaillant in Brussel bezoeken. De belangrijkste reden voor dit project is het promoten van het kampioenschap, omdat we weten dat de Vaillant-strips tot aan de volgende generatie op het netvlies van mensen zullen blijven staan."

Jean Graton's zoon Philippe, die de scepter zwaait over Studio Graton, zal bij het WTCC in Portugal aanwezig zijn om getuige te zijn van zijn eigen held die voor de eerste maal ooit aan een echte race deelneemt. "Het mooiste aan Michel Vaillant is dat hij ergens tussen fictie en realiteit bestaat. Zijn verhalen zijn altijd zo accuraat en realistisch geweest, dat professionele coureurs hebben verklaard niet vreemd op te kijken wanneer hij ooit op een echt circuit zou verschijnen. Nu gaat dat daadwerkelijk gebeuren. Nooit eerder heeft een stripheld een wereld met zoveel realiteit beschreven, of zoveel coureurs, journalisten en ontwerpers geïnspireerd. De invloed van Michel Vaillant op de autosport van vandaag de dag is onomstreden en dit fantastische evenement in Portugal heeft een zeer symbolische functie," aldus Graton.

Het hele idee is gebaseerd op de lancering van een nieuwe serie Michel Vaillant-avonturen, van de hand van Dupuis en Studio Graton. De serie start in november met een verhaal over het WTCC. Graton: "Ik wilde Michel Vaillant een nieuwe start geven. Als hij in de Formule 1 blijft, en Vaillante blijft de meest succesvolle constructeur, is er geen spanning meer. Er komt een moment dat een held weer een nieuwe uitdaging moet aangaan, dat hij terug de arena in moet, waar hij zichzelf weer moet vinden en zichzelf weer moet bewijzen. Het WTCC is daar het perfecte toneel voor, omdat de coureurs in deze klasse tot de beste behoren, terwijl ze tegelijkertijd nog niet tot wereldsterren zijn uitgegroeid. Ze zijn stoer en het kampioenschap gaat over echt racen, niet over beroemdheden of geld. Dit is de perfecte plek voor Michel Vaillant om opnieuw beproefd te worden en te ontdekken of zijn liefde voor het racen nog steeds intact is."
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur