Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 15 okt 2018, 14:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 apr 2012, 12:21 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172545
Sliphorst pakt de dubbel bij seizoensstart Ribank Mazda MaX5 cup

Tijdens de openingsraces van het nieuwe seizoen in de Ribank Mazda MaX5 Cup heeft Eric Sliphorst (Racing4Fun) de draad van vorig jaar weer opgepakt. De kampioen van 2011 wist gisteren op Circuit Park Zandvoort beide races te winnen, al ging hem dat niet echt gemakkelijk af. Naaste belager Rudy Schilders (IL Motorsport) legde hem het vuur na aan de schenen met in zijn kielzog teammaat Sven Lüttgens (D). Meest opvallende debutant was Team Autovisie, dat in drie weken tijd een nieuwe cupracer wist op te bouwen en gedurende het weekend een bemoedigende progressie doormaakte.
Afbeelding
Tijdens de vrije training strooide Sliphorst de concurrentie nog wat zand in de ogen met zijn snelste ronde van 2.10.888, daar waar Schilders maar liefst 2,3 seconden sneller was in 2.08.597. Tijdens de kwalificatietraining was het verschil al aanzienlijk kleiner, 0,9 seconden in het voordeel van Schilders, die polepostion pakte vóór Sliphorst, daarachter Bart Wubben (B Racing), Lüttgens en David Koh (Tenuki Racing).
Afbeelding
Schilders kwam in de eerste race goed weg van pole, hield het één volle ronde vol met Sliphorst achter zich, maar bij het ingaan van de Tarzanbocht zat Sliphorst al naast hem, wist de kop te pakken en stond deze vervolgens niet meer af. Dat lijkt simpeler dan het in werkelijk was, waarbij de twee snelste rijders van het veld elkaar ronden lang bumper aan bumper belaagden met direct daarachter het gevecht om de derde plaats tussen Lüttgens en Wubben. De laatste was iets sneller en wist Lüttgens in de Tarzan te verschalken, waarop de Duitser met een kleine stuurfout Wubben ongelukkig van de baan tikte. Einde race. De wedstrijdcommissarissen zagen er echter geen straf in. Lüttgens kwam vervolgens de steeds sneller worden Koh tegen en in een onderlinge en felle strijd kwam Koh als beste uit het duel en pakte verdiend de derde plek op het podium. Het gaatje tussen Sliphorst en Schilders werd in de laatste ronden nog iets groter vanwege versnellingsbakproblemen bij de auto van IL Motorsport, waardoor Sliphorst iets makkelijker als eerste de streep wist te passeren.
Afbeelding
De finishvolgorde van de eerste race is altijd de startvolgorde van de tweede, dus vertrok Sliphorst deze keer van pole en stond Wubben vanwege het uitvallen in race 1 helemaal achteraan in het veld van 23 auto’s. De start van Sliphorst was echter minder dan die van Schilders, waardoor de laatste in de eerste bocht al meteen de leiding overnam. De topsnelheid van de blauwe auto van Racing4Fun was echter net iets hoger dan die van Schilders, waardoor bij de eerste passage van start-finish Sliphorst uit de slipstream de kop weer kon pakken bij het induiken van de Tarzanbocht. Ook deze 10 ronden bleef het een bikkelhard gevecht om de eerste plaats, waarbij Schilders werd geholpen door zijn teammaat Lüttgens, die hem op het rechte eind bumper aan bumper voorbij Sliphorst probeerde te duwen. De truc lukte niet, Sliphorst behield de leiding en ging ook als zodanig over de eindstreep. Wubben reed een fantastische inhaalrace: vanaf de laatste plek op de grid wist hij uiteindelijk als 6e te finishen, wat hem de extra prijs ‘Driver of the Day’ opleverde.
Afbeelding
Autovisie, op meerdere fronten actief als multimediaal automobielplatform, magazine, dagbladen, websites en tablet, neemt dit seizoen met een eigen auto deel aan het kampioenschap. Hoofdredacteur Jaco Bijlsma en testredacteur Peter Hilhorst wisten met behulp van een aantal MaX5 Cup specialisten in drie weken tijd een ‘gewone’ MX-5 om te bouwen tot een volwaardige cupracer. Na het behalen van hun racelicenties zijn ze bij de start van het nieuwe seizoen de meest opvallende debutanten maar hebben nog wel wat tijd nodig om de maximale snelheid uit hun donkergroene MaX5 te halen. In de vrije training en kwalificatie viel dat natuurlijk nog wat tegen met twee laatste plaatsen, maar gedurende de twee races wist coureur Bijlsma toch die snelheid te vinden. De rondetijden gingen van 2.20.258 (vrije training) via 2.18.790 (kwalificatie) naar 2.16.237 (Race 1, plaats 19, 4 plaatsen winst) en 2.14.885 (Race 2, 18e plaats).
Afbeelding
Allersnelste ronde van de hele racedag werd neergezet door Richard van Leijden (Den Helder Racing) in de 2e race met een tijd van 2.06.457, wat hem uiteindelijk de 14e plek opleverde.
Afbeelding
In de stand van het kampioenschap gaat Sliphorst aan de leiding met 72 punten, gevolgd door Schilders met 66 en Lüttgens en Koh met beiden 60 punten.
Afbeelding
De racekalender van de Ribank Mazda MaX5 Cup bestaat dit seizoen uit 9 evenementen met daarin totaal 16 races, verdeeld over drie verschillende circuits. Het resterende programma ziet er als volgt uit:
Dinsdag 8 mei - Assen - race 3 + 4
Maandag 28 mei - Zandvoort - race 5 + 6 Pinksterraces DPP
Zaterdag 9 juni - Zandvoort - race 7 + 8
Dinsdag 10 juli - Zolder (B) - race 9 + 10
Vrijdag 17 augustus - Zandvoort - race 11 + 12
Vrijdag 7 september - Zandvoort - race 13 + 14
Zondag 14 oktober - Zandvoort - race 15 + 16
Afbeelding
Meest spectaculaire onderdeel daarvan is de jaarlijkse deelname aan een DPP evenement op Circuit Park Zandvoort, dit seizoen de Pinksterraces op 28 mei.
Afbeelding
Op zondag 1 juli is op Circuit Park Zandvoort de jaarlijkse Sponsordag van alle raceklassen uit het DNRT. Dat betekent dat liefhebbers van de autosport mee kunnen rijden met alle soorten raceauto’s, waaronder dus ook de Ribank Mazda MaX5 Cup.
Afbeelding
In Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing. In het kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt. Voor ca. € 15.000,- kan men het hele seizoen racen, inclusief de aanschaf en ombouw van de auto.
Afbeelding
bron: Mazda Motor Nederland

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 mei 2012, 11:39 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172545
Winst wordt verdeeld tijdens spannende races Mazda MaX5 cup

Tijdens races van de Ribank Mazda MaX5 Cup op het befaamde TT-Circuit van Assen werden gisteren de podiumplaatsen keurig verdeeld tussen de snelste rijders. De finishvolgorde van de top drie van de tweede race was precies het omgekeerde van het podium van de eerste race. Daarmee hielden de twee snelste rijders in de tussenstand van het kampioenschap elkaar in evenwicht en blijft het onderlinge verschil slechts 6 punten, een goede weergave van de spanning in de top van het klassement.
Afbeelding
De vrije training was voor een aantal rookies in de cup de eerste mogelijkheid om met het fraaie TT-circuit in Assen kennis te maken. Voor Engelsman Christopher Woodger (IL Motorsport Racing 4) was die kennismaking echter wel van heel korte duur: na één rondje moest hij met motorproblemen uitvallen en kon de hele dag niet meer in actie komen. Beter ging het met de twee leiders in de tussenstand van het kampioenschap, Rudy Schilders (IL Motorsport Racing 1) en Eric Sliphorst (Racing4Fun), die respectievelijk snelste ronden van 2:09.294 en 2:11.020 op de klokken zetten. Daar tussenin toonde Bart Wubben (B-Racing) zich bijzonder sterk met zijn 2e plek in 2:09.610. Het op Assen debuterende Team Autovisie deed het met hoofdredacteur Jaco Bijlsma achter het stuur bijzonder goed: 12e van de totaal 22 auto’s. Ook debutant Mathieu van den Oever van het gelijknamige team, huisfotograaf van de cup maar met ingang van dit seizoen ook af en toe coureur, viel op met z’n 8e plek in de rangorde.

Dat Wubben snel was bewees hij vervolgens een uurtje later in de kwalificatietraining, waarbij hij met een tijd van 2:08.580 de pole wist te pakken, vóór Schilders, Sliphorst en de Duitser Sven Lüttgens (IL Motorsport Racing 2). Een goede prestatie was er ook van de teamgenoot van Van den Oever, de Franse debutant in deze klasse, Sebastien Jacquemart. Hij reed de rode MaX5 van het nieuwe team naar de 12e plek in de startopstelling, vier plaatsen vóór Team Autovisie.
Afbeelding
Bij de start van de eerste race liet Wubben zich meteen in de eerste honderd meter verschalken door Schilders. Sliphorst sloot aan achter Wubben, gevolgd door Lüttgens en Timo Pennock (Pennock Racing). Gedurende de race kroop Wubben regelmatig naar de staart van Schilders, die zijn positie met hand en tand wist te verdedigen tot op de streep, zijn eerste winst dit seizoen. Wubben werd tweede, Sliphorst derde. Daarachter ontwikkelden zich verschillende spannende gevechten, die een enkeling soms een tijdstraf opleverde vanwege het in grote haast afsnijden van een bocht. Team Autovisie boekte enige progressie met de 15e plaats.

In deze finishvolgorde ging zoals gebruikelijk de tweede race van start. De van pole vertrokken Schilders hield het welgeteld 3 ronden vol voordat de achter hem rijdende Sliphorst hem wist te verschalken, vlak vóór start-finish. Wubben streed rondenlang mee in een kat en muis spel om de eerste plaats. Door een ongelukkig en zo op het oog onsportieve blokkade van gelapte Volvo-coureurs moest Schilders zijn 2e plek echter prijsgeven aan Wubben. In die volgorde ging de top drie over de streep. De grootste stappen in deze race werden gemaakt door Lukas van Schagen (Loekalive), die in de eerste race drie ronden voor het eind moest uitvallen met een kapotte uitlaat. Vanaf de laatste plek op de grid reed hij in de tweede race naar de zesde plaats.
Afbeelding
Allersnelste ronde van de hele racedag werd neergezet door Bart Wubben in de 2e race met een tijd van 2:08.142.

In de stand van het kampioenschap gaat Sliphorst nog steeds aan de leiding met 139 punten, gevolgd door Schilders met 133 en Lüttgens met 118 punten. Wubben staat na zijn goede prestaties op Assen op de 5e plaats met 99 punten, achter David Koh (Tenuki Racing) met 114.
Afbeelding
De racekalender van de Ribank Mazda MaX5 Cup bestaat dit seizoen uit 9 evenementen met daarin totaal 16 races, verdeeld over drie verschillende circuits. Het resterende programma ziet er als volgt uit:
Zaterdag 26 mei - Zandvoort - race 5 Pinksterraces DPP
Maandag 28 mei - Zandvoort - race 6 Pinksterraces DPP
Zaterdag 9 juni - Zandvoort - race 7 + 8
Dinsdag 10 juli - Zolder (B) - race 9 + 10
Vrijdag 17 augustus - Zandvoort - race 11 + 12
Vrijdag 7 september - Zandvoort - race 13 + 14
Zondag 14 oktober - Zandvoort - race 15 + 16

Meest spectaculaire onderdeel daarvan is de jaarlijkse deelname aan een DPP evenement op Circuit Park Zandvoort, dit seizoen de Pinksterraces op 28 mei.
Afbeelding
Op zondag 1 juli is op Circuit Park Zandvoort de jaarlijkse Sponsordag van alle raceklassen uit het DNRT. Dat betekent dat liefhebbers van de autosport mee kunnen rijden met alle soorten raceauto’s, waaronder dus ook de Ribank Mazda MaX5 Cup.

In Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing. In het kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt. Voor ca. € 15.000,- kan men het hele seizoen racen, inclusief de aanschaf en ombouw van de auto.
Afbeelding
bron: Mazda

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 mei 2012, 16:00 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172545
Mazda MaX5 cup zet pinksterraces in vuur in vlam

Op een koud en mistig Circuit Park Zandvoort heeft de Ribank Mazda MaX5 Cup afgelopen Pinksterdagen gezorgd voor wat warmte onder de soms kleumende toeschouwers. Daar waar heel Nederland genoot van een zonnige en warme dag zorgde een hardnekkige zeemist voor bijna winterse omstandigheden. De rijders van de Ribank Mazda MaX5 Cup maakten er echter in beide races een dusdanig spektakel van, dat de toeschouwers op de hoofdtribune letterlijk op de banken stonden. Ze zagen kampioensleider Eric Sliphorst (Racing4Fun) tweemaal zegevieren, die daarmee zijn leidende positie in het klassement verder versterkte.
Afbeelding
De Ribank Mazda MaX5 Cup was ook dit seizoen weer eenmalig te gast bij het Dutch Power Pack, deze keer tijdens de Pinksterraces. Het programma omvatte onder meer een race op zaterdag en één op maandag.
Afbeelding
Tijdens de kwalificatietraining in de vroege zaterdagochtend reed Rudy Schilders (IL Motorsport Racing 1) voor de tweede keer dit seizoen naar de pole, met op slechts 0.131 seconden daarachter Sliphorst en de Britse teamgenoot van Schilders, Chris Woodger (IL Motorsport Racing 3) in derde positie. Gastrijdster Sheila Verschuur, in de auto van Enjoy Racing, zette haar rode MaX5 op een verdienstelijke 9e plek op de grid.
Afbeelding
Aan kop van de zaterdagrace ontspon zich andermaal het gevecht tussen de drie snelste auto’s van dit moment, die van Sliphorst, Schilders en Bart Wubben (B-Racing). De drie coureurs geven elkaar niets toe maar blijven sportief racen en laten elkaar heel op de baan. Dat resulteerde in het ultiem kleine verschil van slechts 0.021 seconden op de streep in het voordeel van Sliphorst, die de minieme winst wegsleepte voor de ogen van Schilders, met in hun kielzog Wubben op iets meer dan 6 seconden van de winnaar. Verschuur wist haar auto 3 plaatsen naar voren te wurmen en finishte als 6e, een goede prestatie in een voor haar vreemde auto. Miranda van Middendorp, één van de andere vrouwelijke coureurs, deed het niet veel minder met de 8e plaats in haar eerste race dit seizoen.
Afbeelding
Voor een zestal coureurs liep de race echter uit op een grote deceptie. Zij werden na afloop gediskwalificeerd, omdat bij de weging bleek dat hun auto’s te licht waren. Lukas van Schagen (Loekalive) en Yardy Hoogwerf (Hoogwerf Motorsport) werden daarbij het hardst getroffen, zij werden van hun respectievelijk 6e en 8e plek teruggezet naar de laatste plaatsen op de grid voor de tweede race op maandag. Voor Hoogwerf was dat de tweede keer dit raceweekend, omdat hij zich zaterdagochtend niet kon kwalificeren en daardoor al achteraan was gestart.
Afbeelding
Het op 2e Pinksterdag kleumende publiek in Zandvoort kreeg echter door deze bijzondere startopstelling een werkelijk prachtige en bovendien faire race voorgeschoteld, die voor veel opwinding bij zowel de rijders, de circuitspeaker als de toeschouwers zorgde. De strijd om de eerste plaats ging rondenlang weer tussen Sliphorst, die zijn eerste positie vanaf de start met erg veel moeite wist vast te houden, Schilders, die hem bumperklevend volgde en Wubben , die als lachende derde een paar ronden voor het eind gebruik kon maken van een klein foutje bij Schilders. Daardoor schoof Wubben door naar de tweede positie en stond deze niet meer af.
Afbeelding
Hoogwerf ontpopte zich als de meest spectaculaire inhaler van het raceweekend: andermaal startend achteraan op de grid reed hij zijn auto naar de 5e plek op de streep. Een fantastische prestatie, die hem de titel ‘Driver of the Day’ opleverde.
Afbeelding
Sheila Verschuur boekte een prima prestatie met de 7e finishplek in zeker niet de snelste auto van het veld. Bij Team Autovisie reed Peter Hilhorst dit weekend voor het eerst, na hersteld te zijn van een vervelende blessure. Hij moest duidelijk nog aan de auto en de race-omstandigheden wennen, maar verbeterde vanaf de kwalificatie in elke race zijn rondetijden met ongeveer een seconde, wat uiteindelijk resulteerde in de 23e plaats in de uitslag.

Allersnelste ronde van het hele raceweekend werd neergezet door Chris Woodger (GB) in de 2e race met een tijd van 2:08.633.
Afbeelding
In de tussenstand van het kampioenschap gaat Sliphorst nog steeds aan de leiding met 211 punten, gevolgd door Schilders met 197 en David Koh (Tenuki Racing) met 166 punten. Wubben staat nu op de 4e plaats met 163 punten, dan volgt er een groot gaat naar nummer 5, Carlo Izelaar (Izelaar Autosport) met 132 punten.

Op zondag 1 juli is op Circuit Park Zandvoort de jaarlijkse Sponsordag van alle raceklassen uit het DNRT. Dat betekent dat liefhebbers van de autosport mee kunnen rijden met alle soorten raceauto’s, waaronder dus ook de Ribank Mazda MaX5 Cup.

bron: Mazda Nederland

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling