Nu was de motor aan de beurt.
Dit was een heel ander verhaal,de mensen van WAGO in vuren waar ik de auto gekocht had,vertelden mij dat de auto 7 jaar geleden op een dieplader gebracht was en dat tot 2x toe
een monteur bezig was geweest om hem draaiend te krijgen zonder resultaat.
Dit vroeg om een uitgebreide inspectie!!!
Allereerst werd de olie afgetapt en geanaliseerd ook werden de oliefilters opengeknipt er werd niets verdachts gevonden.
Toen werd de carterpan eronderuit genomen tot mijn schrik zag ik iets onderin liggen......
Een stuk V snaar!!! hoe komt zoiets in godsnaam erin???? gelukkig loos alarm.
Na inspectie van een hoofd en een drijfstanglager werd geconcludeerd dat deze motor nog
als nieuw was!
Er werd een externe oliepomp op het hoofdsmeerkanaal aangesloten om te zien of alle delen in de motor goed gesmeerd werden met name of de sproeiers van zuigerkoeling hun werk naar behoren deden.Alles was o.k. dus werd de motor dichtgemaakt,tijd voor een proefstart!

De motor werd gestart en ging goed rond doch wilde niet aanslaan,en rookte niet uit de uitlaat
er kwam dus geen brandstof in!
Gelukkig heb ik redelijk wat ervaring met Cummins motoren dus na demontage van een brandstofklep uit de PT pomp en deze gereinigd te hebben werd wederom gestart,meteen
sloeg de motor aan en draaide na min.7 jaar stilstand weer redelijk netjes! Met een prachtige oliedruk van min.65PSI.
Bij het testen van de jake brakes bleek dat deze bij 2 cylinders niet goed fuctioneerden dit vroeg om nadere inspectie.maar al met al was ik dik tevreden!
IK besloot alle keeringen te vervangen.
De turbo werd gereviseerd, en de compressor van het remsysteem kreeg nieuwe klepjes en unloader valve daar ik roest gevonden had en hier geen risico mee wilde nemen.
De motor werd geheel opnieuw afgesteld {kleppen, injectors,jakes}hierbij vond ik 2 gescheurde
huizen vande jake brakes 1 was reeds gelast deze moest ik maar vervangen.

Nadat starter en dynamo gereviseerd waren werd de motor 5 uur proefgedraaid.
nadat de koppeling en versnellingsbak gemonteerd waren kon de motor in het chassis getakeld
worden