Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 09 dec 2019, 01:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 jun 2011, 23:11 
Enigma

Zo liet ik de saab de vorige keer achter:

Afbeelding

Het leek mij geen goed plan om het zo te laten, dus heb ik er maar wat staal in gelast. Toen zag het er zo uit:

Afbeelding

Omdat ik beng ben dat de lasrupsen op den duur door de vloermat heen gaan slijten, heb ik de lasrupsen maar wat vlakgeslepen:

Afbeelding

De linker kant van de Saab is qua roest nu APK-waardig. Nu de rechter kant nog, dan kan ik de rest aanpakken (remleiding, remschijven en nog wat dingen die ik even vergeten ben).

Overigens heb ik de eerste APK-prent al binnen. Kost me €106,- ...

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 jun 2011, 08:33 
Transporthistoricus

Woonplaats: In een kartonnen doos tussen Bolsward en Leeuwarden.
2cv schreef:
Overigens heb ik de eerste APK-prent al binnen. Kost me €106,- ...

Ik zou maar een beetje gang zetten,want de tweede is ietsje hoger en zal niet lang op zich laten wachten. :ria:

klaes@buzzybeeforum.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 jun 2011, 15:44 
Enigma

Bij mijn beste weten worden ze niet hoger ...

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 jun 2011, 19:31 
agribee

Schorsen was goedkoper geweest

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 jun 2011, 19:32 
Taxismurf

Niet kopen ook :lol:

voor nog meer historie klik je hier , het buzzybee documentatie centrum , members only

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 jun 2011, 19:47 
Enigma

paulb schreef:
Schorsen was goedkoper geweest

Ja, daar heb je gelijk in. Om 1 of andere vage reden dacht ik dat ik geen prent zou krijgen.

wietze schreef:
Niet kopen ook :lol:

Dat kostte me €0,- maar dat wil ik niet aan de grote klok hangen. Ook niet aan de kleine.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 jul 2011, 20:54 
Enigma

Vandaag eindelijk weer wat aan de Saab gedaan. Ik heb de rotte plekken aan de rechter kant er uit gehakt. Het is daar beter te lassen dan links. Geen foto's van het resultaat.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 aug 2011, 20:19 
Enigma

Hehe, het laswerk is gedaan ! Tenminste ... Het laswerk wat nodig is voor de APK. Omdat niet alles even goed doorgelast was heb ik aan de onderkant het staalbakapparaat er ook nog even langs gehaald (tip: houd je hoofd NOOIT recht onder de plek waar je last, ook niet als je een laskap op hebt). Ik moet het sul alleen nog even in de anti-roest-rommel zetten (RX5, RX7 en RX10, heb ik al klaar staan).

Vandaag heb ik de remleiding naar de remklauw rechts-voor verwijderd. Dat was best een rotklus omdat 2 van de 3 klemmetjes nogal op een rotplek zaten. Gelukkig heb ik alles ruim vantevoren en meerdere malen ingespoten met deblock-oil (goede kruipolie) dus was de kracht die er nodig was om de schroefjes van de klemmetjes los te draaien niet het probleem. Het eerste moeilijk bereikbare schroefje achter de motorsteun heb ik los gedraaid door een griptang op het kopje te zetten. Dat ging prima en zonder het kopje meteen tot puree te persen. Het tweede schroefje heb ik op een vergelijkbare manier losgehaald maar wel nadat ik de spanner van de dynamo losgehaald heb zodat ik de dynamo een stukje aan de kant kon drukken. Het klemmetje achter de dynamo kon misschien niet ergens anders geplaatst worden, maar het klemmetje achter de motorsteun wel.

De remklauwen achter waren vrij makkelijk te demonteren. Alleen de bouten zaten 'een beetje' vast dus heb ik een krik onder het uiteinde van de dopsleutel gezet om voldoende kracht te zetten. De rest ging veel makkelijker los.

Helaas zag ik dat aan de rechter kant van de as de band om de asbuis heen geknapt was. Ik heb het dan over de band die deel uitmaakt van het bevestigingspunt van de voorste/onderste draagarm die (vanuit de as bekeken) naar voren steekt. De oorzaak is roest tusen de asbuis en die band. Ik hoop dat ze het voor de APK niet zien, maar er moet wel even een nieuwe as onder. Gelukkig is de achterasconstructie vrij simpel. Alleen even een goede achteras regelen. Dus als iemand een goede achteras voor een 99 GL uit 1984 heeft hoor ik het graag !

De remschijven en remblokken op de achteras wil ik gaan vervangen. Ik weet nog niet of ik de klauwen ook meteen ga reviseren. 1 rubbertje is wat vervormd en heeft een scheurtje, maar het lekt niet.

Hopelijk krijg ik alles op tijd af want ik woon anti-kraak en moet voor 28 september weg zijn hier.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 okt 2011, 22:04 
Enigma

De Saab is weg. Hij staat nu bij m'n ouders voor de deur (waar ik ook weer woon), APK-gekeurd en wel. Nu is het dus tijd om de achteras te gaan vervangen. Een goede 2e hands achteras heb ik al. Die heb ik vandaag ontdaan van de laatste restjes tectyl en verf. Hij ligt nu in de achtertuin te roesten zodat ik er morgen RX5 en RX7 op kan doen (dat moet over licht aangeroest staal).

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 nov 2011, 23:41 
Enigma

Enige foto's van de contraptie die ik gemaakt heb.

Alles gemonteerd en in werking:
Afbeelding

Het losse bovenstuk (ter referentie ligt er een steeksleutel 18/19 naast):
Afbeelding

Schroefdraad M12 in de bovenkant van de assteun.
Afbeelding

Zo zit dat gemonteerd (bovenstukje zit niet geheel in de assteun geschroefd, dat gebeurt uiteraard wel als er een auto op de contraptie staat) :
Afbeelding

Zo dus:
Afbeelding

Ook nog 2 foto's van de scheur in de as. De scheur is slecht te zien, maar zit er wel.

Afbeelding

Afbeelding

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 nov 2011, 23:28 
Enigma

Vandaag nieuwe remnippels gehaald en een verse fuseekogel. Mijn plan was de remnippels in de klauwen te draaien, het remsysteem rondom te ontluchten en het ding dan weer met z'n wielen op de straat te zetten (die kogel komt later wel).

Helaas draaiden de remnippels een beetje zwaar. Ik dacht dat het roest/vuil was en draaide door. Resultaat: bij het ontluchten vraten de schroefdraad van de remklauw en en van de ontluchtingsnippel elkaar op. Ik heb de nieuwe (maar beschadigde) remnippel er wel uit gekregen gelukkig.

Ik heb 3 opties:

1) grotere schroefdraad in de remklauw maken, een busje draaien die in de remklauw past en een nieuw remnippel in het busje draaien
2) een helicoil (of iets dergelijks) regelen en die in de remklauw monteren
3) een andere remklauw (het liefst 2 i.v.m. remverschil) regelen en die monteren

Bij punt 1 is het nadeel dat de beschadigde nippel schroefdraad M10 is en dat er dan een busje M12 in moet. Maar de kerndiameter van normale M12 schroefdraad is 9,853mm dus zou de schroefdraad van het busje de schroefdraad van de remnippel kruisen waardoor het busje geen stevigheid heeft. Dan zou ik dus een snijplaat M12x1 en een tap M12x1 moeten regelen (kerndiameter 10,773mm) om welgeteld 1 keer te gebruiken. Daarbij zit de oorspronkelijke schroefdraad op geen enkele manier recht/haaks in de remklauw, dus wordt het al een uitdaging om de remklauw stevig onder de kolomboor/freesbank op te spannen plus er bestaat het risico dat er spanen in de remcilinders komen of dat ik te diep boor of op en andere wijze iets sloop.

Bij punt 2 is het nadeel dat ik geen helicoil-gereedschap heb. Ook bij deze optie moet ik weer dingen kopen die ik bijna nooit nodig heb. Daarbij moet ik de remklauw weer opspannen etc. en ook hier is weer het risico dat ik iets sloop.

Punt 3 lijkt mij dus het eenvoudigste. Maar ik sta open voor suggesties etc.

Ik baal trouwens het meest vanwege het feit dat ik de remklauw zelf gesloopt heb. Had ik maar even een tapje M10x1 besteld. Dat is minder duur dan bovenstaande opties en had me veel ellende bespaard. Eigenwijze Fries die ik ben !

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 nov 2011, 21:11 
Bijenkoningin

Dit is wel een uniek exemplaar.

Deze is gemaakt van golfplaten?

Maar verder wel een toffe bak! :duim:

Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur