Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 08 dec 2019, 14:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vreemde eend voor 2cv
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 mei 2011, 20:44 
Enigma

Zo via-via kreeg ik te horen dat iemand en Saab had en er van af moest. Aangezien ik in de 1e plaats Citroënliefhebber ben werd mijn aandacht niet meteen gewekt, maar toen ik de vraagprijs te horen kreeg wel en ben ik een kijkje gaan nemen. Het ding is niet in concoursstaat, maar daar was de vraagprijs ook naar. Verder is het wel een tof, belastingvrij ding. Daarbij is hij ook nog eens blauw.

Hier wat foto's die ik ter plekke gemaakt heb:
Afbeelding

Afbeelding

Ik wou hem wel hebben, maar er moest nog zo'n 50% van de prijs af omdat er wat dingetjes aan mankeerden (denk aan een matige accu, verlopen APK, al maanden stil staan in de blote buitenlucht, enzovoorts) dus na even wat stevig onderhandelen werd een prijs overeengekomen waar we beiden tevreden mee waren en kon ik het 1 en ander regelen om het ding op te halen. Dus zo'n 4 maanden later heb ik een oprijwagen gehuurd, de Saab er op gelierd, en het ding zo richting de parkeerplaats bij m'n woning getransporteerd.

Ik heb dar ook wat foto's en filmpjes van gemaakt, maar de filmpjes zijn verloren gegaan -O- De foto's niet ( *O* ) dus die zie je hier onder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thuis aangekomen ontstond er een probleem: de motor van de oprijwagen (jawel, je leest het goed) sloeg niet meer aan _O- Wat het probleem is, is mij niet duidelijk, maar vandaag is het ding door de verhuurder zelf afgesleept.

De Saab zelf heeft ook startproblemen, maar dat is alleen te wijten aan een terminaal overleden accu. Met een stel startkabels er aan start hij namelijk prima en als ik de startkabels dan los koppel blijft hij het ook gewoon doen.

Verder is er iets met het stokje van de richtingaanwijzer (ik heb al een vervangend exemplaar gekregen van de vorige eigenaar, maar die wil deze terug), schijnt het ding her en der te lekken (is me nog niet opgevallen), zit er wat speling op de remklauwen (als je achteruit rijdt en remt hoor je 'kloenk', naar het schijnt) en de versnellingspookblokkering (alternatief voor en stuurslot) werkt niet meer.

Natuurlijk kan er meer mis zijn (ik heb er nog niet echt onder gekeken) en moet het ding APK gekeurd worden, maar dat komt wel goed. Dat laatste heeft overigens de eerste prioriteit.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 mei 2011, 20:46 
Retired

Ik vind dit soort Saabjes echt geweldig!!!
Ik hoop dat je hem in volle glorie gaat herstellen :duim:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 mei 2011, 20:49 
Oud-Roerganger

verrassend! erg leuk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 mei 2011, 20:56 
agribee

Wat een prachtige auto!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 mei 2011, 20:56 
Enigma

In volle glorie herstellen zal er niet bij zijn omdat het ding dan over gespoten moet worden en daarvoor moet hij ook strak gemaakt worden (roest en deuken weg) maar ik ga er verder wel goed voor zorgen.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 mei 2011, 23:33 
Enigma

Overigens LIJKT het er op dat ik alleen een zekering en de ruitenwisserbladen nog hoef te vervangen voor de APK. Er moet ook een vacuumslangetje voor de vervroeging van de ontsteking vervangen worden (anders zal het ding verrot lopen en dan komt er ook bij de APK vast gezeur). Om er bij te komen moet je wel even de motorkap open doen ...

De vloeistofjes moeten ook, maar APK heeft even voorrang.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 mei 2011, 00:38 
Enigma

De verlichting rondom doet het weer. Ook zit er een verse accu in, een nieuw vacuumslangetje en ben ik wat aan het stoeien geweest met alle knopjes in het dashboard, de stoelverstelling en nog wat interieurspul. Het schroefje van de achterlichtlens die niet los wou heb ik uitgeboord, maar door de warmte is het kopje gewoon door de lens gesmolten. Ook goed, de lens is er in elk geval af en de schroef is er uit. Ondanks de smelterij lijkt het er op dat het lenskapje gewoon vast geschroefd kan worden. Morgen zal ik dat weten, nu staan de lenskapjes allemaal even te drogen na hun wasbeurt. Ze zaten vol met algenzooi en andere organismen die niet thuis horen in lenskapjes.

Morgen maar even nieuwe ruitenwissers regelen en het ding op oprijbokken zetten zodat ik kan zien hoe de onderkant er uit ziet.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 mei 2011, 19:44 
Enigma

Nieuwe ruitenwissers gehaald bij de action. Als ze niet passen mag ik ze zelfs terug brengen !

Of het staat weet ik niet, maar de volgende eigenaar krijgt de oude ruitenwissers (waarvan het rubber desintegreert) er bij.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 mei 2011, 02:01 
Enigma

Vandaag wat omgeknutseld met het Saabje. Ik heb ook veel foto's gemaakt.

Als eerste heb ik de ruitenwissers vervangen. Dat ziet er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb er ook een plens water overheen gegooid Volgens mij doen ze wel redelijk wat ze horen te doen, maar de praktijk zal het uitwijzen.

Onder de motorkap, bij de zekeringendoos vond ik deze stekker. Het lijkt op de aansluiting voor een uitleescomputer, maar zoiets heeft deze Saab gelukkig niet. Wie weet wat het is ?
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik de lichtkapjes weer terug geschroefd en de bakolie bijgevuld (wordt later ververst). Vervolgens heb ik de motor gestart en ben ik als een halve gare voor en achteruit gaan rijden waarbij ik bij het keerpunt steeds stevig geremd heb. Doel: de remschijven 'schoon' remmen en de remklauwen zelf ook even losremmen.

Vervolgens was het tijd om het Saabje eens op wat oprijbokjes te parkeren:
Afbeelding

Zo kon ik de onderkant wat beter inspecteren. Er zit wat roest aan, maar voor een auto van 27 jaar oud vind ik het wel meevallen. Omdat dit een beetje veel foto's zijn heb ik er even thumbnails van gemaakt.

Asdoorvoer rechts-voor:
Afbeelding Afbeelding

Asdoorvoer links-voor:
Afbeelding

Langsprofiel links:
Afbeelding

Langsprofiel rechts:
Afbeelding Afbeelding

Schokdemperbevestiging links-achter:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Schokdemperbevestiging rechts-achter:
AfbeeldingAfbeelding

Achterkant dorpel rechts:
AfbeeldingAfbeelding

Achterkant dorpel links:
Afbeelding
Achterkant wielkas links-achter:
Afbeelding

Remschijf rechts-achter:
Afbeelding

Remschijf links-achter:
Afbeelding

Er zijn nog wat interieurdingetjes die het niet doen (interieurverlichting, lampjes in knopjes, gordel-niet-om-waarschuwingslampje, motortemperatuurmeter, versnellingspook-blokkeersysteem met de contactsleutel, stoelverwarming), en wat technische dingen die aangepakt moeten worden (alle vloeistoffen vervangen, wellicht ook kleppen stellen en ontsteking afstellen), maar dat is voor later. Ik wil maandag een APK-afspraak gaan maken voor het ding. Als er APK op zit en ik rijd er wat mee rond motiveert dat ook om die dingen aan te pakken.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 mei 2011, 13:53 
Duizendpoot

nou succes maar zal de tijd leren of alles gemaakt word.

leon,westkapelle

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 mei 2011, 18:21 
Enigma

Vandaag 10 liter BP ultimate 98 gehaald (in een jerrycan op de fiets :P ), oliefilters gehaald, een spulletje besteld om de motor van binnen te reinigen (moet in het oliecarter) en afgesproken dat ik de Saab morgen of overmorgen bij de APK-boer breng voor een keuring. Officieel hebben ze pas maandag de tijd, maar misschien kan de Saab even tussendoor.

Overigens, kan iemand mij adviseren wat voor versnellingsbakolie er in moet ? Graag met onderbouwing ! De verschillende bronnen spreken elkaar nogal tegen en ik weet daarom (nog) niet wat ik er het beste in kan mikken.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 mei 2011, 17:15 
Enigma

Zo, het Saabje is naar de APK boer gereden. Vantevoren heb ik nog even:

- de motor 'geflushed' (spulletje bij in het carter gegoten en 25 min. stationair laten draaien, olie er uit, verse olie er in en oliefilter vervangen)
- de bakolie vervangen (10W40 in gedaan, maar als ik weet wat voor olie er beter in kan gaat die olie er in)
- koelsysteem bijgevuld met water en ontlucht
- de motortemperatuurmeter gefixt (los draadje vast gemaakt, vermoedelijk heeft iemand dat per ongeluk op een zondagmorgen los getrokken)
- ca.een liter water uit de kinnebak laten lopen (waarom dat niet weg loopt wet ik niet, daar ga ik later eens naar kijken)

Later ga ik nog de remvloeistof vervangen, koelvloeistof vervangen, luchtfilter vervangen en nog wat dingetjes doen die nodig zijn als je een auto goed wilt onderhouden maar die ik nu even vergeten ben. Maar nu ga ik eerst hopen dat hij door de APK komt en m'n huis opruimen want het is hier een t*r*ngzooi.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 mei 2011, 22:03 
Zijderups

geen speciale bak-olie in je versnellingsbak? pfff
Een beetje Saab dealert kan het je vertellen lijkt me....

Maar hoop niet dat dit net zo'n hopeloos project wordt als met je bx.....
Daar issie te bijzonder voor...
Oftewel, leuke bak!!! :duim:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 mei 2011, 22:10 
Enigma

Hee, wat is er hopeloos an m'n BX :?

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 mei 2011, 22:05 
Enigma

Helaas, de Saab is afgekeurd wegens roestschade, een remleiding die niet jofel meer is en nog wat dingetjes.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur