Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 06 dec 2019, 07:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Driezel
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 nov 2011, 23:05 
Enigma

Ik heb gezegd dat Criezel 2 m'n laatste BX zou zijn. Wrong ! Ik ben er weer ingestonken :lol: Vorige week bekeken, vandaag opgehaald. Hij heeft dik 5 ton op de teller, maar goed onderhouden dus dat merk je niet ! Er zijn wel wat dingen die gedaan moeten worden: nieuwe distributieriem en er moet naar de gloeipluggen gekeken worden.

Maar als eerste moet de gaskabel vervangen worden ! Onderweg liet ik het gaspedaal los maar dat bleef hangen. Erg vervalend als je meer dan 100km/u rijdt en het verkeer voor je mindert vaart. Ik heb geprobeerd met m'n voet het gaspedaal omhoog te bewegen, maar dat lukte niet. Dan maar de koppeling intrappen (toch fijn dat het geen automaat was) en bij de eerste afrit er af. Op een parkeerplaats heb ik van een binnenband van een fiets een elastiek gemaakt om de gashevel op de pomp terug te trekken. Daarna was het wat zwaarder om het gaspedaal in te trappen, maar stationair draaide de motor tenminste geen 3000rpm meer.

Na deze reparatie bleek de gaskabel knap verot te zijn. Waarschijnlijk is op 1 of andere manier de buitenkabel in elkaar gedrukt, want ik kon geen plankgas meer geven. Volgens de tomtom kwam ik niet boven de 127km/u uit, en dat na 10km 'accelereren' (ik kon bij lange na geen plankgas meer geven waardoor je het niet echt accelereren kan noemen).

Overigens zit er amper roest aan deze BX (als je heel goed zoekt vind je een heel klein beetje roest) maar absoluut nergens doorgerot. Onder andere ook niet rond het dakraam :gnagna:

Foto's komen later, die heb ik nog niet gemaakt :oops:

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Driezel
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 nov 2011, 23:07 
Bijenkoningin

Voel weer een uitgebreid topic aankomen :lol:

Oh ja niet hierop klikken !!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 nov 2011, 21:30 
Enigma

Zo, gister is met veel hulp de distributieriem vervangen en zijn de kleppen gesteld. Sommige kleppen hadden een negatieve (!) klepspeling.

Dit zijn de dingen die ik nog aan Driezel moet/wil (laten) doen (in willekeurige volgorde)
- Radio monteren
- Interieur van Criezel 2 (wat (ook) niet orgineel is) monteren
- Lampjes achter de kilometerteller e.d. vervangen (er zijn een paar stuk)
- Een Dinitrolbehandeling
- Brandstoflek repareren
- 2,1 liter kompresormotor monteren
- Dieselretourslangen vervangen
- Xantia remmerij die nu onder Criezel 2 zit monteren
- Deur-uithouder-veer-dingen van de achterdeuren vast zetten
- Kachelventilator reanimeren
- Oliedruk-, olietemperatuur- en koelvloeistoftemperatuurmeter monteren
- Wielen van Criezel 2 monteren (eerst winterwielen uiteraard!)
- Spiegels vervangen door die van Criezel 2. Redenen hiervoor: de huidige spiegels zijn niet zo mooi en trillen. Tevens heeft de linker spiegel geen bol spiegeltje zodat ik geen dode hoek meer heb. Daarbij zaten deze spiegels ook al op Oude Criesel en ik vind het daarom extra leuk om ze ook op Driezel te zetten.
- Olie en koelvloeistof verversen

Belangrijkste dingen gebeuren eerst. De 2,1 liter kompressormotor komt er ook pas in als de andere dingen aangepakt zijn. Alhoewel ik wel twijfel of ik Driezel eerst laat Dinitrollen of dat ik er eerst de 2,1 liter kompressormotor in zet. Want als alles in de dinitrol zit, sleutelt het zo vervelend (dinitrol is vies). Maar die motor komt er niet op korte termijn in. Dat betekent dat ik deze winter nog door de pekel rijd zonder anti-roest behandeling ...

Ik moet er nog meer even over nadenken.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 nov 2011, 21:33 
agribee

Vind ik leuk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 dec 2011, 10:37 
Duizendpoot

Ik ook !

Is het een station weer??

Gr Colin

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 dec 2011, 03:28 
Enigma

Uiteraard is het weer een Break.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 dec 2011, 19:45 
Enigma

Hehe, eindelijk foto's:

Afbeelding
Afbeelding

De andere foto's zijn NOG slechter. Die kan je hier bekijken.

Gister poging 2 (of 3?) gedaan ok de kachelventilator te repareren. Is niet gelukt omdat ik niet veel electro-kennis heb, iemand instructies moest geven hoe een accu te wisselen en diezelfde iemand graag wilde dat ik meeging om een hapje te gaan eten en een film te bekijken. Dus knarsetandend heb ik iets kortgesloten zodat de kachelventilator toch een beetje draait. Maar het eten was lekker en de film was leuk.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 dec 2011, 20:12 
Enigma

Ohja, nog wat aanvullende info:

Driezel is tot vrij recentelijk goed onderhouden/gerepareerd. Op de achterklep staat inderdaad RD, rondom zijn er nieuwe (contact) sloten met kruissleutel geplaatst want de sleutels zien er erg nieuw uit en de sloten lopen supersoepel, de getalletjes op de afstandsmeter en dagteller zien er erg nieuw uit, de schakelaars aan het stuur voelen opvallend nieuw aan, het dashboardkastje werkt perfect (er mankeert niets aan de sluiting en scharnieren), de bekleding ziet er niet of nauwelijks versleten uit en zit ook ERG prettig (ik twijfel serieus of ik het interieur van Criezel 2 er in ga zetten) en vrijwel alles functioneert goed.

Het enige wat ik te 'zeuren' heb is dat er wat gaatjes in het dashboard zitten van een carkit ofzo, er een klein brandplekje op het deurpaneel links-voor zit (vermoedelijk van een sigaret), en dat 1 van de paneeltjes van de klokkenwinkel wat scheef zit, er wat lampjes kapot zijn, de naald van de toerenteller niet goed staat (die geeft 4000rpm aan bij 120km/u).

Die gaatjes en dat brandplekje kunnen me niet boeien. De rest wordt gefixt of komt wel goed als ik het modificeer (echte metertjes in plaats van controlelampjes enzo).

Kenteken: JD-FD-77

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 jan 2012, 15:29 
Oud-Roerganger

Afbeelding
Merk en type: Citroën BX
Eigenaar: 2cv
Land van herkomst: Nederland
Datum: 14 januari 2012