Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 30 okt 2020, 06:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eend opknappen.
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 aug 2006, 16:06 
Enigma

Ooit, lang geleden (juni 2005) reed ik m'n lieve Eendje kapot. Met 50 achterin een Xsara Picasso. Die had een deuk en een kromme trekhak, ik had een krom chassis, verschoven motor, verfrommelde bumper, verfrommelde en zelfs gescheurde motorkap, een grille die plotseling uit 10.000 afzonderlijke delen bestond, 2 spatborden die spontaan 'gekrompen' waren (zat niet echt een deuk in geloof ik, vraag niet hoe dat kan), een lekke versnellingsbak, gaatjes in m'n voetenbak, een verbogen kenteknplat en een hels humeur. Maar m'n Eend moest en zou weer opgelapt worden. Een nieuw verzinkt chassis was een goede start. Helaas had ik er geen geld voor. Toen ik wel geld had lag de RDW dwars, maar nu heb ik (nog) meer geld en is het chassis wat ik op het oog had eindelijk toegestaan door die verrekte RDW. Dus ik een 'klein' bestellinkje geplaatst bij Duckservice Roden. Te weten:

-1 gegalvaniseerd chassis
-2 RVS veerpotten (oude veerpotten inleveren) inclusief montagemateriaal zoals bussen en moeren
-4 Michelins
-1 tankvlotter (hele mechanisme)
-1 motorkapsluiting
-1 set RVS remleidingen
-1 montageset voor het chassis
-1 gereviseerde vooras (oude vooras inleveren)
-2 bussen Motip anti-steenslag
-2 bussen Motip tectyl ML

Dit alles (op de 4 Michelins na, die zijn tijdelijk niet meer leverbaar) afgelopen maandag opgehaald. Totale kosten: 2000+ pleuro. Het chassis staat nu deels in de anti-roest (ja, ik weet dat het chassis gegalvaniseerd is en dat het dus eigenlijk niet meer nodig is, maar laat me nou maar lekker) want het aantal bussen anti-roest zooi was te weinig.

Inmiddels heb ik telefonisch ook nog een benzineleiding + bevestigingsmateriaal en een setje kantelmessen rondom + clips besteld.

Het is de bedoeling dat m'n Eend grondig opgeknapt wordt. Zeg maar gerust dat ik het ding wil restaureren. Daarbij is 1 regel heel belangrijk: ik doe het goed of ik doe het niet. Liever een paar euro meer voor iets goeds dan beknibbelen en rommel (+ ellende!!!) terug krijgen.

Vandaag heft Ramon2cv mij+ ht motorblok van m'n Eend opgehaald voor een kline revisie want ik wist niet goed hoe goed/slecht deze was en hoeveel km die gedraaid heeft (het is niet de orginele motor). Volgens Ramon zag mijn motor er nog heel erg goed uit ! :D :D :D

Hier staan alvast wat foto's: http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/42

Als je vragen/opmerkingen/tips/ideeen/enzovoorts hebt: post ze !

Wordt vervolgd ...

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 aug 2006, 16:09 
Oud-Roerganger

In ieder geval erg interessant om te volgen :D

Succes met de restauratie!

Heb je al een streefdatum wanneer je hem (of is het een haar?) af wilt hebben?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 aug 2006, 16:25 
Enigma

Het is wat mij betreft een hij.

En de streefdatum: ergens tussen nu en St. Juttemis.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 sep 2006, 23:11 
Enigma

Vandaag heb ik de nieuwe tankvlotter gemonteerd, de koets los gehaald van het chassis, de achterbrug verwijderd en de complete achteras op 1 remleiding na los hehaald (ligt nog wel op het chassis). Morgen knip ik die leiding door (komen nieuwe remleidingen in/op/aan) en trek ik de achteras van het chassis.

Bij het loshalen van de koets kwam ik 22 bouten tegen en 1 lasje. Er was een boutje wat niet echt meewerkte (clipje er onder geknapt waardoor dat clipje meedraaide). Deze kreeg ik niet los met hemer en beitel of een breekijzer, maar wel met een waterpomptang. De koets heb ik na het verwijderen van alle bouten (draden + verbinding met het motorblok waren allen al los) met de orginele krik opgekrikt. Gewoon onder de krikpunten. Het spul kwam mooi los, behalve daar waar de koets met een lasje vast zat aan het chassis (slechte reparatie van de voetenbak). Omdat het chassis weg gaat en de koets misschien ook (allemaal plamuur) gewoon de krik wat hoger gezet en een paar keer op het chassis gesprongen. 'krak' en het lasje brak. Vervolgens een beetje creatief gedaan met blokjes, balkjes, assteunen en een krik om er voor te zorgen dat de achterwielen vrij kwamen van de grond en de achterkant van de koets los kwam van het chassis. Dit om de achteras en achterbrug te verwijderen.

Alleen het nadeel is wel dat de garagekrik niet meer zo goed is. Hij komt niet meer op hoogte. Ik vermoed dat er inmiddels zoveel olie uit gelekt is dat het halen van de orginele hoogte niet meer mogelijk is.

Foto's zal ik zo uploaden.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 sep 2006, 23:18 
Enigma

Hier de foto's:

http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/43

Belangrijke noot bij de laatste foto's: toen ik onder m'n Eend lag te sleutelen stond ie nogal anders (lees: een stuk steviger en veiliger) op de assteunen. Dus gen gevaarlijk gedoe met stapels wankele blokken waar het geheel op staat te balanceren.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 sep 2006, 16:01 
Enigma

Vandaag en gister heb ik de achterbrug bijna helemaal schoon gemaakt (ik kan nit overal goed bij) om deze te laten verzinken en een beginnetje gemaakt met het schoonmaken van de achteras. Ik ben al vele uurtjes bezig geweest met het schoonmaken van onderdelen (roest, verf en andere zooi er af zodat je blank staal over houdt) dat ik er nu strontgenoeg van heb. Ik ga kijken of ik m'n achteras kan laten stralen.

Ook heb ik gister de vooras vast gezet. Ik had maar 4 transversebouten en het bleek (na montage!!!) dat ik 2 voor de vooras en 2 voor de achteras heb. Oplossing: bouten mooi in de voras laten zitten (kan geen kwaad) en voor de achteras 4 echte orginele achterastransversebouten bestellen (reeds gedaan).

Hier de foto's:

http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/44

Ik heb even foto's gemaakt van hoe het geheel er nu bij staat (minder wankel dan op de andere foto's). Echter, inmiddels is de achteras echt definitief van het chassis af. De laatste 2 foto's zijn van slechte kwaliteit doordat de hele garage vol stof hangt door het schoonmaken van een klein stukje vna de achteras.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 sep 2006, 15:30 
Enigma

Achteras + achterbrug + eventueel wat velgen ga ik laten stralen (heb wat gratis velgen aangeboden gekregen).

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 sep 2006, 21:28 
Enigma

Vandaag heb ik de complete achteras uit elkaar getrokken. Alle lagers heb ik gelijk in de prullenbak geflikkerd. Geen gedonder en er mooi nieuwen op zetten. Echter bij het demonteren van de draagarmlagers zijn de pasvlakken waar de lagers tegen aan komen licht beschadigd. Dat vind ik niet grappig (understatement). Ook heb ik een leiding + wartel niet uit een remcylindertje gekregen. Waarschijnlijk zit dat zo vastgeroest dat die tot het eind der tijden met elkaar verenigd zullen zijn. Nieuwe remcylindertjes er op dus. Zal ook wel niet gratis en/of grappig zijn. Wegens het ontbreken van een dop 44 heb ik de moerten waarmee de remtrommels/wielnaven vast zitten losgeslagen met een hamer en een beitel. Die moeren zijn daardoor beschadigd en kan ik er (naar mijn mening) niet meer opnieuw opzetten. Ook niet grappig.

Wat wel grappig is, is dat je met een gewoon wiel met daarin een blokje om een wieldop vast te zetten en een bout M10x70 die achterremtrommels vrij gemakkelijk van de lagers krijgt. Die bout van 70mm is precies lang genoeg ! En het is ook grappig dat ik er achter kwam dat de rubbertjes uit de schroefdraadgaten van de remleidinge eenvoudig te verwijderen zijn met een schroevendraaier van 4,5mm breed (schacht+ platte gedelte). Schroevendraaier er in steken en je kan de rubbers er zo uit schroeven.

Gister kreeg ik per post o.a. 4 nieuwe transversebouten. Echter, in tegenstelling tot wat afgesproken was waren het niet 4 langen maar 2 korten en 2 langen. Reden: voor 2 langen moet ik 3 weken wachten. Dan dacht de man van Duckservice dat het handiger zou zijn om gewoon de lange bouten uit m'n vooras te plukken en daar korten in te zetten zodat ik netjes 4 lange bouten voor m'n achteras heb. Logische gedachte, maar m'n achteras is nog (lang) niet toe aan montage. Wanneer dat wel het geval is dan bel ik hem of de bouten er zijn, dan stuurt hij me ze op.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 sep 2006, 18:53 
Enigma

Foto's ! ! !

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 sep 2006, 09:34 
Stripster

Ziet er mooi uit hoor! Ik wou dat ik zo goed een auto in elkaar kon zetten. :shock:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 sep 2006, 11:59 
Enigma

Tot nog toe is het meer uit elkaar halen (helaas). En het is maar afwachten of ik het goed doe he ;)

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2006, 22:02 
Enigma

Deze week doordeweeks ook maar wat geklust. Niet veel hoor. Afgelopen dinsdag heb ik ronde plaatjes uit hout gezaagd om de grote gaten in de achteras en draagarm af te dichten en draadeind (M6) gehaald. Woensdag heb ik die houten plaatjes d.m.v. dat draadeind gemonteerd en M9 boutjes besteld ! Eindelijk eenbedrijf gevonden die dat levert en dat bedrijf zit nog in Joure ook ! Ideaal !

Vandaag geprobeerd de aanslagrubbers van de vooras (nog op het oude chassis) los te krijgen. 1 bout draaide door, andere zat gewoon compleet vast. Kruipolie op spuiten is zinloos want dat dondert gelijk weer naar beneden en warmstoken lijkt me niet handig i.v.m. het rubber. Wel heb ik de pennen aan het chassis waarmee de schokdempers vast ziten los gehaald. Eerst de schokdempers zelf er af, dan een bahco op de zeskant en dan een krik onder de bahco. Eend ging bijna met z'n wieltjes van de grond, maar uiteindelijk kwamen de pennen los. De bahco overleefde dit avontuur. Vervolgens de pennen + wat ringen mooi schoon gemaakt en in de owatrol gezet. Morgen weer verder. Planning is om dan de pennen en de ringen in de anti-steenslag te zetten + nog wat andere kleine klusjes te doen.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 sep 2006, 21:32 
Enigma

Vandaag heb ik de pennen in de anti-steenslag gezet en de moeren van 1 veerpot heb ik d.m.v. een beitel naar een andere wereld geholpen (1 keer eerder een veerpot gedemonteerd en dat spul zit zo enorm vast geroest dat ik niet eens de moeite wil nemen om d.m.v. een bahco de moeren los te draaien) maar die veerpot zit nog steeds zo vast als een huis (help!). Verder heb ik nog even gekeken hoe krom m'n velgen zijn. Ze zijn niet recht, maar ik heb geen flauw idee wat nog wel acceptabel is en wat niet. Ook heb ik de koets van m'n Eend weer op het chassis gezet (staat er los op) en de achterkant op bakstenen gezet en de voorkant op assteunenen. De voorkant stond eerst op z'n wieltjes en en de achterkant op assteunen.

Ohja, de foto's.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 sep 2006, 18:55 
Enigma

Vandaag naar 'de man die alles krijgen kan als het maar bestaat' geweest voor wat M12 fijn moeren. 1 moer mee gekregen om te passen. Past niet. En de 7/16 UNC tap leek ook vrij grof (groffer dan de schroefdraad is denk ik). Morgen neem ik de hele rattaplan mee naar die man, kunnen we alles rustig uitzoeken.

Weet iemand trouwens met welk moment de pennen aangedraaid moeten worden die je schokdempers met je chassis verbinden? En moeten die dingen met hetzelfde moment vastgedraaid worden bij de achterste draagarmen? Zijn namelijk dezelfde pennen. Ik kom er met m'n Haynes niet uit. Ik weet niet hoe die dingen in het Engels heten en volgens mij wordt het aandraai moment ook niet genoemd ...

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 sep 2006, 19:55 
Enigma

Gister eindelijk m'n achteras, achterbrug, 5 velgen en nog wat zooi naar de stralerij gebracht.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur