Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 30 okt 2020, 05:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 okt 2006, 18:07 
Enigma

Na ruim 3 weken wachten vandaag telefoon gehad dat m'n achteras + velgen + achterbrug gestrald zijn. Hehe.

Ook heb ik wat gereedschap gelast. Foto's zijn onderweg.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 nov 2006, 21:14 
Enigma

Hehe, eindelijk wat nieuws ! De achteras staat in de grondverf en heeft ook 1 laag anti-steenslag over zich heen gekregen (hint: als er op een spuitbus staat dat je het desbetreffende middel in een goed geventileerde ruimte moet gebruiken, doe dat dan ook! Je kan in mijn longen nu een wagonlading grind storten zonder dat ze beschadigen). De remtrommels staan in de zinkspray.

Maar dat fijne straalbedrijf heeft mijn achteras (naar schatting) 3 weken in weer en wind buiten laten liggen ! Resultaat: de pasvlakken van de lagers waren verroest. Waren omdat de buurman die alles in de grondverf/zinkspray gezet heeft een speciaal soort schuurding op een boormachine had om het roest er af te halen zonder het overige metaal aan te tasten. Verder heeft dat fijne straalbedrijf ook de vlakken van de remtrommels waar de remshoenen tegenaan drukken gestrald (terwijl ik duidelijk gezegd had dat dat niet moest!!!). Hopelijk geeft dit alles niet teveel problemen ...

Ohja, ik heb geen foto's gemaakt en de foto's die ik de laatste keer beloofd heb zijn (nog steeds) onderweg.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 nov 2006, 21:31 
Enigma

Vandaag na wat dingetjes van een 2e laag anti-steenslag voorzien te hebben heb ik wat lopen klooien met de rembleiding en de brandstofleiding. Die moeten (onder andere) door een gat in de kokers waar de veerpotten aan hangen. Om te voorkomen dat (met name) de benzineleiding door trillingen doorslijt, wou ik een stuk tuinslang door de gaten in die kokers frotten en daar dan weer de leidingen door doen. De 1e slang was te groot in diameter. In de langte open snijden dan maar. Past nog niet. Dunnere slang had ik niet. Naar de winkel dan maar. Daar verschillende diameters slang gekocht voor de duizelingwekkende prijs van ... €0,50 ! ! ! Jawel, €0,50 ! ! ! Het is echt geen tikfout ! ! !

Affijn, dan maar met die nieuwe slangen lopen kloten. 1 slang kreeg ik met veel moeite door de gaten. Ik blij. Tot ik de remleiding door de slang wou steken. Dat paste niet want de slang nam zoveel ruimte in beslag dat het aansluitnippel van die remleiding niet meer door het gat paste. Ik niet meer blij. Slang er uit rossen en de remleiding er maar zonder slang er doorheen frotten. Dat paste echt precies ! Vervolgens de leiding netjes gebogen zodat deze bij het aansluitpunt van de achteras uit kwam. Dat lukte wel aardig.

Volgende stap was het op de juiste plaats leggen van de brandstofleiding. Die moet door een gaatje in het chassis. Om te voorkomen dat de benzineleiding door de randen van dat gat open zou slijten had ik eerder al een buisje gekocht met aan de buitenkant schroefdraad. Dat buisje paste in het gat en de leiding paste door het buisje ! Echter ik had het idee dat dat buisje toch nog wat scherpe randjes had waardoor de slang open kon schuren. Buisje maar weer weg gehaald want ik wil geen benzine lekken. Dat is niet leuk voor het gebruik en het vergroot de kans op brand een beetje. Gelukkig had ik ook een rubber ringetje gekocht dat bedoeld is om leidingen af te schermen tegen scherpe randjes van gaatjes. Maar helaas pindakaas, dat rubertje was te groot en paste niet in het gat. Daarom heb ik maar de diameter van het gat (11mm) en de leiding (6mm) opgemeten en daarmee ga ik morgen naar de rubber-ringetjes-winkel om een passend ringetje te halen.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 nov 2006, 23:07 
Enigma

Ik heb wat foto's ! Hier eerst een paar van het maken/modificeren van wat gereedschap.

Afbeelding
Te groot !

Afbeelding
Nu niet meer (stukje in gelast)

Maar er moet wel een momentsleutel op passen om de veerpoten met 18-22 kg/m vast te draaien en de pennen in het chassis waar de schokdempers aan vast zitten met 12 kg/m. Dus maar wat kokertjes + wat oude doppen geklust:

Afbeelding
De onderdelen ...

Afbeelding
Zo moet het er uiteindelijk uit zien ...

Even lassen:
Afbeelding

Ik zei: even lassen ...
Afbeelding

Gloejendegloejende ! ! ! Lassen kreng !
Afbeelding
Zo ja, dank je ...

Dan krijg je zoiets:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie zegt dat dit mooi gelast is, liegt. Maar het doet wel wat het doen moet :cool:

Later heb ik ook nog een andere sleutel verkleind zodat deze ook precies om die grote moeren past:

Afbeelding

Daar is hij nog niet af, maar inmiddels is 'ie dat wel hoor !

Overigens, wat valt er op in de foto's waarin ik aan het lassen ben ? Het is meer dan 1 ding ;)

Maar dat laswerk was van eerder. Vandaag heb ik namelijk een veerpot gemonteerd met als handleiding he Haynes vraagbaak. In die vraagbaak staat het volgende plaatje:

Afbeelding
Duidelijk is te zien dat er tussen de moeren 2 en 5 en de rubbers 1 en 3 een vrij grote ruimte aanwezig is. Dat komt door een rand in de bussen nummer 2 (op het linker deel van de tekening heeft de bus geen nummertje zit).

Echter, bij mij ziet het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding
Dat koperkleurige is kopervet.
Daar zit lang niet zoveel ruimte tussen de moeren en de rubbers als op de tekening ! En geloof mij, de veerpot zit (enigzins) klem tussen de steunen op het chassis ! Het lijkt dus niet zoals het hoort ... Zowieso kan ik afstand J op de tekening uit het Haynes boek niet bepalen en dat is iets wat ik toch graag zou willen want ik vind dat m'n Eend wel moet veren zoals het hoort.

Maar wat schetst mijn verbazing ? ! In de Haynes staat ook nog deze foto:
Afbeelding
De ruimte tussen het rubber en de moer op die foto is bijna gelijk aan de afstand tussen het rubber en de moer bij mijn veerpot. Dus ik vraag me af: hoe zit het nou ? Hoe hoort het te zitten ? Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik de achterste bus correct af moet stellen ...

Overigens, ik heb de garage en de werkbank ook opgeruimd:
Afbeelding
Afbeelding

Netjes he ? ;)

Overigens, alle foto's zijn gehost door Patje74, waarvoor mijn dank ! :D

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 nov 2006, 11:38 
Oud-Roerganger

Inventief, je eigen gereedschap maken! Leuk fotoverslag!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 nov 2006, 16:51 
Enigma

Dankje ! Alleen jammer dat m'n laswerk niet zo mooi is :oops:

Electrodelassen is best moeilijk ...

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 nov 2006, 21:20 
Enigma

Vandaag heb ik Duckservice maar gebeld en volgens hun zou de veerpot gewoon klem moeten zitten tussen de rubbers. Dan hou je ongeveer 15mm schroefdraad over naast de buitenste moeren. Dus zo heb ik ze afgesteld. Indien het later toch niet goed blijkt te zitten kan ik het eenvoudig anders afstelen omdat alles nieuw is en goed in de anti-roest zooi staat en tevens is voorzien van een ruime hoeveelheid kopervet.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 nov 2006, 20:45 
Enigma

Vandaag wat opruimwerkzaamheden gedaan en gekeken welke onderdelen van de achterremen er nieuw moeten komen. Behalve de remcylindertjes (in 1 remcylinder zit 1 stukje leiding compleet vast geroest) moeten ook de remschoenen vervangen worden. Reden: 1 of andere beun heeft aan de remmen geklooid en van slechts 1 kant de remschoenen vervangen. Die zijn dan ook iets anders (langer) en minder ver afgesleten.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 nov 2006, 20:25 
Enigma

Vandaag een mudlading onderdelen besteld:

- Rubber afdichtingen waar de remleidingen de achteras in gaan
- 1 aanslagrubber voor bestellen (krengen op chassis willen niet los)
- verdikkingsplaatjes (?) achteras.
-“Ringenâ€

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 nov 2006, 22:07 
Enigma

Vergeten foto's:

http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/49

En foto's van de toerenteller die er in moet:

http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/51

Het is een toerenteller van een Harley Davidson. Andere metertjes (olietemperatuur, oliedruk, laadstroom, voltmeter en weet-ik-veel-wat allemaal) moeten in dezelfde stijl.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 nov 2006, 20:03 
Enigma

Stad en land afgebeld voor nieuwe M9 boutjes. Ze zijn verkrijgbaar, maar dan moet ik of gelijk een doos van duizend stuks afnemen of ze kosten €3,- per stuk.

Zo te zien kan ik wel aan een goede carburateur komen voor weinig ! Dat is dan wel een carburateur voor een GS (1220cc) maar het schijnt te passen. Wel moet er dan even uitgevogeld worden welke sproeiers er in moeten (trial and error) dus nu ga ik op zoek naar zoveel mogelijk verschillende Solex-sproeiers.

Overigens, is er hier iemand die verstand heeft van klokken (toerentellers, olietemperatuurmeters, oliedrukmeters, enzovoorts) op motorfietsen ? Ik heb n.l. een toerenteller van (vermoedelijk) een Harley Davidson Super Glide van 1978 en later en zoek nog wat bijpassende klokjes ...

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 nov 2006, 21:06 
Enigma

Ik heb een bedrijf gevonden dat M9 spul levert voor schappelijke prijzen en dito hoeveelheden: http://www.ds-vitesse.com

Ik wil een volledig overzicht maken van alles met M9 schroefdraad in een Eend (dit i.v.m. een bestelling M9 spul). Dit heb ik al:

Bouten v/d platen op de uiteindes van de voorasbuis - per kant: 3 keer M9x16 spoed 1,25
Bouten achterbrug -4 keer M9x26 spoed 1,25
Bouten aandrijfassen - per kant: 4 keer M9x32,5 (alleen op de laatste 21,5mm schroefdraad) spoed 1,25
Draadeind aandrijfassen - per kant: 2 keer M9x48(??? onleesbaar door slecht handschrift)
Handremexcentrieken - M9x40 spoed 1,25 Hoeveel???
Hoofdremcylinder - M9x65 spoed 1,25 Hoeveel???
Dynamo - M9x105 spoed 1,25 Hoeveel???

Achter de flenzen waar de aandrijfassen op zitten zitten ook nog een aantal M9 draadeinden. Echter, die wil ik er niet uit schroeven omdat ik niet m'n hele versnellingsbak uit elkaar wil hebben. Iemand enig idee hoe lang zie zijn?

Wie kan deze lijst aanvullen en/of corrigeren ?

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2006, 20:05 
Enigma

Vandaag heel veel moertjes, boutjes en andere kleine dingen schoongemaakt om te laten verzinken. Ik heb niet gekeken nar wat ik wel of niet nodig heb maar naar hoe goed de dingen nog waren (denk aan een boutje zonder schroefdraad). Niet goed = weg, wel goed = poetsen en (in een later stadium) verzinken.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 dec 2006, 17:37 
Bromvlieg

Ik heb alvast wat voor je volgende klus!

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 dec 2006, 20:34 
Enigma

Wegens de serververhuizing van Buzybee hier 3 updates na elkaar:

Zaterdag 16 december:
Na veel te lang niets aan m'n Eend gedaan te hebben, heb ik vandaag wel iets aan m'n Eend gedaan. Ik ben begonnen met zoveel mogelijk onderdelen van de koets te schroeven. Denk aan accubak, ruitensproeiertankje, HRC, boxen, afdekplaatjes enzovoorts. Doel: m'n huidige koets verkopen en een gegalvaniseerde terug kopen. Maar hoe krijg ik die stomme stang voor de hoogteregeling van de koplamp er uit ? Ik heb het stukje schrefdraad al door het kopschot (of hoe dat ding ook maar heet) van m,'n koets gewurmd, maar ik krijg hem niet door het oogje wat onder m'n aflegplankje hangt.

Dinsdag 19 december:
Weer een stukje verder met de demontage. De kabelboom is zo'n ongeloofelijk zootje dat ik die maar gewoon doorgeknipt heb. Kabels die niet door de daarvor bestemde gaten zitten, maar gewoon tussen 2 platen geklemd zijn enzovoorts. Verder 80 verschillende diktes van draadjes en draadkleuren, 100.000 stekkertjes maar natuurlijk wel net op de verkeerde plaats zodat ik zonder knippen de hele rommel niet los kan krijgen. Moet maar een nieuwe kabelboom in ofzo ...

Overigens bewaar ik de restjes kabel wel, gewoon voor wat reservedraadjes ;)

Vrijdag 22 december:
Vandaag wat meer 'rotzooi' uit m'n Eend geschroefd. Onderandere de HRC, een plaat die er voor zit (aan de binnenkant vna de motorruimte) en de stuurbuis/het stuurslot (zat gelukkig vast met gewone zeskantmoertjes). Echter, bij het demonteren was het slot sneller los dan gedaht, dus het stuurslot (zonder sleutel er in) kijlt op de bodem en uit elkaar. Ik weet waar alles zit op 1 dingetje na: een soort aluminium wig. Waar hoort die wig te zitten ?

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur