Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 08 dec 2019, 07:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 maart 2007, 21:15 
Enigma

Ik ben al een week of 2 op zoek naar een BX Break met een dieselmotor zonder turbo. Waarom ? Simpel: ik heb een baan 30 km verderop en de busverbinding er naar toe is bagger. Fietsen is te ver want dan ben ik moe als ik er aan kom. Dus ik heb een auto nodig.

Dan het punt wat voor auto. Ik ben Citrofiel. Het moet dus een Citroën zijn. Daarbij wil ik ook nog dat het een echt typische Citroën is. Voor mij zijn dat alle A-types (denk bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, aan de 2cv, de Mehari, de ACADiane en de Dyane), alle Citroëns met veerbollen (denk bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, aan de CX, de ID/DS, de XM, de SM en de BX) en nog een aantal andere Citroëns die niet in voorgaande categorieen vallen (denk bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, aan de HY, de Traction Avant, de Visa, en de C15).

De auto moet zo practisch mogelijk zijn. Dus dat er niet veel onderhoud nodig is en dat er ook niet veel herstelwerkzaamheden nodig zijn wegens roest. Tevens moet de auto een beetje goedkoop in zowel aanschaf als gebruik zijn. Dus dan vallen de A-types, de CX, de ID/DS, de SM, de HY en de Traction Avant af. Dan blijven dus de Visa (mits je een erg goede tegenkomt), de C15 (mits je een recente of een goede tegekenomt) en de BX over. De Visa is net wat te uniek om als dagelijkse rijbak te gebruiken. Ik wil namelijk ene auto hebben waar ik zonder enorme spijt een deuk(je) in kan rijden. Verder wil ik dat er 4 personen in kunnen en dat je veel bagage mee kan nemen. Blijft over de BX. Een BX Break is nog wat ruimer dan een Berline en naar mijn smaak ook mooier.

Gezien het aantal kilometers dat ik op jaarbasis af denk te leggen (15.000) is het voordeliger om dan te kiezen voor een Break met een dieselmotor of een benzinemotor op LPG. Echter, bij LPG heb je een gastank nodig die ruimte inneemt. Daar heb ik geen zin in. Een alternatief is het reservewiel er uit en een ringtank op de plaats van het reservewiel, maar zo'n ringtank is duur en een reservewiel hoort in mijn ogen gewoon in een auto. Dus het moet een Break met dieselmotor zijn. Dan heb ik de keuze uit een dieselmotor met of zonder turbo. Ik wil zonder turbo. De reden hiervoor is van technische aard. Een turbo draait namelijk ontzettend snel. Als je stil staat, draait deze nog een poosje door vanwege die enorme snelheid. De lagers van de turbo worden gesmeerd door motorolie. Zet je de motor uit, dan valt de oliedruk weg en hebben de lagers geen smering meer. Je moet dus als je stil staat de motor nog een poosje laten draaien zodat de turbo tot rust kan komen. Echter, mezelf kennende doe ik dat 3 keer, maar de 4e en alle keren er na denk ik steess 'doe ik de volgende keer wel' waardoor het er uiteindelijk nooit van komt en de turbo (veel te) snel weg slijt. Dus geen turbo voor mij !

Verdere opties en mogelijkheden zijn niet zo belangrijk voor mij aangezien de opties die ik op een gegeven moment toch in/op/aan m'n Breakje wil hebben er relatief eenvoudig en goedkoop op te schroeven zijn.

Morgen vertel ik verder wat ik al gevonden en bekenen heb.

Luctor et emergo !

Laatst bijgewerkt door 2cv op 27 maart 2007, 16:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 maart 2007, 21:18 
Enigma

Wat ik al gevonden heb:

- Citroen BX break 19 TD (inmiddels verkocht)
- Citroën BX 19 tgd (stationwagon 5 drs) (nog te koop, maar is absoluut geen €875,- waard wegens versleten aandrijfassen, versleten stabilisatorstangstokjes, lekke pakking (geen koppakking), kachelventilator die niet meer instelbaar is (alleen aan/uit), kapotte kilometerteller en een dikke deuk achter de achterbumper die roest zal veroorzaken)

En dat was het aanbod helaas :( Andere BX-en zijn of geen Break of wel een Break maar dan met een benzinemotor of een Break met een turbodieselmotor.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 maart 2007, 21:22 
Oud-Roerganger

Ik kijk in ieder geval bij elke BX break die ik zie staan of er een te koop briefje achter het raam hangt, alle beetjes helpen :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 maart 2007, 21:29 
Enigma

Tof man ! :D

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 maart 2007, 20:17 
Enigma

2 potentiele kandidaten gevonden:

- Citroën BX 19 tgd (stationwagon 5 drs)
- Citroen BX 19 TGD Break Service

Ik ga proberen of ik zondag even kan kijken.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 maart 2007, 07:20 
Oud-Roerganger

Over een half uur vertrek ik richting de BX Service, en ik pik 2cv onderweg op :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 maart 2007, 20:11 
Enigma

En we zijn weer terug.

Kilometerstand ca. 319000 km.

Pluspunten:
- Redelijk nieuwe bollen
- Trehhaak
- Interieur OK
- Veert goed
- Rijdt goed
- Op LHM pomp na (zie ook de minpunten) en een licht zwetende bol linksachter kan ik niets verkeerds aan het hydraulisch systeem ontdekken
- Geen roest (nouja, her en der een puntje, maar niets belangrijks)
- Eigenaar lijkt me een eerlijk man toe. Open, eerlijk, geen mooie praatjes. Geen Citrofiel, maar ook niet een a-technische happy klusser die maar wat doet omdat het hem leuk lijkt.

Minputen:
-Motor is moddervet (komt nog een foto van)
- Achterruitenwisser doet het niet (lampje in het dashboard wel)
- Deurscharnier links voor is rot aan de carosseriezijde. Hier heeft al eens iemand wat aan lopen lassen, maar de deur 'valt' wel een stukje bij het open doen. Moet dus overnieuw en beter.
- Motorkap scheef (ooit los geweest, kwestie van even afstellen)
- LHM pomp tikt ongeveer elke 5 seconden en tikt ook flink hard
- Distributieriem is 9 jaar oud (vervangen dus)
- Kleppen stellen ? ? ?
- Luchtfilter verversen ? ? ? Zowieso is een slang naar het luchtfilter toe kaduuk
- Octopus nooit vervangen, maar lijkt niet erg verrot ofzo. Kon ook geen lekkerij ontdekken.
- Verbruikt een beetje olie. Kwam de eigenaar zelf mee (netjes!) maar dat is volgens hem niet veel. Echter, geen sludge in de vuldop terwijl de wagen toch voornamelijk korte ritten maakt.
- Alle vloeistoffen zijn aan vervanging toe.
- Het is een Service. Beetje speciaal, geen achterbank en die mag ik wettelijk gezien er niet zomaar even in schroeven.
- Beetje deukjes rondom, maar dat vind ik niet erg. Onder de motorkap links voor bij de koplamp zit ergens een knikje, mar ik heb niet het idee dat dat erg dramatisch of ernstig is. Hoeft technisch gezien waarschijnlijk dus niets aan gedaan te worden.
- hij stuurde zwaar (geen stuurbekrachtiging, wellicht alle smeerpunten even volstoppen met vert)
- hij schakelde wat zwaar (nieuwe bakolie in doen dus).

In Noord-Holland staat ook een potentiele kandidaat (andere Break dus), maar die kon ik vandaag niet bekijken helaas. De eigenaar van die Break houdt hem voor me vast tot ik wel kan kijken (1 week) maar de eigenaar van de Break waar ik vandaag om ben wezen kijken niet.

Ohja, foto's komen later ;) Onder andere van het vette blok. Natuurlijk met een wat uitgebreider verhaaltje.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 maart 2007, 20:50 
Enigma

Vandaag dus met Alex op stap geweest in de Visa. Reed best lekker ! Flinke rit ook, maar het was het waard. Op de terugweg hebben we lekker gegeten en mocht ik nog even rijden.

Hier de foto's van de BX:

Afbeelding

Afbeelding

[url=http://www.alexmiedema.com/images/gastfotos/2cv/0318/BXgroot/P3180105.JPG]Afbeelding
(klikbaar voor grotere versie zodat je de vettigheid achter de dieselleidingen beter kan zien)[/url]

Afbeelding
Lekke luchtslang.

[url=http://www.alexmiedema.com/images/gastfotos/2cv/0318/BXgroot/P3180107.JPG]Afbeelding
(klikbaar voor grotere versie zodat je de vettigheid bij die leidingen beter kan zien)[/url]

[url=http://www.alexmiedema.com/images/gastfotos/2cv/0318/BXgroot/P3180108.JPG]Afbeelding
(klikbaar voor grotere versie zodat je de vettigheid onder het blok beter kan zien)[/url]

Afbeelding

Met dank aan Alex voor het (mee)rijden, het maken van de foto's, de webruimte en natuurlijk de gezelligheid (viercylinder Visa met en tweepits boxerblok voorin ... ) !

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 maart 2007, 20:59 
Enigma

Net nog even gebeld. De km-stand is 305.000 in plaats van 319.000 en de distrributieriem zit er ca. 80.000 tot 100.000 km op maar is wel 9 jaar oud. Hij is dus aan een beurt toe, maar dat zal er toch ooit eens van moeten komen als ik er mee ga rijden ;)

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 maart 2007, 15:54 
Enigma

Ik heb gekeken, gereden en ben terug.

De BX stond bij een handelaar annex sloperij. Toen ik aan kwam liep de motor al :shock: Volgens de verkoper was dat omdat de accu leeg was. Ik heb hem dus (weer) niet koud kunnen starten.

Deze Break heeft wel een achterbank en is voorzien van stuurbekrachtiging en CV. Ook zit er een dakraampje in, maar wel met wat roest (zo te zien, niet dieper gekeken). Verder is de uitvoering gelijk aan de Break die ik zondag bekeek (wellicht een ander motiefje voor de bekleding maar dat is iets wat mij geen moer kan schelen, dus dat telt voor mij niet mee).

De motor is al eens vervangen door een exemplaar met 100.000km minder op de klok. Volgens het klokje heeft de motor dus 290.000 km gedraaid maar in werkelijkheid is dit 190.000 km. Echter, hier is geen bewijs voor.

De distributieriem zit er op sinds 244.000km. Kan nog 20 tot 40.000 km mee.

Bij het optrekken trilt de hele handel. Dit kan komen doordat ik te weinig gas gaf, maar bij de BX van zondag had ik geen last van trillerij. Verder vond ik hem niet zo fel. Volgens mij was de BX van zondag feller.

De accumulatorbol lekt wat, maar die zou vervangen worden samen met nog 2 bollen. Die zijn dan zo goed als nieuw (ooit gekocht, nooit gebruikt). Waarschijnlijk zal de HD pomp dan ook minder vaak tikken (tikt nu ongeveer elke 5 seconden). Overigens tikt de HD pomp minder hard dan die van zondag.

De vering is iets stug, maar dat kan aan oude bollen liggen lijkt me. Wel valt het me op dat de BX na slechts een paar minuten door z'n hoefjes gaat als je de motor af zet. Wellicht LHM spoelen ?

De rem vind ik ook wat maf, Het remt wat schokkerig, maar dat kan (mede) komen door oude LHM en doordat ik m'n voet beweeg (oei, iets aan de harde kant rem ik nu, rem een beetje los, hee dat remt wel eeg weinig, wat harder op het pedaal drukken maar, enzovoorts).

De deurscharnieren waren niet roestig, het scharnier van de achterklep wel (klep hing compleet scheef en sluiten was moeilijk). Maar dat zou gelast worden voor de aankoop.

De kachelventilator zweeg in alle talen. Maar ook dat zou gemaakt worden. Hij had nog een knoppie liggen (volgens mij moet het hele dashboard er uit, maargoed).

Ook de achterruitensproeier deed het niet. Waarschijnlijk gewoon het tankje leeg, want het gaf wel (veel) herrie.

Mijn indruk van de Break van vandaag is dat ik hem wat 'vaag' vind. Geen problemen/defecten door onderhoud dat gepleegd moet worden maar er zijn wat meer echte reparaties nodig (denk aan lassen e.d.). De Break van afgelopen zondag heeft meer duidelijke punten van onderhoud die gedaan moeten worden en dan zullen de problemen daarvan ook weer over zijn.

Op zich lijkt dit lijstje negatief, maar het is wel weer een Break met achterbank (die natuurlijk ook plat kan waardoor je nagenoeg evenveel ruimte in deze hebt als in de Break van afgelopen zondag) en stuurbekrachtiging (miste ik bij de Break van afgelopen zondag) en CV (leuk). Moeilijke keus ...

De foto's komen waarschijnlijk vanavond.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 maart 2007, 22:14 
Enigma

Nog even wat foto's van de Break in Hoorn.

Achterklepscharnier rechts:
Afbeelding

Achterklepscharnier links:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De klep hangt scheef:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deurscharnier: wel roestig maar de deur hangt (nog) niet:
Afbeelding

Lijken de ADALs OK ?
Afbeelding

Afbeelding

De motorkapsluiting is al eens gelast ;)
Afbeelding

De motor:
Afbeelding

Klein scheurtje in een leiding naar het LHM vat (goed kijken). Bij het omlaag gaan (in 1 keer!) komt hier nites uit:
Afbeelding

Kilometerstand waarbij de distributieriem verwisseld is (dit was al bij de nieuwe motor!):
Afbeelding

Roest achterscherm links:
Afbeelding

Roest achterscherm rechts:
Afbeelding

Roest voorruitstijl links:
Afbeelding

Ik heb geen foto's van de (ogenschijnlijk) oppervlakkige roest bij het dakraam. Hier heb ik ook totaal niet naar gekeken :oops:

Een forumlid van het Citroën-forum probeert eens een kijkje te nemen bij deze BX en te starten met koude motor :D

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 maart 2007, 16:19 
Enigma

Gister is de kogel door de kerk gegaan. Ik heb de BX 19 TGD Break Service gekocht. Waarom nu wel en eerder niet ? Nou, eerder niet omdat ik een achterbank wou. Maar ik denk/vermoed/vrees dat die achterbank amper gebruikt gaat worden en dat als hij plat gaat dat alleen is omdat er een 'vies' motorblok op komt te liggen waardoor de olie lekker in de bekleding kan trekken. Best wel zonde lijkt me. Ook komt het omdat ik gister gebeld werd met de (nu nog) huidige eigenaar (we hadden afgesproken elkaar op de hoogte te houden), net op het moment dat ik in de Berlingo van m'n ouders naar huis zou rijden. Ik was niet rap genoeg bij m'n telefoon, dus de voicemail werd ingesproken. Het kwam er op neer dat hij een andere koper had die €375,- bood. De hele weg naar huis vrat het aan me. Op 1 of andere manier wist ik dat ik enorm spijt zou gaan krijgen als ik deze (toch wel bijzondere!) wagen zou laten schieten. Dus thuis nog even rap met BX19TRS gebeld en m'n beslissing was genomen. Terugbellen en een bod van €400,- doen. Dat werd geaccepteerd ! We hebben afgesproken dat ik de wagen a.s. zaterdag op kom halen. De verdere details (tijdstip e.d.) spreken we later af.

To-do lijst:

- Met stip op nummer 1: distributieriem vervangen. Is 9 jaar oud en heeft ca. 80.000 - 100.000 km gedraaid
- Banden oppompen
- Alle sapjes (LHM, motorolie, versnellingsbakolie en wellicht nog wat vloeistofjes die ik nu even vergeten ben) verversen
- LHM pomp tikt ongeveer elke 5 seconden en tikt ook flink hard. Andere accumulatorbol ? Compleet nieuwe pomp ? Moeten we nog even zien.
- Motor is moddervet (klepdekselpakking en her en der nog wat ringetjes, niets ingrijpends)
- Achterruitenwisser doet het niet (lampje in het dashboard wel)
- Motorkap scheef (ooit los geweest, kwestie van even afstellen)
- Luchtfilter verversen ? ? ? Zowieso is een slang naar het luchtfilter toe kaduuk
- Octopus nakijken
- Met stip op de laatste positie: deurscharnier links voor is rot aan de carosseriezijde. Hier heeft al eens iemand wat aan lopen lassen, maar de deur 'valt' wel een stukje bij het open doen. Moet dus overnieuw en beter. Reden dat deze op de laatste positie staat is omdat Alex ook al een rot deurscharnier in z'n Visa heeft en daar al langer mee rondrijdt en de rottigheid daar ernstiger is. Die moet dus eerst gefixt worden. Maar daar is wel een ander draadje voor ;)

Nog even een foto van de BX:

Afbeelding

De andere foto's van deze BX staan verder terug in het topic.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 maart 2007, 16:22 
Nachtpauwoog

Gecondoleerd 2cv :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 maart 2007, 16:23 
Oud-Roerganger

Gefeliciteerd met je aankoop? :D

Heeft mn mening die ik zondag heb gegeven over deze auto nog meegewogen? :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 maart 2007, 16:35 
Enigma

Peter schreef:
Gecondoleerd 2cv :lol:

Dankje ! Maakt me gelijk nieuwschierig wat je zegt als er iemand overlijdt ;)

Alexxxxx schreef:
Gefeliciteerd met je aankoop? :D

Heeft mn mening die ik zondag heb gegeven over deze auto nog meegewogen? :P

Zeer zeker ! Zonder jouw mening had ik hem waarschijnlijk niet gekocht ;)

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur