Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 10 apr 2020, 06:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 maart 2007, 20:34 
Enigma

Morgen even verzekering regelen voor m'n BX-ie. Moet tijdens werktijd, maar de tijd die ik 'verbel' werk ik wel over.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 maart 2007, 22:35 
Enigma

Vandaag met Alex de BX opgehaald. Hij heeft absoluut wat puntjes, maar niets onoverkomelijks. Ik ben er zeer tevreden mee en heb genoten van de rit naar huis ! En als hij koud slecht start zal ik verbaasd zijn. Dus geen starten lopen, maar starten rijden. En blijkt dat niet zo te zijn, dan fixxen we dat ook wel weer. Ja, deze BX gaat mij een leuk poosje naar m'n werk brengen om daar geld voor mijn Eend te verdienen zodat ik die mooi kan opkna ... eh ... restaureren. Wat er met deze BX gebeurt als m'n Eend weer rijdt weet ik niet. Zien we dan wel weer.

Maar even wat puntjes waar aan gewerkt moet worden:

- Nieuwe distributieriem met spanrol en waterpomp
- Nieuwe V-snaar voor de dynamo
- Nieuwe V-snaar voor de hydrauliekpomp
- Nieuwe klepdekselpakking
- Rubber ringetjes voor de luchtinlaatbuizen vervangen
- Olie verversen + nieuw filter
- LHM verversen + spoelen
- Nieuw brandstoffilter
- Nieuw luchtfilter
- Nieuwe (goede 2e handse) radiateur (er vallen stukjes uit)
- Koelventilator (niet de kachelventilator!) aan de praat krijgen
- Bovenklep dashboard vervangen (1 scharniertje stuk, klep open = klep er uit)
- 1 ventilatorroostertje repareren (verticale flapjes zitten los waardoor de luchtstroom niet meer gericht kan worden)
- Tankdop beter gangbaar maken
- Diesellekage in de buurt van de tankdop fixen (maar dat kan ook lekkage zijn doordat ik de tank nokvol diesel goot, dus echt tot het punt dat deze net niet overstroomde)
- Stekkerdoos vervangen (hangt scheef en het klepje is afgebroken, volgens mij is het hele ding al eens afgebroken en op creatieve wijze weer aan de trekhaak gehobbybobt)

Verder rijdt, veert en zit deze BX heerlijk ! De bekleding van de stoelen is niet doorgesleten of gescheurd en de vulling is ook niet 'ingeklonken'. Een aanbod van Emiel voor andere stoelen heb ik dus ook afgeslagen :lol: Het sturen gaat ook fijn, zeker toen de banden op spanning gebracht waren ;)

Ik zat te spelen met het idee stuurbekrachtiging te installeren, maar aangezien dat enorm veel werk schijnt te zijn en de banden op spanning brengen (en houden!) veel eenvoudiger en goedkoper is laat ik dat idee al varen.

De motor draait ook prettig. Ik ben geen dieselkenner of ervaringsdeskundige, maar ik heb natuurlijk wel eens eerder een diesel horen draaien en hij klinkt gewoon lekker. Hij trekt vlot genoeg op (naar mijn smaak en volgens Emiel ook naar wat je mag verwachten van die motor) en klinkt lekker.

Veren doet hij ook leuk (al veert een Eend nog fijner), al schijnt het dat hij met de neus wel eens wat blijft hangen bij het omhoog komen. Maar er moet nog nieuwe LHM in en er moet ook nog even gespoeld worden. Ik ga er van uit dat als dat gedaan is, alles weer echt helemaal op en top werkt.

Sloten vind ik opvallend lekker en soepel draaien ! Je zou zeggen dat als je de sleutel omdraait er gewoon niets gebeurt, maar de knopjes gaan netjes omlaag (of omhoog natuurlijk) en de deuren zijn werkelijk op slot (of van slot natuurlijk). Subliem ! En het leuke is: ik kan alle deuren (behalve de achterklep) van binnen en van buiten op slot doen. Dat is voor iemand die een Eend gewens is een enorme vooruitgang :lol: Alleen de deur linksvoor (bestuurdersdeur) 'hangt' wat wegens roest. Ook bij de punt aan de bovenkant achter dus waar de voordeur op de achterdeur aansluit) is windgeruis te horen. Continu. Dat schijnt te maken te hebben met die doorgezakte deur. Dus deur omhoog en ook dat probleem is voorbij (2 vliegen in 1 klap). Overigens, ondanks dat de deur hangt, sluit deze goed. Het is dat de deur nog verder los kan roesten waardoor hij op den duur op straat ligt, anders had ik het mooi zo gelaten. Beetje karakter zegmaar ;) Ook waait de spiegel aan de bestuurderskant wat naar binnen toe door het rijden. Niet onoverkomelijk (het ding is van binnen uit te stellen, ook weer een luxe voor een Eendrijder :wink: ) maar dat kan je verhelpen door aan een schroefje te draaien.

Wat ik wat het interieur betreft wel irritant vind (dus de factor karakter voorbij) is dat als je de klep van het bovenste dashboardkastje opent, de hele klep er uit flikkert ! :shock: Het is geen ramp, maar te irritant om zo te laten. Misschien is het met wat creatief gedoe zelf te fixen en anders gaat er een 'nieuwe' klep in. Ook 1 ventilatorroostertje werkt niet helemaal 100% (staat ook in de lijst) en dat is een leuk klusje om eens op een verloren zondagmiddag te beprutsen. Dus geen nieuw roostertje, maar proberen het oude te repareren. Natuurlijk moet er ook even een radio in (heb ik nog liggen).

Dat de tankdop zwaar draait is niet irritant. Dat is eng ! Ik ben bang dat op den duur de sleutel het begeeft. Die moet en zal dus gangbaar gemaakt worden. Dat er ook nagekenen wordt of er brandstof lekt en dat daar iets aan gedaan wordt als dat inderdaad zo blijkt te zijn spreekt voor zich. Sommige personen willen dat hun auto 'tha bomb' is, ik liever niet ;)

En als dat allemaal gefixt is ben ik helemaal happy met deze wagen, al sluit ik absoluut niet uit dat ik er nog meer aan ga veranderen/verbeteren (cruisecontrol, CV met plip) Er is maar 1 ding waar ik spijt van heb en dat is dat ik hem niet eerder gekocht heb.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 maart 2007, 22:38 
Enigma

Ohja, Alex, bedankt voor het rijden ! :D Het uitzicht onderweg beviel me wel ;) Met name op de terugreis :lol:

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 maart 2007, 22:46 
Oud-Roerganger

Graag gedaan! En wat je met de BX gaat doen als de eend klaar is? Ik vrees dat de BX dan ook een klassieker is, wat dacht je van restaureren? :')

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 maart 2007, 22:47 
Enigma

Goed plan ! Om de beurt restaureren :P

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 apr 2007, 17:14 
Enigma

Afbeelding

Nog bij/van de vorige eigenaar.

Afbeelding

Afbeelding

Broer en zus ;)

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 apr 2007, 17:22 
Enigma

Afbeelding

Afbeelding

Bij Emiel in de garage. Hij ziet het echter niet meer zitten ... :lol:

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 apr 2007, 20:07 
Enigma

Even een mini-update.

Ik heb de BX woensdagmiddag schoon gespoten. Gewoon de hogedrukspuit op het motorblok. Dat is dus weer fris en fruitig. Toen ik bij Emiel aankwam daarna niet meer. Wat blijkt ? De carterventilatieslang zit niet goed vast :shock: Simpel te verhelpen lekje dus ;) Ook mist er 1 remkoelkap. Die is niet superbelangrijk, dus gaat die t.z.t. vervangen worden. Eerst maar alle riemen (riem van de LHM-pomp slipte aardig door de nattigheid, de stoom kwamer af en de rafels hangen er aan). Op dit moment is Emiel al met de BX bezig en maakt Alex foto's Echt super ! ! ! :D :D :D Helaas ben ik er zelf niet bij omdat ik een wrak ben en rust nodig heb (zie klaagtopic gisteren).

Overigens, ik heb besloten mijn BX Criezel te noemen. Deze naam is bedacht door Marten Postma en staat voor Crisis Diesel. Echter, met een z vind ik het leuker klinken, dus het is Criezel in plaats van Criesel. Tevens heb ik nog een uitleg gevonden voor de naam Criezel: Citroën rijden is enorm zalig en lekker.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 apr 2007, 21:08 
Oud-Roerganger

Ik kom inderdaad net bij Emiel vandaan, was gezellig, leuk om weer aan een auto te prutsen, ook al heb ik voorla foto's gemaakt :D Foto's komen later.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 apr 2007, 21:09 
Enigma

Foto's zijn ook zeer belangrijk ! Wordt vaak vergeten ;)

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 apr 2007, 00:26 
Oud-Roerganger

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 apr 2007, 00:27 
Enigma

Tof ! ! ! :hail: :tjakka:

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 apr 2007, 19:56 
Enigma

Vandaag weer wat gesleuteld. Wegens vermoeidheid, een gebrek aan ervaring en natuurlijke traagheid (alles aan mijn kant) niet zoveel gedaan als gehoopt.

Emiel had eerder al de afdekkappen, wat slangen en filters en ander spul wat aan de kant gesleuteld/gedemonteerd zodat de distributieriem bloot lag. Samen hebben we de spanrol verwijderd en de distributieriem van de motor getrokken. Vervolgens heb ik de koelvloeistof afgetapt en de waterpomp uit het blok getrokken en de restjes pakking verwijderd (wat een kutklus!). That's all. Al met al zijn we ca. 3,5 uurtjes bezig geweest. Aangezien ik me knap moe voel en deze week ook nog moet werken en dan een beetje fief moet zijn, heb ik besloten morgen niet te sleutelen. Het plan is dat dat volgend weekend wel gebeurt, dan moet de distributieriem er weer om liggen en de hele zooi ijdbaar zijn. Ook hoop ik dan dat Criezel verzekerd is want de tijdelijke verzekering (telefonisch geregeld) is verlopen en ik heb nog niets gehoord van Emerpark inzake de permanente verzekering.

Overigens heeft Emiel gezegd a.s. donderdagavond nog wat te sleutelen. Dat vind ik echt helemaal supertof ! ! ! Dikke pluim voor Emiel ! ! !

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 apr 2007, 20:23 
Enigma

Er komen nieuwe keerringen in m'n blok waar dat redelijkerwijs kan (dus niet blok uitmekaar om ergens 1 miezerig keerringetje tre vervangen wat toch nooit stuk gaat). Alleen, dan moet je wel van die dingen hebben. Gisteravond kwam ik er dus achter dat ik vergeten was die krengen te regelen. Dus opgezocht wat voor keeringen er in gaan en vandaag gekeken op m'n werk of ze die dingen hebben. ALleen nokkenaskeerringen, geen krukaskeerringen. Dus maar 3 nokkenaskeerringen uit het schap gepakt (gepakt, niet gejat, rekening komt wel) en wat collega's aan de tand gevoeld waar een Citroboer in de buurt zit. 1 collega wist wel een Citroboer. Aangezien mijn richtings gevoel zo slecht heb dat ik eerst na moet denken welke kant ik op moet gaan als ik val, ben ik het eerste (grootste) stuk achter hem aan gereden en heb de Citroboer toch gevonden. Hij was wel open, maar de monteur(s) die over de onderdelen gaan waren er niet meer. Hij wist ook niet waar de keerringetjes lagen, enzovoorts. Dat werden dus geen krukaskeerringen voor mij. Peugeot-dealer: zelfde verhaal. Geldt ook voor de 85 andere technische winkels, garagebedrijven, fastfitters, installatiebedrijven, loonbedrijven en groenteboeren waar ik langs ben geweest. De laatste tip was een motorrevisiebedrijf. Dat bedrijf was dicht, maar vaak kwam er 's avonds nog iemand voor een klus. Dus heb ik daar een half uur gewacht en ben er toen van uit gegaan dat die beste man niet meer zou komen (kan ik me voorstellen met dit weer!). Oplossing: Emiel bellen en afspreken dat die ringetjes er een andere keer in gaan. Hij zou vanavond met Criezel aan de slag, maar dat wordt hem dus niet. Echt super, iemand die zo flexibel is ! Morgen ga ik in de pauze even naar de Citroenboer bellen en zeggen dat ik die- en die keerringen nodig heb en vragen of iemand ze voor me klaar wil leggen. Dan kan ik na 17:00uur die vermaledijde dingen ophalen.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 apr 2007, 19:38 
Enigma

Vandaag die keerringen gehaald. Eerst gebeld en later (na 17:00uur) opgehaald. Hehe ! Alleen heeft een onderdelenbedrijf ook een stel van die krengen naar me opgestuurd. Oorzaak: ik heb ze online besteld maar meende dat de bestelling pas doorging als je het per e-mail bevestigde. Niet dus ... Dus als alles goed gaat heb ik zometeen 3 keerringen teveel ! :shock: Mijn schuld, dus gewoon niet piepen en dokken. Ook heb ik de afdekkappen van de distributiriem schoongemaakt/schoon laten maken. Ik hab ze ingespoten met een soort schoonmaakmiddel, een collega heeft ze met een hogedrukspuit schoon gespoten. Toffe collega, rijdt ook Citroën 8)

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur