Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 20 feb 2020, 05:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 apr 2007, 20:27 
Enigma

Toen ik vanmorgen aan kwam (een uur te laat, niet door mij maar door die verrekte bus die 4 minuten te vroeg was!) bleek dat Emiel al wat aan Criezel gewerkt had. Hij had de waterpomp er al op gezet en de riem van de HD pomp er oip gezet en nog wat klein spul wat ik vergeten ben. Toen hebben we de nokkenaskeerring vervangen. Echter, de krukaskeerring lukte niet. Het tandwiel zat helemal vastgeklemd en zonder beschadigingen kregen we die er niet af. Dan maar zonder verse krukaskeerring. Vervolgens ging de distributieriem er op en de dynamoriem. Vervolgens de motorsteun er weer op, kappen er op, koelvloeistof er in en rijden maar (klinkt heel simpel maar dat is het in de praktijk niet helemaal, ook zal ik wel wat puntjes vergeten zijn). Ondertussen nog even telefonisch een radiator geregeld en toen was het tijd om te rijden. Verdorie wat rijdt Criezel lekker ! En dat zal nog beter zijn als er nieuwe LHM in zit en het systeem gespoeld is. Ook moeten alle andere vloeistoffen nog vervangen worden, maar dat kan ik zelf wel (is er toch nog iets wat ik zelf kan ;) ). Misschien doe ik dat woensdag, dan heb ik wel even tijd. Emiel (nogmaals) hartelijk dank voor je vele hulp ! Zonder jou had ik het niet gered !

Toch zijn er wat minpuntjes. De ventilator draait namelijk niet wanneer dat moet. Hij doet het wel (dat heb ik met wat creatief gedoe met ijzerdraad uitgevonden) alleen ergens zit er een draadbreuk. Toen ik vandaag naar huis reed (na eerst langs Mantgum, Sybrandabuorren en Sneek te zijn geweest, even pimperdepatsen met Criezel) ging het oranje lampje links van de temperatuurmeter branden. Via Emiel ben ik er achter dat dat niet ernstig is en dat ik er mee door kan rijden, zolang het rode lampje maar niet gaat branden. Dat neemt niet weg dat ik wel wil dat die ventilator doet wat hij doen moet, dus moet dat nog even gefixt worden. Waarschijnlijk een draadbreuk, dus ik overweeg een nieuwe draad te trekken, tanzij er betere tips zijn. Ook moeten er even nieuwe stekkertjes op de snoeren want dat ziet er ook niet meer jofel uit. Tevens wil ik de veerpoten wat smeren (WD40???) en ik overweeg de octopus preventief te vervangen. Er is wat mee omgeklooid, maar hij is niet slecht. Toch heb ik liever niet dat er spontaan iets knalt en ik dan ergens onderweg in de ellende zit. Ik heb vernomen dat je bij Hegru het beest voor €90,- all-inn kan vervangen, dus wellicht ga ik daar eens heen. Maar dat laatste is iets wat enigzins in de toekomst gaat gebeuren, eerst de koeleing aanpakken. Dat vind ik toch wat belangrijker (liever stilstaan omdat Criezel spontaan ongesteld is geworden dan omdat de complete motor weg smelt).

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 apr 2007, 19:30 
Enigma

Die 3 draadjes bij elkaar doen heb ik geprobeerd. Nog niet met afgeknipte (en dus brandschone) draden, maar het ziet er niet zo verrot uit dat er geen stroom meer zou kunnen lopen. Daar ga ik op dit moment in ieder geval even van uit, ook al kan dat fout zijn. Daarom wil ik verder gaan zoeken naar een kapotte zekering. Alleen ... Waar zit die zekering ? Ik heb werkelijk geen flauw benul waar de hele zekeringskast zit, dus als het (bijvoorbeeld) zekering 23A is dan zou ik het nog niet snappen :oops:

Nog even een to do lijstje. Daar kunnen nieuwe dingen op staan, ik kan ook dingen vergeten zijn. Belangrijke en onbelangrijke zaken staan finaal door elkaar.

- Koelventilator aan de praat krijgen
- Alle vloeistoffen vervangen (hoeveel liter motorolie en versnellingsbakolie moeten er in? Dit om te voorkomen dat ik er teveel in donder wat niet goed is. En wat voor versnellingsbakolie moet er in?)
- Linker buitenspiegel vast zetten (waait naar binnen toe, dit hebben de rechter buitenspiegels van Eendjes ook vaak :lol: )
- Deurscharnier lassen (wellicht samen doen met het scharnier van Alex' Visa)
- Kijken of de kachelkraan niet te zwaar loopt en eventueel smeren
- Koppeling afstellen
- Koppelingskabel smeren (of hoort de koppeling wat zwaar te gaan misschien?)
- Radio installeren (wellicht die van Bram???)
- Veersysteem doorspoelen
- Veerpoten smeren (welk smeermiddel moet ik gebruiken?)
- Motorkap recht schroeven
- Dashboardkastje vervangen
- Ventilatorroostertje vervangen of repareren
- Controleren of alle lampjes van het dashboard het doen en eventueel vervangen
- Ruitenwisser achter aan de praat krijgen
- Kijken of ik de ruitenwisservloeistof nog bij moet vullen

Natuurlijk zijn er ook 'voor de lol'-dingen die ik gedaan wil hebben (radio is noodzaak in mijn ogen ;) ) maar dat komt later wel.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 apr 2007, 19:40 
Enigma

Ohja, er moet ook nog een andere radiator in en een slang vanaf de radiator naar het luchtfilter.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 apr 2007, 20:06 
Termiet

Ik ben druk op zoek geweest naar de haynes voor jou BX, echter ik denk dat sas die ergens verstopt heeft in een doos op zolder....

nadere info volgt..

Emiel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 apr 2007, 20:19 
Enigma

Gauw uit haar doos halen dan !

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 20 apr 2007, 20:00 
Enigma

Afgelopen woensdagnacht (na 00:00uur!) heb ik de nieuwe radio die ik via het Citroën-forum gekocht heb geinstalleerd. En dan niet even profisorisch, houtje-touwtje op z'n janboerenfluitjes, maar gewoon goed. I love ISO-stekkers ;) Wel was de nederlandse versie van de gebruiksaanwijzing even duidelijk voor mij als voor de gemiddelde Japanner, maar de Engelse bood uitkomst (had die halve radio al uit elkaar geschoefd met de deursleutel van Criezel toen ik er pas achter kwam dat een sierrandje er uit moest door deze omhoog te trekken :oops: ). Ik heb dus muziek in Criezeltje :D :D :D En als het licht me teveel wordt mieter ik het klepje dicht 8)

Maar ik heb ook wat minder leuk nieuws. Volgens de eerste schatting zuipt Criezel ongeveer 1 liter olie per 1000 kilometer. Maar dat komt zeerhoogstwaarschijnlijk voor 99,99% via de lekke carterventilatie slang. Deze had Emiel al wat verder aangedraaid (hij zat los) maar schijnbaar zit er en scheur in ofzo want het is een waterval aan olie langs m'n blok (is niet erg, zie je niets van met de motorkap dicht :wink: ).

Ook is de koudestartinstallatiedingeseenheid (hoe heet dat kreng?) kaduuk. Maar eigenlijk is dat positief nieuws, want zelfs zonder dat koudestartgedoe start hij koud heel erg goed ! Starten = lopen (de motor!). Toch zet ik er morgen een goede koudestartdinges in. Gekregen van Emiel, topvent is dat ! 8)

maar wat echt vervelend is is de tankdop. Toen ik woensdag wou tanken ging die niet meer open. De sleutel draaide niet meer. Na heel veel kracht gezet te hebben (ja, de sleutel is nu krom maar doet het nog wel) heb ik hem open gekregen. Dus morgen dat hele ding maar uit elkaar trekken, schoonmaken en invetten. Want nog even en de sleutel knapt echt :oops:

Verder rijdt Criezel heerlijk ! Vandaag reed ik naar huis en vond het jammer dat ik thuis was.

Morgen ga ik alle vloeistofjes verversen (motorolie, versnellingsbakolie en LHM, koelvloeistof zit er al vers en schoon in) en een nieuwe koudestartgedoetje er in zetten en naar de tankdop kijken. Dit keer onder toeziend oog van Alex :D

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2007, 22:27 
Enigma

Afgelopen zaterdag zou ik 'even' een nieuwe koudestartwasthermostaatdinges installeren en olie verversen (versnellingsbak, motor+vering) Draadje los, thermostaatje los schroeven en de 'nieuwe' van Emiel in omgekeerde volgorde er weer in zetten. Klinkt eenvoudig, maar is het niet als de oude thermostaatdinges afknapt. Niet leuk, zeker niet als het apparaat diezelfde avond mij nog ergens heen moet brengen en hij door de geknapte thermostaat koelvloeistof lekt. Resultaat: 1 Elmer in paniek. Dus Emiel maar even bellen. Die kwam met de tip het hele thermostaathuis te vervangen. In Joure zit nog een sloop (dat had ik zelf moeten bedenken, maarja, paniek is een slechte geheugensteun), daar kon ik mooi neuzen voor zo'n ding. Inderdaad, op de sloop stond een rooie Break met dieselmotor. Bedankt voor de tip Emiel ! Daar gauw het thermostaathuis van af geplukt, evenals een carterventilatieslang (de mijne is lek, Criezel is een regelrechte olieboot daardoor) en een lucht-aanzuigbuis (die van Criezel was verteerd). Gauw €20,- afgetikt (wie zei dat BX Diesel rijden duur was ? ;) ) en weer naar huis. Thuis hetzelfde truucje herhalen met het orginele thermostaathuis. dat was het plan in ieder geval ... Er knapte namelijk een boutje. Eerst geprobeerd uit te boren, maar aangezien een aluminum thermostaathuis zachter is dan een stalen bout, groef de boor zich weg in het aluminium. Dan maar de haakse slijper er op en het laatste hoekje van het huis af zagen. Dan kon ik wellicht dat hoekje (met het restje bout en al) losschroeven. Echter, de haakse slijper kwam niet diep genoeg zonder dingen kapot te maken die heel moesten blijven. Dus dan de beitel maar. Uiteindelijk Schoof het huis om het restje bout weg, maar toen zat dat verrekte restje bout er nog. Dat heb ik los gekregen met een enorme bahco (made in Sweden dacht ik) van de buurman. Daarvoor moest echter wel de accu er uit ... Dus accu er uit, bahco er op, restje bout er uit en de hele rotzooi weer monteren. Echter, ik had geen pakkingpapier. Dus maar naar de buurman (andere buurman) voor pakkingpapier. Dat gehaald en toen bedacht ik mij dat de oude pakking ook nog onder de motorkap vandaan moest. Dus met een stanleymes die er voorzichtig af gekrabt. Inmiddels kwam Alex ook aan kachelen in z'n Visa om wat te assisteren. Dus samen de pakkingzooi er af geprutst, een nieuwe pakking geknipt, pakking ingesmeerd met vloeibare pakking (jeweetmaarnooitweetjewel) en het thermostaathuis met nieuwe bouten (ik heb een hele zwik M7 bouten voor o.a. de Eend 8) ) + kopervet gemonteerd. Helaas had Alex maar kort tijd, dus die ging toen weer weg. Ik moest ook weg, maar de hele rotzooi zat nog niet oip z'n plek. Dus zo snel als maar verantwoord kan alles weer terug schroeven (alleen slangen en accu eigenlijk), koelvloeistof bijvullen, douchen en gassen met Criezel ! Echter, bij 140 ging het oranje temperatuurlampje branden. Bij 120 ging dat weer uit. Dan maar wat later maar ik was toch nog (enigzins) op tijd voor het personeelsfeestje waar ik moest wezen.

Ook nog zeker vermeldingswaardig: mijn dashboardkastje werkt weer. Okee, ik moet hem 3 keer dicht drukken voor hij daadwerkelijk sluit, maar dat valt wat mij betreft in de categorie 'karakter'. Ook is m'n koppeling bijgesteld en laat Criezel zich volgens de kenners zwaar bedienen (koppeling, schakelen en hoogteregelaarspookje). Dus alles maar smeren. Daarvoor heb ik instructies gekregen: stangenstelsel van de versnellingsbak smeren door de stangen los te wippen (schroevendraaier er onder) en de cupjes vol te smeren met vet (Kroon Oil, heb ik nog staan) en de hoogteregelaarstangen insmeren met kruipolie en wat jojo-en (wel op de brug, die heb ik niet, maar ik verzin wel even wat met oprijbokken ofzo waarbij ik sterk rekening ga houden met de veranderende wielbasis tijdens het jojo-en.

En ik kwam er ook achter dat naast de lage stand, de rijstand en de hoge stand er een nog hogere stand is :oops:

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 apr 2007, 20:18 
Enigma

Gister heb ik (eindelijk) de versnellingsbakolie verwisseld. Marten had me afgelopen zondag al uitgelegd en aangewezen waar alle plugjes zaten, maar toen ik de niveauplug zag werd ik toch wat nerveus. Het leek een doodgewone bout waarmee iets vast zit. Okee, de kop was flink groter, maar toch ... Oplossing: Emiel bellen. Echter, Emiel had nog niet zo vaak versnellingsbakolie verwisseld dus die kon me niet voldoende zekerheid geven. Toen heb ik Marten maar gebeld. Met hem heb ik eerder ook zitten bomen over de olie (hij heeft de olie die ik gekocht heb 'goedgekeurd' via MSN) en hij heeft de pluggen eerder al aangewezen. Echter, Marten nam niet op. Wellicht een ander nummer dacht ik, dus toen heb ik Wuppo maar gebeld. Echter, ik kreeg z'n vrouw aan de lijn, Wup was zelf met z'n mobiel in de weer. Ik gluur nog even naar de bout die wel eens niveauplug kon zijn en plotseling gaat m'n telefoon over. Marten aan de lijn ! Nog even aan hem gevraagd en die grote bout is inderdaad de niveauplug. Ik kon dus aan de slag. Bakkie onder de niveuplug voor als er wat druppels uit kwamen (Criezel stond al in de servicestand en op bokjes) en losdraaien maar. Echter, er kwam niet een paar druppels uit maar een ferme straal ! Oh-oh, ik werd echt bloednerveus. Maar toen ging de telefoon weer: Wupke aan de lijn. Ik heb hem uitgelegd dat de niveauplug wel veel olie weg liet lopen en hij concludeerde dat 1 of andere jan doedel er ooit teveel olie in gemikt heeft. Hierdoor kunnen de keerringen er uit geblazen worden waardoor de bak lekt, maar dat er teveel olie in zat was niet alleen het bewijs dat een jan doedel er mee bezig is geweest, ook dat de bak niet lekt. Een hele geruststelling. Na dat gesprek heb ik ook de aftapplug open gedraaid en ben ik gaan eten zodat Criezel netjes uit kon lekken (de olie was bijna zwart). Na het eten heb ik de aftapplug weer dicht gedraaid (natuurlijk de plug netjes schoon gemaakt en voorzien van en vers koperen ringetje en heb ik ook de niveauplug weer terug gedraaid. Deze had ik echter nog niet voorzien van een vers koperen ringetje (waarom komt verderop in mijn verhaal). Toen heb ik een wegwerptrechter in het vulgat gestoken (deze kan je mooi samenknijpen zodat hij overal in past) en de eerste fles versnellingsbakolie (Comma) geopend. Deze had een vrij lange tuit. Met m'n vinger op de tuit heb ik de fles omgekeerd en in de trechter getoken. Toen de tuit goed boven de trechter hing, heb ik m'n vinger los gelaten zodat ik zonder overal olie overheen te gieten de olie mooi via de trechter in de versnellingsbak kon laten lopen. Dit deed ik erg rustig omdat er 1,8 liter in de bak gaat en ik er maar 2 had. Knoeien, overlopen of andere verspilling zou dus een vrij grote kans geven dat ik te weinig olie (en dus een groot probleem) zou hebben. Toen de eerste fles leeg was heb ik de inhoud van de 2e fles op dezelfde wijze in de versnellingsbak gedeponeerd. Toen alle olie uit de flessen was, heb ik even gewacht. Op deze manier konden eventuele luchtbelletjes mooi naar boven borrelen. Toen die rustperiode over was, heb ik de niveauplug weer los gedraaid om de overvloed aan olie uit de bak te laten stromen en alles perfect op niveau is. Toen er ook niets meer uit de niveauplug kwam, heb ik deze weer terug geschroefd met een vers koperen ringetje en ook de vulplug weer terug gedraaid. Vervolgens heb ik de motor gestart, Criezel weer omhoog gepompt en de bokjes weggehaald. Echter, ik zag een plasje op de grond liggen ... Het bleek een soort groene, olie-achtige vloeistof te zijn. Oftewel: LHM. Nou was mijn octopus al niet helemaal 100%, maar dit was de druppel ( :lol: ) die mij deed besluiten dat de octopus vernieuwd gaat worden (ik heb sinds de aankoop nog geen enkele noemenswaardige aandacht aan het veersysteem besteed :oops: ). Dus vanmiddag de Hegru gebeld. Een octopus vervangen kost €190,-. Ook moet de hoofdbol/voorraadbol/accumulatorbol vervangen worden (drukregelaar tikt elke 5 seconden) en dat kost €60,-. En het systeem even spoelen kost €50,-. In totaal is dat €300,-. Slik ... Das wel duur ! Wellicht weet iemand andere goede bedrijven die ook ocopussen vervangen om eens uit te vogelen wat het daar kost ? Ik zat te denken aan Chyparse, maar die zijn verhuisd naar Flevoland en op google kan ik hun nieuwe adres niet vinden.

Maar om weer even terug te komen op de versnellingsbak: het schakelt nu echt heerlijk ! Ik heb bij wijze van test met 60km/u terug geschakeld van z'n 2 naar z'n 4. Dat hoefde ik voorheen niet te proberen (tandenknarsen en andere rare geluiden), nu ging het perfect ! Toegegeven, het is niet gezond om te doen, ik ga het ook niet herhalen, maar het lijkt me wel een goede test !

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 apr 2007, 20:48 
Taxismurf

Maar om weer even terug te komen op de versnellingsbak: het schakelt nu echt heerlijk ! Ik heb bij wijze van test met 60km/u terug geschakeld van z'n 2 naar z'n 4.

Hoe doe je dat? :lex: ik schakel wle eens op van de 2 naar zijn 4.
Volgens mij kan Criesel dat wel hebben

voor nog meer historie klik je hier , het buzzybee documentatie centrum , members only

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 apr 2007, 21:10 
Enigma

Van z'n 4 naar z'n 2 dus ;)

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 apr 2007, 20:11 
Enigma

Dit weekend heb ik de volgende plannen: koelventilator repareren en de carterventilatieslang vervangen (ik heb al een andere). Dan kan ik meteen ook even naar de wasthermostaat kijken (afstellen) en de slang die de lucht naar het luchtfilter leidt monteren (heb ik ook al een andere voor). Als er dan nog tijd over is dan kijk ik even naar het kapotte ventilatorroostertje (volgens mij is daar niets stuk maar is alleen een stangetje los geklikt) en ga ik eens kijken waar dat filter zit wat de lucht filtert die het interieur in komt. Ik heb namelijk het idee dat dat helemaal vergaan is en nu in stukjes via de luchtroostertjes het interieur in geblazen wordt. Volgens mij is de kachelkraan ook toe aan een lik vet. Wellicht kan ik daar bij komen zonder het hele dashboard er uit te schroeven (doe ik liever niet in mijn eentje).

En maandag ga ik naar de vrijmarkt en zien of ik leuk 2e hands gereedschap kan scoren. Leuk om in Criezel te leggen, het is tenslotte een BX 19 TGD Break Service :wink:

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 apr 2007, 23:06 
Enigma

Vandaag wat aan het prutsen geweest. Als eerste de draadjes van de thermostaat (of hoe dat ding ook maar moge heten) in de radiator voorzoen van verse stekkertjes. Doen ben ik wat gaan kloten met die draadjes, de draadjes in/achter de voorbumper, een multimeter en een losse draad. Ik had er wel een schema uit de Olving bij (copie) maar het was net of de + en de - in dat hele schema omgedraaid waren. Maar dat kan ook aan mij liggen want mijn electroknobbel is nou niet bepaald groot te noemen. In ieder geval, op een gegeven moment had ik alle stekkertjes van het temperatuurrelais in de radiator met elkaar verbonden en verbond ik de stekkertjes achter de bumper weer en de koelventilator begon te draaien. Waarschijnlijk een draadbreuk of een vuil, geoxideerd contact. Ik ga uit van dat laatste. Met nog wat gevogel weet ik ook welk stekkertje waar voor is (dan heb ik het weer over de stekkertjes van het temperatuurrelais in de radiator) maar ik weet niet op welk lipje elk stekkertje dan moet. Er zijn 3 lipjes: 1 horizontale en 2 verticalen (soort U vorm) maar kan iemand mij uitleggen welke stekkertje waar op moet ?

Vervolgens ben ik bezig gegaan met de motorkap + scharnier, het rooster onder het voorruit en het filter voor de interieurventilator. Dat filter (oude panty) was zo geplaatst d.m.v. een elastiek. Dat rooster was ook zo vervangen en het motorkapscharnier ook. Maar toch bleek dat bij het testen de motorkap nog steeds langs dat rooster gleed wat een soort klik gaf. Als oplossing heb ik de motorkap weer losgehaald en zo ver mogelijk naar voren weer vast gezet. Ook heb ik dat rooster weer los gehaald, naar beneden gedrukt en weer vast gezet. Nu gaat m'n motorkap zonder klikken open. Echter, ik kwam er wel achter dat m'n spatbord rechts er niet op zit zoals het hoort. Het zit te ver naar voren waardoor de motorkap nog steeds scheef lijkt te zitten. Ook is de naad tussen het portier en het spatbord aan de rechterkant veel groter dan aan de linker kant. Kan ik niet mee zitten.

Als laatste ben ik bezig geweest met de carterventilatieslang. Die was er zomaar af (even wat ruimte gemaakt door de grote zwarte kunststof doos boven het kleppendeksel te demonteren) maar bij het monteren van de 'nieuwe' slang scheurde er een kunststof dieselleiding af. Ik heb geprobeerd de leiding weer op de verstuiver te duwen, maar dat lukte niet omdat de leiding knikte en nogmaals brak waardoor deze te kort was. Als oplossing zit er nu een andere leiding op van doorzichtig materiaal. Ik weet niet of deze dieselbestendig is, dus als test heb ik 2 stukjes van die leiding in een bakje diesel gelegd. mat een beetje geluk wordt die leiding niet aangetast en kan ik het zo laten ...

Morgen mar eens kijken naar de ruitenwisser achter en de ruitensproeier achter. Alleen weet ik niet met welke knop die dingen bediend worden ... :oops:

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 mei 2007, 23:35 
Enigma

Major update:

Op zaterdag heeft de spiegel een tik gehad (al bekend) maar de 'nieuwe' spiegel is beter dan de oude. Tevens heb ik die dag besloten dat m'n bestuurdersdeur niet meer open mag tot het scharnier gelast is en een afspraak voor die lasklus gemaakt met Roel.

Op zondag had ik weer een ongevalletje: ik reed recht achteruit, een mercedes met een bochtje. Resultaat: mercedes in m'n achterlicht. Mercedes had een piepklein krasje, mijn achterlicht was aan gort. Dus toen ben ik maar voor Alex uit (we waren samen, elk met de eigen wagen) nar huis gereden. Thuis aangekomen bleek dat de remlichten (beide!) het niet meer deden. Om uit te vogelen waar dat an lag kruip ik via de bestuurdersdeur in Criezel om te kijken of het een zekering was. Nope ... Dan maar de remlichtschakelaar nameten. Dus in het donker met gesloten bestuurdersdeur wederom in Criezel gekropen om die schakelaar door te meten. Dat gaat nog best moeilijk zo ! Sterker nog: ik lag over de kop op de bestuurdersstoel terwijl die helemaal naar achteren stond (zitting + leuning) en het lukte nog niet. Sterker nog: ik had moeite mijzelf weer uit die idiote positie te wringen ! Maar dat is toch gelukt (anders typte ik dit nu niet ;) ). Oplossing was de complete remlichtschakelaar er uit te halen. Ik had het idee dat deze door inbranding geen contact meer maakte, dus alle metalen contactvlakken tevoorschijn getoverd en opgeschuurd. Doormeten ... niks. Toen heb ik geprobeerd de schakelaar verder uit elkaar te halen, maar dat mislukte omdat het hele kunststof huis uit elkaar spatte. Daar had ik dus niets meer aan ... Groot probleem dus. Want even rijden met maar 1 achterlichtunit: okee, maar zonder remlichten rijden acht ik totaal onverantwoord en doe ik dus niet. Gelukkig woont Roel in de buurt en hij heeft een Break en dus vast wel passende onderdelen ... Dus even gebeld en ja hoor, hij had nog 2 achterlichtunits en een remlichtshakelaar en die mocht ik op komen halen. Dus gauw bij Alex in de Visa en naar Roel geraced, 2 achterlichten en een remlichtschakelaar uit een Break van Roel geschroefd en met een noodgang weer terug. Gauw alles in Criezel gezet en afgesteld (remlichtshakelaar) en ik kon weer rijden. Dankjewel Alex en Roel ! :D

Maandag gewerkt en erna naar Roel geweest. Die heeft mijn deurscharnier gelast. Op 1 of andere manier was mijn deurscharnier meer gebroken dan doorgeroest, dus de deur hoefde er niet uit en er hoefde ook geen plaat in gelast te worden. Lekker handig ! Dankjewel Roel ! :D

Dinsdag ben ik om 04:00uur uit m'n bed gestapt en om 05:00uur was ik op weg naar de Hegru waar ik om 07:30uur aan kwam. Om ca. 08:00/08:15uur werd er begonnen met het vervangen van de retourbundels. Het was duidelijkt dat die man dat vaker gedaan had ;) Ik heb mijn ogen goed de kost gegeven zodat ik wat beter weet hoe de onderkant van Criezel er uit ziet. De monteur liet ook nog wat dingen zien en kwam er achter dat m'n distributieriem aan de zijkant aanloopt. Moet nog even naar gekeken worden. Tevens gaf hij mij een goede 2e hands koelwaterslang en en een bijpassende kap om deze in bedwang te houden. De koelwaterslang die er op zat, werd namelijk niet in bedwang gehouden door zo'n kap en kwam daardoor tegen de stabilisatorstang aan (slijtage!). Om ca. 11:00uur zaten de nieuwe octopussen er in en kon ik weer terug naar het noorden.

In het noorden had ik om 15:00uur een afspraak met het uitzendbureau. Daar was ik mooi op tijd. Daarna ben ik naar Emiels huis gegaan. Die was er niet, maar z'n vrouw wel. Die heb ik even geholpen met het op maat maken van een rolgordijn met bloemetjesmotief.

Toen Emiel thuis kwam was het etenstijd en toen het eten op was, zijn we naar Emiel's garage gereden om daar aan Criezel te sleutelen; radiator vervangen, thermostaat vervangen, koelwaterleiding vervangen en kap monteren. Ook hebben we even snel geprobeerd te localiseren waar de distributieriem aan loopt (locatie niet gevonden) en hebben we de olie ververst (natuurlijk samen met het filter!). Ook heeft Emiel een raamrubber even omhoog getrokken waardoor het windgeruis met ca. 95% af is genomen. Heerlijk ! En door de verse olie klinkt de motor iets minder rauw. Inmiddels was het ook al laat en was ik bek- en bekaf. Dus rap naar huis gereden en in bed gekropen. Dankjewel Emiel en echtgenote ! :D

Wat nu nog moet gebeuren is een nieuwe hoofdbol en het hele veersysteem doorspoelen en schoonmaken. Tevens wil ik wat smeermiddel door de LHM gooien omdat de veerpoten voor nogal kraken bij het omhoog gaan. Soms blijft de voorkant zelfs wat hangen ! Dat betekent dus dat er iets stroef gaat en dat komt het veercomfort niet ten goede. Ook zal het voor extra slijtage zorgen. Echter, ik wil eerst nog even een week ofzo sparen, want financieel is het allemaal niet helemaal in orde. Gelukkig is de LHM nog groen en is er bij de Hegru een halve liter (ongeveer) in gegaan. Dat betekent niet dat ik door kan blijven rijden tot de LHM zwart is ofzo, maar ook niet dat er morgen meteen iets aan gedaan moet worden.

Nog wat andere puntjes:
- Klokje in het dashboard vervangen
- Dashboardverlichting vervangen (1 lampje achter de toerenteller is stuk)
- Stekkerdoos trekhaak vervangen
- Reservewiel monteren (zat geen reservewiel bij Criezel)
- Laadruimte leeghalen, schoonmaken en opruimen. Eventueel bergruimte onder de vloer maken voor boordgereeedschap.
- 1 plaat in de laadruimte vast zetten
- Kijken naar de kachelkraan. De knop kan niet in de uiterste standen (uiterst koud en uiterst warm). Echter, het spul werkt wel !
- Ruitrubber bestuurdersdeur vervangen (ruist nog steeds een klein beetje en ik ben lawaaidoof ...)
- Trekhaak en andere roestige plekjes in de owatrol zetten
- Misschien eens op zoek naar een stoel met lendesteun. Schijnt prettig te zitten ;) Hoe dat er uit ziet maakt me weinig uit. Ik vind zitcomfort belkangrijker dan hoe het er uit ziet.

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 mei 2007, 11:33 
Oud-Roerganger

Afbeelding
Criezel bij Citromobile 2007

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 mei 2007, 22:28 
Enigma

Topfoto 8)

Zometeen een update ...

Luctor et emergo !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur