Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 26 sep 2018, 02:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 aug 2011, 23:28 
Oud-Roerganger

Wat was er in Nederland eigenlijk te merken van de koude oorlog? We hadden en hebben natuurlijk stiekem wat amerikaanse atoomwapens weggemoffeld liggen... En hier is mijn huis te zien op een oude Russische kaart. Maar verder?

Niet een vraag uit domheid, maar uit oprechte interesse, ik was zes toen ik op het jeugdjournaal de Berlijnse muur zag vallen, en vond het toen al heel interessant om te zien, maar ben simpelweg te jong om deze periode echt te kunnen hebben ervaren. Was die angst voor 'de bom' echt zo groot?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 aug 2011, 20:03 
Bijenkoningin

Nou Alex, kan natuurlijk alleen voor mijn zelf een mening verwoorden. Maar ik zelf ben daar nooit echt bang voorgeweest. Weet wel dat de piek van het koude oorlog verhaal wat betreft een atoomoorlog rond de jaren vijftig en begin jaren zestig heeft gelegen. Toen werd de BB (Bescherming Bevolking) opgericht, je had het luchtwachterskorps (die naar vliegtuigen keken op torens) en je had twee momenten dat er echt spanning was in de wereld. De Praagse lente en de Cuba crisis, toen leek het er even op dat het tot een conflict zou komen. Hierin Nederland heb ik weinig gemerkt van een angst voor een oorlog, ook in Engeland niet. Echter in de states was dat wat anders, daar werden in sommige staten nog steeds oefeningen gehouden wat betreft een atoomaanval. Hoe lachtwekkend ook, veel schoolkinderen werd daar geleerd onder de schoolbank te ga zitten. Of dat wat helpte in zo geval. Ook te tijden van het vraagstuk of er hierin Nederland kernwapens ondergebracht moesten worden, heb ik mee gemaakt. Ik weet van een tweetal personen die in die tijd er voor kozen om naar het buitenland te verhuizen omdat ze dachten dat Nederland dan een doel licht zou worden van de Russen als die zouden aanvallen, zijn verhuist naar Australië. Een land waar men kernproeven heeft gedaan, dat vlakbij de eilandengroep ligt waar de Fransen hun kernproeven houden. Dus hoezo gevaarlijk in Nederland. Nee, ik zelf heb er nooit echt veel van gemerkt. Weet niet hoe andere daarover denken, zou dat ook graag vernemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 aug 2011, 20:06 
Oud-Roerganger

Dit is één van de Amerikaanse voorlichtingsfilmpjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 aug 2011, 20:16 
Bijenkoningin

zoals louis al zei wat help het om te duiken en je nek te beschermen ja mischien tegen scherven , maar ik ben meer bang voor de straling dan voor de scherven :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 aug 2011, 20:31 
Grunneger

Atoombunkers zijn ook een tijdje 'in' geweest. En vroeger ging elke eerste maandag v/d maand een sirene (die gaat nu nog, maar toen was die van de BB)

johannes@buzzybeeforum.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 aug 2011, 22:01 
Grunneger

Nog een overblijfsel uit de koude oorlog: De luchtwachttoren in Warfhuizen.
http://www.marnegebied.nl/luchtwachttor ... ebied.html

johannes@buzzybeeforum.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 aug 2011, 22:35 
Duizendpoot

het enige echt concrete wat ik me er nog van kan herinneren is de grote protest actie tegen de kruis raketten in '83, met spreuken als "liever een Rus in de keuken, dan een raket in de tuin" en dat soort dingen.

Maar dat ik me daar nou voor de rest zorgen over liep te maken ..... ehm .. nee (misschien ook omdat ik 9 was)

Het werd pas boeiend om er later over te lezen en verhalen over te horen.
Bijvoorbeeld:
- over de IJsselline die werd gebouwd als verdediging tegen de Russen;
- de militaire hulp die Nederland ontving om het leger "gevechtsklaar" tegen een Russische aanval te krijgen (anders hadden we misschien nog steeds de WO2 Shermans gebruikt);
- dat de helft van de tanks (zowel bij de NAVO als het Warschaupact) bijna permanent buiten dienst was omdat er van alles aan mankeerde
- dat de oorlog maar +/- 1 week zou duren, want daarna zou de NAVO zeer waarschijnlijk als eerste van de strijdende partijen atoomwapens in zetten tegen vijandelijke militaire doelen;

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 nov 2011, 19:20 
Hommel

Tijdje geleden bij een rondleiding geweest op fort Altena bij ons in het dorp, kwamen in een kamer terecht waar deze TL verlichting aanwezig was

Afbeelding

Afbeelding

De gids vertelde dat deze een aantal jaren geleden waren ondekt, ook was er een telefoonverbinding en lag er vloerbedeking op de vloer in deze ruimte die tijdens de koude oorlog gebruikt is door soort geheime dienst onder de naam GLADIO.

Het fort gedurende de Koude Oorlog

In 1951 verloor fort Altena (net als de meeste forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie) haar status van verdedigingswerk. Defensie bleef het fort echter wel gebruiken. In de jaren 1956-1957 werden nog drie voertuigloodsen op het terrein gebouwd. Ergens tussen 1945 en 1992 zou een onderdeel van een organisatie van de Binnenlandse Veiligheidsdienst op fort Altena gevestigd zijn geweest. Het gaat om een zogenaamde 'stay behind'-organisatie. Een dergelijke organisatie moet in het geval van een bezetting inlichtingen doorgeven aan de gevluchte regering. De organisatie draagt de naam 'Operaties en Inlichtingen', en later 'A en B', maar wordt in de volksmond 'Gladio' genoemd (naar haar NAVO-tegenhanger in Italië). In 1992 is 'A en B' officieel opgeheven. Het is onduidelijk in hoeverre ze werkelijk op fort Altena actief is geweest, omdat de archieven nog deels gesloten zijn.

boven staande is afkomstig van de site van FORT ALTENA

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 nov 2011, 22:38 
Duizendpoot

geheimhouding bij regeringen is minimaal +/- 40jaar .. :?

Ik denk niet dat ik het tegen 2032 nog weet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 jun 2012, 17:07 
Bijenkoningin

Afbeelding

En een klikkerdeklik versie om het te kunnen lezen

Afbeelding

Oh ja niet hierop klikken !!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 nov 2012, 13:08 
Bijenkoningin

Pas geleden nog een exemplaar van de luchtwachterstorens op de plaat gezet. deze staat in het dorpje Eede (Zeeuwsch-Vlaanderen) nabij de Belgische grens.

Afbeelding

Ze werden gebouwd in de periode 1951-1955 door de firma nv. Stokbeton.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 maart 2013, 01:53 
Oud-Roerganger

Johannes schreef:
Nog een overblijfsel uit de koude oorlog: De luchtwachttoren in Warfhuizen.
http://www.marnegebied.nl/luchtwachttor ... ebied.html

De bomen zijn gesnoeid dus hij valt nu wat meer op. Foto van 2 maart.
Afbeelding

wikipedia schreef:
Luchtwachttoren 7O1 "Den Horn" is een 13,92 meter hoge luchtwachttoren aan een scherpe bocht in de Baron Van Asbeckweg (onderdeel van de N983) aan de weg tussen Wehe-den Hoorn en Warfhuizen in de Nederlandse provincie Groningen. De toren staat tussen bosschages naast de voormalige vuilnishoop van de gemeente Leens. Naast deze toren staat er in Groningen nog een op de grens van Winschoten en Tranendal en nog een half afgebroken exemplaar bij een boerderij in Bedum.

De toren stond oorspronkelijk op een open stuk land en moet ergens in de jaren 1950 zijn gebouwd, maar welk jaar precies is onbekend. Tussen 1964 en 1968 verloor de toren net als de rest van de luchtwachttorens in het noorden zijn functie en werd verkocht aan landbouwer Piet Dijkhuis ernaast. In 1974 kocht oogheelkundige Pek van Andel uit Feerwerd het van hem voor 100 gulden om het te behoeden voor sloop. Later kocht hij voor 5000 gulden nog een stukje grond eromheen van 11,20 are, waar hij bosschages aanlegde in de vorm van Leonardo da Vinci om zo de gemeente Leens te beletten het alsnog te slopen. Verder had hij naar eigen zeggen plannen om er te gaan wonen, waarbij hij elektriciteit wilde opwekken met behulp van zonne-energie. Dit plan werd echter nooit uitgevoerd, naar eigen zeggen mede omdat de gemeente Leens hem nooit antwoordde op zijn herhaalde verzoek of hij er mocht wonen. Een Groningse architect heeft verder ooit plannen gemaakt voor een ombouw tot kantoor, maar ook dit plan werd nooit uitgevoerd. Verzoeken van Van Andel aan gemeente, provincie en organisaties voor cultureel erfgoed leverden geen reacties op en de toren verviel daarop langzamerhand, terwijl de bosschages uitgroeiden tot grote struiken en bomen.
De toren leed aan vandalisme waardoor de toegangsdeur verdween. De toren werd regelmatig beklommen. De trap die er in 1974 nog is werd uit veiligheidsoverwegingen verwijderd. De enige bezoekers bestonden uit studenten, padvinders, artiesten, zendamateurs en vogelwachters. De toren viel ondertussen ten prooi aan betonrot. In 1989 verklaarde van Andel dat hij van de toren af wilde, maar kopers bleven uit ondanks de regelmatige media-aandacht voor de toren. Pas 20 jaar later, in 2009, meldde zich een kandidaat die een nieuwe poging wil doen het voor de toekomst te behouden, de Stichting Industrieel Erfgoed Noord-Nederland. In 2011 werd de Stichting Luchtwachttoren 7o1 opgericht die zich tot doel stelt de toren voor het nageslacht te behouden. In november 2012 liet de stichting de bossages rond de luchtwachttoren kappen in afwachting van een aanstaande restauratie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 mei 2014, 10:35 
Bijenkoningin

Wat beeldmateriaal uit de tijd van de koude oorlog.

Het Amerikaanse leger aan het patrouilleren langs het ijzeren gordijn.

En de NVA (Nationalen Volks Armee), het Oost-Duitse leger die een parade houd op 1 Mei 1956.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur