Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 15 dec 2019, 09:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Transmobiel 177
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 okt 2016, 15:23 
Bijenkoningin

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transmobiel 177
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 okt 2016, 16:03 
Bijenkoningin

Op een van de eerste pagina's staat een foto van een Ginaf TF in Gambia; deze was in 2011 nog in Nederland, toen heb ik hem namelijk nog op het Truckstar Festival gefotografeerd.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Transmobiel 177
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 okt 2016, 21:50 
Bijenkoningin

Wat betreft die Leyland Octopus van de Velser tunnel. Die heb ik in mijn jeugd gezien toen hij nog in dienst was, stond samen met twee speciaal opgebouwde Bedford S-types in de stalling van de brandweer in Velsen. Later heb ik hem nog zien staan op het terrein van de werkplaats (Rijkswaterstaat) naast de middensluis in IJmuiden (zal toen eind jaren zeventig zijn geweest). Daarna begin jaren tachtig stond hij bij een oud-metaal handelaar aan de middenhavenstraat in IJmuiden, de laatste keer dat ik hem zag. Was hij op een stukje terrein geplaatst waar deze man een opslag had, hij stond daar bij klem tussen de gebouwen.
De oud-metaal handel zit er al jaren niet meer, beide locaties zijn ontruimd en ik heb de wagen nooit meer gezien daarna.

Maar trouwens is er iets vreemd. Ken namelijk drie verschillende kentekens voor Leyland Octopus trucks in Nederland. Alle drie zijn zgn. ZZ kentekens.
De andere benoemde Octopus zou een standaard wagen zijn, dus die heeft geen ZZ kenteken gehad. Dus wat zijn die andere twee dan.

ZZ-04-23 (uit 1957) onbekend
ZZ-04-66 (uit 1957) is de bergingswagen voor de Velser Tunnel (volgens de foto's)
ZZ-14-12 (uit 1971) zou een kraanwagen zijn van de firma Geest (met Kroll K14 torenkraan)

Ergens krijg ik het idee dat er twee bergingswagens zijn geweest. Zeker gezien de foto in Transmobiel, want die foto lijkt mijn gemaakt in dezelfde periode dat ik een Octopus bij die sloper in IJmuiden zag staan.

Trouwens niet alleen die Octopus was een apart en interessant voertuig. De beide Bedfords van de Velser Tunnel waren net zo apart en bijzonder. Hetzelfde geld ook voor de beide Boss heftrucks van de Coen en de IJ Tunnel. En niet te vergeten de Aparte Opel Blitz takelwagen met centrale draaischijf uit 1940 van de Maastunnel en de beide GMC takelwagens van na de oorlog die hier dienst deden. Ook in Engeland deden aparte voertuigen dienst bij de verschillende tunnels aldaar. Zoals Scammell Scarabs, een Euclid dumper welk omgebouwd was tot bergingswagen en aparte dubbeldekker bussen voor het vervoer van fietsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur