Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 22 okt 2017, 14:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 sep 2006, 22:07 
Bijenkoningin

faith is cruel...

vandaag de dag is het 3 weken uit met Miriam, vandaag zouden we 6 maanden hebben

vandaag hoorde ik dat ik genomineerd ben voor een prijs voor een essay dat ik ooit over haar schreef.

de prijsuitreiking is tijdens de nacht van de droom, zaterdag in de stadschouwburg van amsterdam, tijdens een uitverkocht super event over dromen, er zijn nog 3 andere leerlingen uit nederland die kans maken...

ik ga niet naar de uitreiking, net iets te pijnlijk, maar ik wil het nog wel even met jullie delen,

en ik kan nu uit betrouwbare bron vertellen... dromen zijn bedrog

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 sep 2006, 22:07 
Bijenkoningin

Vliegen kan ik niet
Maar dat is Isaacs schuld, niet Sigmunds

‘Dromen zijn Bedrog ?’ mijn mening aangaande deze stelling wordt gebouwd op de definitie van ‘bedrog’.

Bij gebrek aan een dikke Van Dale raadplegen wij het ‘Prisma woordenboek voor de Nederlandse taal, deze weet ons te vertellen:

Bedriegen [bedroog, bedrogen] misleiden, ontrouw zijn, verleiden ;zich~ zich vergissen bedrieglijk bn&bw misleidend

Anders geformuleerd is de vraag dus ‘zijn dromen misleidend ?’

Is het tegenovergestelde van ‘bedrog’ dus ‘waarheid’ ?

Waneer we dat aannemen kan ik niet anders dan het eens zijn met de stelling ‘dromen zijn bedrog’ het tegendeel gaat mij namelijk te ver, ‘zijn mijn dromen de waarheid ?’

Als ik ’s nachts droom over hoe ik van Amsterdam naar Zeist vlieg, regelrecht naar het slaapkamer raam van mijn vriendin, om vervolgens naar binnen te gaan, tegen mijn vriendin aan te kruipen en weer verder te slapen; dan gaat het mij echt te ver om dit als ‘waarheid’ te bestempelen. Al was het maar om het simpele feit dat Isaac Newton 300 jaar geleden al heeft besloten dat het niet mogelijk is om de beschreven reis van mijn slaapkamer raam naar een slaapkamer raam in Zeist te komen.

Dus is deze droom (of een andere) ‘bedrog’ ? Ja, want ik kan hem gewoon niet voor ‘waar’ aan nemen. Mijn fantasie misleid mijn bewustzijn en doet het geloven dat ik mij ergens anders begeef dan waar ik daadwerkelijk ben, niet zo gek ook, mijn bewustzijn laat het zich gewillig wel gevallen, het is immers een ‘Illusie’ waar ik zelf graag in wil geloven, we zouden dus zelfs kunnen zeggen dat mijn bewustzijn niet word mis- maar zelfs wordt verleid door mijn fantasie, zowel bedriegen als verleiden kwamen voor in de definities van ‘bedrog’. Dus was deze droom louter een leugen ?

Nee, er zit wel degelijk een kern van waarheid in. En dan bedoel ik niet dat ik onbewust (een woord waar ik trouwens een grondige hekel aan heb) toch wel kan vliegen, dat is lariekoek.

Ik geloof op zich wel in de symbolische waarde van dromen, tot op zekere hoogte dan. Maar ik vind dat er op dat gebied een hoop nattevingerwerk gedaan wordt. Dat geeft niet zolang het onschuldig vermaak betreft, als de Fancy als aanvulling op de wekelijkse horoscoop eens een keer een ‘droomlegenda, verklaar je eigen dromen’ special bij sluit, weet ik zeker dat mijn zusje (en met haar hordes andere tieners) daar erg gelukkig van wordt. Maar zodra mensen het gaan gebruiken om iemands (in sommige gevallen serieus ernstige) problemen mee te analyseren/op te lossen, en erger nog, het de ‘patiënt’ ook nog willen laten geloven als oorzaak van een probleem. Dan vind ik dat een gevaarlijke zaak, ik durf niet te zeggen dat zo een methode van psychologie fout is, maar zekerheid of harde wetenschappelijke feiten van het tegendeel zijn er ook niet, en zolang die ontbreken, vind ik het erg ‘gevaarlijk’ om op zo een manier problemen van mensen te behandelen.

Hou dromen lekker voor jezelf, maar overschat de inhoud of betekenis niet, het zijn immers maar creaties van je eigen fantasie, niet van een of ander alwetend orakel

Heeft een droom eens een keer wat meer betekenis, dan is dat gewoon een leuke toevallige bijkomstigheid, doe daarmee wat je wil, maar zoek er niet teveel achter.

In de meeste gevallen is het toch wel (over)duidelijk waar je fantasie de ‘inspiratie’ voor je dromen vandaan haalt, ik heb geen Freud, Newton of onderbewustzijn nodig om achter de ‘waarheid’ van mijn droom te komen.

Ik wist zelf ook al wel dat ik mijn vriendin gewoon mis.

Mick Vonk

V5a

Beschouwing op de stelling ‘dromen zijn bedrog ?’

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 okt 2006, 12:22 
Felix Obscurus

Dat er nog niet op gereageerd is verbaast me enigzins :{ Het is een mooie tekst, en leest lekker weg :Y De nominatie is gehaal terecht! Jammer dat t allemaal nog iets te pijnlijk is, maar het is wel erg mooi om te lezen en voor iedereen die een vriend/in op afstand heeft (gehad) erg herkenbaar.
Gozer, je hebt talent :Y

Honger, voer mij! *klik*

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 okt 2006, 14:53 
Nachtpauwoog van 2005

Waarom reageer je dan nu pas? :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 okt 2006, 16:30 
Bijenkoningin

ik heb nog gewonnen ook, maar de prijs was een boek over freud, en daar heb ik het niet op, en de film big fish, en die heb ik al :')

edit: daarbij moet gezegd worden dat er ipv 4 genomineerde 4 winaars waren, ik hoorde later dat er 20 genomineerd waren, en dat behalve ik en nog 2 mensen iedereen wel was komen opdagen, maar niemand had het echt leuk gevonden, dat hele eventement :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 okt 2006, 11:09 
Felix Obscurus

Wezli schreef:
Waarom reageer je dan nu pas? :P

Omdat ik na moest denken over wat ik erover wou zeggen, hoopte inspiratie te kunnen halen uit andermans posts, en toen pas zag dat ik ook niet gereageerd had :P

Honger, voer mij! *klik*

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur