Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 12 dec 2017, 22:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 aug 2012, 09:38 
Bijenkoningin

Vrouwen beheren het fototoestel op vakantie

De veelgehoorde uitspraak ‘de man beheert de afstandsbediening’ gaat niet op voor het fototoestel. Tijdens de vakantie hebben vrouwen vaker zeggenschap over de fotocamera dan mannen. Anno 2012 maakt driekwart van de Nederlanders de meeste vakantiefoto’s met een digitale camera, waarbij foto’s van eetmomenten veruit favoriet zijn. Vrijwel niemand (1,5%) gebruikt voor zijn vakantiefoto’s nog een ouderwetse camera met rolletjes.

Dit blijkt uit onderzoek onder 1012 respondenten, uitgevoerd door Multiscope. Na een vakantie komt 9 op de 10 Nederlanders terug met foto’s. Gemiddeld heeft de vakantieganger dan 205 foto’s met zijn digitale camera, telefoon of tablet geschoten.

Mobiel en tablet
Iets meer dan 15% van de bevolking gebruikt zijn of haar mobiel als voornaamste camera voor het maken van vakantiefoto’s. Dit apparaat is het meest populair in de leeftijdsgroep 18 tot 34-jarigen. Meer dan de helft van de mobiele fotografen (53%) komt uit deze leeftijdsgroep. Ondanks dat tablets steeds betere camerafuncties krijgen, wordt dit apparaat nog nauwelijks gebruikt om te fotograferen. Opvallend is dat ruim 40% van de groep die een tablet gebruikt om vakantiefoto’s te schieten, 55 jaar of ouder is.

Populairste fotomomenten
Nederlanders zijn erg eensgezind als het gaat om de momenten waar al die foto’s dan van gemaakt worden. Het meest gefotografeerd worden stelletjes, vriendengroepen of families terwijl ze gezellig eten en/of drinken. De plaatsen twee tot en met vijf worden achtereenvolgens bezet door activiteiten of uitjes zoals vliegeren op het strand; familie- en groepsfoto’s; plaatjes van de accommodatie en foto’s van de omgeving zoals landschappen of architectuur.

Digitale fotocamera’s, mobiele telefoons en tablets hebben het voor consumenten veel gemakkelijker gemaakt om foto’s te maken van alle vakantiebelevenissen. Ze zijn niet meer gelimiteerd door het aantal foto’s op het rolletje. Thuis wordt dan geselecteerd welke foto’s uiteindelijk in een fotoboek belanden. Dat digitale fotografie de laatste paar jaar flink aan terrein heeft gewonnen bij consumenten, is ook terug te zien in de sterke toename van het aantal fotoboeken dat wordt afgedrukt. Zeker de zomer is traditiegetrouw een periode waarin er veel fotoboeken gemaakt worden van de gemaakte reizen en uitjes.

(Bron: Multiscope)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 aug 2012, 10:57 
agribee

De tastbare fotoboeken komen weer een beetje terug?
Met z'n allen foto's bekijken op de tv is toch niet helemaal zo mooi

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 aug 2012, 11:43 
the nightflier

:marjan: heeft haar eigen camera & :gert: heeft een eigen camera, dus geen discussie punt bij ons.

Citaat:

Dat heeft toch wel wat, onze vroege vakanties zitten mooi in dikke albums, samen met wat entree kaartjes e.d, erg leuk voor degene die er geweest is, wij laten de vakantie plaatjes nooit zien aan vrienden of familie, ik vind het zelf ook stront vervelend als je ergens gezellig zit en men gaat bijvoorbeeld de trouwfoto`s laten zien :gaap: , dus val ik een ander ook niet lastig met onze vakantie`s, mede omdat de interesse van onze kant toch niet ligt bij de standaard plaatjes en andere "nou!, ben ik hier niet geweest, sta ik hier niet op" dingen, het aantal foto`s dat wij schieten op een vakantie waar wij opstaan, kunnen we wel op 2 handen tellen..., en dan is het ook vaak een plaatje om te laten zien hoe groot iets is, bijvoorbeeld een kanon dat we in Normandië zagen.

Citaat:

Klopt, het is dan net een aquarium, onbedoeld ga je er naar zitten kijken, vakantieplaatjes vind ik meer iets persoonlijks, buiten het hobbyvlak op autogebied om houden we ze mooi voor ons zelf :duim:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 aug 2012, 18:24 
Oud-Roerganger

als ik met een vrouw even weg of naar een festival of zo ben word er vaak afgeweisseld wie de camera heeft. En soms neem ik gewoon een extra body mee :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 aug 2012, 20:19 
Duizendpoot

paulb schreef:

Ik heb foto,s kijken op de computer of tv ook nooit wat aan gevonden!, wel leuk als je je plaatjes wilt delen maar voor mijzelf heb ik liever iets tastbaars wat ik op elk gewenst moment uit de kast kan trekken, vandaag net weer een paar kleinbeeld fotorolletjes ingeleverd bij de fotograaf.
Ik blijf dat toch de mooiste vorm van fotografie vinden, afwachten wat je terug krijgt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 aug 2012, 22:11 
B-bee

meestal heb ik de camera op zak...mocht het vrouwspersoon ook willen fotograveren ... is er altijd nog wel een compact camera in de buurt.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 aug 2012, 07:12 
Bijenkoningin

Net als :gert: beschikken wij ook over eigen fotocamera's. Al maakt ze daar weinig gebruik van.

Tja, standaard plaatjes. Die maken we niet :oops:

Maak de foto's altijd met de digitale camera, en nooit met de telefooon of tablet welk ik altijd bij me heb,
Net zo min dat je foto's van mijn ziet met daarop stelletjes, vrienden of familieleden en zeker niet aan het eten.
Kennelijk behoren we niet tot de grote massa, zelfs geen foto's van accommodaties.
Wel aardig wat foto's van de omgeving, landschappen en architectuur, dat is toch iets wat ons wel interesseerd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 aug 2012, 07:38 
Grunneger

Ik ga niet op vakantie + ik heb geen vrouw = ik heb geen probleem :lol:

johannes@buzzybeeforum.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 sep 2012, 23:18 
Bezige Bij

gewoon 2 cameras hier. Alleen op excursies gaat er meestal maar 1 van de 2 mee, en dat was voorheen die van de partner, maar zal dit jaar de mijne zijn, omdat ik nu weer een betere heb.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 okt 2012, 12:18 
Bijenkoningin

Gewoon de camera mee. En in Amerika gewoon paar mensen uit de groep gevraagd of ze me vastleggen op de foto. Voor de rest gewoon dingen op de foto gezet die mij intreseren. Heb dit jaar alleen wel de EOS 400D thuis gelaten en de pas aangeschafte digitale meegenomen ideaal.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur