Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 05 apr 2020, 12:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 okt 2016, 21:17 
Bijenkoningin

Afbeelding

Titel: Icarus in oorlog en vrede (deel 1) 1870-1940
Auteurs: André Ver Elst
Fotograaf: verschillende fotograven en archieven
Uitgeverij: De Goudvink
Jaar eerste druk: 1972
ISBN: niet aanwezig
Gekocht bij: weet ik niet meer
Land van oorsprong: België
Formaat: 238 bladzijde's
Aanschafprijs: weet ik niet meer

Eerste deel van een drieluik over honderd jaar luchtvaart, was in zijn tijd één van de weinig Nederlandstalige fotoboeken waarin ook aardig wat buitenlandse vliegtuigen stonden uit bepaalde periodes en conflicten iets wat voor die tijd bijna niet voorkwam. Naast de vele foto's (twee per pagina) staan er ook enkele tekeningen in, zowel van de zijkant om een vergelijk met andere types te laten zien alsmede enkele opgewerkte tekeningen van bepaalde vliegtuigen. Terwijl er in het midden een uitklapbare deel zit met daarop een zestal kleurenfoto's. In dit deel word de periode 1870 - 1940 behandeld, zo zijn er foto's aanwezig van vliegtuigen uit de begintijd van de luchtvaart. Ook foto's van vliegtuigen uit de eerste wereldoorlog en uit de periode tussen beide wereldoorlogen. Het zijn niet alleen militaire vliegtuigen die er in staan, ook de nodige burgervliegtuigen staan er in. Voor die tijd was het opvallend dat er een serie foto's in stonden van tijdens de Spaanse burgeroorlog, met namen de nazi's gebruikte deze oorlog om hun vliegtuigen in de praktijk uit te proberen. Ook de jaren van wat men de Blitzkrieg noemt worden nog behandeld, het stopt in dit boek bij de Slag om Engeland.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 okt 2016, 21:18 
Bijenkoningin

Afbeelding

Titel: Icarus in oorlog en vrede (deel 2) 1941-1953
Uitgeverij: Goudvink
Formaat: 238 bladzijde's

Tweede deel van een drieluik over honderd jaar luchtvaart, was in zijn tijd één van de weinig Nederlandstalige fotoboeken waarin ook aardig wat buitenlandse vliegtuigen stonden uit bepaalde periodes en conflicten iets wat voor die tijd bijna niet voorkwam. Naast de vele foto's (twee per pagina) staan er ook enkele tekeningen in, zowel van de zijkant om een vergelijk met andere types te laten zien alsmede enkele opgewerkte tekeningen van bepaalde vliegtuigen. Terwijl er in het midden een uitklapbare deel zit met daarop een zestal kleurenfoto's. In dit deel word de periode 1941 - 1953 behandeld, de periode van de tweede wereldoorlog en de Korea oorlog. In dit deel staan de meeste van de tekeningen zowel die van de zijkant gezien als mede de opgewerkte tekeningen. Gezien de periode die men nu behandeld zal het geen verrassing zijn dat de meeste foto's militaire vliegtuigen laten zien, er zijn wel een aantal burger vliegtuigen opgenomen. Maar dit zijn hoofdzakelijk van net na de oorlog. Opvallend in dit boek waren de foto's van met namen de Japanse vliegtuigen uit die periode als mede de foto's van de Korea oorlog die waren niet eerder te zien geweest in Nederlandstalige boeken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 okt 2016, 21:18 
Bijenkoningin

Afbeelding

Titel: Icarus in oorlog en vrede (deel 3) 1954-1974
Uitgeverij: Goudvink
Formaat: 240 bladzijde's

Derde deel van een drieluik over honderd jaar luchtvaart, was in zijn tijd één van de weinig Nederlandstalige fotoboeken waarin ook aardig wat buitenlandse vliegtuigen stonden uit bepaalde periodes en conflicten iets wat voor die tijd bijna niet voorkwam. Naast de vele foto's (twee per pagina) staan er ook enkele tekeningen in, zowel van de zijkant om een vergelijk met andere types te laten zien alsmede enkele opgewerkte tekeningen van bepaalde vliegtuigen. Terwijl er in het midden een uitklapbare deel zit met daarop een zestal kleurenfoto's. Dit boek behandeld de periode 1954 - 1974 wat eigenlijk alweer opmerkelijk is, gezien het feit dat het boek in 1972 uitkwam. In tegenstelling met de andere twee delen heeft dit deel geen enkele tekening zoals de andere twee. In dit deel is ook meer ruimte voor burgervliegtuigen alsmede wat ruimte voor ruimtevaart. Enige grote conflict wat hierin behandeld word is de Vietnamoorlog, zowel de eerste conflicten onder Frans bestuur als het latere conflict waarbij de Amerikanen betrokken waren. Laatste foto's zijn van prototypes waarvan men verwachte dat deze in 1974 hun eerste vlucht gemaakt zullen hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 okt 2016, 21:19 
Bijenkoningin

Deze drie heb ik al sinds 1972, ze stammen dus nog uit mijn jeugd. Het zijn in principe fotoboeken, uitgegeven als een aanvulling op een serie van 9 boeken met hoofdzakelijk tekst (met slechts enkele foto's en tekeningen). Je kunt wel zien aan de boeken dat ik ze veel bekeken heb.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur