Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 21 nov 2018, 11:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 okt 2011, 21:14 
Duizendpoot

Ik weet één ding zeker en dat is dat ik niet selectiever ben geworden, in tegendeel.
Ook ik was vroeger met rolletjes in de weer (klinkt ouderwets...), en vooral ook met een wegwerpcamera.
De charmes daarvan vond ik, net zoals Gert aangeeft, het wachten op het ontwikkelen.
Daarna alles in boeken stoppen, en regelmatig doorkijken.

Maargoed, toen maakte ik vooral hier in het dorp en in de aanliggende dorpen foto's.
De enige uitzondering was eigenlijk het Truckstar Festival, en daar schoot ik dan hooguit 1 rolletje vol.

Wat dat betreft ben ik nu blij dat ik in het wilde weg kan schieten.
Het kost me niets, hooguit brandstofkosten.
Qua bedrijven maak ik eigenlijk geen selectie.
Ik probeer een zo uitgebreid mogelijke collectie te krijgen, voornamelijk gericht op 'later'.
Ik kan nu namelijk erg genieten van foto's uit de jaren 80 of 90, foto's en auto's van voor mijn tijd.
Daarom maak ik nu liever wat meer foto's dan te weinig.
De auto's die we nu normaal vinden (noem een XF 105, een R 400, een TG-X), zullen tegen die tijd historie zijn.
Ik verwacht dat ik dan blij ben dat ik ook (vooral) het standaardspul op de foto heb.

Een ander aspect wat bij mij veranderd is, is datgene wat ik op internet plaats.
Vooral in de begintijd van m'n digitale periode, vanaf 2004, zette ik veel op internet.
In de loop der jaren is dat steeds minder geworden.
Ik zet nu alleen datgene erop waar ik tevreden over ben of waarvoor ik toestemming heb om het te plaatsen.
Ben liever bezig met het maken van de foto's, dan het geneuzel achteraf :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 okt 2011, 10:11 
Bijenkoningin

Als klein ventje maakte ik ook rondjes met de fiets door het dorp. Doordat ik toen nog totaal niet het besef van een historische waarde had, heb ik veel van dat materiaal later weg gegooid. Toch vind ik dat als je nu op internet kijkt, dat er waanzinnig veel van die tijd bewaard is gebleven. Later, toen ik zelf op de vrachtwagen reed, legde ik veel vast voor mijn eigen herinnering. Welke plaatsen ben ik geweest, wat voor materiaal reed ik etc. Toch is er denk ik wel een periode van bijna 10 jaar, dat ik helemaal niets aan rijdend spul heb gefotografeerd. En dat terwijl ik wel altijd veel foto's maakte, maar dan van andere onderwerpen. Pas de laatste jaren ben ik me weer wat breder gaan orienteren. Ik ben er niet continue mee bezig, maar tijdens ritjes, op vakantie en soms bij mij thuis in de omgeving probeer ik het een en ander vast te leggen. Ik ben niet iemand die ergens binnen stapt om te vragen of ik uitgebreid foto's mag maken. Meestal doe ik het toch een beetje stiekum. Toch ben ik denk ik mede dank zij BB me meer op vrachtwagens fotograferen gaan richten en is het meer een hobby van me gaan worden, dan vroegah.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 okt 2011, 11:51 
Grunneger

"Vroeger" spotte ik alleen met mijn ogen. In mijn schooltijd ging ik heel vaak met de plaatselijke fouragehandel naar Koopmans in Leeuwarden. Daar was altijd genoeg te zien, vooral de 'dikke' combinaties van Sikkema/Knollema of de fantastiche DAF's van de Vries uit Molenend maakten altijd veel indruk op mij. In de campagne tijd mee naar de suikerfabriek in Hoogkerk of Groningen. Of nog leuker een 'lange' rit naar de AVEBE in Veendam, Nieuw-Amsterdam, TerApelkanaal, of zelfs naar De Krim :woow: Heel veel leuke auto's gespot toen. Zonder camera dus.....

Later kocht ik een kleinbeeld camera, en die ging alleen mee naar evenementen, zoals de optocht van de Nienoord-truckers of het Truckstar-festival. (toen nog in Zandvoort)

Sinds ik hier wel eens wat aktief ben, heb een digitale camera. Spotten doe ik nu ook nog hoofdzakelijk op evenementen, en soms pak ik eens een geparkeerde auto mee. Speciale fotoritjes maak ik (bijna) nooit.

johannes@buzzybeeforum.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 okt 2011, 16:08 
Krekel

Ik ben in 1980, toen ik van de HTS kwam, begonnen met fotograveren. Maar omdat ik direct in Militaire dienst moest, had ik wel een beperkt budget.
Want een foto kostte inderdaad (rolletjes / ontwikkelen / afdrukken) toch ongeveer 1 gulden. Je was dus wel selectief met foto's maken.
Ook had ik nog geen auto, dus heel bewust op de fiets naar bedrijven toe (o.a. Van Seumeren - Utrecht / Hoek Maarssen / EJ van Dijk - de Meern / Van der Tol - De Meern)

Op de eerste Truckstar dag (oktober 1981 te Utrecht) ging ik voor mijn doen helemaal los: ik schoot ruim 3 rolletjes op één dag vol. Voornamelijk omdat je zoveel trucks tegelijk tegen kwam. Toen vond ik het wel apart, maar nu zijn het in mijn ogen "foute trucks" (zie de topics viewtopic.php?f=280&t=33702 en viewtopic.php?f=280&t=33600 )

Na Militaire dienst ging ik voor mijn werk door het hele land en had ik altijd een camera in de auto liggen. Omdat nu ook de financiën wat ruimer waren, werden er ook veel meer foto's gemaakt. In die tijd was het bij vrijwel geen enkel bedrijf een probleem (nadat je dat gevraagd had) om even het terrein op te gaan.
In de weekenden ging ik vaak op fototour, opvallend hoeveel vrachtwagens er gewoon langs de weg stonden.

Eind 2001 kreeg ik mijn huidige functie, waardoor ik nog maar heel weinig langs de weg zit. Dat heeft een grote invloed gehad op het maken van foto's. Wel ga ik nog ongeveer 1 keer per maand in het weekend een rondje rijden om foto's te maken. En omdat dat vanaf begin 2004 met een digitale camera is, zijn het er iedere keer best wel veel. En ik maak nu ook wel foto's van andere voertuigen: bestelwagens, bouwmachines etc.
Ook op bijvoorbeeld vakanties of bij het bezoek van een evenement of (transport)-museum maak ik veel meer foto's dan vroeger.
Nam ik vroeger bij grote uitzondering twee of meer foto's van een wagen of hijskraan, vandaag de dag is het eerder andersom: het komt maar zeer zelden voor dat een wagen maar één keer op de foto wordt gezet: meestal tochwel "rondom" .

Enkel van de foto's die een aanvulling zijn op het papieren foto archief (en uiteraard van al het materieel van Mammoet), laat ik nog een afdruk maken.
Ik spaar daarbij meestal zo'n 300 tot 400 foto's op en wacht dan tot een aanbieding bij het Kruidvat of Blokker voor ongeveer 6 tot 8 cent per afdruk.

mooi oud is niet lelijk..........

Laatst bijgewerkt door peterg op 24 okt 2011, 19:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 okt 2011, 19:31 
B-bee

Vroeger altijd na school en huiswerk langs de a 28 zitten ...was daar een bult en 1 zitplaats... heel wat uurtjes zitten kijken .... heel enkele keer met camera... maar ja dure hobby voor schooljongen
kwam ook op diverse evenementen... toch wel selectief analoge plaatjes maken ....voorkeur ging inmiddels toch naar defensie spul.....
toen weer jaren niks.... totdat ik een digitaaltje kocht om te proberen ...nog geen 2000 plaatjes mee geschoten ...vooral familie kiekjes..... toen hij sneuvelde door de kids...
toen een betere camera ... en nog steeds liefst defensie wagens.... of iets wat indruk maakte.... toen kwam ik op buzzybee.... zag dat er veel mensen waren die veel foto's maakte ... ik begon nu ook van alles te fotograveren ....
voordeel van digitaal... je ziet wat je schiet .... kan net zo lang positioneren totdat je de mooie plaat heb ....
en wat ja ik dan fotograveer .... liefst niet 13 in een dozijn ... tenzij ik het iets moois of aparts vind....
liefst ouder dan 10 jaar of iets aparts.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur